Nov 20, 2008

Akhirnya aku nak bercerita tentang Melodi dan konsep atau cara laporannya yang orang kata jelik!

Ada satu konsep yang aku selalu dengar dalam journalism ni saat Harian Metro mula-mula terbit dulu kalau tak silap dalam 1991. Masa tu, memang Harian Metro kira "mengganas"lah sebab ia benar-benar suara rakyat. Masa tu, aku baru sangat joined Berita Harian and masa tu, frankly, kita orang di Berita Harian tak kuasa and tak ada hati nak join Harian Metro. Yelah kan, Harian Metro balik-balik siar cerita sampah tak dikutiplah, longkang tersumbatlah...a true voice for the rakyat.

Ini laporan Harian Metro tentang sampah. Nampak enteng tetapi sebenarnya Harian Metro ialah suara rakyat dan suara rakyat itu penting. Dulu masa aku ditransfer daripada akhbar arus perdana Berita Harian ke Harian Metro, ada yang cakap aku pindak ke akhbar sampah, tetapi akhirnya aku sedar bahawa suara rakyat itu penting sebenarnya.

Aku tak sure aku dengar daripada siapa tapi konsep yang aku maksudkan itu ialah: "Bang first, then ask!" Atau: "Tembak dulu, kemudian tanya."

Bang! Tembak dulu dan kemudian baru tanya. Ini aku nak mula perkatakan tentang konsep ini.

Maksud Konsep "Bang First, Then Ask"
Kita buat reporting misalnya...menulis tentang sesebuah pihak berkuasa tempatan yang tak kutip sampah di sebuah kawasan perumahan. Kita tulis tentang betapa marahnya penduduk setempat atas kelewaan pihak berkuasa tempatan itu. Dan kita tulis macam-macam lagi tentang buruknya keadaan kerana sampah tidak dikutip. Seterusnya, berita tentang sampah terbiar itu disiarkan.

Follow up - Apa kejadah benda ni?
Kemudian tampil pulak konsep follow-up. Selepas berita tentang sampah itu keluar baru kita buat berita susulan (dalam dunia kewartawanan ini disebut follow up). Barulah kita berusaha untuk mendapatkan penjelasan pihak berkuasa tempatan tersebut tentang masalah sampah itu dan kemudian berita itu ditulis dan teruslah ia jadi the follow up to the sampah news.

Fair comment / Adil
Masa aku jadi Editor Kandungan Melodi pada tahun 2003 dulu, aku selalu kasi tahu bahawa Melodi mesti nak ada fair comment dalam setiap laporannya supaya orang (penonton) akan hormat dan apa yang dilaporkan ada kredibiliti dan integriti.

Namun, ada yang sangkal kerana bagi dia "style" Melodi ini ni lain. Melodi kononnya keluarkan cerita tentang satu pihak dulu dan kemudian minggu depan baru keluarkan berita tentang satu pihak yang lain. So, kalau story tentang kontroversi artis A menerusi temubual dengan seorang Responden A, Melodi tidak akan interview dulu artis A berkenaan, sebaliknya hanya menyiarkan apa yang dikatakan oleh Responden A tentang artis A itu. (aku harap korang tak lost dengan penjelasan ini)

Maka, apa yang dilakukan oleh Melodi ini langsung tidak ada fair comment, sebaliknya mereka amalkan konsep follow up terhadap laporan mereka sendiri dan dengan itu mereka mengharapkan wujudnya balance (keseimbangan) terhadap laporan itu.

Okay, di sinilah timbul konflik. Fair comment adalah konsep yang wajib bagi aku. i.e Kalau kita menulis/buat laporan visual tentang kontroversi Pierre Andre dan Memey, dalam laporan yang sama juga, kita mesti ada quote atau temubual daripada Pierre atau Memey sendiri. Fair comment ialah apabila semua orang diberi peluang untuk memperkatakan atau mempertahankan hak mereka. Kalau tak ada fair comment, maka apa yang dilaporkan ialah bias dan tidak adil, dan sekaligus boleh dilihat seolah-olah cuba merendah-rendahkan atau menabur fitnah kepada mereka-mereka ini.

Tanpa fair comment, maka sesebuah laporan itu akan dianggap bias.

Kalau dalam satu minggu tertentu, Melodi laporkan tentang kontroversi artis A tanpa menemubual artis A itu sendiri dan hanya mengeluarkan/menyiarkan temubual dengan artis A itu pada minggu yang lagi satu, maka....the damage has been done already kerana penonton sudah buat judgement. Itulah sebabnya kena ada fair comment dalam laporan yang sama.

Ambik contoh, laporan terbaru (Ahad lalu) apabila Michelle Wee buat laporan tentang "di mana Memey". Gambaran harafiah yang kita dapat ialah Memey seolah-olah menyembunyikan diri. Berdasarkan laporan Melodi itu, kita semua was led to believe that Memey memang sembunyikan diri dan dalam journalism we as the journalists should not assume, we should awalys know.

Hanya Pierre ditanya tentang Memey tetapi apa usaha wartawan untuk mendapatkan komen Memey? Kalau ada pun usaha itu, kita tidak tahu kerana ia tidak digambarkan, sebaliknya hanya disebut dan adakah kita terus akan percaya apa yang disebut oleh seseorang wartawan. Is he/she that credible?

What is the proof that Memey is actually hiding? She was not given a chance to justify herself. Kalau ya pun that Melodi tried to get her on tape, we did not see that in Michelle's report that was aired. Ada Michelle tunjuk visual dia pergi cari Memey? Ada Michelle tunjuk visual dia pergi rumah Memey ke atau cari keluarga Memey ke? Tak ada kan? Kita hanya kena "percaya" that Memey was in hiding because of the report by Michelle.

Sebuah laporan akhbar tentang isu Hans Isaac yang mendakwa Erra Fazira mempermainkannya tetapi Erra langsung tidak ditemubual untuk mendapatkan fair comment. Now, is that fair to Erra. Tak kisahlah sama ada dia bersalah atau tidak, kita sampai bila-bila tak akan tahu kerana media tidak memberikan peluang atau tidak berusaha untuk mendapatkan komennya dan kalaupun media berusaha, kita tak nampak akan usaha itu.

Well now, is that fair?

Aku pernah kalah di Mahkamah Tinggi dulu apabila laporan aku tentang kegiatan judi di Johor Bahru yang dikatakan ada kaitan dengan bekas Ketua Polisnya. Walaupun di para terakhir laporan aku menyebut: "Harian Metro gagal mendapatkan komen Ketua Polis Johor walaupun sudah dihubungi berkali-kali." Walaupun aku justify that I tried to get fair comment, I still lost at High Court.

Apa yang Melodi laporkan kalau tak ada fair comment, nyata salah sangat dan kesalahan itu harus diakui dan langkah seterusnya ialah cuba kembalikan integriti program berkenaan supaya ia boleh diterus diminati oleh penonton. Dengan menggunakan ratings yang tinggi sebagai defense bagi aku ialah salah kerana penonton yang ramai tidak memberikan makna bahawa program itu ada kredibiliti.

Aku seru (kalau korang nak dengarlah) kepada semua wartawan media cetak supaya memberikan peluang kepada Melodi untuk kembali mencari "jiwanya" yang hilang dan aku berdoa supaya mereka di balik tabir Melodi kembali ke akar journalism iaitu wajib ada fair comment.

Melodi bagi aku memang ada potential untuk terus maju tetapi kalau teguran rakyat dan teguran daripada media lain dipandang enteng, aku tak terkejut kalau Melodi terus lost dan tidak dipercayai rakyat. Nanti, kalau takat orang menonton nak tengok huru hara hostnya iaitu Fara Fauzana, Wahid dan Nabil tapi tak percaya apa yang dilaporkan, ke mana hala tuju mereka nanti.

And please stop that tagline of "Kurangkan Kontroversi, Tingkatkan Prestasi" because Melodi is just doing the opposite and it's a horrible ironic statement.

Kembalikan integriti Melodi supaya boleh terus menjadi bukan hanya program hiburan nombor 1 di Malaysia tetapi program hiburan yang dihormat i dan dipercayai.

Layan...........

Well, i just have to say this - I'm a pacifist!

Keep it cool people.

19 comments:

Yatt said...

Aku ingat kau dh lupa dgn Harian Metro...

Anonymous said...

kita BAGI tagline baru,

MELODI...LAMBAKKAN KONTROVERSI,SEMARAKKAN EMOSI, HIDUP MICHELLE WEE!!!!

L'Touch said...

hak ah..btol2.. me tgk melodi pong sbb fafau, & nabil.. wahid?.. err..sket2 ar...

hak hak!!... :p

Noor Hasilah Ismail said...

now that awak dah buka cerita, bolehlah saya komen. dulu saya tak suka tonton melodi kerana secara peribadi saya menganggap program berkenaan berunsur fitnah, cuba melaga-lagakan antara satu pihak dan mcam u kata, very bias. So, bila u join TV3, i thought, hey perhaps saniboey can make a difference there. i think for a short stint - i saw some improvement. tapi sekarang dah balik macam dulu, tapi lagi teruk... lagi banyak cerita yang mengaibkan melayu, menjatuhkan maruah melayu, melagakan melayu....dahlah di segi politik dan sosial maruah melayu semakin tercemar, melodi, yang diterbitkan oleh orang melayu sendiri, terus meneruskan mengaibkan bangsa melayu. begitu juga harian metro, tak sama masa zaman kita. di waktu itu kita menjadi perantara kepada rakyat. kita luahkan masalah rakyat. tapi kini harian metro, yang pada satu ketika dulu mengutuk akhbar2 nyamuk yang lain, sudah mula menjadi seperti akhbar nyamuk yang mereka kutuk...asyik2 menyiarkan berita-berita yang mengaibkan melayu dan tidak membina minda...citer pasal cincin sangkut dekat "anu", remaja melayu lari ikut penkid, bomoh melayu cabul, orang tua melayu rogol anak, mat rempit melayu rakam aksi lucah..... semua pasal kejatuhan moral MELAYU! dalam hal ini kita tak boleh salahkan bangsa lain, kerana Melayu yang menjatuhkan Melayu!

DonCorleone said...

Yatt - Mana mungkin aku lupakan tempat yang melahirkan aku sebagai wartawan. Tempat jatuh lagi dikenang.

Syahrilkadir - Kau tau tak yang "Layan..." tu yang aku kasi? Hahahaha. Aku terkenang zaman di kampung di mana budak-budak kampung suka sangat sebut Layan (Nak mandi waterfall - layan. Nak makan roti canai - Layan. Diorang ni, nak isap ganja di depan masjid pun sebut - LAYAN....) Aku pernah cerita dari mana LAYAN ni dioriginate. Hahahaha. Funny.

L'Touch - Open up your mind lebih banyak okay. Kita sentiasa mahu dan harap perubahan dan setiap minggu aku selalu kata pada diri sendiri, that this week Melodi will be different.

Shila - Changes? Hmmm...It's clearly a simple word but not so simple to achieve. Susah sangat. Kepelikan aku lebih maksima terhadap orang Melayu yang menjerit cakap kita perlu berubah tetapi bangsat-bangsat ni lah yang melompat tak tentu hala apabila kita cuba buat perubahan. Orang Melayu dah patrikan peribahasa: "Sikit-sikit lama-lama jadi bukit" dalam jiwa mereka sehingga akhirnya mereka memang nak hidup gitu....nak berubah buat sikit-sikit. Berapa orang yang mati dalam perjalanan perubahan itu dia tak peduli. Orang yang datang bawa perubahan yang drastik dianggap bersikap antagonistik. Tapi memang betul kata Shila...Melayu tu hebatnya ialah dia selalu usaha keras untuk jatuhkan Melayu juga. Viva La Melayu.

In the case of Melodi, I imparted some knowledge to them and they did followed masa aku kat sana, but now they have strayed again. But I believe, they will get back on track and still be number 1, insya-Allah.

Anonymous said...

layannnn.....aku bimbo.boring dah la lu dok story melodi dengan sikap wartawan yang macam hampeh dan sampah.apa kata lu story la plak hal-hal muzik rock yang macam nak pupus.apa kata lu story tentang muzik indon yang dah sebati dengan tuan punya stesen radio diaorang.kesian lah kat kawan lu joey tuh nanti dia kan baru nak nyanyi-nyanyi dgn exist.lu tulis lah gua nak layannnn....lu punya entri nanti.gua nak kasi satu lirik lagu utk lu dan teman2 lu yang bergelar wartawan,tapi lirik ini hanya utk wartawan berakal dan bersekolah serta bersunat jer...huhuhu


Dari pagi kau bertugas
Ke larut malam
Tak mengenal penat jemu
Demi baktimu
Kau mengorbankan waktumu
Mencorak pena
Mengubah cara... hidup insan

Kau bekerja dengan sabar
Berperibadi
Walaupun rintangan datang
Rela hadapi
Mengejar memburu berita
Cerita maya
Suka dan duka... segalanya


Duniamu
Oh wartawan
Tak terbatas
Dan mencabar...

Kadang waktu
Kau disanjung
Kadang waktu
Kau dilupa...

Menjalinkan hasrat suci
Untuk berbakti
Menyinarkan dunia seni
Untuk seniman
Membangunkan tekad nusa
Untuk berjaya
Namun hidupmu
Tak terbela



lagu hasil ciptaan ahmad nawab lirik oleh dalina nyanyian oleh jamal abdillah termuat dalam album layang-layang.KESIAN KAT MAMAT NIH DULU ASYIK KENA KAW-KAW DENGAN WARTAWAN HEHEHE....berbogel sambil memandu.

Anonymous said...

I have been watching Melodi since 2003 until 2008, a novelty I supposed for me at that time. Week in week out, its crap! Why I said its crap? Solely my opinion of course, not that I watched it too much these days.

Initially, when I first saw Melodi, I thought okay, this is abit of Malaysian artistes/musicians/actress/actors..30 minutes gossip. The style of reporting was amateur~ish, infact the music background is like ~doh~...are they trying to make it like really it is exciting??? The various presenters..yaddeeyaadeedaaa.. what the hell are they yapping on and on, with giggles and laughters in between 3 words! The so-called Journalists..here goes: With camera man in tow of course..based on rumours I take it..approached say Ms A and asked if Ms A did have that fight with Ms B over Mr C, or if Ms B borrowed money etc...(almost like slapstick comedy shit-style). Melodi failed as usual to try to get the story from the other side of the coin. Melodi aired the program, Ms B knows nothing until she sees it on air, but by then its too late as all of Malaysia would have just believed what Ms A had said.

Its not fair journalism in this respect, bias indeed it is. In Melodi, its probably just about raising its viewers numbers each week, and so-called selling its presenters. Interviews with actors/actresses/musicians/singers etc..are lame and without professionalism. Even the questions are friggin lame and ~doh~ uneducated and ill-informed. How dare they call themselves presenters and journalists!!! Melodi's content mostly are just based on rumours and gossips, without any justifications to those involved and who are hurt in the process. Self glorification Melodi..Oww Yes!!! Syiok sendiri lah..

As most of the people in the industry in Malaysia(sorry, mostly are not as financially well-off) as their foreign counterparts, cant afford to sue Melodi or per say Ms A or whoever, they've been left pathetically with their reputation tarnished and even destroyed, WITHOUT ANY JUSTIFICATIONS! It is NOT RIGHT!

Yes, it is true when people are in this industry seeks that little fame and glory, and yes, gossips are Cash.. suddenly you are in the limelights.. 5 minutes of fame! Your voice is crap, but you makan mee rebus with Mawi..suddenly you too become a famous artiste! ~~doh~~

Programs like Melodi, in my opinion, does more damage to the industry in Malaysia. It only highlighted how ill-informed, unprofessional and brain-dead..from the producers, the presenters and the journalists. What do the public gained from it?? seeing artistes with no make-up, those wannabee artistes terhegeh-hegeh, hearing and watching dirty laundry in public..artistes skip-hopping and jumping in relationships?? Puhleesee..its Malaysia.. you cant be like other 'Orang Putih' countries. Malaysia Boleh, Melodi pun Boleh ke?..program macam Melodi ni hanya boleh influence masyarakat and new generations Malaysians bahawa..jadi presenter atau artistes ni senang lah..tak payah sekolah tinggi2..cepat glamour. And what the fuck are those presenters always referring to so and so Diva Diva Diva... apa kejadah lah.. they cant even use or understand the word or term!! how can a 25 yr old suddenly boleh jadi Diva pulak?? Kesian perkataan Diva ni dijadikan murahan.. Programs like Melodi is popular of course, but can you imagine your kids growing up being influenced by what they see and hear on that program?

My Diva...LOL.. Monserrat Caballe (Spanish)..Maria Callas (Greek)..Lesley Garrett (English)..Fairuz (Egytian)..Uum Kalthum (Egypt).. Kiri Te Kanawa (New Zealand)..Angela Gheorghiu (Greek) to name a few :)

Diva Malaysia >> they dont exists!!

Ok..thats my 10 cents worth. To those lovers of Melodi...go ahead..its a free world..watch what you want, just pay your Astro bills :)

Anonymous said...

ehh...tinggal seposen aku punya thoughts..LOL..

As mentioned by akubimbo : mana integriti dan kredibiliti ?

Answer: None and None

Journalistic attributes: Amateur and Mickey Mouse

Professionalism: None (May not even be fit to go in the Reuters thrash can)

Presenters: Mostly braindead (mouth into gear while the little grey cells is disengaged)

Scripting: same as presenters

Studio set-up: Seen better set-ups in those cheap south american telenovelas (at least the people are attractive enough to look at)

Suggestions: Artistes (the real ones) ..you are too good to be hounded by those unprofessional unethical presenters and journalist who bombarded you by hearsay, rumours and unfactual sources and events...SUE THEM!!

Lastly: Hey..studio cameraman at Melodi...you stop the goyang goyang and the zooming in and out on the cam..right up the presenters nostrils boleh tak??? If that is what you think funky and keren (indo for trendy)... bum off!! Thats what they do at kids programs on Saturday morning in UK ~~doh~~
____________________________________________
The opinion above is a parody. Izamarina's postings are her opinions.

Anonymous said...

Bravo Sani,

I agree with ya on this!

DonCorleone said...

Awangsulungmerahmenyala - Mana lu tahu Joey tu kaan lama gua? Hahaha.....Johor Connection gua tu. Boring dah ye tentang Melodi? Hhahahah...jangan lupa nonton esok! Hahahaha. Gua akan masuk sembang tentang rock nanti bro. Bila lu sebut soal lagu untuk wartawan tu, aku ingat juga lirik lagu Wings dulu yang judulnya Midnight Blues bila lirik M Nasir sinis menyebut: "awwww...." Ingat tak Awwww tu signature siapa?

izamarina harun-taylor - Indeed a clever comment. I dig! And I do hope people in the industry reads it from a very impartial perspective.

Leya - Thanks.

Anonymous said...

Kami dari Brunei pun tengok Melodi.. dah jauh berubah. Kadang2 cerita2 yang di bawa melodi dah basi d bawa arus media alternatif.. Setuju dengan komen awda laporan mestilah seimbang dan tidak bias. Ini seolah-olah lapuran yang di buat tak jujur. Cuba lah tengok channel E! MTV! V! .. mereka tak melaporkan nya secara bias.. walaupun kadang2 ada.. Tapi mereka lebih memfokuskan kepada menaik kan balik artis yang masaalah dengan cara menyedarkan artis2 tersebut. Satu pendekatan yang boleh di guna pakai. Di sebabkan Brunei kekurangan artis sebab itulah artis dari Malaysia, Indonesia & Singapura dapat di terima di sini. Tapi dengan adanya laporan2 yang tak mebina dan menyakitkan hati, sudah tentu impaknya penerimaan terhadap artis tersebut akan bekurangan di sini. Dah tentu menjejaskan pendapatan mereka jika ada acara atau jemputan2 yang berunsurkan hiburan....

Anonymous said...

basi atau tak telenovela atau tak rating still said the words...izamarina dont just said it prove it...do your own tv show

Anonymous said...

a'kum ni boey keje finas dulu kan...ko buat apa now. best blog ko aku tertarik dengan penulisan ko dan juga komen-komen yang ada cuma sesetengah komen tu macam orang orang yang kuat berangan laa macam aku baca gak komen minah yang ada - taylor kat belakang tu. Macam aku komen tadi la pasal radio aku rasa dia ni nak tunjuk bijak dan juga berangan kuat belacan takkan jadi mayonis even kalau mayonis campur belacan bau belacan tu lagi kuat jadi rentikan laa.
pasal harian metro sekarang ni tak leh buat apa aku pinjam kata-kata ko boey "sensational sales" tu je.Kalau semua udah tak suka mender-mender kat negara sendiri ko pikir khususnya si taylor org luar pandang ke apa yang korang buat.Kita sendiri kene usaha supaya product kita diterima kat luar jangan laa asyik hantam product sendiri. Kritikan dan kutukan adalah dua pekara berbeda, kritikan lebih kepada memperbaiki kelemahan sementara kutukan menjahanamkan sesuatu.Kalau nak bedakan product MTV macam si taylor tu nak atau product luar memang tak boleh sebab product tempatan kita especially program-program tv dan radio n also print media banyak sangat red tape tapi aku sokong laa noor hasilah (sedap nama tu Melayu)pasal metro sekarang ni dah macam surat khabar nyamuk "buletin Utama' tempat keje brader bob dulu.Harian Metro dah macam tu ..hampeh infact i already stop reading harian metro sebab cerita dia dari 10 dia cerita 2 jer betul.

Anonymous said...

dulu aku tengok melodi sebab ada ogy dan cerita2nya yang sensasi, pastu sebab aznil dan cerita melodi yang meletop. memang tak pernah miss melodi.

sekarang aku tengok melodi kalau bukak tv hari ahad, waktu tu ada Melodi. aku tengoklah. kalau dulu pukul 12 dah terpacak depan TV. siap2 tukar TV3. Itu dulu la...:)

Ayu Qhatami said...

aku dah agak bro sani mesti komen ini kes...bagus bro...kasih 'sekolah' skit kat mrk2 ni. teguran ini sgt membina bukan sj untuk melodi...tp untuk semua pengamal media...paham semua...(baik murid2 sila duduk dan layan blog ni sampai senak otak korang ye...)...baikkkkkk!!!!

Anonymous said...

Semua ni hanya underline one thing: lack of journalism ethics.

Semua semata-mata sensasi belaka...well, sometimes artistes sendiri yang ask for it...most of the time it's because "journalists" ni tak reti what is unbiased and proper reporting. If kepala tak betul, masakan ekornya reti nak betulkan diri.

Sakura said...

Betul tu..kadang tu ada segelintir media yang 'berat sebelah'.Betul la apa yang ditunjukkan masa isu Erra Hans & Engku.Zubir hanya interview Hans dan langsung tak ada intiview dengan Erra.Begitu juga Melodi.Kalau perasan la, sekarang ni Melodi dah tak siarkan apa - apa cerita tentang Erra malah masa kahwin hari tu pun tak ada?? Apa ni?? takkan bila ada kontroversi baru nak siar??? Sekarang ni dah boring tengok Melodi ni..Baik tengok Galaksi di TV9 dan GALA TV di Astro Awani.Lebih banyak FAKTA dan rasional:-)

Anonymous said...

Bukan hanya melodi saja bahkan seluruh Berita TV3 memang gunakan cara begitu. Hentam 1 side dulu and than buat statement begini "esok kita akan dapatkan penjelasan anu dan sianu"

Anonymous said...

well, frankly speaking, sy dah bosan dgn melodi... dah tidak membina minda lg.. mybe sbb dah terlalu lama on-air... prod. team slalu tukar pun content creation more or less lebih kurang sama je...

nak ckap apa lagi...switch channel je lah ;)

Nov 20, 2008

Akhirnya aku nak bercerita tentang Melodi dan konsep atau cara laporannya yang orang kata jelik!

Ada satu konsep yang aku selalu dengar dalam journalism ni saat Harian Metro mula-mula terbit dulu kalau tak silap dalam 1991. Masa tu, memang Harian Metro kira "mengganas"lah sebab ia benar-benar suara rakyat. Masa tu, aku baru sangat joined Berita Harian and masa tu, frankly, kita orang di Berita Harian tak kuasa and tak ada hati nak join Harian Metro. Yelah kan, Harian Metro balik-balik siar cerita sampah tak dikutiplah, longkang tersumbatlah...a true voice for the rakyat.

Ini laporan Harian Metro tentang sampah. Nampak enteng tetapi sebenarnya Harian Metro ialah suara rakyat dan suara rakyat itu penting. Dulu masa aku ditransfer daripada akhbar arus perdana Berita Harian ke Harian Metro, ada yang cakap aku pindak ke akhbar sampah, tetapi akhirnya aku sedar bahawa suara rakyat itu penting sebenarnya.

Aku tak sure aku dengar daripada siapa tapi konsep yang aku maksudkan itu ialah: "Bang first, then ask!" Atau: "Tembak dulu, kemudian tanya."

Bang! Tembak dulu dan kemudian baru tanya. Ini aku nak mula perkatakan tentang konsep ini.

Maksud Konsep "Bang First, Then Ask"
Kita buat reporting misalnya...menulis tentang sesebuah pihak berkuasa tempatan yang tak kutip sampah di sebuah kawasan perumahan. Kita tulis tentang betapa marahnya penduduk setempat atas kelewaan pihak berkuasa tempatan itu. Dan kita tulis macam-macam lagi tentang buruknya keadaan kerana sampah tidak dikutip. Seterusnya, berita tentang sampah terbiar itu disiarkan.

Follow up - Apa kejadah benda ni?
Kemudian tampil pulak konsep follow-up. Selepas berita tentang sampah itu keluar baru kita buat berita susulan (dalam dunia kewartawanan ini disebut follow up). Barulah kita berusaha untuk mendapatkan penjelasan pihak berkuasa tempatan tersebut tentang masalah sampah itu dan kemudian berita itu ditulis dan teruslah ia jadi the follow up to the sampah news.

Fair comment / Adil
Masa aku jadi Editor Kandungan Melodi pada tahun 2003 dulu, aku selalu kasi tahu bahawa Melodi mesti nak ada fair comment dalam setiap laporannya supaya orang (penonton) akan hormat dan apa yang dilaporkan ada kredibiliti dan integriti.

Namun, ada yang sangkal kerana bagi dia "style" Melodi ini ni lain. Melodi kononnya keluarkan cerita tentang satu pihak dulu dan kemudian minggu depan baru keluarkan berita tentang satu pihak yang lain. So, kalau story tentang kontroversi artis A menerusi temubual dengan seorang Responden A, Melodi tidak akan interview dulu artis A berkenaan, sebaliknya hanya menyiarkan apa yang dikatakan oleh Responden A tentang artis A itu. (aku harap korang tak lost dengan penjelasan ini)

Maka, apa yang dilakukan oleh Melodi ini langsung tidak ada fair comment, sebaliknya mereka amalkan konsep follow up terhadap laporan mereka sendiri dan dengan itu mereka mengharapkan wujudnya balance (keseimbangan) terhadap laporan itu.

Okay, di sinilah timbul konflik. Fair comment adalah konsep yang wajib bagi aku. i.e Kalau kita menulis/buat laporan visual tentang kontroversi Pierre Andre dan Memey, dalam laporan yang sama juga, kita mesti ada quote atau temubual daripada Pierre atau Memey sendiri. Fair comment ialah apabila semua orang diberi peluang untuk memperkatakan atau mempertahankan hak mereka. Kalau tak ada fair comment, maka apa yang dilaporkan ialah bias dan tidak adil, dan sekaligus boleh dilihat seolah-olah cuba merendah-rendahkan atau menabur fitnah kepada mereka-mereka ini.

Tanpa fair comment, maka sesebuah laporan itu akan dianggap bias.

Kalau dalam satu minggu tertentu, Melodi laporkan tentang kontroversi artis A tanpa menemubual artis A itu sendiri dan hanya mengeluarkan/menyiarkan temubual dengan artis A itu pada minggu yang lagi satu, maka....the damage has been done already kerana penonton sudah buat judgement. Itulah sebabnya kena ada fair comment dalam laporan yang sama.

Ambik contoh, laporan terbaru (Ahad lalu) apabila Michelle Wee buat laporan tentang "di mana Memey". Gambaran harafiah yang kita dapat ialah Memey seolah-olah menyembunyikan diri. Berdasarkan laporan Melodi itu, kita semua was led to believe that Memey memang sembunyikan diri dan dalam journalism we as the journalists should not assume, we should awalys know.

Hanya Pierre ditanya tentang Memey tetapi apa usaha wartawan untuk mendapatkan komen Memey? Kalau ada pun usaha itu, kita tidak tahu kerana ia tidak digambarkan, sebaliknya hanya disebut dan adakah kita terus akan percaya apa yang disebut oleh seseorang wartawan. Is he/she that credible?

What is the proof that Memey is actually hiding? She was not given a chance to justify herself. Kalau ya pun that Melodi tried to get her on tape, we did not see that in Michelle's report that was aired. Ada Michelle tunjuk visual dia pergi cari Memey? Ada Michelle tunjuk visual dia pergi rumah Memey ke atau cari keluarga Memey ke? Tak ada kan? Kita hanya kena "percaya" that Memey was in hiding because of the report by Michelle.

Sebuah laporan akhbar tentang isu Hans Isaac yang mendakwa Erra Fazira mempermainkannya tetapi Erra langsung tidak ditemubual untuk mendapatkan fair comment. Now, is that fair to Erra. Tak kisahlah sama ada dia bersalah atau tidak, kita sampai bila-bila tak akan tahu kerana media tidak memberikan peluang atau tidak berusaha untuk mendapatkan komennya dan kalaupun media berusaha, kita tak nampak akan usaha itu.

Well now, is that fair?

Aku pernah kalah di Mahkamah Tinggi dulu apabila laporan aku tentang kegiatan judi di Johor Bahru yang dikatakan ada kaitan dengan bekas Ketua Polisnya. Walaupun di para terakhir laporan aku menyebut: "Harian Metro gagal mendapatkan komen Ketua Polis Johor walaupun sudah dihubungi berkali-kali." Walaupun aku justify that I tried to get fair comment, I still lost at High Court.

Apa yang Melodi laporkan kalau tak ada fair comment, nyata salah sangat dan kesalahan itu harus diakui dan langkah seterusnya ialah cuba kembalikan integriti program berkenaan supaya ia boleh diterus diminati oleh penonton. Dengan menggunakan ratings yang tinggi sebagai defense bagi aku ialah salah kerana penonton yang ramai tidak memberikan makna bahawa program itu ada kredibiliti.

Aku seru (kalau korang nak dengarlah) kepada semua wartawan media cetak supaya memberikan peluang kepada Melodi untuk kembali mencari "jiwanya" yang hilang dan aku berdoa supaya mereka di balik tabir Melodi kembali ke akar journalism iaitu wajib ada fair comment.

Melodi bagi aku memang ada potential untuk terus maju tetapi kalau teguran rakyat dan teguran daripada media lain dipandang enteng, aku tak terkejut kalau Melodi terus lost dan tidak dipercayai rakyat. Nanti, kalau takat orang menonton nak tengok huru hara hostnya iaitu Fara Fauzana, Wahid dan Nabil tapi tak percaya apa yang dilaporkan, ke mana hala tuju mereka nanti.

And please stop that tagline of "Kurangkan Kontroversi, Tingkatkan Prestasi" because Melodi is just doing the opposite and it's a horrible ironic statement.

Kembalikan integriti Melodi supaya boleh terus menjadi bukan hanya program hiburan nombor 1 di Malaysia tetapi program hiburan yang dihormat i dan dipercayai.

Layan...........

Well, i just have to say this - I'm a pacifist!

Keep it cool people.

19 comments:

Yatt said...

Aku ingat kau dh lupa dgn Harian Metro...

Anonymous said...

kita BAGI tagline baru,

MELODI...LAMBAKKAN KONTROVERSI,SEMARAKKAN EMOSI, HIDUP MICHELLE WEE!!!!

L'Touch said...

hak ah..btol2.. me tgk melodi pong sbb fafau, & nabil.. wahid?.. err..sket2 ar...

hak hak!!... :p

Noor Hasilah Ismail said...

now that awak dah buka cerita, bolehlah saya komen. dulu saya tak suka tonton melodi kerana secara peribadi saya menganggap program berkenaan berunsur fitnah, cuba melaga-lagakan antara satu pihak dan mcam u kata, very bias. So, bila u join TV3, i thought, hey perhaps saniboey can make a difference there. i think for a short stint - i saw some improvement. tapi sekarang dah balik macam dulu, tapi lagi teruk... lagi banyak cerita yang mengaibkan melayu, menjatuhkan maruah melayu, melagakan melayu....dahlah di segi politik dan sosial maruah melayu semakin tercemar, melodi, yang diterbitkan oleh orang melayu sendiri, terus meneruskan mengaibkan bangsa melayu. begitu juga harian metro, tak sama masa zaman kita. di waktu itu kita menjadi perantara kepada rakyat. kita luahkan masalah rakyat. tapi kini harian metro, yang pada satu ketika dulu mengutuk akhbar2 nyamuk yang lain, sudah mula menjadi seperti akhbar nyamuk yang mereka kutuk...asyik2 menyiarkan berita-berita yang mengaibkan melayu dan tidak membina minda...citer pasal cincin sangkut dekat "anu", remaja melayu lari ikut penkid, bomoh melayu cabul, orang tua melayu rogol anak, mat rempit melayu rakam aksi lucah..... semua pasal kejatuhan moral MELAYU! dalam hal ini kita tak boleh salahkan bangsa lain, kerana Melayu yang menjatuhkan Melayu!

DonCorleone said...

Yatt - Mana mungkin aku lupakan tempat yang melahirkan aku sebagai wartawan. Tempat jatuh lagi dikenang.

Syahrilkadir - Kau tau tak yang "Layan..." tu yang aku kasi? Hahahaha. Aku terkenang zaman di kampung di mana budak-budak kampung suka sangat sebut Layan (Nak mandi waterfall - layan. Nak makan roti canai - Layan. Diorang ni, nak isap ganja di depan masjid pun sebut - LAYAN....) Aku pernah cerita dari mana LAYAN ni dioriginate. Hahahaha. Funny.

L'Touch - Open up your mind lebih banyak okay. Kita sentiasa mahu dan harap perubahan dan setiap minggu aku selalu kata pada diri sendiri, that this week Melodi will be different.

Shila - Changes? Hmmm...It's clearly a simple word but not so simple to achieve. Susah sangat. Kepelikan aku lebih maksima terhadap orang Melayu yang menjerit cakap kita perlu berubah tetapi bangsat-bangsat ni lah yang melompat tak tentu hala apabila kita cuba buat perubahan. Orang Melayu dah patrikan peribahasa: "Sikit-sikit lama-lama jadi bukit" dalam jiwa mereka sehingga akhirnya mereka memang nak hidup gitu....nak berubah buat sikit-sikit. Berapa orang yang mati dalam perjalanan perubahan itu dia tak peduli. Orang yang datang bawa perubahan yang drastik dianggap bersikap antagonistik. Tapi memang betul kata Shila...Melayu tu hebatnya ialah dia selalu usaha keras untuk jatuhkan Melayu juga. Viva La Melayu.

In the case of Melodi, I imparted some knowledge to them and they did followed masa aku kat sana, but now they have strayed again. But I believe, they will get back on track and still be number 1, insya-Allah.

Anonymous said...

layannnn.....aku bimbo.boring dah la lu dok story melodi dengan sikap wartawan yang macam hampeh dan sampah.apa kata lu story la plak hal-hal muzik rock yang macam nak pupus.apa kata lu story tentang muzik indon yang dah sebati dengan tuan punya stesen radio diaorang.kesian lah kat kawan lu joey tuh nanti dia kan baru nak nyanyi-nyanyi dgn exist.lu tulis lah gua nak layannnn....lu punya entri nanti.gua nak kasi satu lirik lagu utk lu dan teman2 lu yang bergelar wartawan,tapi lirik ini hanya utk wartawan berakal dan bersekolah serta bersunat jer...huhuhu


Dari pagi kau bertugas
Ke larut malam
Tak mengenal penat jemu
Demi baktimu
Kau mengorbankan waktumu
Mencorak pena
Mengubah cara... hidup insan

Kau bekerja dengan sabar
Berperibadi
Walaupun rintangan datang
Rela hadapi
Mengejar memburu berita
Cerita maya
Suka dan duka... segalanya


Duniamu
Oh wartawan
Tak terbatas
Dan mencabar...

Kadang waktu
Kau disanjung
Kadang waktu
Kau dilupa...

Menjalinkan hasrat suci
Untuk berbakti
Menyinarkan dunia seni
Untuk seniman
Membangunkan tekad nusa
Untuk berjaya
Namun hidupmu
Tak terbela



lagu hasil ciptaan ahmad nawab lirik oleh dalina nyanyian oleh jamal abdillah termuat dalam album layang-layang.KESIAN KAT MAMAT NIH DULU ASYIK KENA KAW-KAW DENGAN WARTAWAN HEHEHE....berbogel sambil memandu.

Anonymous said...

I have been watching Melodi since 2003 until 2008, a novelty I supposed for me at that time. Week in week out, its crap! Why I said its crap? Solely my opinion of course, not that I watched it too much these days.

Initially, when I first saw Melodi, I thought okay, this is abit of Malaysian artistes/musicians/actress/actors..30 minutes gossip. The style of reporting was amateur~ish, infact the music background is like ~doh~...are they trying to make it like really it is exciting??? The various presenters..yaddeeyaadeedaaa.. what the hell are they yapping on and on, with giggles and laughters in between 3 words! The so-called Journalists..here goes: With camera man in tow of course..based on rumours I take it..approached say Ms A and asked if Ms A did have that fight with Ms B over Mr C, or if Ms B borrowed money etc...(almost like slapstick comedy shit-style). Melodi failed as usual to try to get the story from the other side of the coin. Melodi aired the program, Ms B knows nothing until she sees it on air, but by then its too late as all of Malaysia would have just believed what Ms A had said.

Its not fair journalism in this respect, bias indeed it is. In Melodi, its probably just about raising its viewers numbers each week, and so-called selling its presenters. Interviews with actors/actresses/musicians/singers etc..are lame and without professionalism. Even the questions are friggin lame and ~doh~ uneducated and ill-informed. How dare they call themselves presenters and journalists!!! Melodi's content mostly are just based on rumours and gossips, without any justifications to those involved and who are hurt in the process. Self glorification Melodi..Oww Yes!!! Syiok sendiri lah..

As most of the people in the industry in Malaysia(sorry, mostly are not as financially well-off) as their foreign counterparts, cant afford to sue Melodi or per say Ms A or whoever, they've been left pathetically with their reputation tarnished and even destroyed, WITHOUT ANY JUSTIFICATIONS! It is NOT RIGHT!

Yes, it is true when people are in this industry seeks that little fame and glory, and yes, gossips are Cash.. suddenly you are in the limelights.. 5 minutes of fame! Your voice is crap, but you makan mee rebus with Mawi..suddenly you too become a famous artiste! ~~doh~~

Programs like Melodi, in my opinion, does more damage to the industry in Malaysia. It only highlighted how ill-informed, unprofessional and brain-dead..from the producers, the presenters and the journalists. What do the public gained from it?? seeing artistes with no make-up, those wannabee artistes terhegeh-hegeh, hearing and watching dirty laundry in public..artistes skip-hopping and jumping in relationships?? Puhleesee..its Malaysia.. you cant be like other 'Orang Putih' countries. Malaysia Boleh, Melodi pun Boleh ke?..program macam Melodi ni hanya boleh influence masyarakat and new generations Malaysians bahawa..jadi presenter atau artistes ni senang lah..tak payah sekolah tinggi2..cepat glamour. And what the fuck are those presenters always referring to so and so Diva Diva Diva... apa kejadah lah.. they cant even use or understand the word or term!! how can a 25 yr old suddenly boleh jadi Diva pulak?? Kesian perkataan Diva ni dijadikan murahan.. Programs like Melodi is popular of course, but can you imagine your kids growing up being influenced by what they see and hear on that program?

My Diva...LOL.. Monserrat Caballe (Spanish)..Maria Callas (Greek)..Lesley Garrett (English)..Fairuz (Egytian)..Uum Kalthum (Egypt).. Kiri Te Kanawa (New Zealand)..Angela Gheorghiu (Greek) to name a few :)

Diva Malaysia >> they dont exists!!

Ok..thats my 10 cents worth. To those lovers of Melodi...go ahead..its a free world..watch what you want, just pay your Astro bills :)

Anonymous said...

ehh...tinggal seposen aku punya thoughts..LOL..

As mentioned by akubimbo : mana integriti dan kredibiliti ?

Answer: None and None

Journalistic attributes: Amateur and Mickey Mouse

Professionalism: None (May not even be fit to go in the Reuters thrash can)

Presenters: Mostly braindead (mouth into gear while the little grey cells is disengaged)

Scripting: same as presenters

Studio set-up: Seen better set-ups in those cheap south american telenovelas (at least the people are attractive enough to look at)

Suggestions: Artistes (the real ones) ..you are too good to be hounded by those unprofessional unethical presenters and journalist who bombarded you by hearsay, rumours and unfactual sources and events...SUE THEM!!

Lastly: Hey..studio cameraman at Melodi...you stop the goyang goyang and the zooming in and out on the cam..right up the presenters nostrils boleh tak??? If that is what you think funky and keren (indo for trendy)... bum off!! Thats what they do at kids programs on Saturday morning in UK ~~doh~~
____________________________________________
The opinion above is a parody. Izamarina's postings are her opinions.

Anonymous said...

Bravo Sani,

I agree with ya on this!

DonCorleone said...

Awangsulungmerahmenyala - Mana lu tahu Joey tu kaan lama gua? Hahaha.....Johor Connection gua tu. Boring dah ye tentang Melodi? Hhahahah...jangan lupa nonton esok! Hahahaha. Gua akan masuk sembang tentang rock nanti bro. Bila lu sebut soal lagu untuk wartawan tu, aku ingat juga lirik lagu Wings dulu yang judulnya Midnight Blues bila lirik M Nasir sinis menyebut: "awwww...." Ingat tak Awwww tu signature siapa?

izamarina harun-taylor - Indeed a clever comment. I dig! And I do hope people in the industry reads it from a very impartial perspective.

Leya - Thanks.

Anonymous said...

Kami dari Brunei pun tengok Melodi.. dah jauh berubah. Kadang2 cerita2 yang di bawa melodi dah basi d bawa arus media alternatif.. Setuju dengan komen awda laporan mestilah seimbang dan tidak bias. Ini seolah-olah lapuran yang di buat tak jujur. Cuba lah tengok channel E! MTV! V! .. mereka tak melaporkan nya secara bias.. walaupun kadang2 ada.. Tapi mereka lebih memfokuskan kepada menaik kan balik artis yang masaalah dengan cara menyedarkan artis2 tersebut. Satu pendekatan yang boleh di guna pakai. Di sebabkan Brunei kekurangan artis sebab itulah artis dari Malaysia, Indonesia & Singapura dapat di terima di sini. Tapi dengan adanya laporan2 yang tak mebina dan menyakitkan hati, sudah tentu impaknya penerimaan terhadap artis tersebut akan bekurangan di sini. Dah tentu menjejaskan pendapatan mereka jika ada acara atau jemputan2 yang berunsurkan hiburan....

Anonymous said...

basi atau tak telenovela atau tak rating still said the words...izamarina dont just said it prove it...do your own tv show

Anonymous said...

a'kum ni boey keje finas dulu kan...ko buat apa now. best blog ko aku tertarik dengan penulisan ko dan juga komen-komen yang ada cuma sesetengah komen tu macam orang orang yang kuat berangan laa macam aku baca gak komen minah yang ada - taylor kat belakang tu. Macam aku komen tadi la pasal radio aku rasa dia ni nak tunjuk bijak dan juga berangan kuat belacan takkan jadi mayonis even kalau mayonis campur belacan bau belacan tu lagi kuat jadi rentikan laa.
pasal harian metro sekarang ni tak leh buat apa aku pinjam kata-kata ko boey "sensational sales" tu je.Kalau semua udah tak suka mender-mender kat negara sendiri ko pikir khususnya si taylor org luar pandang ke apa yang korang buat.Kita sendiri kene usaha supaya product kita diterima kat luar jangan laa asyik hantam product sendiri. Kritikan dan kutukan adalah dua pekara berbeda, kritikan lebih kepada memperbaiki kelemahan sementara kutukan menjahanamkan sesuatu.Kalau nak bedakan product MTV macam si taylor tu nak atau product luar memang tak boleh sebab product tempatan kita especially program-program tv dan radio n also print media banyak sangat red tape tapi aku sokong laa noor hasilah (sedap nama tu Melayu)pasal metro sekarang ni dah macam surat khabar nyamuk "buletin Utama' tempat keje brader bob dulu.Harian Metro dah macam tu ..hampeh infact i already stop reading harian metro sebab cerita dia dari 10 dia cerita 2 jer betul.

Anonymous said...

dulu aku tengok melodi sebab ada ogy dan cerita2nya yang sensasi, pastu sebab aznil dan cerita melodi yang meletop. memang tak pernah miss melodi.

sekarang aku tengok melodi kalau bukak tv hari ahad, waktu tu ada Melodi. aku tengoklah. kalau dulu pukul 12 dah terpacak depan TV. siap2 tukar TV3. Itu dulu la...:)

Ayu Qhatami said...

aku dah agak bro sani mesti komen ini kes...bagus bro...kasih 'sekolah' skit kat mrk2 ni. teguran ini sgt membina bukan sj untuk melodi...tp untuk semua pengamal media...paham semua...(baik murid2 sila duduk dan layan blog ni sampai senak otak korang ye...)...baikkkkkk!!!!

Anonymous said...

Semua ni hanya underline one thing: lack of journalism ethics.

Semua semata-mata sensasi belaka...well, sometimes artistes sendiri yang ask for it...most of the time it's because "journalists" ni tak reti what is unbiased and proper reporting. If kepala tak betul, masakan ekornya reti nak betulkan diri.

Sakura said...

Betul tu..kadang tu ada segelintir media yang 'berat sebelah'.Betul la apa yang ditunjukkan masa isu Erra Hans & Engku.Zubir hanya interview Hans dan langsung tak ada intiview dengan Erra.Begitu juga Melodi.Kalau perasan la, sekarang ni Melodi dah tak siarkan apa - apa cerita tentang Erra malah masa kahwin hari tu pun tak ada?? Apa ni?? takkan bila ada kontroversi baru nak siar??? Sekarang ni dah boring tengok Melodi ni..Baik tengok Galaksi di TV9 dan GALA TV di Astro Awani.Lebih banyak FAKTA dan rasional:-)

Anonymous said...

Bukan hanya melodi saja bahkan seluruh Berita TV3 memang gunakan cara begitu. Hentam 1 side dulu and than buat statement begini "esok kita akan dapatkan penjelasan anu dan sianu"

Anonymous said...

well, frankly speaking, sy dah bosan dgn melodi... dah tidak membina minda lg.. mybe sbb dah terlalu lama on-air... prod. team slalu tukar pun content creation more or less lebih kurang sama je...

nak ckap apa lagi...switch channel je lah ;)