Nov 16, 2008

Mereka Ini Adalah Tangan-Tangan Tuhan....agaknya!

Jadi balik dah. Deja-Vu. (Ini cerita non-linear). Aku baca http://www.budiey.com/kontroversi-melodi-manipulasi-fakta-wedding-ashraf-sinclair-bunga-citra-lestari/ dan terus aku dilambai nostalgia. Lebih kurang May 1998, kekecohan melanda negara apabila banyak juga media yang marah-marah sebab susah sangat nak interview eksklusiflah, susah sangat nak ambik gambarlah dan macam-macam lagi. Masa tu Ziana Zain kahwin dengan Armin.

Dalam laporan Budiey itu juga, dia menulis begini: "Lagi memburukkan keadaan setelah Ashraf Sinclair didapati tidak dapat memenuhi sesetengah permintaan media untuk ditemubual secara eksklusif. Yelah, mungkin masa tu dah lewat memandang pasangan ini menghabiskan masa ‘berjam-jam’ katanya untuk bergambar dengan kawan-kawan terdekat yang datang.

Sebagaimana yang korang tahu, ramai media yang datang tidak diberi kerusi untuk duduk di dalam dewan memandangkan tempat duduk sangat terhad."

Salam Budiey. Harap you jangan marah ye sebab aku guna gambar ini. Aku dah lah tak dijemput ke majlis kahwin Ashraff ni. Esok aku rasa aku nak buat laporan polis kat JB lah sebab Ashraff tak jemput aku ke wedding dia. Kah kah kah.

Masya-Allah! Ashraff ni tak tahu ke itu salah besar? Itu satu dosa walaupun bukan salah satu daripada 7 dosa besar? Wartawan Hiburan kalau pergi majlis kahwin kena duduk. Kena dilayan. Kena dihidang. Ops....let me stop with the sacarsm. And get back to reality. (Sabar Saniboey....don't say FUCK now, at least not now. If you wanna say FUCK YOU to anyone, justify yourself first before you say FUCK).

Reality itu absurd. Dan absurdum itulah realiti yang paling realiti (at least mengikut definisi Albert Camus).

Realitinya tugas wartawan begitu. We are always there and anywhere to bring you the news that matters, off interest to the masses. If we don't get the news while sitting down, we shall do it standing. *Wink* Hahaha....

Ini sekumpulan wartawan dan jurugambar yang dikejar polis berkuda ketika rusuhan di Kenya. Kejadian ini berlaku 16 Januari lalu di Nairobi. Agaknya, apalah yang diorang ni tulis dalam kolum gosip diorang tentang dua polis berkuda ni. Tak kuasa mak!

Bayangkan kalau aku bikin kecoh mintak tempat duduk, makan sedap-sedap, minum power-power masa buat liputan Lapangan Terbang Antarabangsa Subang terbakar dulu. Atau marah-marah Datuk Zaman Khan sebab tak kasi eksklusif masa kondo Highland Towers runtuh dulu. Hahahaha.....macam mana kalau gitu jadi? And lepas tu tulis dalam akhbar that wartawan tidak dilayan saat polis dan bomba sibuk gali tanah nak cari mayat. Hahaha....kelakar.

Cis. Patut kita orang dulu buat artikel "Surat Terbuka Untuk Datuk Zaman Khan" sebab dia tak kasi Starbuck ke Coffee Bean buat gerai sementara di kawasan Highland Towers ni kan? Barulah kelazzzzz kan nok?

Aku dulu masa jadi wartawan hiburan pernah rasa sakit hati bukan kepalang bila teman aku, Zukri Valentino menulis tentang ini. Dia tulis tentang beza standard kebijaksanaan di antara wartawan arus perdana dan wartawan hiburan. Aku marah sebab masa tu aku muda dan emosi aku tinggi tapi bila aku ingat balik sekarang, baru aku sedar tentang kebenarannya. Zukri my man...."Gua rindu nak sembang sama lu!"


Ini Zukri Valentino. Pertama kali aku kenal dia ialah masa dia wartawan Bernama dan saat pertama aku bersembang dalam phone, kita orang bertengkar. Aku sakit hati sebab aku fikir masa tu dia ni macam bagus tetapi lama-lama, banyak juga yang dia rasionalkan kepada aku tentang journalism.

Okay....berbalik kepada soal being rasional. Isunya ialah wartawan hiburan marah sebab kena tunggu lama and akhirnya tak dapat interview eksklusif dengan Ashraff dan isterinya, Bunga. Tak cukup dengan diundang ke majlis itu, dapat ambik gambar selambak-lambaknya, tak dapat eksklusif pulak jadi isunya sekarang.

Lagi sekali akan wujud konsep aksi dan reaksi.

Reaksi (Hanya spekulasi aku): Wartawan tak bernama (Kak Gayah/Kak Gemuk/Kak Jerawat/Kak Mandul etc etc) pasti akan menulis: "Surat terbuka untuk Ashraff & Bunga" dan kandungan surat itu antara lain akan menyebut betapa media tak hingin nak buat liputan tentang perkahwinan mereka sebab media tidak kemaruk.

Tak cukup dengan itu, surat terbuka itu pasti menyebut bahawa Ashraff dan Bunga adalah artis dan artis adalah "milik rakyat" (whatever that means) atau idola rakyat dan apa sahaja yang mereka buat hendak diketahui umum.

Surat terbuka itu juga akan kata, Ashraff dan Bunga kena beringat-ingatlah bahawa mereka "naik" kerana media dan kalau media tak menolong, mereka tidak akan ke mana.

Lepas ni jugak akan ada yang menulis, dalam kolum gosip maha hebat mereka bahawa Ashraff dan Bunga harus buat press confrence untuk memperjelaskan keadaan sebab mereka memerlukan media dan media memerlukan mereka.

Lepas ni jugak ada ada banyak penulisan yang berbaur emosi, penuh conviction, penuh judgement, kutuk, nasihat and all those shit lah.

Fucking typical!

Just fucking typical.

Ashraff dengan Bunga ni pulak, korang ni tak pernah belajar dari sejarah ke?

You did'nt see this coming? Can't you guys learn how the great Datuk Siti Nurhaliza "manage" the press masa dia kahwin dulu?

Kalau belajar cara Datuk Siti Nurhaliza buat majlis kahwin, aku yakin semua wartawan, semua media di seluruh benua Malaysia akan puas hati dan tidak wujud lagi isu "Surat Terbuka Kepada Sesiapa" pun lagi. Tahniah Siti. Ewah...saje aje aku nak ucap tahniah kat Siti, okay kan? Kan? Kah kah kah.


Entahlah, aku tak tahu nak cakap apa.

Makin sedih....

Mana cult aku?


Tapi kalau poster seperti ini wujud di Malaysia. Ia akan berbunyi: "In Malaysia, Writing About The Entertainment World Could Only Mean One Thing....We Are The Hands of GODS!!!"

Comprende?

Keep it cool?

Fuck it lah!


37 comments:

JoDiane said...

dah tunggang terbalik dunia ni. yelaa, artis hakmilik rakyat, media. tak puas hati sikit tulis surat; cam kes memey tu ek? nak nak jadi bahan ketawa orang tu adalah. fed-up ada sesetengah orang tu dah tak hiraukan prinsip sesuatu perkara (contoh, blog, or journalism). ingat dah lepas sekolah/universiti/kolej tu tak payah lagi nak ikut rules. last last, boleh pupus tau makhluk di bumi ni kalau perangai macam ni berleluasa.

Anonymous said...

bila org cakap wartawan hiburan wartawan kelas kedua tahu pula marah.bukan setakat kelas kedua dah takdak kelas dah pun.
kalau ada artis yang bijaksana dan bijaksini annti mau panas bontot wartawan hiburan,buat sahaja laporan Polis atau laporan ke BPR dan BPA.kasi ingat sikit buat keje serupa pena diaorang tuh setajam duri sembuli yang beracun habis semua orang yang diracunnya.lagi satu artis ini pun baghal sekarang nih dah ada kemudahan blog tapi nak tulis nak baca malas hah padanlah.kini semua boleh menulis beb.so kak pora kak joyah cik diva cak dan lain-lain hah...jaga-jaga lah nanti.

sultanmuzaffar said...

alamak dude ! u pun terpengaruh dengan apa yg tersiar kat melodi & blog gak ke ?

malangnya apa yg tersiar kat melodi & blog telah menggambarkan keadaan yg tidak benar ttg wartawan hiburan.

visual & komentari telah dimanipulasi.

aku akan try youtubekan story aku ttg isu ini yg akan kuar malam ni kul 10. kalau nak tengok kena lah pi jb. heheheh

Hazrey said...

Berdosa seh baca blog ni. :)

Anonymous said...

Entertainment journalist .... what do you expect ?

Anonymous said...

Yes I learnt a lot too from reporters batch Zukri tak kira mereka di Bernama, NSTP dan di BH sendiri. Names like Sabry Sharif, Rocky, Ghazemy memang lain approach mereka terhadap news and how to obtain news. Di tengah2 perlumbaan sihat sesama mereka, integriti kewartawanan tetap di tahap tertinggi

- lamb chop

... said...

spot on lah.. kengkadang nak mengajar bahasa kena kasar.. lelembut orang x nak dengar. hehehe.. hehehe..

seriusly, heharap tulisan u akan memberi makna le pada mereka2 yg berkenaan..

tabik sama lu bro.. :D

Anonymous said...

saya pun dulu pernah jadi artis dan wartawan hiburan.memang la teruk nak berurusan dgn wartawan hiburan. semua perasan diva dan rasa mcm malaikat. saya sebolehnya dulu cuba elak daripada dapat tugasan temubual artis sebab takut disamakn seperti wartawan hiburan lain. baik la buat laporan tentang seni dan budaya yang bersifat ilmiah sikit. kalau wartawan akhbar berbahasa inggeris tulis laporan, tak pulak merapu dan besar diri.mungkin yg berbeza ialah mentaliti dan tahap kebijaksanaan. tapi mr don corleone jugaklah yg memebri lauan saya dapat buat laporan tidak berasaskan gosip dulu. thanx big daddy

Anonymous said...

i really dont understand entertainment journalist kt malaysia ni..or should i say malaysian yg mmg mostly mereka rasa mereka tu mcm tuhan??adat resam jgk kot org2 kite ni akan mengungkit2 if anything yg diorang nk,diorang tak dpt..hmmm...u always have ur point,en.sani..if i were u pun i would say 'fck' tu jgk..eihhh...

Anonymous said...

gua pun ada tulis pasal dunia kewartawanan kita ni bro, kalau free singgahlah ye

Azis said...

itu pun nak kecoh2...lain kali ashraff kena wat pengumuman sy bukan artis time sy akad nikah, sanding, kenduri bagai. pas majlis baru sy jadi artis balik..bleh gitu??? harus ade yang hangen nanti...wartawan hiburn ni nak dilayan, dibodek baru puji melambung ke...tak ikhlas niiii

Lina said...

hai don,

bukan ke temubual xclusive tu bole dibuat kemudian... oh ye lupa yg penting berita yg sensasi dan kontroversi kan... tak bole ke beri ruang untuk mereka enjoy their wedding... majlis yang paling penting dalam hidup mereka...tanpa sebarang berita yang negatif... susah nak cakap kan... nanti wartawan kata mereka cuma jalankan tugas mereka... tugas mereka mencari berita... klu boleh lagi sensasi lagi bagus... lagipun artis milik masyarakat or milik mereka sebenarnya...

Anonymous said...

dgn selamba wartawan akan berkata...Kami menjalankn tugas(sbnrnya...kami menjalankan tugas utk memalukan mereka)huhuhuhuhu...

klubbkidd said...

dude. i don't know the facts cause tengah cuti, but i would selidik ler dulu.

mana la tau kan. always two sides to the story. it's easier demonizing nutcases who gatecrash a wedding (which i'm sure a lot of 'supposed' media buat since invitations da send out) tapi ada yang sibuk nak wat coverage sangat.

but sedih aku orang pandang rendah wartawan hiburan. serious... bukan semua camtuh, and you know that for a fact.

please point out at some point, it's the idiots and bumpkins among us yang busukkan nama kita.

you know me better and i know you better and we both know many others who make entertainment journalism a valid field which deserves praise when it comes to our work with real issues.

don't let the haters win, by championing he demonisation of entertainment journos. just find the guilty parties and burn em at the stake.

DonCorleone said...

EnAid - Prinsip, etika, pendirian...kan semua tu olok2 aje. :)

Awangsulungmerahmenyala - Bayangkan nanti kalau ada nama kolum pojok: "Akak Sundal.." Mesti ganas giler punya.

SM - Dah kat Singapore ni mediumnya itu saja. It's good that you can enlighten me with some insight. Do tell me when the report goes on Youtube okay. Tks Man.

Hazrey - Dosa kau dah berlambak dah pun. Hehehe...Bila adik kau nak offer tempat tinggal tu?

Anon 1 - Yes, I don't expect much sejak kebelakangan ini.

Anon 2 (LambChop) - What can I say? Those were the good old days.

Acik Ila - Orang Melayu kata Orang Melayu pandai, dan orang Melayu kata kalau berkasar itu kurang ajar. Macam mana ni?

Anon 3 - Lu panggil gua Big Daddy. Itu panggilan paling manis saat kerja di TV9. Tks for your support k.

Cici - Masih di JB ke ni? Tks sebab baca and kira harus marah bila things are justified okay. Hehehe

Syahril A Kadir - Akan aku singgah sekejap lagi yek. Terima kasih atas jemputan anda itu.

Azis - Aku fikir buat macam mana pun, artis akan terus buat silap dalam majlis kahwin yang macam Ashraff ni. Dah jadi resam, sejarah yang sepatutnya mengajar kita tak pernah nak kita belajar.

Lina - Work smart you mean? Yes, mestilah boleh but you have to be smart lah. You get what I mean?

Anon 4 - Alasan menjalankan tugas sebagai justifikasi terhadap perlakuan memang dah lama dah aku tak terima. soal tolak rasional adalah soal yang amat memalukan. Tapi ini bukan hanya untuk wartawan sebab soal rasional turut kena pada muka artis tu jugak.

Klubbkidd - There's always 2 side of the story...the thing is, the media only give us one.

Anonymous said...

hmmmm manipulate visual n the news ..wow..rasa depa nie buta..or buta perut..."visual never lied" my dear. aku ingat lagi aku pernah kena saman 2 kali ..one from ZOUK KL disko haprak milik seorg bitch from singapore and 2nd time frm kamdar..masa konsert dewa kat KL tower..you also was there bro..remember..bagi aku cerita si anak sinclair n minah bernama tumbuh-tumbuhan ni adalah satu pekara remeh..tak leh bawa kegawatan ekonomi menjadi puluh pun...
Rasional or tak pasal pc depa tu aku tak tau laaa..coz aku tak nampak apa pun yang aku nengok few reporter yang kononnya tak puas hati sebab kene tunggu lama bila berdepan dengan pihak BEYOND semua amek pendekatan 'baling batu sembunyi tangan'...wahhhh best kan perangai orang melayu memang patut laaa THERESA KOK cakap korang orang melayu haprak...berani kerana benar takut kerana salah..aku rasa aku mewakili MELODI kita org paparkan mender mender tu semua sebab it happened..pengurusan DDB pun janji ada ekslusif kononnya...we all paham its a weeding kalau tak dapat ekslusif pun tak pa..but DDB gak halang kitaorg frm balik masa tu..but tu me aahh fuck laa semua..tapi yang best masa pc between DDB reporters nmelodi jadi..ada 2 org so called themself very etika reporter laa cakap melodi tiada etika..well my dear aku nak tanya korang ada ka..masa weedding tu wahai elly frm murai.com n zulhusny frm mana ntah ..korang lak lebih lebih semalam pahal..kalau takder pada malam tu duduk diam diam sudah..jangan menyampok dan menghangatkan lagi keadaan..example today murai.com lapor benda yang manipulate sama sekali there was no debate between minah karat tu n amin frm DDB..if kitaorg manipulate ko apanye..i still remember masa arwah ibu yusni terlantar di hospital, she gave us the permission to interview her n what did murai said to us MELODI..ko ni tak beradab dan tak prihatin sebab interview org sedang sakit..well elly arwah bagi permission so we all buat laa or ko cakap jer you are just plain fucking jealous ..visual have the upperhand than your report..buat apa nak bising bising we reporters should stay together...macam mana laa org nak respect reporters hiburan bila korang tak unite langsung dah macam gampang macam haram je perangai sesekor.....macam kampong tolong laaa ubah sikap korang malu siot aku dengan korang korang semua..cakap macam KeLING..putar alam shah

wa tau lepas wa post ni ramai reporters akan benci gua tapi wa pedulik apa bukan korang yang bayar gaji aku...PRIMEWORKS yang bayor so fuck off

Hazrey said...
This comment has been removed by the author.
Hazrey said...

Wohhh.. wohhhh.. tekan brek ni.. screeettt... Ayau is in the house !!

Marah betul Ayau, ermm.. I guess we finally have a two-side of the stories oledi lorrr..

This is cool. Very cool. Popular jugak blog kau ni kan DonC.

Meh aku belanja korang dua orang makan ABC special ada ice cream topping. Jom meh.

Anonymous said...

neeway aku nak tanya ...kene mintak permission ke kalau kita nak amek gambar orang to publish or to air them ...ini undang undang baru ke..aku tak tau maklum laaa kami kan tak beretika ...sejak bila ya rudy kita kene buat lagu tu ..kalau ada tolong laa habaq kat aku ...sebab aku nie baru lagi...

Anonymous said...

hangat siot komen2 dlm nih....panasssssss...layannnnnnnnnnnnnnnn

DonCorleone said...

Ayau - Sabar. Jangan marah cepat sangat although I respect the comment. We all know the "tension" yang selalu wujud di antara journalist magazine, newspapers, tabloids etc etc dengan broadcast journalist. I've been to both sides and I understand sangat the nature of both worlds.
Bro, my blog walaupun menggunakan bahasa yang kasar, carut...it's merely kekasaran sebab aku ni hang pun tau, tak kasar pun (cuma tegas) dan selalu eksplisit bila berbicara.
Anyway, this is a platform for discourse (wacana) and and aku selalu fikir segala kemelut boleh diselesaikan dengan bijak.
Let's don't create a tension that will lead to a fallout, tapi join in the discussion/discourse yang akhirnya akan membuahkan hasil for both.
Aku kenal hang, kenal Amin, kenal semua orang yang ada dalam visual tu. "Visuals don't lie" has become a myth is this superclass technology world dah.
Keep it cool bro.

Hazrey - Aku ingat kau memang dah tahu memang blog aku ni popular kan? Kan?

Ayau - Mintak permission untuk publish atau siarkan gambar memang jarang berlaku tetapi kalau dia bertujuan untuk komersil, tuntutan boleh dibuat kot. Aku tak berapa sure. Need to check with legal on this.

Anon - Anything you wanna say? Hehehehe

Hazrey said...

Well, this is a good opportunity to create balance, which is applauded for both. One questions, the other answer. And that shows how we may know the story of both sides.

But, it is wise to be practically cool for both sides.

To me, it is the main issue we are highlighting here, not the anger, and those of extra comments in within the reply.

It is good one is questioning and this recent comment is rather explaining (alas the marah marah tu), the truth behind what we see.

I think this is progressive. Don't you think so?

Lastly, let's chill. Starbucks anyone?

Anonymous said...

wa respect la lu bro...sebagai empunya blog ni lu tk cepat melatah...

DonCorleone said...

Hazrey - Starbuks is on...di Singapura or JB or KL? Di JB bahaya....banyak penjenayah. Heheheheh

Anon - This is a true discourse.

Anonymous said...

Ayau, memandangkan kau mengaku yang kau ni tak beretika, publish gambar orang MEMANG perlukan kebenaran terutamanya kalau orang tu bukan SELEBRITI atau dalam bahasa lainnya "HAK MILIK MASYARAKAT" (kah kah kah)

Melainkan kalau gambar orang awam tu diambil bersama selebriti, tu lain cerita sebab kalau kau kena saman ke hapa, ko boleh cakap yg ko publish gambar tu disebabkan selebriti tu bukannya sebab gambar orang awam tuh.

Harap ianya membantu & aku setuju dengan Don,visual don't lie memang dah jadi myth pun bro! Salam...

Hazrey said...

DonC, no I dont think your blog is popular. Please don't brag and think high of yourself too much. :) Let's put a counter and we see whether it is popular or not.

And DonC and Ayau, if it is for commercial purpose, then you must seek the consent either in writing or verbal. But it is hard if the consent is verbally given because then it will be hard for you to submit your case in the court of law, should you kena saman sebab depa nak royalty claim.

Ayau ni cool, that I know of. :) So stay cool bro. Kau jangan layan si boey ni.. Meh biar aku layan kau meh.. But, I rather salute you for the explanation of what had actually happened thru your comment. There, you see, if one side is keeping quiet, then we are wasting the avenue to explain. I respect your guts Ayau for writing the comment. Let's cheer Ayau..

Everything happened with a reason. Now, you have a reason for that matter, and you have explained. Now, you are giving this not-so-popular blog readers to understand and next time, put it in pointers the chronology so that it is easier for us to read.. hehe.. not that im asking too much, biar kita paham and it is your job to make people understand and knows the truth because you have the guts to do so. So lets use it for that purpose shall we.

Selepas aku tertunggu tunggu the other side of the story, you came into the light and shed some of it to us. Eloklah camtu, tapi janganlah marah marah, kesian kat aku ni Ayau, aku ni seorang yang lembut, mudah tersentuh hati. Ni pun dah sebak dah ni.. Mana awek aku ni.. boleh ngadu ngadu.. nanti dia mesti pegang bahu.. pegang.. ehh censored..

And DonC, im saving another salute for you as well for your latest reply to Ayau's comment.

To all other blog readers: dont worry, this is another love and hate story. Lepas ni I will make sure both of them will kiss and make up. I will videotaped it and Youtube!!

Cheers !!

Anonymous said...

jeruk, anyone?

Hazrey said...

Ada jeruk apa? Bestnyer kan, sambil baca blog ni kunyah kunyah jeruk..

Anyway.. You must not fight too often with one enemy, or you will teach him all your art of war. Napoleon Bonaparte

DonCorleone said...

Anon & Hazrey - I guess the law on published material hampir sama dengan TV. Aku teringat dulu masa Erma Fatimah buat filem Pengantin Popular and wanted to shoot a random shot of artiste yang attended the Anugerah Bintang Popular Berita Harian di Genting Highlands. Dia main shoot aje. And then Marlia Musa and M Nasir question: "Kalau Erma shoot and Pengantin Popular meletup atau tidak, siapa yang bayar royalti semua artis yang ada dalam shot dia tu? And beside that, Erma did not ask permission to shoot them."

Ini yang aku belajar: Kalau kau guna gambar seseorang dengan niat untuk memalukan, sama ada kau sengaja atau tidak, aku rasa sesiapa pun berhak saman kau but depends on the court untuk menentukan damages atau special damages nya lah. All this innuendos memang banyak berlaku baik di printed materials and TV. Bro, trust me, it will only take one person to retaliate and it will become a chain reaction.

But for now, do continue this discourse with facts (nak carut marut pun okay) as long arguments are with facts and references kalau ada lagi bagus.

Anonymous said...

oooooo jadi reporter tu selebriti eekkk.setau aku kita reporter cari celebriti for story and not to be celebriti reporters ..hmmmmm dunia dunia
pesanan aku kalau nak glamer jadi jer artis tak yah jadi reporters ...

Anonymous said...

ayau...jgn emo la

ayau aka BEkMEnG said...

bukan emo just nak tau reporters hiburan sekarang nie dikira celebrities ka...kalau nak amek gambaq depa kena mintak kebenaran ka kalau kene aku nak kenekan royalti tu je..sapa makan cabai terasa cibai laaa hahahaha

klubbkidd said...

aduh. guys.. cool it la. cam ni lagik ramai la hina profession kami ni.

bottomline ni there is always a story to tell, and there are those who will manipulate it for their own gains at whatever cost.

always ask before ranting, as selalunya, things are not always what they seem.

so guys, cool it before people keep thrashing our profession.

at the end of the day, please zero in on the perpatrators and kick ass specifically.

DonCorleone said...

Klubbkidd - Bukan hina lah. Merely criticizing. That is the hazard my friend. We shall get by this.

klubbkidd said...

leaving what impression on the general public is my concern. everywhere you go people believe we are a cheapened profession without substance. you think people actually read the names on articles worth talking about when we dissect something useful and beneficial to the industry?
aduh... risau la camni.

Anonymous said...

hancur la idup lu ayau...

Ayu Qhatami said...

yes...akhirnya ada jugak insan 'celik' yg membangkitkan isu ni...aku bukan nk ckp lah...dari aku mula jd reporter lg...aku cukup 'makan hati' dgn si pengamal-pengamal media dr company beso2 ni bila di function...masya Allah, nk di layan mcm VVIP (sebab apa...sebab derang ni media 'beso'), bila x dilayan kecohnya...(dan aku selalu gelak besar dlm hati...x tau nk ku bahasakan apa gelakku itu...yg pasti gelak sengal kot)...cuba bayangkan mcm2 media2 yg dianggap mcm habuk di hujung kasut bila cari story? jgn katalah nk di layan, nk mintak no phone PA artis pun payah...ni benda lama bro...tp x sangka masih 'berlaku'...bukan artis sj ada gelaran diva...media pun nk jd diva gak...

Nov 16, 2008

Mereka Ini Adalah Tangan-Tangan Tuhan....agaknya!

Jadi balik dah. Deja-Vu. (Ini cerita non-linear). Aku baca http://www.budiey.com/kontroversi-melodi-manipulasi-fakta-wedding-ashraf-sinclair-bunga-citra-lestari/ dan terus aku dilambai nostalgia. Lebih kurang May 1998, kekecohan melanda negara apabila banyak juga media yang marah-marah sebab susah sangat nak interview eksklusiflah, susah sangat nak ambik gambarlah dan macam-macam lagi. Masa tu Ziana Zain kahwin dengan Armin.

Dalam laporan Budiey itu juga, dia menulis begini: "Lagi memburukkan keadaan setelah Ashraf Sinclair didapati tidak dapat memenuhi sesetengah permintaan media untuk ditemubual secara eksklusif. Yelah, mungkin masa tu dah lewat memandang pasangan ini menghabiskan masa ‘berjam-jam’ katanya untuk bergambar dengan kawan-kawan terdekat yang datang.

Sebagaimana yang korang tahu, ramai media yang datang tidak diberi kerusi untuk duduk di dalam dewan memandangkan tempat duduk sangat terhad."

Salam Budiey. Harap you jangan marah ye sebab aku guna gambar ini. Aku dah lah tak dijemput ke majlis kahwin Ashraff ni. Esok aku rasa aku nak buat laporan polis kat JB lah sebab Ashraff tak jemput aku ke wedding dia. Kah kah kah.

Masya-Allah! Ashraff ni tak tahu ke itu salah besar? Itu satu dosa walaupun bukan salah satu daripada 7 dosa besar? Wartawan Hiburan kalau pergi majlis kahwin kena duduk. Kena dilayan. Kena dihidang. Ops....let me stop with the sacarsm. And get back to reality. (Sabar Saniboey....don't say FUCK now, at least not now. If you wanna say FUCK YOU to anyone, justify yourself first before you say FUCK).

Reality itu absurd. Dan absurdum itulah realiti yang paling realiti (at least mengikut definisi Albert Camus).

Realitinya tugas wartawan begitu. We are always there and anywhere to bring you the news that matters, off interest to the masses. If we don't get the news while sitting down, we shall do it standing. *Wink* Hahaha....

Ini sekumpulan wartawan dan jurugambar yang dikejar polis berkuda ketika rusuhan di Kenya. Kejadian ini berlaku 16 Januari lalu di Nairobi. Agaknya, apalah yang diorang ni tulis dalam kolum gosip diorang tentang dua polis berkuda ni. Tak kuasa mak!

Bayangkan kalau aku bikin kecoh mintak tempat duduk, makan sedap-sedap, minum power-power masa buat liputan Lapangan Terbang Antarabangsa Subang terbakar dulu. Atau marah-marah Datuk Zaman Khan sebab tak kasi eksklusif masa kondo Highland Towers runtuh dulu. Hahahaha.....macam mana kalau gitu jadi? And lepas tu tulis dalam akhbar that wartawan tidak dilayan saat polis dan bomba sibuk gali tanah nak cari mayat. Hahaha....kelakar.

Cis. Patut kita orang dulu buat artikel "Surat Terbuka Untuk Datuk Zaman Khan" sebab dia tak kasi Starbuck ke Coffee Bean buat gerai sementara di kawasan Highland Towers ni kan? Barulah kelazzzzz kan nok?

Aku dulu masa jadi wartawan hiburan pernah rasa sakit hati bukan kepalang bila teman aku, Zukri Valentino menulis tentang ini. Dia tulis tentang beza standard kebijaksanaan di antara wartawan arus perdana dan wartawan hiburan. Aku marah sebab masa tu aku muda dan emosi aku tinggi tapi bila aku ingat balik sekarang, baru aku sedar tentang kebenarannya. Zukri my man...."Gua rindu nak sembang sama lu!"


Ini Zukri Valentino. Pertama kali aku kenal dia ialah masa dia wartawan Bernama dan saat pertama aku bersembang dalam phone, kita orang bertengkar. Aku sakit hati sebab aku fikir masa tu dia ni macam bagus tetapi lama-lama, banyak juga yang dia rasionalkan kepada aku tentang journalism.

Okay....berbalik kepada soal being rasional. Isunya ialah wartawan hiburan marah sebab kena tunggu lama and akhirnya tak dapat interview eksklusif dengan Ashraff dan isterinya, Bunga. Tak cukup dengan diundang ke majlis itu, dapat ambik gambar selambak-lambaknya, tak dapat eksklusif pulak jadi isunya sekarang.

Lagi sekali akan wujud konsep aksi dan reaksi.

Reaksi (Hanya spekulasi aku): Wartawan tak bernama (Kak Gayah/Kak Gemuk/Kak Jerawat/Kak Mandul etc etc) pasti akan menulis: "Surat terbuka untuk Ashraff & Bunga" dan kandungan surat itu antara lain akan menyebut betapa media tak hingin nak buat liputan tentang perkahwinan mereka sebab media tidak kemaruk.

Tak cukup dengan itu, surat terbuka itu pasti menyebut bahawa Ashraff dan Bunga adalah artis dan artis adalah "milik rakyat" (whatever that means) atau idola rakyat dan apa sahaja yang mereka buat hendak diketahui umum.

Surat terbuka itu juga akan kata, Ashraff dan Bunga kena beringat-ingatlah bahawa mereka "naik" kerana media dan kalau media tak menolong, mereka tidak akan ke mana.

Lepas ni jugak akan ada yang menulis, dalam kolum gosip maha hebat mereka bahawa Ashraff dan Bunga harus buat press confrence untuk memperjelaskan keadaan sebab mereka memerlukan media dan media memerlukan mereka.

Lepas ni jugak ada ada banyak penulisan yang berbaur emosi, penuh conviction, penuh judgement, kutuk, nasihat and all those shit lah.

Fucking typical!

Just fucking typical.

Ashraff dengan Bunga ni pulak, korang ni tak pernah belajar dari sejarah ke?

You did'nt see this coming? Can't you guys learn how the great Datuk Siti Nurhaliza "manage" the press masa dia kahwin dulu?

Kalau belajar cara Datuk Siti Nurhaliza buat majlis kahwin, aku yakin semua wartawan, semua media di seluruh benua Malaysia akan puas hati dan tidak wujud lagi isu "Surat Terbuka Kepada Sesiapa" pun lagi. Tahniah Siti. Ewah...saje aje aku nak ucap tahniah kat Siti, okay kan? Kan? Kah kah kah.


Entahlah, aku tak tahu nak cakap apa.

Makin sedih....

Mana cult aku?


Tapi kalau poster seperti ini wujud di Malaysia. Ia akan berbunyi: "In Malaysia, Writing About The Entertainment World Could Only Mean One Thing....We Are The Hands of GODS!!!"

Comprende?

Keep it cool?

Fuck it lah!


37 comments:

JoDiane said...

dah tunggang terbalik dunia ni. yelaa, artis hakmilik rakyat, media. tak puas hati sikit tulis surat; cam kes memey tu ek? nak nak jadi bahan ketawa orang tu adalah. fed-up ada sesetengah orang tu dah tak hiraukan prinsip sesuatu perkara (contoh, blog, or journalism). ingat dah lepas sekolah/universiti/kolej tu tak payah lagi nak ikut rules. last last, boleh pupus tau makhluk di bumi ni kalau perangai macam ni berleluasa.

Anonymous said...

bila org cakap wartawan hiburan wartawan kelas kedua tahu pula marah.bukan setakat kelas kedua dah takdak kelas dah pun.
kalau ada artis yang bijaksana dan bijaksini annti mau panas bontot wartawan hiburan,buat sahaja laporan Polis atau laporan ke BPR dan BPA.kasi ingat sikit buat keje serupa pena diaorang tuh setajam duri sembuli yang beracun habis semua orang yang diracunnya.lagi satu artis ini pun baghal sekarang nih dah ada kemudahan blog tapi nak tulis nak baca malas hah padanlah.kini semua boleh menulis beb.so kak pora kak joyah cik diva cak dan lain-lain hah...jaga-jaga lah nanti.

sultanmuzaffar said...

alamak dude ! u pun terpengaruh dengan apa yg tersiar kat melodi & blog gak ke ?

malangnya apa yg tersiar kat melodi & blog telah menggambarkan keadaan yg tidak benar ttg wartawan hiburan.

visual & komentari telah dimanipulasi.

aku akan try youtubekan story aku ttg isu ini yg akan kuar malam ni kul 10. kalau nak tengok kena lah pi jb. heheheh

Hazrey said...

Berdosa seh baca blog ni. :)

Anonymous said...

Entertainment journalist .... what do you expect ?

Anonymous said...

Yes I learnt a lot too from reporters batch Zukri tak kira mereka di Bernama, NSTP dan di BH sendiri. Names like Sabry Sharif, Rocky, Ghazemy memang lain approach mereka terhadap news and how to obtain news. Di tengah2 perlumbaan sihat sesama mereka, integriti kewartawanan tetap di tahap tertinggi

- lamb chop

... said...

spot on lah.. kengkadang nak mengajar bahasa kena kasar.. lelembut orang x nak dengar. hehehe.. hehehe..

seriusly, heharap tulisan u akan memberi makna le pada mereka2 yg berkenaan..

tabik sama lu bro.. :D

Anonymous said...

saya pun dulu pernah jadi artis dan wartawan hiburan.memang la teruk nak berurusan dgn wartawan hiburan. semua perasan diva dan rasa mcm malaikat. saya sebolehnya dulu cuba elak daripada dapat tugasan temubual artis sebab takut disamakn seperti wartawan hiburan lain. baik la buat laporan tentang seni dan budaya yang bersifat ilmiah sikit. kalau wartawan akhbar berbahasa inggeris tulis laporan, tak pulak merapu dan besar diri.mungkin yg berbeza ialah mentaliti dan tahap kebijaksanaan. tapi mr don corleone jugaklah yg memebri lauan saya dapat buat laporan tidak berasaskan gosip dulu. thanx big daddy

Anonymous said...

i really dont understand entertainment journalist kt malaysia ni..or should i say malaysian yg mmg mostly mereka rasa mereka tu mcm tuhan??adat resam jgk kot org2 kite ni akan mengungkit2 if anything yg diorang nk,diorang tak dpt..hmmm...u always have ur point,en.sani..if i were u pun i would say 'fck' tu jgk..eihhh...

Anonymous said...

gua pun ada tulis pasal dunia kewartawanan kita ni bro, kalau free singgahlah ye

Azis said...

itu pun nak kecoh2...lain kali ashraff kena wat pengumuman sy bukan artis time sy akad nikah, sanding, kenduri bagai. pas majlis baru sy jadi artis balik..bleh gitu??? harus ade yang hangen nanti...wartawan hiburn ni nak dilayan, dibodek baru puji melambung ke...tak ikhlas niiii

Lina said...

hai don,

bukan ke temubual xclusive tu bole dibuat kemudian... oh ye lupa yg penting berita yg sensasi dan kontroversi kan... tak bole ke beri ruang untuk mereka enjoy their wedding... majlis yang paling penting dalam hidup mereka...tanpa sebarang berita yang negatif... susah nak cakap kan... nanti wartawan kata mereka cuma jalankan tugas mereka... tugas mereka mencari berita... klu boleh lagi sensasi lagi bagus... lagipun artis milik masyarakat or milik mereka sebenarnya...

Anonymous said...

dgn selamba wartawan akan berkata...Kami menjalankn tugas(sbnrnya...kami menjalankan tugas utk memalukan mereka)huhuhuhuhu...

klubbkidd said...

dude. i don't know the facts cause tengah cuti, but i would selidik ler dulu.

mana la tau kan. always two sides to the story. it's easier demonizing nutcases who gatecrash a wedding (which i'm sure a lot of 'supposed' media buat since invitations da send out) tapi ada yang sibuk nak wat coverage sangat.

but sedih aku orang pandang rendah wartawan hiburan. serious... bukan semua camtuh, and you know that for a fact.

please point out at some point, it's the idiots and bumpkins among us yang busukkan nama kita.

you know me better and i know you better and we both know many others who make entertainment journalism a valid field which deserves praise when it comes to our work with real issues.

don't let the haters win, by championing he demonisation of entertainment journos. just find the guilty parties and burn em at the stake.

DonCorleone said...

EnAid - Prinsip, etika, pendirian...kan semua tu olok2 aje. :)

Awangsulungmerahmenyala - Bayangkan nanti kalau ada nama kolum pojok: "Akak Sundal.." Mesti ganas giler punya.

SM - Dah kat Singapore ni mediumnya itu saja. It's good that you can enlighten me with some insight. Do tell me when the report goes on Youtube okay. Tks Man.

Hazrey - Dosa kau dah berlambak dah pun. Hehehe...Bila adik kau nak offer tempat tinggal tu?

Anon 1 - Yes, I don't expect much sejak kebelakangan ini.

Anon 2 (LambChop) - What can I say? Those were the good old days.

Acik Ila - Orang Melayu kata Orang Melayu pandai, dan orang Melayu kata kalau berkasar itu kurang ajar. Macam mana ni?

Anon 3 - Lu panggil gua Big Daddy. Itu panggilan paling manis saat kerja di TV9. Tks for your support k.

Cici - Masih di JB ke ni? Tks sebab baca and kira harus marah bila things are justified okay. Hehehe

Syahril A Kadir - Akan aku singgah sekejap lagi yek. Terima kasih atas jemputan anda itu.

Azis - Aku fikir buat macam mana pun, artis akan terus buat silap dalam majlis kahwin yang macam Ashraff ni. Dah jadi resam, sejarah yang sepatutnya mengajar kita tak pernah nak kita belajar.

Lina - Work smart you mean? Yes, mestilah boleh but you have to be smart lah. You get what I mean?

Anon 4 - Alasan menjalankan tugas sebagai justifikasi terhadap perlakuan memang dah lama dah aku tak terima. soal tolak rasional adalah soal yang amat memalukan. Tapi ini bukan hanya untuk wartawan sebab soal rasional turut kena pada muka artis tu jugak.

Klubbkidd - There's always 2 side of the story...the thing is, the media only give us one.

Anonymous said...

hmmmm manipulate visual n the news ..wow..rasa depa nie buta..or buta perut..."visual never lied" my dear. aku ingat lagi aku pernah kena saman 2 kali ..one from ZOUK KL disko haprak milik seorg bitch from singapore and 2nd time frm kamdar..masa konsert dewa kat KL tower..you also was there bro..remember..bagi aku cerita si anak sinclair n minah bernama tumbuh-tumbuhan ni adalah satu pekara remeh..tak leh bawa kegawatan ekonomi menjadi puluh pun...
Rasional or tak pasal pc depa tu aku tak tau laaa..coz aku tak nampak apa pun yang aku nengok few reporter yang kononnya tak puas hati sebab kene tunggu lama bila berdepan dengan pihak BEYOND semua amek pendekatan 'baling batu sembunyi tangan'...wahhhh best kan perangai orang melayu memang patut laaa THERESA KOK cakap korang orang melayu haprak...berani kerana benar takut kerana salah..aku rasa aku mewakili MELODI kita org paparkan mender mender tu semua sebab it happened..pengurusan DDB pun janji ada ekslusif kononnya...we all paham its a weeding kalau tak dapat ekslusif pun tak pa..but DDB gak halang kitaorg frm balik masa tu..but tu me aahh fuck laa semua..tapi yang best masa pc between DDB reporters nmelodi jadi..ada 2 org so called themself very etika reporter laa cakap melodi tiada etika..well my dear aku nak tanya korang ada ka..masa weedding tu wahai elly frm murai.com n zulhusny frm mana ntah ..korang lak lebih lebih semalam pahal..kalau takder pada malam tu duduk diam diam sudah..jangan menyampok dan menghangatkan lagi keadaan..example today murai.com lapor benda yang manipulate sama sekali there was no debate between minah karat tu n amin frm DDB..if kitaorg manipulate ko apanye..i still remember masa arwah ibu yusni terlantar di hospital, she gave us the permission to interview her n what did murai said to us MELODI..ko ni tak beradab dan tak prihatin sebab interview org sedang sakit..well elly arwah bagi permission so we all buat laa or ko cakap jer you are just plain fucking jealous ..visual have the upperhand than your report..buat apa nak bising bising we reporters should stay together...macam mana laa org nak respect reporters hiburan bila korang tak unite langsung dah macam gampang macam haram je perangai sesekor.....macam kampong tolong laaa ubah sikap korang malu siot aku dengan korang korang semua..cakap macam KeLING..putar alam shah

wa tau lepas wa post ni ramai reporters akan benci gua tapi wa pedulik apa bukan korang yang bayar gaji aku...PRIMEWORKS yang bayor so fuck off

Hazrey said...
This comment has been removed by the author.
Hazrey said...

Wohhh.. wohhhh.. tekan brek ni.. screeettt... Ayau is in the house !!

Marah betul Ayau, ermm.. I guess we finally have a two-side of the stories oledi lorrr..

This is cool. Very cool. Popular jugak blog kau ni kan DonC.

Meh aku belanja korang dua orang makan ABC special ada ice cream topping. Jom meh.

Anonymous said...

neeway aku nak tanya ...kene mintak permission ke kalau kita nak amek gambar orang to publish or to air them ...ini undang undang baru ke..aku tak tau maklum laaa kami kan tak beretika ...sejak bila ya rudy kita kene buat lagu tu ..kalau ada tolong laa habaq kat aku ...sebab aku nie baru lagi...

Anonymous said...

hangat siot komen2 dlm nih....panasssssss...layannnnnnnnnnnnnnnn

DonCorleone said...

Ayau - Sabar. Jangan marah cepat sangat although I respect the comment. We all know the "tension" yang selalu wujud di antara journalist magazine, newspapers, tabloids etc etc dengan broadcast journalist. I've been to both sides and I understand sangat the nature of both worlds.
Bro, my blog walaupun menggunakan bahasa yang kasar, carut...it's merely kekasaran sebab aku ni hang pun tau, tak kasar pun (cuma tegas) dan selalu eksplisit bila berbicara.
Anyway, this is a platform for discourse (wacana) and and aku selalu fikir segala kemelut boleh diselesaikan dengan bijak.
Let's don't create a tension that will lead to a fallout, tapi join in the discussion/discourse yang akhirnya akan membuahkan hasil for both.
Aku kenal hang, kenal Amin, kenal semua orang yang ada dalam visual tu. "Visuals don't lie" has become a myth is this superclass technology world dah.
Keep it cool bro.

Hazrey - Aku ingat kau memang dah tahu memang blog aku ni popular kan? Kan?

Ayau - Mintak permission untuk publish atau siarkan gambar memang jarang berlaku tetapi kalau dia bertujuan untuk komersil, tuntutan boleh dibuat kot. Aku tak berapa sure. Need to check with legal on this.

Anon - Anything you wanna say? Hehehehe

Hazrey said...

Well, this is a good opportunity to create balance, which is applauded for both. One questions, the other answer. And that shows how we may know the story of both sides.

But, it is wise to be practically cool for both sides.

To me, it is the main issue we are highlighting here, not the anger, and those of extra comments in within the reply.

It is good one is questioning and this recent comment is rather explaining (alas the marah marah tu), the truth behind what we see.

I think this is progressive. Don't you think so?

Lastly, let's chill. Starbucks anyone?

Anonymous said...

wa respect la lu bro...sebagai empunya blog ni lu tk cepat melatah...

DonCorleone said...

Hazrey - Starbuks is on...di Singapura or JB or KL? Di JB bahaya....banyak penjenayah. Heheheheh

Anon - This is a true discourse.

Anonymous said...

Ayau, memandangkan kau mengaku yang kau ni tak beretika, publish gambar orang MEMANG perlukan kebenaran terutamanya kalau orang tu bukan SELEBRITI atau dalam bahasa lainnya "HAK MILIK MASYARAKAT" (kah kah kah)

Melainkan kalau gambar orang awam tu diambil bersama selebriti, tu lain cerita sebab kalau kau kena saman ke hapa, ko boleh cakap yg ko publish gambar tu disebabkan selebriti tu bukannya sebab gambar orang awam tuh.

Harap ianya membantu & aku setuju dengan Don,visual don't lie memang dah jadi myth pun bro! Salam...

Hazrey said...

DonC, no I dont think your blog is popular. Please don't brag and think high of yourself too much. :) Let's put a counter and we see whether it is popular or not.

And DonC and Ayau, if it is for commercial purpose, then you must seek the consent either in writing or verbal. But it is hard if the consent is verbally given because then it will be hard for you to submit your case in the court of law, should you kena saman sebab depa nak royalty claim.

Ayau ni cool, that I know of. :) So stay cool bro. Kau jangan layan si boey ni.. Meh biar aku layan kau meh.. But, I rather salute you for the explanation of what had actually happened thru your comment. There, you see, if one side is keeping quiet, then we are wasting the avenue to explain. I respect your guts Ayau for writing the comment. Let's cheer Ayau..

Everything happened with a reason. Now, you have a reason for that matter, and you have explained. Now, you are giving this not-so-popular blog readers to understand and next time, put it in pointers the chronology so that it is easier for us to read.. hehe.. not that im asking too much, biar kita paham and it is your job to make people understand and knows the truth because you have the guts to do so. So lets use it for that purpose shall we.

Selepas aku tertunggu tunggu the other side of the story, you came into the light and shed some of it to us. Eloklah camtu, tapi janganlah marah marah, kesian kat aku ni Ayau, aku ni seorang yang lembut, mudah tersentuh hati. Ni pun dah sebak dah ni.. Mana awek aku ni.. boleh ngadu ngadu.. nanti dia mesti pegang bahu.. pegang.. ehh censored..

And DonC, im saving another salute for you as well for your latest reply to Ayau's comment.

To all other blog readers: dont worry, this is another love and hate story. Lepas ni I will make sure both of them will kiss and make up. I will videotaped it and Youtube!!

Cheers !!

Anonymous said...

jeruk, anyone?

Hazrey said...

Ada jeruk apa? Bestnyer kan, sambil baca blog ni kunyah kunyah jeruk..

Anyway.. You must not fight too often with one enemy, or you will teach him all your art of war. Napoleon Bonaparte

DonCorleone said...

Anon & Hazrey - I guess the law on published material hampir sama dengan TV. Aku teringat dulu masa Erma Fatimah buat filem Pengantin Popular and wanted to shoot a random shot of artiste yang attended the Anugerah Bintang Popular Berita Harian di Genting Highlands. Dia main shoot aje. And then Marlia Musa and M Nasir question: "Kalau Erma shoot and Pengantin Popular meletup atau tidak, siapa yang bayar royalti semua artis yang ada dalam shot dia tu? And beside that, Erma did not ask permission to shoot them."

Ini yang aku belajar: Kalau kau guna gambar seseorang dengan niat untuk memalukan, sama ada kau sengaja atau tidak, aku rasa sesiapa pun berhak saman kau but depends on the court untuk menentukan damages atau special damages nya lah. All this innuendos memang banyak berlaku baik di printed materials and TV. Bro, trust me, it will only take one person to retaliate and it will become a chain reaction.

But for now, do continue this discourse with facts (nak carut marut pun okay) as long arguments are with facts and references kalau ada lagi bagus.

Anonymous said...

oooooo jadi reporter tu selebriti eekkk.setau aku kita reporter cari celebriti for story and not to be celebriti reporters ..hmmmmm dunia dunia
pesanan aku kalau nak glamer jadi jer artis tak yah jadi reporters ...

Anonymous said...

ayau...jgn emo la

ayau aka BEkMEnG said...

bukan emo just nak tau reporters hiburan sekarang nie dikira celebrities ka...kalau nak amek gambaq depa kena mintak kebenaran ka kalau kene aku nak kenekan royalti tu je..sapa makan cabai terasa cibai laaa hahahaha

klubbkidd said...

aduh. guys.. cool it la. cam ni lagik ramai la hina profession kami ni.

bottomline ni there is always a story to tell, and there are those who will manipulate it for their own gains at whatever cost.

always ask before ranting, as selalunya, things are not always what they seem.

so guys, cool it before people keep thrashing our profession.

at the end of the day, please zero in on the perpatrators and kick ass specifically.

DonCorleone said...

Klubbkidd - Bukan hina lah. Merely criticizing. That is the hazard my friend. We shall get by this.

klubbkidd said...

leaving what impression on the general public is my concern. everywhere you go people believe we are a cheapened profession without substance. you think people actually read the names on articles worth talking about when we dissect something useful and beneficial to the industry?
aduh... risau la camni.

Anonymous said...

hancur la idup lu ayau...

Ayu Qhatami said...

yes...akhirnya ada jugak insan 'celik' yg membangkitkan isu ni...aku bukan nk ckp lah...dari aku mula jd reporter lg...aku cukup 'makan hati' dgn si pengamal-pengamal media dr company beso2 ni bila di function...masya Allah, nk di layan mcm VVIP (sebab apa...sebab derang ni media 'beso'), bila x dilayan kecohnya...(dan aku selalu gelak besar dlm hati...x tau nk ku bahasakan apa gelakku itu...yg pasti gelak sengal kot)...cuba bayangkan mcm2 media2 yg dianggap mcm habuk di hujung kasut bila cari story? jgn katalah nk di layan, nk mintak no phone PA artis pun payah...ni benda lama bro...tp x sangka masih 'berlaku'...bukan artis sj ada gelaran diva...media pun nk jd diva gak...