Jun 8, 2009

Korang percaya tak dengan pelesit? Betul ke pelesit pun boleh jadi entertainment journalist?

Tahniah adalah perkataan paling sesuai untuk aku ucapkan kepada Nana dan Brian yang dah kahwin.

Aku tak kenal Nana lama sangat, cuma aku sibuk nak sangat dia jadi hos Galaksi (TV9) masa aku kerja di sana dan it took me almost 2 months to convince my bosses.

My boss yang sorang ni sampai aku terpaksa SMS tengah-tengah malam and said: "I give you my word that she will be worth it."

And hey, I think, Galaksi did well walaupun diorang dah bertukar hos dah ni.

Brian pulak aku kenal lama sangat dah. Kalau tak silap aku dari tahun 1995 saat dia masih kerja di EMI dan kita orang ada satu minat yang sama iaitu Pearl Jam.

Anyway, last Friday I had a late meeting in Bangkok Jam near Low Yat and aku sampai di rumah lewat sangat-sangat sampaikan kepala aku sakit bila aku bangun pagi Sabtu tu and terus tak dapat nak ke wedding Nana.

Sorry guys, truly I am sorry.

So, as usual, aku membacalah untuk dapatkan update and of course aku dapat live SMS updates from Bapak Gula-Gula. Well, it was entertaining to read what Hazrey has to say about the wedding lah.

Anyway, tahniah kepada Nana and Brian on their wedding. FF yang kat sebelah tu bila lah pulak yek? Heheheh. Kredit gambar ialah kpeada blog baru Hazrey iaitu Hazrey Mengumpat dan Mengata.

And aku langsung tak terkejut bila aku baca the Sunday papers.

Read Bapak Gula-Gula and you shall understand.

Orang Melayu kata, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

Pada aku, keadaan ini memang betul.

Tetapi ada masa-masanya ia tak betul juga.

Ada masanya, perumpaan itu tak relevan langsung.

Nana kahwin hari Sabtu dan pada hari Ahad, ada akhbar yang terbitkan headline seperti ini:

"Keluarga larang Nana jemput wartawan"

Namun the headline is different from the story.

Tulisan itu menyebut tentang pelbagai perkara berkaitan jemputan ke majlis kahwin Nana/Brian yang kononnya Nana tidak mahu menjemput wartawan.

Tulisan ini menegaskan mengenai superiornya wartawan hiburan dengan ayat-ayat seperti di bawah ni:

"....Nak harap jatuh sendiri macam durian runtuh, memang susahlah kot. Mungkin ada hati wartawan yang sudah terguris, tapi tak mengapalah Nana, suka hatilah nak jemput ke tak, ada ku kisah!"

Betul ke ada hati wartawan terguris dengan ini?

And then tulisan itu menyebut lagi:

"Bagi *****, populariti Nana tidaklah sehebat Datuk Siti Nurhaliza, Mawi atau bintang Indonesia, Bunga Citra Lestari yang awal-awal lagi sudah menyenaraikan nama wartawan yang bakal diundang ke majlis perkahwinan mereka."

Hakikatnya perkahwinan sudah settle, wartawan sudah diajak, tetapi pasangan pengantin ini masih dihina tentang soal populariti mereka.

Pelik aku.

Kenapa entertainment reporting jadi sebusuk ini?

Tapi kali ini aku tahu dah, ia hanya busuk selalunya pada satu-satu tempat aje, bukan semuanya busuk.

Aku dah tak boleh nak generalize kebusukan entertainment reporting hanya kerana satu dua pelesit ni.

Inilah rupa belalang pelesit. Aku guna gambar ni sebab aku tak jumpa gambar tenuk pelesit.

Dan aku tahu Bapak Gula Gula pun akan setuju.

NOTA KAKI: Kena menuntut di Gunung Ledang ilmu hindarkan pelesit dari dunia penulisan tanah air.

Jun 1, 2009

Aku bantah konsert Negro Haram Akon atau nama yang aku kasi dia AKON-EK!

One might think he is Akon-ic.

One might think he is great rapper and all.

Marctensia (the company that brought you Jason Mraz) proudly presents this bastard in a concert at Sunway soon.

He might have all those accomplishments, i.e No 1 and No 2 spots on Billboard Hot 100, biggest jump in Billboard history with Smack That etc etc.

But he is still a motherfucker!

Aku tahu ramai yang suka dia ni. Fuck, my 14 year old anak buah di Kampar, Perak pun suka gila kat lagu-lagu dia.

Aku tak boleh nak terima sangat sebab aku fikir what he sings is NOT music, performance dia on stage pun bukan sebuah performance tetapi a big fucking JOKE he is.

You wanna see your fucking AKON-ic?

Mom and dad...would you let your sweet children watch this motherfucker?

Watch below:


Dengan penuh selamba saja negro pukimak ini angkat dan buang budak yang ada kat konsert dia. Tapi budak yang kena buang ni pun macam gampang jugak lah kan. Siapa suruh kau naik stage tu bodoh!



Sekarang ni tengok sundal-sundal yang menonton konsert Akon dan kemudian membenarkan Akon-ek ni buat diorang macam real punya sundal.



Akon-ek ni tengah buat aksi seksual yang busuk sangat on stage dengan budak yang berusia 14 tahun ketika itu. Memang betul si Akon-ek ni memang busuk orangnya tetapi budak yang biarkan dirinya "dimain" atas stage tu pun sama busuk dan mak ayah yang benarkan anak-anak perempuan diorang diperlakukan begitu di atas stage 1,000 kali busuk.





Dan di sini si Akon-ek ni siap tumbuk seorang peminat perempuan yang dapat naik pentas dengannya. Si peminat perempuan ni pun bangsa tak sekolah agaknya sampai siap nak peluk negro haram ni.

I hope by this time, you can understand my hatred towards this motherfucker and this is as clear as I can get about why I'm against his concert in Malaysia.

Biarlah macam mana banyak pun "AMARAN" pihak berkuasa kita, negro-negro haramjadah macam ni bangsa tak makan amaran.

Tengok sahaja Negro yang beraksi di Sunburst itu hari...buat palat pun masih "dilepaskan"!

Our local music industry is getting really really sad but these promoters keeps bringing in motherfucker like this motherfucking Akon-ek!

Bila ada pun local company macam Celcom sponsors band macam Search, diorang cannibal habih band tu sampai tak sudah-sudah aku dengar Amy Search sebut: "Berbaloi-baloi".

Hmmm....entahlah.

Wahai Datuk Seri Utama Rais Yatim....are your eyes open to see all this?

Well, do something please.

Dan kita...KEEP IT COOL...tengok apa jadi.

Aku rasa kelakar sangat bila aku layan website bangang persatuan penulis skrip kita sebab ia macam GAMPANG!

Aku hari ini browse website Finas untuk mendidik diri sendiri tentang isu penulisan skrip di Malaysia (AGAIN). Aku teringin sangat nak lihat kewujudan satu website untuk penulis skrip yang diilhamkan oleh Persatuan Penulis Skrip Malaysia (Swam).

So, dalam website Finas ini ada benda ni.

Ini intro Swam dalam website itu:

Bagi menjelaskan beberapa tanggapan awam berhubung pentadbiran SWAM, dimaklumkan bahawa Persatuan ini masih terus aktif seperti biasa menyumbangkan khidmat nasihat dan perundingan kepada ahli-ahlinya selain membantu pihak-pihak yang berkenaan mengelolakan kegiatan seperti seminar, kursus dan bengkel latihan untuk penglibat industri filem.

So, aku fikir banyak yang positif yang telah lahirlah nampaknya. Swam khabarnya "banyak membantu pihak-pihak yang berkenaan mengelolakan kegiatan seperti seminar, kursus dan bengkel latihan untuk penglibat industri filem".

So, aku nak jugaklah tengok apa jenis seminar atau kursus yang "banyak" dibantu Swam tu.

So, aku carilah website addressnya.

Yang ada dalam website tu hanya bengkel seperti yang dicatat di bawah ni:

KURSUS PENULISAN SKRIN DRAMA TV (BERSIRI) anjuran SWAM

Tarikh: 14, 21, 28 Jun, 5 & tamat pada 12 Julai 2009

(setiap Ahad, jam 9 pagi hingga 5 petang)

Hubungi: swamadmin@gmail.com

swam_malaysia@yahoo.com

http://swammalaysia.wordpress.com

Kursus Penulisan Skrin Drama TV (Bersiri) bagi menjayakan program-program pendidikan dan latihan semula (reskilling) penulis-penulis skrin. Kursus ini dianjurkan dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), demi pembangunan dan kemajuan industri perfileman dan penyiaran tanah air.

Tempat adalah terhad kepada 25 perserta sahaja

Tarikh Tutup Permohonan: 8 Jun 2009

Bayaran: Ahli SWAM RM30 seorang

Bukan Ahli SWAM RM300 seorang

Lebih kurang lima kali sahaja bengkel ini and this is the only bengkel that I found on the pathetic website.

Dan yang terbaru yang bakal dianjurkan Swam ialah acara "Jom Mesra Bersama SWAM" dan mereka yang berminat kena bayar RM10.00.

Aku kalau boleh tak mahulah sebut fuck you ke, haramjadah ke, sial ke atau apa-apa lagi yang seangkatan dengannya tetapi selepas aku baca website tu yang bertajuk:
"Apa faedahnya menjadi ahli SWAM", aku ternyata ada pendapat lain.

Tapi sebelum itu, apa kata korang baca dulu, apa kejadah faedah yang korang boleh dapat kalau jadi ahli SWAM.

Apa Faedahnya Menjadi Ahli SWAM?

  • Berpeluang memperolehi pendapatan yang lumayan sebagai seorang penulis skrin profesional.
  • Berpeluang mencipta nama sebagai salah seorang pengamal industri filem yang penting. Anda adalah “arkitek impian” bagi industri.
  • Berpeluang mempelajari selok belok urusan menjual karya anda di samping mengelakkan karya anda daripada menjadi mangsa lanun hakcipta.
  • Berpeluang berjumpa dan bertemubual dengan penulis-penulis skrin yang berjaya dan berpengalaman untuk mendapatkan nasihat dan petunjuk.
  • Berpeluang mengikuti kursus, seminar dan bengkel dengan percuma atau dengan harga diskaun.
  • Berpeluang mempercepat proses menimba ilmu dan kemahiran melalui pertemuan bersemuka dengan ahli-ahli lain.
  • Berpeluang membuktikan komitmen untuk memberi sumbangan dan memartabatkan kerjaya bidang penulisan skrin yang anda minati.
  • Berpeluang dipilih memimpin SWAM melalui Mesyuarat Agung setiap dua tahun untuk membawa penambahbaikan dan perubahan positif yang menguntungkan semua ahli dan persatuan.

WOW! Fucking unbelievable!

Hebat. If you have walaupun wang saku terakhir untuk makan nasi, just forget about the food and jadilah ahli SWAM!

They can fucking make you rich!

SWAM can help you (all of you....talented script writers) mendapat pendapatan lumayan.

Seriouslly, you can be fucking rich!

Jubur koranglah!!!

Ini buat aku teringat balik dengan The Writers Guild Of Great Britian 1959-2009 yang memang sesungguhnya bukan sahaja berdiri di atas nama "Guild" tetapi benar-benar memperjuangkan hak penulis skrip mereka.

Tolong lihat pembayaran yang harus dibayar kepada penulis skrip British seperti yang termaktub:

SECTION 3 FILMS BUDGETED BELOW£750,000

The terms for films in this category to be exactly the same as for films budgeted at £750,000 and up to £2 million, except that the producer is not required to make the £5,000 advance payment against additional uses.

The Total Guaranteed Fee is therefore the same as the Total Minimum Payment of £14,000 for the fee the Producer opts, before the first day of principal photography, to take either worldwide theatrical rights or two UK network television transmission.

Treatment Original Figure(from 1 October 1990)

Commencement Payment 1,350
Acceptance Payment 1,350

First Draft
Commencement Payment 4,725
Delivery Payment 4,725

Second Draft
Commencement Payment 1,620
Delivery Payment 1,620
Principal Photography Payment 3,510

Total minimum Payment 18,900

Total Guaranteed Payment 18,900

Yes...you can have all those fucking seminar, bengkel, whatever fuck you want to have, but hey, first thing first....come up with a fucking rate for script writers lah dulu supaya diorang ni (or kira orang ni) tak terus menerus dipijak dan dihentak sampai rabak.

Barangkali bayaran yang aku maksudkan tidak akan sama langsung dengan apa yang diperolehi oleh penulis skrip British ini tetapi my point is supaya persatuan yang kononnya ditubuhkan dengan niat untuk membantu penulis skrip supaya benar-benar berjuang untuk membantu penulis skrip.

Persatuan kalau sekadar tak sudah-sudah duduk di meja meeting dan tak sudah-sudah nak menganjurkan bengkel 24-7, baik pergi mampus!

Comprende?

KEEP IT COOL!


May 28, 2009

Aku tahu memang ramai yang suka jadikan media sebagai platform untuk tegakkan kebenaran yang ada di mata mereka.


Ini contoh penulisan untuk mendapatkan komen.


Baca dulu bawah ni:


Journalist: Boleh tak anda komen tentang perhubungan anda dengan penyanyi nasyid ni sampai khabarnya ia menjejaskan perhubungan anda dengan isteri anda sekarang?


Jawapan Artis A: Saya tak mahu komen.


Apa yang selalu akan ditulis oleh wartawan adalah seperti di bawah:


Penyanyi A ketika dihubungi untuk ditanya mengenai skandalnya bersama seorang lagi penyanyi nasyid sehingga menyebabkan isterinya mula memberikan kenyataan pedas kepada akhbar, enggan mengulas lanjut.


As you can see, walaupun jawapan yang diberikan adalah seringkas “Saya tak mahu komen”, wartawan tetap akan menyatakan isu yang mahu diketengahkannya.


Kalau jawapan Artis A adalah begini: Kan saya dah dah kata, saya tidak akan komen!”


Wartawan pada kebiasannya selalunya akan menulis begini pulak:


Artis A ternyata berang ketika ditanya mengenai skandalnya bersama seorang lagi penyanyi nasyid sehingga menyebabkan isterinya mula memberikan kenyataan pedas kepada akhbar.


So how? How do you maintain your coolness ke, tahap profesionalisme ke, intergriti ke atau apa-apa lah apabila berdepan dengan keadaan ini?Anyway or anyhow you comment, you will think that it will be twisted by the media sedangkan itulah cara media melaporkannya.


Akil Hayy khabarnya memilih untuk berdiam diri dan biarkan isterinya dan Waheeda yang lantang bersuara di akhbar tentang kontroversi mereka.


Wartawan Harian Metro, Rudy Imran Shamsudin, dalam laporan dalam HM pada tarikh 27 May 2009 di muka surat 2 dengan tajuk: “Ustaz hahal dihubungi” mencatatkan antara lain berbunyi begini: “Pengakuan isteri Akil Abdul Hai (Akil Hayy), Maizawati Zainal mengenai suaminya mempunyai hubungan cinta dengan pelakon, Norwahida Abdul Wahab (Waheeda) turut mengejutkan mereka yang rapat dengan penyanyi nasyid itu. Sepeeti yang disiarkan di Harian Metro kelmarin, Maizawati membuat pengakuan Akil tidak pulang ke rumah untuk menjenguknya dan enam anak mereka sejak Februari lalu, menyebabkan dia mahu menuntut cerai….” Itulah antara lain yang ditulis HM.


Glamor diorang ni sekarang kan?


Sekarang ni, kita akan terfikir sampai bila Akil akan berdiam dan membiarkan lebih banyak cerita mengenainya diterbitkan di akhbar? Dan bagaimana pulak nanti assumption peminatnya? Adakah mereka akan berfikir “Diam kerana benar” or “Diam kerana salah”?


Aku tak pelik langsung dengan apa yang jadi. Kalau dah artis itu, artis jugaklah namanya. Lantaklah ada title ustaz ke, tuan haji ke, bilal masjid ke or imam masjid sekalipun, tapi kalau dah ada title artis itu maka dunia mereka selalu saja akan dilanda kontroversilah, gosiplah, fitnahlah dan semua yang seangkatan dengan negativity itu.


Dan aku pun tak pelik langsung bila bini-bini artis atau girlfriend-girlfriend artis ni menggunakan akhbar atau media sebagai platform untuk “bergaduh” atau menegakkan kebenaran yang ada di mata mereka.


Dan aku pun lagi lah tak pelik, apabila ada artis yang tak mahu balas kenyataan media langsung terhadap kontroversi yang berkaitan dengan dirinya.


Semua orang ada cara sendiri apabila berdepan dengan kontroversi, masalah atau bencana.


Cuma aku berpegang kepada pendirian bahawa: “Kita kena ada MARUAH.”


Kepada Akil Hayy – KEEP IT COOL dude!

May 22, 2009

Aku hari ini dilambai nostalgia tentang seorang jurugambar bekas tentera yang bernama APAI !

"Lampu merah berdiri di pintu, lampu hijau keluar pesawat, keluar dalam keadaan kompak, kira 1,000, 2,000, 3,000. Check payung, payung kembang dengan baik, kendalikan payung ke arah DZ. Elakkan pelanggaran, 50 meter menghadap angin, 10 meter buat persiapan mendarat. Mendarat dengan selamat. Buat HR & D dengan pantas. Lapor kepada DZSO yang bertugas. Kalau payung tak kembang, atau kembang tak baik, jangan lupa pandang, pegang, tarik tangkai cadangan. Payung dan kembang, tarik ringging line, rapat ke samping, check payung. Pusing kaki kiri dan kanan. 45 darjah buat persiapan mendarat!"

Sebelum aku teruskan apa yang aku nak tulis, harus aku jelaskan maksud-maksud ini dulu:

DZ = Drop Zone

HR &D = Harness Release & Dragging

DZSO = Drop Zone Safety Officer

Tangkai Cadangan = Payung terjun kedua yang diletakkan di bahagian depan badan.

Bagi yang tak tahu, ini adalah instruction yang akan dijeritkan oleh jurulatih payung terjun atau lebih dikenali sebagai PJI atau Parajump Instructor yang lead pasukan payung terjun Angkatan Tentera Malaysia sama ada dalam latihan terjun atau kalau ada peperanganlah agaknya.

It was on the 15th May 1992, ketika aku bertugas sebagai Crime Journalist di Berita Harian, that I was given a chance untuk sertai rombongan ATM naik Charlie 130H dari Pengkalan Tentera Udara Diraja Malaysia, Subang ke Pengkalan TUDM Butterworth dan di sekitar Ipoh, 15 anggota tentera yang berpangkat Leftenan Muda ini terjun dari C130H yang aku naiki itu.

Dan sebelum terjun, PJI akan menjerit instruction yang aku tulis di atas tadi.

Rencana aku mengenai pengalaman aku itu, diterbitkan di BH pada 25 Mei 2992 di muka surat 19 dengan tajuk: "Terjun untuk dapatkan sayap".

Kenapa aku tulis semua ini?

Kadang-kadang aku memang begini.

Bila aku mahu mengenang sesuatu yang manis, aku selalu saja akan ingat tentang pengalaman-pengalaman aku dulu.

Masa di Berita Harian, bila aku ada assignment-assignment macam ini (terutama membabitkan Defense/Ketenteraan), aku selalu saja share dengan seorang jurugambar yang kami panggil Apai.

Ini dia APAI!

Dia ni orang Sarawak dan nama penuhnya ialah Rapaee Kawi. Mamat ni bukan orang Melayu, tapi kulitnya lagi Melayu dari aku dan kalau dia makan di bulan puasa, memang kena tangkap dan dia memang pernah pun kena tangkap sebab makan di bulan Ramadan. Hahahah.

Apai ni suka sangat kalau aku buat liputan ketenteraan sebab dia adalah bekas tentera dan walaupun badannya gebu saat aku kenal dia, tahap kecergasannya amat amat cemerlang.

One thing about Apai - he sure talks a lot and aku kadang-kadang boleh rasa annoyed and aku pernah sekali sound dia gini: "Apai, kau boleh diam tak?" Kasar betul aku masa tu sebab aku pikir dia boleh dikasari dengan bahasa.

But Apai ni kan, dia tak pernah ambik hati (at least dengan aku lah) sebab walaupun kami akan bertengkar seketika, kami pasti kamcing balik lepas tu dan aku kembali mendengar cerita tentang pengalamannya and sebab dia asal dari Sarawak, aku selalu saja sibuk nak tahu tentang "Bujang Senang".

By the way, Apai juga adalah jurugambar akhbar yang pertama menggunakan kamera Canon DSLR yang ketika itu berharga dekat RM120,000 untuk buat liputan Ekspedisi Pertama Malaysia ke Gunung Everest.

Can you imagine that? This dude went to fuckin Everest okay!

Aku tersenyum saat aku menulis semua ini. Tapi hati aku macam ada sedikit kesedihan sebab tadi dalam pukul 11 pagi tadi, Apai meninggal dunia.

Aku sedar sangat tentang hakikat hidup dan mati tetapi macam mana pun ia adalah HAKIKAT, aku tetap rasa sedih yang amat sangat.

Apai dengan aku baik tapi kami dah tak berkomunikasi sejak aku tinggalkan BH pada 2001. Seingat aku, kalau tak silap, kali terakhir aku jumpa Apai ialah di Kuching pada 2004 saat aku bekerja di TV3.

Di bawah ini antara gambar-gambar yang dirakamkan oleh Apai ketika bekerja di Sarawak.

Gambar rakaman Apai ketika dia melawat rumah panjang di Sarawak.

Biarpun dalam dunia news kita harus pantas, Apai sentiasa akan melakukan apa sahaja untuk komposisi handalnya supaya dapat lahirkan makna dalam gambar-gambarnya.

Aku dengan Apai bukannya putus sahabat, but I guess we both were just too busy dengan karier masing-masing. Bila aku tinggalkan BH aku tak tahu mana dia pergi dan rupa-rupanya dia kembali bekerja sebagai jurugambar di Kuching, Sarawak dengah The Star.

Hari ini, apabila aku tahu tentang kematian Apai, aku tanya diri sendiri....susah sangat ke angkat telefon dan call saat dia masih hidup dulu? What is there to a simple call just to ask: "Lu apa khabar Apai?"

Well, this was my mistake.

I will learn from this.

Now that Apai is gone, aku dilambai kenangan saat aku selalu keluar assignment dengan dia.

Apai...he was a simple man.

He loves to smile.

And fuck....he fuckin loves to talk, talk talk non stop! :)

Aku ucapkan takziah kepada keluarganya.

Dan aku harap kalau ada teman-teman wartawanku yang lama yang mengenali Apai, hulurkanlah doa untuknya dan keluarganya. (Apai tinggalkan seorang isteri dan empat anak/dua lelaki dan dua perempuan).

I SALUTE APAI!

keep it cool

Kredit gambar: http://duniatiger.blogspot.com dan www.asiaone.com

May 21, 2009

Kalau semua nak claim dia NUMBER 1, maka siapa sebenarnya yang NUMBER 1 tu?

Berita Harian bertarikh 20 May 2009 (Rabu) terbitkan berita ini. Tajuknya: "Masih Nombor Satu" and itu merujuk kepada Kajian Radio Nielsen dan "masih nombor satu" itu pula merujuk kepada HotFM (hanya untuk rancangan paginya)

Hari ini pula, Berita Harian, 21 May 2009 (Khamis) terbitkan berita ini. Tajuknya: "Era kekal nombor satu". Ia pula merujuk kepada kajian yang sama.

Aku tak mahu korang confuse.

Di bawah ini adalah keputusan keseluruhan Kajian Radio oleh Nielsen Media Research yang aku petik dari sini.

Supaya tidak ada lagi kekeliruan kan? Yang mana tak dapat number 1 tu memang sentiasa akan cari jalan lain untuk tunjuk gah. Itu keadaan yang amat biasa lah tu.

Tapi yang penting....

KEEP IT COOL

May 18, 2009

Aku rasa bukan mudah nak capai apa yang diorang capai tetapi itulah hakikatnya bahawa selera pendengar kita ni sukar sekali nak dijangkakan!

By now, aku rasa ramai yang dah tau keputusan radio survey yang meletakkan stesen radio Era sebagai Number 1 manakala Sinar sebagai Number 2 manakala HotFM sebagai Number 3.

Kalau korang nak tahu keputusannya dengan lebih detail, sila baca kat blog sahabat aku ni.

Terus BERAJA di hati pendengar radio Malaysia. Tahniah!

"What happened to Media Prima?" tanya teman aku tentang HotFM yang jatuh ke tangga ketiga berbanding tangga kedua tahun lalu.

"Sekejap-sekejap Fara ada, sekejap-sekejap Fara tak ada. Sekejap-sekejap Faizal ada, sekejap-sekejap Faizal tak ada. Lepas itu, tak ada balance di antara iklan, lagu-lagu dan deejay yang merapu-rapu," balas seorang teman yang lain.

HotFM yang kini menduduki tempat ketiga selepas menduduki tempat kedua tahun lalu.

Bila aku fikir balik, Aznil dan Din Beramboi dalam Era setiap pagi pun merapu. Era pun ada iklan yang banyak sekali. Tak cukup dengan itu, Salih Yaacob, Khairil Rashid dan Raja Azura lagi lah hebat merapunya tapi nampaknya merapu mereka ni lah yang laku di masa kini.

Bapak mentua aku yang berusia dah lebih 55 tahun bila bercakap tentang Sinar FM, katanya: "Merapu sungguh Salih tu tapi okaylah...tak yah serius sangat bila dengar radio."

Aku sebelum ini, mengkritik hebat trio SY, Krill dan KE sebab aku rasa ia "terlalu merapu" and it worked as a reverse psychology to me. The more I hate it, the more I listen to it!

Sama ada aku menunggu sangat lagu yang akan dimainkan atau tidak, telinga aku terus menerus menerima "merapunya" mereka.

Benda ni buat aku ingat deejay hebat US, Howard Stern, yang bukan main dahsyat kena saman atas hamburan kata-katanya yang selalu sahaja berunsur "nakal" dan berbaur seksual sehingga survey mendapati "lebih ramai orang membencinya, lebih ramai orang mahu mendengarnya."

Hakikatnya, selera pendengar sekarang susah sekali nak kita jangka.

Ramai teman-teman aku kata, Business FM (BFM) main lagu best-best. So, aku pun selalu jugak lah dengar tetapi selepas seminggu dua, aku dapati BFM buat aku terlalu melihat ke belakang dan bernostalgia.

Bila aku dengar Era pulak, aku rasa okay-okay aje manakala HotFM pulak aku dengar sebab aku rasa "dekat" kerana aku pernah bekerja with Farah dulu masa di Media Prima.

Aku suka jugak Klasik FM sebab ia putarkan lagu-lagu yang sukar sekali aku nak cari di record store di Malaysia ni manakala Shoeshine pulak suka dengan HitzFM sebab memang Hitz main semua yang latest dan best-best.

Itu baru aku dengan Shoeshine...macam mana dengan berjuta-juta lagi pendengar radio di Malaysia yang selera mereka bertukar hampir setiap hari?

Do we really know what they want?

Apa pun, personally kepada Pak Tam (sempat aku minum teh dengan dia last week), aku nak ucapkan tahniah atas kejayaan Sinar manakala kepada team HotFM, aku ucapkan tabah ajelah and keep giving us good music.

Ini team Sinar FM yang menunjukkan "kuasa" mereka menerusi Radio Survey yang terbaru ini. They are Number 2! SINAR Pagi kendalian Krill, KE dan SY makin hari makin digemari. Program ini sahaja kini meraih 2 juta pengikut, bertambah hampir 384,000 orang berbanding pada kajian sebelum ini. Ia merupakan rancangan sarapan ke-2 popular di Malaysia

Selain itu, aku turut nak ucap tahniah kepada teman radio yang lain seperti Adly Syairy Ramly (XFM).

Dari kedudukan di tangga 20, XFM telah membaiki prestasinya dan berada di tempat ke-17 dalam senarai selepas kajian kali ini. Jumlah pendengar XFM meningkat 18% ke 475,000 seminggu.

KEEP IT COOL people!

May 17, 2009

Aku tak mahu nak serius sangat dengan review AF7 ni...so aku tulis style relax-relax aje okay. Layannnnnn! :)

Terus teranglah, aku ni memang bukan peminat AF tapi aku juga tak boleh nak nafikan populariti rancangan realiti itu di masa kini. And yes, I was there at Stadium Putra Bukit Jalil last nite to watch the final concert. That Hafiz guy memang boleh menyanyi and yang lain-lain tu tak berapa elok.

Si Aril budak yang terkeluar awal-awal tu menang sorak.

Si Yazid budak yang nyanyi lagu Dewa tu - "Why the hell was he in the final?"

Si Isma bini Zul kawan aku tu - "Hmmm....I can't remember what song she sang pun"

Si Akim, yang nyanyi lagu Faizal Tahir tu - "If only you concerntrated more on your vocals rather than giving that awful performance....try acting dude!"

Watching the finals was not as fun as the post party sebab aku suka "pasang telinga".

To me and many more, it was just another final show, but to some people it gave them more than that. Ia terbitkan emosi sama ada suka atau benci, seronok atau amarah dan pelbagai lagi.

Ini suara-suara yang aku dengar saat aku "pasang telinga"

SUARA 1: Hafiz tu? Apa transformasi dia kalau nak dibandingkan dengan Akim? He is just overrated from the start to begin with.

SUARA 2: Memang diorang macam nak kasi Aril menang. Tu sebab kasi lagu Kasih Tak Sampai so that he could shine.

SUARA 3: Lagu baru Isma tu macam aku pernah dengar lah...tak rasa macam original.

SUARA 4: That Yazid was so pathetic.

SUARA 5: Satay dia sedap gak lah. (This was referring to the post party food)

SUARA 6: Komen-komen Adlin tadi memang spot on sangat. About Hafiz tadi, dia kata apa lagi Hafiz ada selain kehebatan vokalnya? That is what I meant by Hafiz tak melalui transformation berbanding yang lain.

SUARA 7: I heard Abdul Rahman has quit TV3 and now Amrin is the new Group MD. (This was reffering to the news that the Media Prima MD, Abdul Rahman Ahmad, left TV3 to UEM)

Things that I like at AF7 Final Concert last night:
(Tidak mengikut susunan sebab aku main tulis aje apa yang aku ingat okay)


1. My Seat - Aku duduk di VIP section tetapi di bahagian atas dan belakang. Sebelah aku ialah teman, Pat Ibrahim yang selalu ajar orang menari tu. Kita orang layan AF7 dengan penuh kritikan sendiri. Aku fikir bila duduk di belakang, aku senang nak blah tapi seronok pulak aku layan kritikan Pat.

2. That Aidit Alfian song sung by Hafiz. I thot it's a wonderful song that helped Hafiz a lot on his votes.

3. The lighting at the concert was so fucking fantastic!

4. The sound system was amazing.

5. All Adlin's comments were good. For the 1st time, I like what came out from his mouth.

6. Sarimah Ibrahim was really really entertaining. Also, Stacy is fuckin awesome!

Sarimah memang best.

7. The fucking fantastic crowd. Aku rasa crowd-crowd AF di stadium malam tadi hebat sesangat-sangatnya. They were supportive and LOUD!

Things that I dis-like at AF7 Final Concert last night:
(Tidak mengikut susunan sebab aku main tulis aje apa yang aku ingat okay)


1. Lawak nak cover kencing atas stage itu amat busuk sekali.

2. Lawak Teddy Bear dengan Aril tu is so fucking old!

3. Why the hell was Din Beramboi there?

4. Yazid butchered one of my favorite song, Qasidah Cinta. Damn you Dude!

5. Aril kacau Hafiz while he was delivering his winning speech and also this Aril boy is acting so fuckin weird dengan meraba-raba perut Hafiz masa AC nak announce winner. What the hell is wrong with you kid?

Tak caya tengok gambar yang aku cilok dari MrManager ni.

6. That guy who sang Di Alam Fana Cinta tu....what happened man?

7. That guy who sang Lefthanded's Seruan tu...dude, this is year 2009....not 1999. Lu rock kapak luar biasa beb.

Secara keseluruhannya, I do think AF7 Final Concert was a good production.

Buat lah apa jenis program nyanyi realiti macam Mentor ke, GangStarz ke or the arkaik Bintang RTM, we just have to agree that AF adalah yang paling hebat. Suka tak suka, it is number 1.

Well.....KEEP IT COOL then.

Kredit Gambar: mrmanager.blogspot.com dan www.klubbkidd.com

May 16, 2009

Aku balik rumah jam 2am selepas layan Final Concert AF7 tadi. Selsema pulak tu. Bloody hell!


It's 2.42am.

Aku baru balik dari Stadium Putra Bukit Jalil, baru sudah menonton Final Concert AF7.

I wanna do a proper review but I am too tired and having the flu.

Anyway, review can wait tomorrow lah kot.

Yang pasti I met a lot of old friends tadi kat stadium.

Asampedas yang dah bertahun aku tak jumpa pun aku jumpa tadi.

Congratulations to the winner and to the people that voted for him...I guess.

Soal rumah siap pahat bunyi memang ada...ramai sekali yang aku sembang di Post Party tadi yang suarakan pendapat masing-masing, but the masses dah buat keputusan nak kasi Hafiz tu sebijik Honda Accord, tiket ke New York
(seriously...a fuckin Honda and New York man!!!)


Okay...okay....esok ajelah reviewnya okay.

KEEP IT COOL

May 15, 2009

Aku hari ini teringatkan DADDY. Lalu aku hidangkan lagu ini untuk korang layan.

Kadang-kadang memang aku melayang fikirkan masa lalu.

Aku cuba ingat tentang muzik yang pertama aku dengar sebenarnya dan kalau tak silap aku, arwah Daddy suka pasang piring hitam Beethoven. Dia paksa aku dengan abang aku dengar dan masa tu kakak aku (yang satu-satunya perempuan dalam keluarga) akan sentiasa bersama mak.

Bila Daddy tak ada di rumah, aku belasah pasang piring hitam abang aku iaitu Moonflower (Santana) dan The Beatles.

Tapi sekali tu aku discover piring hitam Daddy. Ia adalah Paul Anka. Lalu aku putarkan. Aku main lagu Papa. Dulu mana ada internet. So, bila Daddy balik, aku suruh dia tuliskan lirik lagu Papa itu.

Dan liriknya beginilah bunyinya:

Everyday my papa would work
To try to make ends meet
To see that we would eat
Keep those shoes upon my feet
Every night my papa would take me
And tuck me in my bed
Kiss me on my head
After all my prayers were said
And there were years
Of sadness and of tears
Through it all
Together we were strong
We were strong
Times were rough
But Papa he was tough
Mama stood beside him all along

Growing up with them was easy
The time had flew on by
The years began to fly
They aged and so did I
And I could tell
That mama she wasn't well
Papa knew and deep down so did she
So did she
When she died
Papa broke down and he cried
And all he could say was, "God, why her? Take me!"
Everyday he sat there sleeping in a rocking chair
He never went upstais
Because she wasn't there

Then one day my Papa said,
"Son, I'm proud of how you've grown"
He said, "Go out and make it on your own.
Don't worry. I'm O.K. alone."
He said, "There are things that you must do"
He said, "There's places you must see"
And his eyes were sad as he
As he said goodbye to me

Every time I kess my children
Papa's words ring true
He said, "Children live through you.
Let them grow! They'll leave you, too"
I remember every word Papa used to say
I kiss my kids and pray
That they'll think of me
Oh how I pray
They will think of me
That way
Someday


Bila aku dah faham liriknya aku jadi sedih.

Dan bila hari ini aku dengar balik lagu ni, aku jadi lagi sedih sebab aku akan teringatkan Daddy.

Barangkali kesedihan aku tidak akan sama langsung dengan kesedihan mak aku apabila Daddy meninggal dunia dulu, namun aku selalu janji kepada diri sendiri akan sentiasa jadi "Anak Emak" dan setia kepadanya.

Di bawah ni aku muatkan Papa oleh Paul Anka.



Tengok saja cara Paul Anka perform ni. Kalaulah ada 3 pengkritik AF di depannya untuk mengkritik, apalah agaknya diorang ni akan kata.

So, sempena ini, aku juga nak ambik kesempatan untuk ucap ENJOY kepada korang semua yang akan layan AF7 esok sama ada di Stadium Putra Bukit Jalil or di rumah. I hope there will somebody among them yang akan sama hebat macam Paul Anka ni.

KEEP IT COOL

May 12, 2009

Aku rasa dah okay kot untuk aku balik kampung sekejap di Kampar, Perak. Dah ada MB baru yang MB lama tu. Hahaha!

You really wanna see a true happy face?

You think you can handle this?

Insya-Allah you can.

Take a look at this.

This man is so fuckin happy.

I mean this man below.....


Taken with my Blackberry (so, please forgive me on the quality), but tengok ajelah betapa happynya dia.

Agaknya hujung bulan ni dah okay ke untuk aku balik kampung di Kampar, Perak sekejap?

KEEP IT COOL.

May 11, 2009

Aku tahu isu penulis skrip dah agak lapuk, tetapi soal penulis skrip yang dibayar macam gampang itu tetap satu hakikat.

1. This should be some sort of insight. It is based on my experience as a script writer for film, TV (documentaries, live concerts, award show etc)

2. Payments made for writers are always a one off basis.

i.e
* RM1,000 - For an award show script.

* RM400 to RM900 - For each episode of a documentary (a minimum of 13 episodes)
* RM10,000 - For a first timer film script
* RM4,000 to RM6,000 - For a telefilm / telemovie Etc etc

3. Payments are made ONE TIME no matter how many times the show will repeat on TV or any other medium/platform.

4. Producers/Asst Producers/Production Assistants/Broadcast Journalists that writes script for the TV show that they are working on normally will not get any extra income because somehow, writing script is/will be the part of the job descriptions.

5. From my experience with Finas (The National Film Development Corporation), there was one time a production company wanted to buy the rights of a famous Malay novel from a famous publisher but ended up claiming that they we shocked with the amount they had to pay which was RM250,000. They thought it was only RM50,000. In the end, they shot a shitty film (guna loan Skim Kemudahan Produksi) and Finas was the custodian of that loan.

My question:

1. How much do you actually pay for a film/TV show/TV Award show/TV Documentary/TV Drama/Telefilms' SCRIPT?

2. Would you gain extra income when your work (the SCRIPT) are turn into DVDs or the programs are sold to another TV station or the programs are sold overseas etc etc?

3. From the silver screen to you BOX at home - would you get more money?

4. Script writers - Do they sell their soul to the devil?

Answer to my own questions above (I might be wrong):

1. There are no specifics rates yet at the moment because we don't have any credible Writer's Guild or anything like that.

(SWAM? Fuck Swam - all they ever do is having AGM/EGM for nominations and selections. I can't even fucking find their websites)

2. NO, because payments are only made ONE TIME.

3. Cinema to TV means extra income for the producers but NOT the script writers.

4. Not that we sell our soul to the devil but that is just the way it is.

The Writers' Guild of Great Britain 1959 - 2009 (TWGGB) is a fucking great example on how this state could change but we need people who can make the changes.

Please look at the rates and agreement impose by TWGGB here. It includes writing for films, TV, radio, theater, video games, new media and even animations.

Ini adalah Robert Towne yang tulis skrip Chinatown, arahan Roman Polanski pada tahun 1974. Shoeshine suka sangat filem ini. Aku pesan DVD originalnya masa teman aku ke Oslo suatu masa lalu. Robert Towne dah kaya raya dah sebab filem ini agaknya kan?

Ini Chuck Palahniuk yang tulis skrip dan novel Fight Club arahan David Fincher pada 1999. Ia adalah skrip yang amat brilliant pada aku. Aku rasa mamat ni pun dah kaya dah.

Okay...sekarang aku nak cakap Melayu sebab SWAM ialah PERSATUAN PENULIS SKRIP MALAYSIA walaupun akronim mereka orang putih (SCRIPT WRITERS ASSOCIATION OF MALAYSIA).

TV kita makin hebat. FILEM kita makin hebat. PROGRAM2 kita makin hebat.

Tapi masih ada:

1. Penulis skrip yang dibayar gaji bulan rendah untuk tulis script untuk ratusan episod drama TV.

2. Penulis skrip di stesen TV yang juga dibayar gaji bulan untuk buat script bagi rancangan hiburan mingguan.

3. Penerbit, penolong penerbit, pembantu penerbitan yang tak ada asas tulis skrip menulis skrip untuk hos-hos mereka di TV.

Terus teranglah....you (maybe not all of you) pay merely RM10,000 for a film that you claimed "menelan perbelanjaan RM1.5 juta?"

Asas sesebuah produksi ialah SCRIPT yang baik tetapi inilah IRONINYA.

Kadang-kadang penulis skrip ambil masa berminggu sampai bertahun untuk menulis tetapi akhirnya mereka dibayar sekali sahaja manakala penerbit kaut untung berkali-kali.


KEEP IT COOL

May 10, 2009

Aku ni sebenarnya kesian apabila Ally Iskandar has to do almost everything. Dari isu negara ke dunia hiburan. Puh. Handal giler!

Ada sebab kenapa aku letak gambar-gambar di bawah.

Tengoklah dulu puas-puas. :)

Ally Iskandar sewaktu buat gimmick entah apa ntah dengan Farah Fauzana.


Ally Iskandar (far left) ketika jadi hos Anugerah Juara Lagu entah yang keberapa entah and time ni aku buat skrip diorang ni.

Ally Iskandar sewaktu mewawancara Pak Lah sebelum Pak Lah expired itu hari and kalau tak silap Ally Iskandar juga ada interview Najib.


Ally Iskandar (far left) sebagai Hos Malaysia Hari ini.

Ally Iskandar (yang lelaki tu lah) sewaktu mengacarakan salah satu segmen dalam live Jom Heboh yang entah di mana ntah.


Ally Iskandar yang dah ada program sendiri yang bernama Ally.


* Banyak sungguh kerja dia.

* Silap haribulan dia akan baca berita di Buletin Utama dan kalau lagi silap haribulan, dia juga akan jadi deejay Hot FM.

* Sekarang ni dia jadi host Mentor lah pulak.

* Makin timbun-timbun kerja dia.

* Come on people, give Ally a break. Tak kesian kat dia ke?

* Politik dia boleh, variasi sembang pagi dia boleh, jual barang ala Tompel di Jom Heboh dia boleh, hiburan dia boleh....pendek kata dia ni serba boleh okay.

* Aku tahu sangat kebolehan dia ni sebab aku pernah kerja dengan dia. Dia pernah baca skrip aku. Pendek kata kalau aku kasi daging yang belum kisar, dia boleh bikin daging burger yang meletop lah!

* Tapi kesian lah kat dia kan. MHI = Ally Iskandar. Jom Heboh = Ally Iskandar. Special2 Interview = Ally Iskandar. Juara Lagu = Ally Iskandar. Ally = Ally Iskandar. Mentor = Ally Iskandar.

* Kesian kat dia lagi.

* Kalau kami-kami ni muak tengok dia, kami boleh cari baldi....tapi yang penting, kesianlah kat dia.

KEEP IT COOL.

May 6, 2009

Salahkah kalau aku mula rasa mual bila dah banyak sangat cerita artis masuk PLKN? Aku geli dengan cheap exploitation ini.

Tanpa aku bukak mana-mana kamus, aku ingat beberapa perkataan ini:

1. Mual
2. Jelik
3. Muak
4. Geli


(Aku rasa *kalau tak silap akulah* bahawa perkataan ini mempunyai makna yang hampir sama pada konteks penulisan aku ini)

Pada 5 May 2009 (kelmarin), sisipan BH iaitu HIP melaporkan ini:

Tiga BINTANG ini jadi Duta PLKN. PLKN habis-habisan menggunakan Diana Danielle, Suki dan Alif ni untuk MENCUCI imej PLKN itu sendiri gamaknya.

Dahsyat! Fucking EXCELLENT!

Tengok aje caption gambar ni.


Dan hari ini pulak, di muka surat 28 akhbar Berita Harian di ruangan Surat & E-Mel, diterbitkan pula yang ini:

Sejak hari pendaftaran tiga peserta artis muda menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), pelbagai berita dan laporan disiarkan media. Persoalannya, adakah laporan dibuat berasaskan kehebatan PLKN atau populariti artis berkenaan yang ingin dicanangkan? Sejak PLKN mula dilaksanakan beberapa tahun dulu, jarang sekali artikel mengenai peserta program disiarkan. Kisah tiga artis remaja itu tidaklah terlalu layak sangat menjadi 'idola' menyertai program itu, banyak artikel mengenai mereka disiarkan. Sepatutnya penghargaan dinyatakan kepada kerajaan dan badan yang menjayakan program itu."
- Oleh Pelajar Sains Komputer (USM Pulau Pinang)

Moral of the story?

Sudah-sudahlah hoi!


KEEP IT COOL


May 3, 2009

Aku strongly percaya bahawasanya Hujan yang patut menang Album Terbaik AIM2009 tetapi itu akulah. Apa yang pasti AIM dah makin "POPULAR!"


Tentang keputusan AIM 2009

Apa pun, tahniah kepada team AIM2009 yang diketuai temanku, Jennifer Thompson for the fantastic work last night.

* Aku ni jarang nak pertikai keputusan juri terutama apabila dalam sesebuah pertandingan itu di mana aku juga adalah salah seorang daripada jurinya. Tiada juri ada kuasa veto dalam AIM...semuanya dari markah ramai-ramai juri yang kemudian disatukan.

* Tadi teman dari Radio 24 nak interview aku esok petang dengan tajuk: "Keputusan AIM 2009 - Di antara populariti dan kualiti".

* Kalau di tahun-tahun lalu, aku akan kata "fuck off" sebab to me AIM has always been about the best, not about who is the most popular artiste.

* Namun tahun ini aku rasa pelik sikit.

Ini dialog aku yang amat singkat dengan Sandy Monteiro (dia adalah Pengerusi Persatuan Industri Rakaman Malaysia - RIM), sebaik sahaja melangkah keluar dari PWTC malam tadi selepas tamat AIM2009.

SANDY: Hey Saniboey....it has been a long time. So, how was it?
AKU: Hmmm....it's just pretty ironic when a pop album is still a winner.
SANDY: (Senyum) We are getting there....sabar.

Ini adalah Sandy Monteiro.

* Yes, album Misha Omar yang menang Album Pop Terbaik and Datuk Siti menang Album Terbaik.

* Yes, album tu bagus.

Pop masih menguasai AIM dan Misha membuktikannya malam tadi. Congrats!

* Tapi aku rasa kedua-dua album itu tidak sebagus album Hujan!

* And it makes me wonder....could AIM be about "popularity"?

* Adakah kebanyakan juri yang ada dalam bilik yang sama dengan aku tu fikir tentang soal populariti berbanding kualiti?

* Ucapan Misha: (lebih kurang begini) "Terima kasih juga kepada wartawan yang selalu membela saya." Dan ucapan tu buat aku fikir: "Bela apa?"

* Well, she is popular and ye lah kot...SHE DESERVE TO WIN!

* Namun pada aku: Budak yang namanya NOH tu, yang melompat buat body surf kat penonton di akhir persembahannya semalam patut dapat Album Terbaik. Tapi itu pada aku.

But at least, Hujan menang kategori Album Rock Terbaik ini.


Tentang majlis AIM 2009

* Adflin, Bob and Adibah - Fat jokes! A almost fuckin vomit...almost. Tapi orang gelak gak.

Memang aku dah patut jangkakan sebenarnya supaya aku tak kecewa kan? Kalau dah tiga orang gemuk jadi pengacara, mestilah banyak fat jokes. Kira okaylah....kot.

* Noraniza Idris kacau mood aku sebaik saja dia bukak mulut ucap terima kasih kepada sponsor bajunya. What the fuck? Can't the production team or AIM people kasi tahu supaya stop buat benda tu boleh tak? Kalau nak kasi kredit, tell the production people lah so that they can actually give credit at the end of the program thru the rolling credit.

* Presenters still tanya-tanya khabar di pentas sehingga Afdlin terpaksa sindir diorang secara live. Again....every year it's the same fucking thing!

* And my God...to all the presenters....please....for fuck sake please just fuckin read the given script so that you guys won't say stupid thing as what Dafi said about "pakai lipstick merah tu" boleh tak?

* Kak Chah dapat Anugerah Khas (Wirama) for her creative works all these year. Walaupun aku selalu saja anggap Kak Chah adalah manusia pasifis menerusi lirik-liriknya, aku terima hakikat bahawa tulisannya sangat-sangat bagus. Tapi sayang, malam tadi "feeling" yang cuba dibawa menerusi playback yang disediakan tidak bagus langsung untuk menyuarakan kehebatan itu.

* Aku dengan Shoeshine hanya enjoy dengan dendangan dua Benggali bangra yang sungguh cool itu.

* Dan pertama kali dalam sejarah berbelas tahun aku menghadiri AIM...I didn't stay for the Post Party. Sebab 1: Kaki aku sakit. Sebab 2: Hujan patut menang.

WELL, WHAT CAN I SAY...I THINK THIS IS A WAY BETTER ALBUM AND SHOULD HAVE WON BEST ALBUM.

So, AIM ni sebab popular ke atau sebab kualiti?

Aku tak berapa pasti.

I wish i knew.

Anyway, I'm just gonna KEEP IT COOL.

Jun 8, 2009

Korang percaya tak dengan pelesit? Betul ke pelesit pun boleh jadi entertainment journalist?

Tahniah adalah perkataan paling sesuai untuk aku ucapkan kepada Nana dan Brian yang dah kahwin.

Aku tak kenal Nana lama sangat, cuma aku sibuk nak sangat dia jadi hos Galaksi (TV9) masa aku kerja di sana dan it took me almost 2 months to convince my bosses.

My boss yang sorang ni sampai aku terpaksa SMS tengah-tengah malam and said: "I give you my word that she will be worth it."

And hey, I think, Galaksi did well walaupun diorang dah bertukar hos dah ni.

Brian pulak aku kenal lama sangat dah. Kalau tak silap aku dari tahun 1995 saat dia masih kerja di EMI dan kita orang ada satu minat yang sama iaitu Pearl Jam.

Anyway, last Friday I had a late meeting in Bangkok Jam near Low Yat and aku sampai di rumah lewat sangat-sangat sampaikan kepala aku sakit bila aku bangun pagi Sabtu tu and terus tak dapat nak ke wedding Nana.

Sorry guys, truly I am sorry.

So, as usual, aku membacalah untuk dapatkan update and of course aku dapat live SMS updates from Bapak Gula-Gula. Well, it was entertaining to read what Hazrey has to say about the wedding lah.

Anyway, tahniah kepada Nana and Brian on their wedding. FF yang kat sebelah tu bila lah pulak yek? Heheheh. Kredit gambar ialah kpeada blog baru Hazrey iaitu Hazrey Mengumpat dan Mengata.

And aku langsung tak terkejut bila aku baca the Sunday papers.

Read Bapak Gula-Gula and you shall understand.

Orang Melayu kata, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

Pada aku, keadaan ini memang betul.

Tetapi ada masa-masanya ia tak betul juga.

Ada masanya, perumpaan itu tak relevan langsung.

Nana kahwin hari Sabtu dan pada hari Ahad, ada akhbar yang terbitkan headline seperti ini:

"Keluarga larang Nana jemput wartawan"

Namun the headline is different from the story.

Tulisan itu menyebut tentang pelbagai perkara berkaitan jemputan ke majlis kahwin Nana/Brian yang kononnya Nana tidak mahu menjemput wartawan.

Tulisan ini menegaskan mengenai superiornya wartawan hiburan dengan ayat-ayat seperti di bawah ni:

"....Nak harap jatuh sendiri macam durian runtuh, memang susahlah kot. Mungkin ada hati wartawan yang sudah terguris, tapi tak mengapalah Nana, suka hatilah nak jemput ke tak, ada ku kisah!"

Betul ke ada hati wartawan terguris dengan ini?

And then tulisan itu menyebut lagi:

"Bagi *****, populariti Nana tidaklah sehebat Datuk Siti Nurhaliza, Mawi atau bintang Indonesia, Bunga Citra Lestari yang awal-awal lagi sudah menyenaraikan nama wartawan yang bakal diundang ke majlis perkahwinan mereka."

Hakikatnya perkahwinan sudah settle, wartawan sudah diajak, tetapi pasangan pengantin ini masih dihina tentang soal populariti mereka.

Pelik aku.

Kenapa entertainment reporting jadi sebusuk ini?

Tapi kali ini aku tahu dah, ia hanya busuk selalunya pada satu-satu tempat aje, bukan semuanya busuk.

Aku dah tak boleh nak generalize kebusukan entertainment reporting hanya kerana satu dua pelesit ni.

Inilah rupa belalang pelesit. Aku guna gambar ni sebab aku tak jumpa gambar tenuk pelesit.

Dan aku tahu Bapak Gula Gula pun akan setuju.

NOTA KAKI: Kena menuntut di Gunung Ledang ilmu hindarkan pelesit dari dunia penulisan tanah air.

Jun 1, 2009

Aku bantah konsert Negro Haram Akon atau nama yang aku kasi dia AKON-EK!

One might think he is Akon-ic.

One might think he is great rapper and all.

Marctensia (the company that brought you Jason Mraz) proudly presents this bastard in a concert at Sunway soon.

He might have all those accomplishments, i.e No 1 and No 2 spots on Billboard Hot 100, biggest jump in Billboard history with Smack That etc etc.

But he is still a motherfucker!

Aku tahu ramai yang suka dia ni. Fuck, my 14 year old anak buah di Kampar, Perak pun suka gila kat lagu-lagu dia.

Aku tak boleh nak terima sangat sebab aku fikir what he sings is NOT music, performance dia on stage pun bukan sebuah performance tetapi a big fucking JOKE he is.

You wanna see your fucking AKON-ic?

Mom and dad...would you let your sweet children watch this motherfucker?

Watch below:


Dengan penuh selamba saja negro pukimak ini angkat dan buang budak yang ada kat konsert dia. Tapi budak yang kena buang ni pun macam gampang jugak lah kan. Siapa suruh kau naik stage tu bodoh!



Sekarang ni tengok sundal-sundal yang menonton konsert Akon dan kemudian membenarkan Akon-ek ni buat diorang macam real punya sundal.



Akon-ek ni tengah buat aksi seksual yang busuk sangat on stage dengan budak yang berusia 14 tahun ketika itu. Memang betul si Akon-ek ni memang busuk orangnya tetapi budak yang biarkan dirinya "dimain" atas stage tu pun sama busuk dan mak ayah yang benarkan anak-anak perempuan diorang diperlakukan begitu di atas stage 1,000 kali busuk.





Dan di sini si Akon-ek ni siap tumbuk seorang peminat perempuan yang dapat naik pentas dengannya. Si peminat perempuan ni pun bangsa tak sekolah agaknya sampai siap nak peluk negro haram ni.

I hope by this time, you can understand my hatred towards this motherfucker and this is as clear as I can get about why I'm against his concert in Malaysia.

Biarlah macam mana banyak pun "AMARAN" pihak berkuasa kita, negro-negro haramjadah macam ni bangsa tak makan amaran.

Tengok sahaja Negro yang beraksi di Sunburst itu hari...buat palat pun masih "dilepaskan"!

Our local music industry is getting really really sad but these promoters keeps bringing in motherfucker like this motherfucking Akon-ek!

Bila ada pun local company macam Celcom sponsors band macam Search, diorang cannibal habih band tu sampai tak sudah-sudah aku dengar Amy Search sebut: "Berbaloi-baloi".

Hmmm....entahlah.

Wahai Datuk Seri Utama Rais Yatim....are your eyes open to see all this?

Well, do something please.

Dan kita...KEEP IT COOL...tengok apa jadi.

Aku rasa kelakar sangat bila aku layan website bangang persatuan penulis skrip kita sebab ia macam GAMPANG!

Aku hari ini browse website Finas untuk mendidik diri sendiri tentang isu penulisan skrip di Malaysia (AGAIN). Aku teringin sangat nak lihat kewujudan satu website untuk penulis skrip yang diilhamkan oleh Persatuan Penulis Skrip Malaysia (Swam).

So, dalam website Finas ini ada benda ni.

Ini intro Swam dalam website itu:

Bagi menjelaskan beberapa tanggapan awam berhubung pentadbiran SWAM, dimaklumkan bahawa Persatuan ini masih terus aktif seperti biasa menyumbangkan khidmat nasihat dan perundingan kepada ahli-ahlinya selain membantu pihak-pihak yang berkenaan mengelolakan kegiatan seperti seminar, kursus dan bengkel latihan untuk penglibat industri filem.

So, aku fikir banyak yang positif yang telah lahirlah nampaknya. Swam khabarnya "banyak membantu pihak-pihak yang berkenaan mengelolakan kegiatan seperti seminar, kursus dan bengkel latihan untuk penglibat industri filem".

So, aku nak jugaklah tengok apa jenis seminar atau kursus yang "banyak" dibantu Swam tu.

So, aku carilah website addressnya.

Yang ada dalam website tu hanya bengkel seperti yang dicatat di bawah ni:

KURSUS PENULISAN SKRIN DRAMA TV (BERSIRI) anjuran SWAM

Tarikh: 14, 21, 28 Jun, 5 & tamat pada 12 Julai 2009

(setiap Ahad, jam 9 pagi hingga 5 petang)

Hubungi: swamadmin@gmail.com

swam_malaysia@yahoo.com

http://swammalaysia.wordpress.com

Kursus Penulisan Skrin Drama TV (Bersiri) bagi menjayakan program-program pendidikan dan latihan semula (reskilling) penulis-penulis skrin. Kursus ini dianjurkan dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), demi pembangunan dan kemajuan industri perfileman dan penyiaran tanah air.

Tempat adalah terhad kepada 25 perserta sahaja

Tarikh Tutup Permohonan: 8 Jun 2009

Bayaran: Ahli SWAM RM30 seorang

Bukan Ahli SWAM RM300 seorang

Lebih kurang lima kali sahaja bengkel ini and this is the only bengkel that I found on the pathetic website.

Dan yang terbaru yang bakal dianjurkan Swam ialah acara "Jom Mesra Bersama SWAM" dan mereka yang berminat kena bayar RM10.00.

Aku kalau boleh tak mahulah sebut fuck you ke, haramjadah ke, sial ke atau apa-apa lagi yang seangkatan dengannya tetapi selepas aku baca website tu yang bertajuk:
"Apa faedahnya menjadi ahli SWAM", aku ternyata ada pendapat lain.

Tapi sebelum itu, apa kata korang baca dulu, apa kejadah faedah yang korang boleh dapat kalau jadi ahli SWAM.

Apa Faedahnya Menjadi Ahli SWAM?

  • Berpeluang memperolehi pendapatan yang lumayan sebagai seorang penulis skrin profesional.
  • Berpeluang mencipta nama sebagai salah seorang pengamal industri filem yang penting. Anda adalah “arkitek impian” bagi industri.
  • Berpeluang mempelajari selok belok urusan menjual karya anda di samping mengelakkan karya anda daripada menjadi mangsa lanun hakcipta.
  • Berpeluang berjumpa dan bertemubual dengan penulis-penulis skrin yang berjaya dan berpengalaman untuk mendapatkan nasihat dan petunjuk.
  • Berpeluang mengikuti kursus, seminar dan bengkel dengan percuma atau dengan harga diskaun.
  • Berpeluang mempercepat proses menimba ilmu dan kemahiran melalui pertemuan bersemuka dengan ahli-ahli lain.
  • Berpeluang membuktikan komitmen untuk memberi sumbangan dan memartabatkan kerjaya bidang penulisan skrin yang anda minati.
  • Berpeluang dipilih memimpin SWAM melalui Mesyuarat Agung setiap dua tahun untuk membawa penambahbaikan dan perubahan positif yang menguntungkan semua ahli dan persatuan.

WOW! Fucking unbelievable!

Hebat. If you have walaupun wang saku terakhir untuk makan nasi, just forget about the food and jadilah ahli SWAM!

They can fucking make you rich!

SWAM can help you (all of you....talented script writers) mendapat pendapatan lumayan.

Seriouslly, you can be fucking rich!

Jubur koranglah!!!

Ini buat aku teringat balik dengan The Writers Guild Of Great Britian 1959-2009 yang memang sesungguhnya bukan sahaja berdiri di atas nama "Guild" tetapi benar-benar memperjuangkan hak penulis skrip mereka.

Tolong lihat pembayaran yang harus dibayar kepada penulis skrip British seperti yang termaktub:

SECTION 3 FILMS BUDGETED BELOW£750,000

The terms for films in this category to be exactly the same as for films budgeted at £750,000 and up to £2 million, except that the producer is not required to make the £5,000 advance payment against additional uses.

The Total Guaranteed Fee is therefore the same as the Total Minimum Payment of £14,000 for the fee the Producer opts, before the first day of principal photography, to take either worldwide theatrical rights or two UK network television transmission.

Treatment Original Figure(from 1 October 1990)

Commencement Payment 1,350
Acceptance Payment 1,350

First Draft
Commencement Payment 4,725
Delivery Payment 4,725

Second Draft
Commencement Payment 1,620
Delivery Payment 1,620
Principal Photography Payment 3,510

Total minimum Payment 18,900

Total Guaranteed Payment 18,900

Yes...you can have all those fucking seminar, bengkel, whatever fuck you want to have, but hey, first thing first....come up with a fucking rate for script writers lah dulu supaya diorang ni (or kira orang ni) tak terus menerus dipijak dan dihentak sampai rabak.

Barangkali bayaran yang aku maksudkan tidak akan sama langsung dengan apa yang diperolehi oleh penulis skrip British ini tetapi my point is supaya persatuan yang kononnya ditubuhkan dengan niat untuk membantu penulis skrip supaya benar-benar berjuang untuk membantu penulis skrip.

Persatuan kalau sekadar tak sudah-sudah duduk di meja meeting dan tak sudah-sudah nak menganjurkan bengkel 24-7, baik pergi mampus!

Comprende?

KEEP IT COOL!


May 28, 2009

Aku tahu memang ramai yang suka jadikan media sebagai platform untuk tegakkan kebenaran yang ada di mata mereka.


Ini contoh penulisan untuk mendapatkan komen.


Baca dulu bawah ni:


Journalist: Boleh tak anda komen tentang perhubungan anda dengan penyanyi nasyid ni sampai khabarnya ia menjejaskan perhubungan anda dengan isteri anda sekarang?


Jawapan Artis A: Saya tak mahu komen.


Apa yang selalu akan ditulis oleh wartawan adalah seperti di bawah:


Penyanyi A ketika dihubungi untuk ditanya mengenai skandalnya bersama seorang lagi penyanyi nasyid sehingga menyebabkan isterinya mula memberikan kenyataan pedas kepada akhbar, enggan mengulas lanjut.


As you can see, walaupun jawapan yang diberikan adalah seringkas “Saya tak mahu komen”, wartawan tetap akan menyatakan isu yang mahu diketengahkannya.


Kalau jawapan Artis A adalah begini: Kan saya dah dah kata, saya tidak akan komen!”


Wartawan pada kebiasannya selalunya akan menulis begini pulak:


Artis A ternyata berang ketika ditanya mengenai skandalnya bersama seorang lagi penyanyi nasyid sehingga menyebabkan isterinya mula memberikan kenyataan pedas kepada akhbar.


So how? How do you maintain your coolness ke, tahap profesionalisme ke, intergriti ke atau apa-apa lah apabila berdepan dengan keadaan ini?Anyway or anyhow you comment, you will think that it will be twisted by the media sedangkan itulah cara media melaporkannya.


Akil Hayy khabarnya memilih untuk berdiam diri dan biarkan isterinya dan Waheeda yang lantang bersuara di akhbar tentang kontroversi mereka.


Wartawan Harian Metro, Rudy Imran Shamsudin, dalam laporan dalam HM pada tarikh 27 May 2009 di muka surat 2 dengan tajuk: “Ustaz hahal dihubungi” mencatatkan antara lain berbunyi begini: “Pengakuan isteri Akil Abdul Hai (Akil Hayy), Maizawati Zainal mengenai suaminya mempunyai hubungan cinta dengan pelakon, Norwahida Abdul Wahab (Waheeda) turut mengejutkan mereka yang rapat dengan penyanyi nasyid itu. Sepeeti yang disiarkan di Harian Metro kelmarin, Maizawati membuat pengakuan Akil tidak pulang ke rumah untuk menjenguknya dan enam anak mereka sejak Februari lalu, menyebabkan dia mahu menuntut cerai….” Itulah antara lain yang ditulis HM.


Glamor diorang ni sekarang kan?


Sekarang ni, kita akan terfikir sampai bila Akil akan berdiam dan membiarkan lebih banyak cerita mengenainya diterbitkan di akhbar? Dan bagaimana pulak nanti assumption peminatnya? Adakah mereka akan berfikir “Diam kerana benar” or “Diam kerana salah”?


Aku tak pelik langsung dengan apa yang jadi. Kalau dah artis itu, artis jugaklah namanya. Lantaklah ada title ustaz ke, tuan haji ke, bilal masjid ke or imam masjid sekalipun, tapi kalau dah ada title artis itu maka dunia mereka selalu saja akan dilanda kontroversilah, gosiplah, fitnahlah dan semua yang seangkatan dengan negativity itu.


Dan aku pun tak pelik langsung bila bini-bini artis atau girlfriend-girlfriend artis ni menggunakan akhbar atau media sebagai platform untuk “bergaduh” atau menegakkan kebenaran yang ada di mata mereka.


Dan aku pun lagi lah tak pelik, apabila ada artis yang tak mahu balas kenyataan media langsung terhadap kontroversi yang berkaitan dengan dirinya.


Semua orang ada cara sendiri apabila berdepan dengan kontroversi, masalah atau bencana.


Cuma aku berpegang kepada pendirian bahawa: “Kita kena ada MARUAH.”


Kepada Akil Hayy – KEEP IT COOL dude!

May 22, 2009

Aku hari ini dilambai nostalgia tentang seorang jurugambar bekas tentera yang bernama APAI !

"Lampu merah berdiri di pintu, lampu hijau keluar pesawat, keluar dalam keadaan kompak, kira 1,000, 2,000, 3,000. Check payung, payung kembang dengan baik, kendalikan payung ke arah DZ. Elakkan pelanggaran, 50 meter menghadap angin, 10 meter buat persiapan mendarat. Mendarat dengan selamat. Buat HR & D dengan pantas. Lapor kepada DZSO yang bertugas. Kalau payung tak kembang, atau kembang tak baik, jangan lupa pandang, pegang, tarik tangkai cadangan. Payung dan kembang, tarik ringging line, rapat ke samping, check payung. Pusing kaki kiri dan kanan. 45 darjah buat persiapan mendarat!"

Sebelum aku teruskan apa yang aku nak tulis, harus aku jelaskan maksud-maksud ini dulu:

DZ = Drop Zone

HR &D = Harness Release & Dragging

DZSO = Drop Zone Safety Officer

Tangkai Cadangan = Payung terjun kedua yang diletakkan di bahagian depan badan.

Bagi yang tak tahu, ini adalah instruction yang akan dijeritkan oleh jurulatih payung terjun atau lebih dikenali sebagai PJI atau Parajump Instructor yang lead pasukan payung terjun Angkatan Tentera Malaysia sama ada dalam latihan terjun atau kalau ada peperanganlah agaknya.

It was on the 15th May 1992, ketika aku bertugas sebagai Crime Journalist di Berita Harian, that I was given a chance untuk sertai rombongan ATM naik Charlie 130H dari Pengkalan Tentera Udara Diraja Malaysia, Subang ke Pengkalan TUDM Butterworth dan di sekitar Ipoh, 15 anggota tentera yang berpangkat Leftenan Muda ini terjun dari C130H yang aku naiki itu.

Dan sebelum terjun, PJI akan menjerit instruction yang aku tulis di atas tadi.

Rencana aku mengenai pengalaman aku itu, diterbitkan di BH pada 25 Mei 2992 di muka surat 19 dengan tajuk: "Terjun untuk dapatkan sayap".

Kenapa aku tulis semua ini?

Kadang-kadang aku memang begini.

Bila aku mahu mengenang sesuatu yang manis, aku selalu saja akan ingat tentang pengalaman-pengalaman aku dulu.

Masa di Berita Harian, bila aku ada assignment-assignment macam ini (terutama membabitkan Defense/Ketenteraan), aku selalu saja share dengan seorang jurugambar yang kami panggil Apai.

Ini dia APAI!

Dia ni orang Sarawak dan nama penuhnya ialah Rapaee Kawi. Mamat ni bukan orang Melayu, tapi kulitnya lagi Melayu dari aku dan kalau dia makan di bulan puasa, memang kena tangkap dan dia memang pernah pun kena tangkap sebab makan di bulan Ramadan. Hahahah.

Apai ni suka sangat kalau aku buat liputan ketenteraan sebab dia adalah bekas tentera dan walaupun badannya gebu saat aku kenal dia, tahap kecergasannya amat amat cemerlang.

One thing about Apai - he sure talks a lot and aku kadang-kadang boleh rasa annoyed and aku pernah sekali sound dia gini: "Apai, kau boleh diam tak?" Kasar betul aku masa tu sebab aku pikir dia boleh dikasari dengan bahasa.

But Apai ni kan, dia tak pernah ambik hati (at least dengan aku lah) sebab walaupun kami akan bertengkar seketika, kami pasti kamcing balik lepas tu dan aku kembali mendengar cerita tentang pengalamannya and sebab dia asal dari Sarawak, aku selalu saja sibuk nak tahu tentang "Bujang Senang".

By the way, Apai juga adalah jurugambar akhbar yang pertama menggunakan kamera Canon DSLR yang ketika itu berharga dekat RM120,000 untuk buat liputan Ekspedisi Pertama Malaysia ke Gunung Everest.

Can you imagine that? This dude went to fuckin Everest okay!

Aku tersenyum saat aku menulis semua ini. Tapi hati aku macam ada sedikit kesedihan sebab tadi dalam pukul 11 pagi tadi, Apai meninggal dunia.

Aku sedar sangat tentang hakikat hidup dan mati tetapi macam mana pun ia adalah HAKIKAT, aku tetap rasa sedih yang amat sangat.

Apai dengan aku baik tapi kami dah tak berkomunikasi sejak aku tinggalkan BH pada 2001. Seingat aku, kalau tak silap, kali terakhir aku jumpa Apai ialah di Kuching pada 2004 saat aku bekerja di TV3.

Di bawah ini antara gambar-gambar yang dirakamkan oleh Apai ketika bekerja di Sarawak.

Gambar rakaman Apai ketika dia melawat rumah panjang di Sarawak.

Biarpun dalam dunia news kita harus pantas, Apai sentiasa akan melakukan apa sahaja untuk komposisi handalnya supaya dapat lahirkan makna dalam gambar-gambarnya.

Aku dengan Apai bukannya putus sahabat, but I guess we both were just too busy dengan karier masing-masing. Bila aku tinggalkan BH aku tak tahu mana dia pergi dan rupa-rupanya dia kembali bekerja sebagai jurugambar di Kuching, Sarawak dengah The Star.

Hari ini, apabila aku tahu tentang kematian Apai, aku tanya diri sendiri....susah sangat ke angkat telefon dan call saat dia masih hidup dulu? What is there to a simple call just to ask: "Lu apa khabar Apai?"

Well, this was my mistake.

I will learn from this.

Now that Apai is gone, aku dilambai kenangan saat aku selalu keluar assignment dengan dia.

Apai...he was a simple man.

He loves to smile.

And fuck....he fuckin loves to talk, talk talk non stop! :)

Aku ucapkan takziah kepada keluarganya.

Dan aku harap kalau ada teman-teman wartawanku yang lama yang mengenali Apai, hulurkanlah doa untuknya dan keluarganya. (Apai tinggalkan seorang isteri dan empat anak/dua lelaki dan dua perempuan).

I SALUTE APAI!

keep it cool

Kredit gambar: http://duniatiger.blogspot.com dan www.asiaone.com

May 21, 2009

Kalau semua nak claim dia NUMBER 1, maka siapa sebenarnya yang NUMBER 1 tu?

Berita Harian bertarikh 20 May 2009 (Rabu) terbitkan berita ini. Tajuknya: "Masih Nombor Satu" and itu merujuk kepada Kajian Radio Nielsen dan "masih nombor satu" itu pula merujuk kepada HotFM (hanya untuk rancangan paginya)

Hari ini pula, Berita Harian, 21 May 2009 (Khamis) terbitkan berita ini. Tajuknya: "Era kekal nombor satu". Ia pula merujuk kepada kajian yang sama.

Aku tak mahu korang confuse.

Di bawah ini adalah keputusan keseluruhan Kajian Radio oleh Nielsen Media Research yang aku petik dari sini.

Supaya tidak ada lagi kekeliruan kan? Yang mana tak dapat number 1 tu memang sentiasa akan cari jalan lain untuk tunjuk gah. Itu keadaan yang amat biasa lah tu.

Tapi yang penting....

KEEP IT COOL

May 18, 2009

Aku rasa bukan mudah nak capai apa yang diorang capai tetapi itulah hakikatnya bahawa selera pendengar kita ni sukar sekali nak dijangkakan!

By now, aku rasa ramai yang dah tau keputusan radio survey yang meletakkan stesen radio Era sebagai Number 1 manakala Sinar sebagai Number 2 manakala HotFM sebagai Number 3.

Kalau korang nak tahu keputusannya dengan lebih detail, sila baca kat blog sahabat aku ni.

Terus BERAJA di hati pendengar radio Malaysia. Tahniah!

"What happened to Media Prima?" tanya teman aku tentang HotFM yang jatuh ke tangga ketiga berbanding tangga kedua tahun lalu.

"Sekejap-sekejap Fara ada, sekejap-sekejap Fara tak ada. Sekejap-sekejap Faizal ada, sekejap-sekejap Faizal tak ada. Lepas itu, tak ada balance di antara iklan, lagu-lagu dan deejay yang merapu-rapu," balas seorang teman yang lain.

HotFM yang kini menduduki tempat ketiga selepas menduduki tempat kedua tahun lalu.

Bila aku fikir balik, Aznil dan Din Beramboi dalam Era setiap pagi pun merapu. Era pun ada iklan yang banyak sekali. Tak cukup dengan itu, Salih Yaacob, Khairil Rashid dan Raja Azura lagi lah hebat merapunya tapi nampaknya merapu mereka ni lah yang laku di masa kini.

Bapak mentua aku yang berusia dah lebih 55 tahun bila bercakap tentang Sinar FM, katanya: "Merapu sungguh Salih tu tapi okaylah...tak yah serius sangat bila dengar radio."

Aku sebelum ini, mengkritik hebat trio SY, Krill dan KE sebab aku rasa ia "terlalu merapu" and it worked as a reverse psychology to me. The more I hate it, the more I listen to it!

Sama ada aku menunggu sangat lagu yang akan dimainkan atau tidak, telinga aku terus menerus menerima "merapunya" mereka.

Benda ni buat aku ingat deejay hebat US, Howard Stern, yang bukan main dahsyat kena saman atas hamburan kata-katanya yang selalu sahaja berunsur "nakal" dan berbaur seksual sehingga survey mendapati "lebih ramai orang membencinya, lebih ramai orang mahu mendengarnya."

Hakikatnya, selera pendengar sekarang susah sekali nak kita jangka.

Ramai teman-teman aku kata, Business FM (BFM) main lagu best-best. So, aku pun selalu jugak lah dengar tetapi selepas seminggu dua, aku dapati BFM buat aku terlalu melihat ke belakang dan bernostalgia.

Bila aku dengar Era pulak, aku rasa okay-okay aje manakala HotFM pulak aku dengar sebab aku rasa "dekat" kerana aku pernah bekerja with Farah dulu masa di Media Prima.

Aku suka jugak Klasik FM sebab ia putarkan lagu-lagu yang sukar sekali aku nak cari di record store di Malaysia ni manakala Shoeshine pulak suka dengan HitzFM sebab memang Hitz main semua yang latest dan best-best.

Itu baru aku dengan Shoeshine...macam mana dengan berjuta-juta lagi pendengar radio di Malaysia yang selera mereka bertukar hampir setiap hari?

Do we really know what they want?

Apa pun, personally kepada Pak Tam (sempat aku minum teh dengan dia last week), aku nak ucapkan tahniah atas kejayaan Sinar manakala kepada team HotFM, aku ucapkan tabah ajelah and keep giving us good music.

Ini team Sinar FM yang menunjukkan "kuasa" mereka menerusi Radio Survey yang terbaru ini. They are Number 2! SINAR Pagi kendalian Krill, KE dan SY makin hari makin digemari. Program ini sahaja kini meraih 2 juta pengikut, bertambah hampir 384,000 orang berbanding pada kajian sebelum ini. Ia merupakan rancangan sarapan ke-2 popular di Malaysia

Selain itu, aku turut nak ucap tahniah kepada teman radio yang lain seperti Adly Syairy Ramly (XFM).

Dari kedudukan di tangga 20, XFM telah membaiki prestasinya dan berada di tempat ke-17 dalam senarai selepas kajian kali ini. Jumlah pendengar XFM meningkat 18% ke 475,000 seminggu.

KEEP IT COOL people!

May 17, 2009

Aku tak mahu nak serius sangat dengan review AF7 ni...so aku tulis style relax-relax aje okay. Layannnnnn! :)

Terus teranglah, aku ni memang bukan peminat AF tapi aku juga tak boleh nak nafikan populariti rancangan realiti itu di masa kini. And yes, I was there at Stadium Putra Bukit Jalil last nite to watch the final concert. That Hafiz guy memang boleh menyanyi and yang lain-lain tu tak berapa elok.

Si Aril budak yang terkeluar awal-awal tu menang sorak.

Si Yazid budak yang nyanyi lagu Dewa tu - "Why the hell was he in the final?"

Si Isma bini Zul kawan aku tu - "Hmmm....I can't remember what song she sang pun"

Si Akim, yang nyanyi lagu Faizal Tahir tu - "If only you concerntrated more on your vocals rather than giving that awful performance....try acting dude!"

Watching the finals was not as fun as the post party sebab aku suka "pasang telinga".

To me and many more, it was just another final show, but to some people it gave them more than that. Ia terbitkan emosi sama ada suka atau benci, seronok atau amarah dan pelbagai lagi.

Ini suara-suara yang aku dengar saat aku "pasang telinga"

SUARA 1: Hafiz tu? Apa transformasi dia kalau nak dibandingkan dengan Akim? He is just overrated from the start to begin with.

SUARA 2: Memang diorang macam nak kasi Aril menang. Tu sebab kasi lagu Kasih Tak Sampai so that he could shine.

SUARA 3: Lagu baru Isma tu macam aku pernah dengar lah...tak rasa macam original.

SUARA 4: That Yazid was so pathetic.

SUARA 5: Satay dia sedap gak lah. (This was referring to the post party food)

SUARA 6: Komen-komen Adlin tadi memang spot on sangat. About Hafiz tadi, dia kata apa lagi Hafiz ada selain kehebatan vokalnya? That is what I meant by Hafiz tak melalui transformation berbanding yang lain.

SUARA 7: I heard Abdul Rahman has quit TV3 and now Amrin is the new Group MD. (This was reffering to the news that the Media Prima MD, Abdul Rahman Ahmad, left TV3 to UEM)

Things that I like at AF7 Final Concert last night:
(Tidak mengikut susunan sebab aku main tulis aje apa yang aku ingat okay)


1. My Seat - Aku duduk di VIP section tetapi di bahagian atas dan belakang. Sebelah aku ialah teman, Pat Ibrahim yang selalu ajar orang menari tu. Kita orang layan AF7 dengan penuh kritikan sendiri. Aku fikir bila duduk di belakang, aku senang nak blah tapi seronok pulak aku layan kritikan Pat.

2. That Aidit Alfian song sung by Hafiz. I thot it's a wonderful song that helped Hafiz a lot on his votes.

3. The lighting at the concert was so fucking fantastic!

4. The sound system was amazing.

5. All Adlin's comments were good. For the 1st time, I like what came out from his mouth.

6. Sarimah Ibrahim was really really entertaining. Also, Stacy is fuckin awesome!

Sarimah memang best.

7. The fucking fantastic crowd. Aku rasa crowd-crowd AF di stadium malam tadi hebat sesangat-sangatnya. They were supportive and LOUD!

Things that I dis-like at AF7 Final Concert last night:
(Tidak mengikut susunan sebab aku main tulis aje apa yang aku ingat okay)


1. Lawak nak cover kencing atas stage itu amat busuk sekali.

2. Lawak Teddy Bear dengan Aril tu is so fucking old!

3. Why the hell was Din Beramboi there?

4. Yazid butchered one of my favorite song, Qasidah Cinta. Damn you Dude!

5. Aril kacau Hafiz while he was delivering his winning speech and also this Aril boy is acting so fuckin weird dengan meraba-raba perut Hafiz masa AC nak announce winner. What the hell is wrong with you kid?

Tak caya tengok gambar yang aku cilok dari MrManager ni.

6. That guy who sang Di Alam Fana Cinta tu....what happened man?

7. That guy who sang Lefthanded's Seruan tu...dude, this is year 2009....not 1999. Lu rock kapak luar biasa beb.

Secara keseluruhannya, I do think AF7 Final Concert was a good production.

Buat lah apa jenis program nyanyi realiti macam Mentor ke, GangStarz ke or the arkaik Bintang RTM, we just have to agree that AF adalah yang paling hebat. Suka tak suka, it is number 1.

Well.....KEEP IT COOL then.

Kredit Gambar: mrmanager.blogspot.com dan www.klubbkidd.com

May 16, 2009

Aku balik rumah jam 2am selepas layan Final Concert AF7 tadi. Selsema pulak tu. Bloody hell!


It's 2.42am.

Aku baru balik dari Stadium Putra Bukit Jalil, baru sudah menonton Final Concert AF7.

I wanna do a proper review but I am too tired and having the flu.

Anyway, review can wait tomorrow lah kot.

Yang pasti I met a lot of old friends tadi kat stadium.

Asampedas yang dah bertahun aku tak jumpa pun aku jumpa tadi.

Congratulations to the winner and to the people that voted for him...I guess.

Soal rumah siap pahat bunyi memang ada...ramai sekali yang aku sembang di Post Party tadi yang suarakan pendapat masing-masing, but the masses dah buat keputusan nak kasi Hafiz tu sebijik Honda Accord, tiket ke New York
(seriously...a fuckin Honda and New York man!!!)


Okay...okay....esok ajelah reviewnya okay.

KEEP IT COOL

May 15, 2009

Aku hari ini teringatkan DADDY. Lalu aku hidangkan lagu ini untuk korang layan.

Kadang-kadang memang aku melayang fikirkan masa lalu.

Aku cuba ingat tentang muzik yang pertama aku dengar sebenarnya dan kalau tak silap aku, arwah Daddy suka pasang piring hitam Beethoven. Dia paksa aku dengan abang aku dengar dan masa tu kakak aku (yang satu-satunya perempuan dalam keluarga) akan sentiasa bersama mak.

Bila Daddy tak ada di rumah, aku belasah pasang piring hitam abang aku iaitu Moonflower (Santana) dan The Beatles.

Tapi sekali tu aku discover piring hitam Daddy. Ia adalah Paul Anka. Lalu aku putarkan. Aku main lagu Papa. Dulu mana ada internet. So, bila Daddy balik, aku suruh dia tuliskan lirik lagu Papa itu.

Dan liriknya beginilah bunyinya:

Everyday my papa would work
To try to make ends meet
To see that we would eat
Keep those shoes upon my feet
Every night my papa would take me
And tuck me in my bed
Kiss me on my head
After all my prayers were said
And there were years
Of sadness and of tears
Through it all
Together we were strong
We were strong
Times were rough
But Papa he was tough
Mama stood beside him all along

Growing up with them was easy
The time had flew on by
The years began to fly
They aged and so did I
And I could tell
That mama she wasn't well
Papa knew and deep down so did she
So did she
When she died
Papa broke down and he cried
And all he could say was, "God, why her? Take me!"
Everyday he sat there sleeping in a rocking chair
He never went upstais
Because she wasn't there

Then one day my Papa said,
"Son, I'm proud of how you've grown"
He said, "Go out and make it on your own.
Don't worry. I'm O.K. alone."
He said, "There are things that you must do"
He said, "There's places you must see"
And his eyes were sad as he
As he said goodbye to me

Every time I kess my children
Papa's words ring true
He said, "Children live through you.
Let them grow! They'll leave you, too"
I remember every word Papa used to say
I kiss my kids and pray
That they'll think of me
Oh how I pray
They will think of me
That way
Someday


Bila aku dah faham liriknya aku jadi sedih.

Dan bila hari ini aku dengar balik lagu ni, aku jadi lagi sedih sebab aku akan teringatkan Daddy.

Barangkali kesedihan aku tidak akan sama langsung dengan kesedihan mak aku apabila Daddy meninggal dunia dulu, namun aku selalu janji kepada diri sendiri akan sentiasa jadi "Anak Emak" dan setia kepadanya.

Di bawah ni aku muatkan Papa oleh Paul Anka.



Tengok saja cara Paul Anka perform ni. Kalaulah ada 3 pengkritik AF di depannya untuk mengkritik, apalah agaknya diorang ni akan kata.

So, sempena ini, aku juga nak ambik kesempatan untuk ucap ENJOY kepada korang semua yang akan layan AF7 esok sama ada di Stadium Putra Bukit Jalil or di rumah. I hope there will somebody among them yang akan sama hebat macam Paul Anka ni.

KEEP IT COOL

May 12, 2009

Aku rasa dah okay kot untuk aku balik kampung sekejap di Kampar, Perak. Dah ada MB baru yang MB lama tu. Hahaha!

You really wanna see a true happy face?

You think you can handle this?

Insya-Allah you can.

Take a look at this.

This man is so fuckin happy.

I mean this man below.....


Taken with my Blackberry (so, please forgive me on the quality), but tengok ajelah betapa happynya dia.

Agaknya hujung bulan ni dah okay ke untuk aku balik kampung di Kampar, Perak sekejap?

KEEP IT COOL.

May 11, 2009

Aku tahu isu penulis skrip dah agak lapuk, tetapi soal penulis skrip yang dibayar macam gampang itu tetap satu hakikat.

1. This should be some sort of insight. It is based on my experience as a script writer for film, TV (documentaries, live concerts, award show etc)

2. Payments made for writers are always a one off basis.

i.e
* RM1,000 - For an award show script.

* RM400 to RM900 - For each episode of a documentary (a minimum of 13 episodes)
* RM10,000 - For a first timer film script
* RM4,000 to RM6,000 - For a telefilm / telemovie Etc etc

3. Payments are made ONE TIME no matter how many times the show will repeat on TV or any other medium/platform.

4. Producers/Asst Producers/Production Assistants/Broadcast Journalists that writes script for the TV show that they are working on normally will not get any extra income because somehow, writing script is/will be the part of the job descriptions.

5. From my experience with Finas (The National Film Development Corporation), there was one time a production company wanted to buy the rights of a famous Malay novel from a famous publisher but ended up claiming that they we shocked with the amount they had to pay which was RM250,000. They thought it was only RM50,000. In the end, they shot a shitty film (guna loan Skim Kemudahan Produksi) and Finas was the custodian of that loan.

My question:

1. How much do you actually pay for a film/TV show/TV Award show/TV Documentary/TV Drama/Telefilms' SCRIPT?

2. Would you gain extra income when your work (the SCRIPT) are turn into DVDs or the programs are sold to another TV station or the programs are sold overseas etc etc?

3. From the silver screen to you BOX at home - would you get more money?

4. Script writers - Do they sell their soul to the devil?

Answer to my own questions above (I might be wrong):

1. There are no specifics rates yet at the moment because we don't have any credible Writer's Guild or anything like that.

(SWAM? Fuck Swam - all they ever do is having AGM/EGM for nominations and selections. I can't even fucking find their websites)

2. NO, because payments are only made ONE TIME.

3. Cinema to TV means extra income for the producers but NOT the script writers.

4. Not that we sell our soul to the devil but that is just the way it is.

The Writers' Guild of Great Britain 1959 - 2009 (TWGGB) is a fucking great example on how this state could change but we need people who can make the changes.

Please look at the rates and agreement impose by TWGGB here. It includes writing for films, TV, radio, theater, video games, new media and even animations.

Ini adalah Robert Towne yang tulis skrip Chinatown, arahan Roman Polanski pada tahun 1974. Shoeshine suka sangat filem ini. Aku pesan DVD originalnya masa teman aku ke Oslo suatu masa lalu. Robert Towne dah kaya raya dah sebab filem ini agaknya kan?

Ini Chuck Palahniuk yang tulis skrip dan novel Fight Club arahan David Fincher pada 1999. Ia adalah skrip yang amat brilliant pada aku. Aku rasa mamat ni pun dah kaya dah.

Okay...sekarang aku nak cakap Melayu sebab SWAM ialah PERSATUAN PENULIS SKRIP MALAYSIA walaupun akronim mereka orang putih (SCRIPT WRITERS ASSOCIATION OF MALAYSIA).

TV kita makin hebat. FILEM kita makin hebat. PROGRAM2 kita makin hebat.

Tapi masih ada:

1. Penulis skrip yang dibayar gaji bulan rendah untuk tulis script untuk ratusan episod drama TV.

2. Penulis skrip di stesen TV yang juga dibayar gaji bulan untuk buat script bagi rancangan hiburan mingguan.

3. Penerbit, penolong penerbit, pembantu penerbitan yang tak ada asas tulis skrip menulis skrip untuk hos-hos mereka di TV.

Terus teranglah....you (maybe not all of you) pay merely RM10,000 for a film that you claimed "menelan perbelanjaan RM1.5 juta?"

Asas sesebuah produksi ialah SCRIPT yang baik tetapi inilah IRONINYA.

Kadang-kadang penulis skrip ambil masa berminggu sampai bertahun untuk menulis tetapi akhirnya mereka dibayar sekali sahaja manakala penerbit kaut untung berkali-kali.


KEEP IT COOL

May 10, 2009

Aku ni sebenarnya kesian apabila Ally Iskandar has to do almost everything. Dari isu negara ke dunia hiburan. Puh. Handal giler!

Ada sebab kenapa aku letak gambar-gambar di bawah.

Tengoklah dulu puas-puas. :)

Ally Iskandar sewaktu buat gimmick entah apa ntah dengan Farah Fauzana.


Ally Iskandar (far left) ketika jadi hos Anugerah Juara Lagu entah yang keberapa entah and time ni aku buat skrip diorang ni.

Ally Iskandar sewaktu mewawancara Pak Lah sebelum Pak Lah expired itu hari and kalau tak silap Ally Iskandar juga ada interview Najib.


Ally Iskandar (far left) sebagai Hos Malaysia Hari ini.

Ally Iskandar (yang lelaki tu lah) sewaktu mengacarakan salah satu segmen dalam live Jom Heboh yang entah di mana ntah.


Ally Iskandar yang dah ada program sendiri yang bernama Ally.


* Banyak sungguh kerja dia.

* Silap haribulan dia akan baca berita di Buletin Utama dan kalau lagi silap haribulan, dia juga akan jadi deejay Hot FM.

* Sekarang ni dia jadi host Mentor lah pulak.

* Makin timbun-timbun kerja dia.

* Come on people, give Ally a break. Tak kesian kat dia ke?

* Politik dia boleh, variasi sembang pagi dia boleh, jual barang ala Tompel di Jom Heboh dia boleh, hiburan dia boleh....pendek kata dia ni serba boleh okay.

* Aku tahu sangat kebolehan dia ni sebab aku pernah kerja dengan dia. Dia pernah baca skrip aku. Pendek kata kalau aku kasi daging yang belum kisar, dia boleh bikin daging burger yang meletop lah!

* Tapi kesian lah kat dia kan. MHI = Ally Iskandar. Jom Heboh = Ally Iskandar. Special2 Interview = Ally Iskandar. Juara Lagu = Ally Iskandar. Ally = Ally Iskandar. Mentor = Ally Iskandar.

* Kesian kat dia lagi.

* Kalau kami-kami ni muak tengok dia, kami boleh cari baldi....tapi yang penting, kesianlah kat dia.

KEEP IT COOL.

May 6, 2009

Salahkah kalau aku mula rasa mual bila dah banyak sangat cerita artis masuk PLKN? Aku geli dengan cheap exploitation ini.

Tanpa aku bukak mana-mana kamus, aku ingat beberapa perkataan ini:

1. Mual
2. Jelik
3. Muak
4. Geli


(Aku rasa *kalau tak silap akulah* bahawa perkataan ini mempunyai makna yang hampir sama pada konteks penulisan aku ini)

Pada 5 May 2009 (kelmarin), sisipan BH iaitu HIP melaporkan ini:

Tiga BINTANG ini jadi Duta PLKN. PLKN habis-habisan menggunakan Diana Danielle, Suki dan Alif ni untuk MENCUCI imej PLKN itu sendiri gamaknya.

Dahsyat! Fucking EXCELLENT!

Tengok aje caption gambar ni.


Dan hari ini pulak, di muka surat 28 akhbar Berita Harian di ruangan Surat & E-Mel, diterbitkan pula yang ini:

Sejak hari pendaftaran tiga peserta artis muda menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), pelbagai berita dan laporan disiarkan media. Persoalannya, adakah laporan dibuat berasaskan kehebatan PLKN atau populariti artis berkenaan yang ingin dicanangkan? Sejak PLKN mula dilaksanakan beberapa tahun dulu, jarang sekali artikel mengenai peserta program disiarkan. Kisah tiga artis remaja itu tidaklah terlalu layak sangat menjadi 'idola' menyertai program itu, banyak artikel mengenai mereka disiarkan. Sepatutnya penghargaan dinyatakan kepada kerajaan dan badan yang menjayakan program itu."
- Oleh Pelajar Sains Komputer (USM Pulau Pinang)

Moral of the story?

Sudah-sudahlah hoi!


KEEP IT COOL


May 3, 2009

Aku strongly percaya bahawasanya Hujan yang patut menang Album Terbaik AIM2009 tetapi itu akulah. Apa yang pasti AIM dah makin "POPULAR!"


Tentang keputusan AIM 2009

Apa pun, tahniah kepada team AIM2009 yang diketuai temanku, Jennifer Thompson for the fantastic work last night.

* Aku ni jarang nak pertikai keputusan juri terutama apabila dalam sesebuah pertandingan itu di mana aku juga adalah salah seorang daripada jurinya. Tiada juri ada kuasa veto dalam AIM...semuanya dari markah ramai-ramai juri yang kemudian disatukan.

* Tadi teman dari Radio 24 nak interview aku esok petang dengan tajuk: "Keputusan AIM 2009 - Di antara populariti dan kualiti".

* Kalau di tahun-tahun lalu, aku akan kata "fuck off" sebab to me AIM has always been about the best, not about who is the most popular artiste.

* Namun tahun ini aku rasa pelik sikit.

Ini dialog aku yang amat singkat dengan Sandy Monteiro (dia adalah Pengerusi Persatuan Industri Rakaman Malaysia - RIM), sebaik sahaja melangkah keluar dari PWTC malam tadi selepas tamat AIM2009.

SANDY: Hey Saniboey....it has been a long time. So, how was it?
AKU: Hmmm....it's just pretty ironic when a pop album is still a winner.
SANDY: (Senyum) We are getting there....sabar.

Ini adalah Sandy Monteiro.

* Yes, album Misha Omar yang menang Album Pop Terbaik and Datuk Siti menang Album Terbaik.

* Yes, album tu bagus.

Pop masih menguasai AIM dan Misha membuktikannya malam tadi. Congrats!

* Tapi aku rasa kedua-dua album itu tidak sebagus album Hujan!

* And it makes me wonder....could AIM be about "popularity"?

* Adakah kebanyakan juri yang ada dalam bilik yang sama dengan aku tu fikir tentang soal populariti berbanding kualiti?

* Ucapan Misha: (lebih kurang begini) "Terima kasih juga kepada wartawan yang selalu membela saya." Dan ucapan tu buat aku fikir: "Bela apa?"

* Well, she is popular and ye lah kot...SHE DESERVE TO WIN!

* Namun pada aku: Budak yang namanya NOH tu, yang melompat buat body surf kat penonton di akhir persembahannya semalam patut dapat Album Terbaik. Tapi itu pada aku.

But at least, Hujan menang kategori Album Rock Terbaik ini.


Tentang majlis AIM 2009

* Adflin, Bob and Adibah - Fat jokes! A almost fuckin vomit...almost. Tapi orang gelak gak.

Memang aku dah patut jangkakan sebenarnya supaya aku tak kecewa kan? Kalau dah tiga orang gemuk jadi pengacara, mestilah banyak fat jokes. Kira okaylah....kot.

* Noraniza Idris kacau mood aku sebaik saja dia bukak mulut ucap terima kasih kepada sponsor bajunya. What the fuck? Can't the production team or AIM people kasi tahu supaya stop buat benda tu boleh tak? Kalau nak kasi kredit, tell the production people lah so that they can actually give credit at the end of the program thru the rolling credit.

* Presenters still tanya-tanya khabar di pentas sehingga Afdlin terpaksa sindir diorang secara live. Again....every year it's the same fucking thing!

* And my God...to all the presenters....please....for fuck sake please just fuckin read the given script so that you guys won't say stupid thing as what Dafi said about "pakai lipstick merah tu" boleh tak?

* Kak Chah dapat Anugerah Khas (Wirama) for her creative works all these year. Walaupun aku selalu saja anggap Kak Chah adalah manusia pasifis menerusi lirik-liriknya, aku terima hakikat bahawa tulisannya sangat-sangat bagus. Tapi sayang, malam tadi "feeling" yang cuba dibawa menerusi playback yang disediakan tidak bagus langsung untuk menyuarakan kehebatan itu.

* Aku dengan Shoeshine hanya enjoy dengan dendangan dua Benggali bangra yang sungguh cool itu.

* Dan pertama kali dalam sejarah berbelas tahun aku menghadiri AIM...I didn't stay for the Post Party. Sebab 1: Kaki aku sakit. Sebab 2: Hujan patut menang.

WELL, WHAT CAN I SAY...I THINK THIS IS A WAY BETTER ALBUM AND SHOULD HAVE WON BEST ALBUM.

So, AIM ni sebab popular ke atau sebab kualiti?

Aku tak berapa pasti.

I wish i knew.

Anyway, I'm just gonna KEEP IT COOL.