Jan 16, 2009

Fenomena Seni RTM pun sembang tentang Wedding Mawi/Ekin. Gampang sungguh!

Berdasarkan pembacaan aku menerusi Harian Metro (Online), ia ada mencatatkan bahawa rancangan TV popular, Fenomena Seni di TV yang lalu ada membicarakan tajuk "Wedding of the Year" untuk membincangkan tentang kewajaran berbelanja tinggi untuk sesebuah perkahwinan and of course this was due to the Mawi/Ekin weddinglah.

Dalam satu lagi berita, aku ada baca tentang Persatuan Karwayan Malaysia kekejaman Israel terhadap Gaza dan betapa Presidennya, Freddie Fernanadez menggesa artis tempatan untuk lebih pro-aktif menyertai dialog persatuan berkenaan bagi membincangkan soal yang membabitkan artis termasuk mengenai "mengutuk""hak", "royalti" dan banyak lagi.

Dunia hiburan ini memang colourful. Namun dialog yang diusahakan Freddie itu valid kerana soal "hak" dan "royalti" adalah penting dalam hidup orang seni.

Setiap kali Freddie buat dialog pasti ramai yang tak datang dan media akan keluarkan berita tentang "Dialog Persatuan Karyawan tidak dapat sambutan". Yang ini nak salahkan siapa pulak sebab artis-artis sibuk nak muncul dalam TV dan tak sempat nak hadir di majlis untuk discuss masa depan diorang kot.

Cuma aku fikir selepas heboh bukan main Menteri Penerangan, Sabrey Chik tu sibuk nak "revamp" RTM, dia "meluluskan" tajuk "Wedding of the Year" untuk Fenomena Seni. Nak kejar ratings jugalah nampaknya RTM ni.

Ini Sabrey Chik. Seriously dude, setiap kali ada saja menteri baru di mana-mana kementerian, pasti ada "revamp" yang memakan berjuta ringgit untuk re-branding. And akhirnya RTM macam taik jugak. Kita dah saksikan ini menerusi revamp Tan Sri Khalil Yaakob dan Datuk Zam. KOrang kata korang revamp, tapi minda kakitangan korang masih minda yang lama dan minda yang sama dan minda itu adalah minda yang ketinggalan. So, stop wasting money!

There are more important aspects in entertainment than having some clowns discussing over Mawi'Ekin's wedding lah.

Akan terus jadi perbincangan dari tajuk yang sebodoh-bodohnya sehinggalah ke tajuk yang sepandai-pandainya. Sikit hari lagi barangkali soal Mawi Ekin akan jadi tajuk perbincangan di universiti pulak. WTF?

Tak cukup-cukup lagi ke soal wedding tu sampai ia perlu dibincangkan dalam national TV?

What the fuck are you guys thinkin kecuali nak kan ratings?

You think you fuckheads can beat TV3's rating? Seriously?

Ini program Fenomena Seni di RTM. It's a good program tapi kadang-kadang tajuk yang jadi pilihan mereka bodoh tahap gampang!

Please....please stop caring about those ratings because Fenomena Seni is a fucking great platform to really discuss all the issues in the entertainment world...i mean IMPORTANT issues such as:

1. Fenomena produser menerbitkan filem-filem bodoh tetapi masih mengutip berjuta-juta ringgit. Apa sumbangan mereka kepada perubahan minda penonton Melayu?

2. Fenomena syarikat rakaman tempatan dan antarabangsa yang tak sudah-sudah keluarkan album compilation dengan sebuah lagu baru. Adakah syarikat rakaman sekarang tertekan teruk dengan terjahan muat turun muzik?

3. Fenomena mencipta artis menerusi pertandingan realiti. Adakah ia untuk percambahan industri muzik atau ia sebenarnya adalah semata-mata untuk menaikkan sesebuah stesen TV. Adakah stesen TV ikhlas mahu mencipta penyanyi?

Well, banyak lagi "Fenomena" yang boleh jadi bahan diskusi dalam Fenomena Seni selain daripada Wedding of the Year itu.

Come on people.....use your fucking head!

Ohh....you used it to get ratings kan. I'm sorry then.

Keep it cool!

19 comments:

Anonymous said...

yes, couldnt agree more. we need to generate a think-tank society, especially in entertainment scene. fenomena-fenomena tu boleh dibuat research subject ni. best!

proposal to have u here makin dapat sambutan. ramai peminat akubimbo ok di bumi Melaka ni. will update u soon.

terima kasih Saniboey

Hazrey said...

Sani, aku tak leh comment sebab berlainan bot. :)

Tapi bro, aku nak comment sikit pasal si Memey tu boleh tak dan aku rasa ia relevan? Aku dah siap type, tapi ntah streamyx menggampangkan connection aku semalam, so tak dapat aku post it. Lagipun sibuk, tengah tunggu kawan aku rekomen one male talent from singapore. Mana ntah, tunggu jek ni.. :)

Ok pasal Memeye ermm.. may I answer as a journalist and PR?

Pertama sekali, ia adalah PR stunt yang amat amat teruk sekali. Memey tidak seharusnya mengatakan sedemikian, kerana ia meletakkan dirinya pada satu kedudukan yang tidak berpihak kepada dirinya dan memperbodohkan dirinya and whoever is the adviser, tahap kebodohan sama dengan jawapan yang diberikan. Hampir semua akhbar menulis: komennya seperti sebuah skrip. Yes, I would agree to that, despite the whole story that kau dah highlight dalam entry ko pasal dia.

And yes, whoever berikan nasihat seumpama itu adalah satu disastrous kepada prospect dirinya, daripada terus dihentam. Pada aku, mudah berhadapan dengan wartawan, yang penting kita tidak tampak jahil atau kurang cerdik apabila menjawab, dan adakah jawapan yang diberikan akan memerangkap dirinya, termasuklah: saya bersedia berlakon dengan Abby jika diberi tawaran manakala Abby menjawab: Kalau saya diberi tawaran berlakon dengan dia, saya akan menolaknya. Contoh itu secara jelas adalah perangkap dirinya walaupun dia cuba test market dan berharapan pembaca akan bersimpati seperti kes Hans Isaac dan Erra Fazira.

Whoever yang berikan nasihat bersandarkan case study itu silap kerana menganggapsituasi yang dihadapi Memey serupa.

Ada akhbar memberi 'pendapat' dalam laporan mereka yang si gadis muda, bergetah dan meliurkan ramai lelaki ini (termasuk kawan aku si Ayau tak sedar diri tu.. haha), Memey menjawab begitu matang sekali tetapi yelah, apa yang matangnya? Dan apakah yang disifatkan penulisnya sebagai matang? Apa definisi matang? Akil baligh? Boleh berkahwin dengan duda? Boleh stay hot and marry a man yang diibaratkan seperti sebuah buku kehidupan? Heh..

Apa yang Memey cuba lakukan ketika memberikan statement itu adalah cubaan artis itu untuk menampilkan dirinya sebagai pihak tidak bersalah dan tidak bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku pada Norman dan Abby dan cuba menampakkan yang dia tidak menyimpan apa apa dendam dengan Abby. Ini adalah reaksi yang salah, kerana kenapa dia perlu berdendam dengan Abby padahal dia yang ditangkap khalwat pada malam ini dengan suami (kini ex) Abby. Patutnya Abby yang bercakap sedemikian betul tak?

This is PR disaster. Memey sepatutnya boleh menggunakan WHI to her advantage jika, yes jika dia atau sesiapa yang memberikan nasihat, betul betul membuat case study. Mungkin kata yang dilontarkan tidak mengambilkira pelbagai aspek kesalahan yang dilakukan.

Memang betul, TV3 nampak nilai komersil tetapi Memey sepatutnya lebih bijak, apatah lagi ia ada lah satu program secara langsung.

Dan bukankah itu satu peluang? Apa yang penonton inginkan ialah rasa kesal dari Memey, mungkin kalau depa menangis menggambarkan rasa kesalnya, rasa malunya pada ibubapa, tup tup semua orang kat Malaysia ni akan tulis: Berilah Memey peluang kedua. Dan jangan cakap ko nak kahwin dengan Norman kalau ada jodoh. Benda tengah terbakar, buat apa dicurah minyak petrol lagi?

Dan aku pasti blog kau jugak akan tulis: Kenapa Memey menangis, kenapa tak pikir sebelum buat.. tapi of course majority will say, berilah dia peluang, dia dah insaf and that is a good sign.

Tulah kan, nantilah aku propose jadik PR consultant pada artis, aku bagi commission sikit kat kau ehh.. hahaha..

In the case of the journalist, well, they asked what they got to ask, tapi of course, aku setujulah seperti yang kau utarakan, kekadang soalan yang ditanya can be a guided question dan pucuk pangkalnya, how we answer, kan benda ni kau dah cakap dulu masa kes Mawi menjawab media pasal TV3 kena halau dari masjid.

About Mawi and Ekin appearing on the said program, well, to me there is nothing wrong for them to appear, for the sake of rating sebab without rating, people could lose jobs u know! Kau pernah keja kat tv kan, kalau takder rating, takder budget kan.. tapi diaorang ni, ada consistent funding kan? :)

Anyway, the topic should be more constructive instead of talking about something which has been a basi story. Banyak benda yang boleh diceritakan, selain kisah diaorang ni. Dan ada aku nak tanya (sebab aku tak tengok pun) ada tak soalan seperti kenapa penduduk Felda Taib Andak taknak join, ada tak depa mintak maaf pada jiran jiran dia yang kecik hati, atau tetamu yang ditengking? Lagi sekali, kekadang bila opportunity seperti ini datang, jarang aku tengok diaorang - artis ni gunakan peluang seperti itu to their advantage to paint a positive image in the eyes of the audience and fans.

So, akhirkata - awat lagu tu?

p/s: dah lama aku tak spam blog kau ni.. haha.. And ohh, semalam adik aku ada share dgn aku, dulu jiran kitaorang - bukan Melayu ada bela haiwan peliharaan nama May May. Taklah, cuma teringat. :)

Miss F said...

Salam ziarah dari Kamparians..

Naddy said...

panjang lebarnya komen orang atas tu. aku rasa malu plak tajuk seremeh tu jadi fokus bicarawara organisasi tmpt aku keje. mcam forum cari dot com punya tajuk je. tapi essentially harapnye aku sebagai generasi baru dapat la coolkan rtm satu hari nanti, harapnya...

JoDiane said...

persoalan: cemana nak bersaing dengan press antarabangsa kalau terus macam ni?

Kiubrubik said...

aku xtgk tv sbb nilh,bnyk sgt menda bdoh. dgr bleh tp prcya jgn.

aimedidie said...

DonCorleone - aku tengok fenomena seni malam tu. cuba manipulate isu kahwin mawi. tapi dalam masa yang sama kupas isu artis yang sibuk nak buat kahwin yang wedding of the year. keluar kat tv dan semua majalah. dan isu basi yang artis buat tak sudah2 sebelum diorang kahwin.

Bro bukan RTM je sibuk kejar rating. cahnnel lain pun sama. TV3 pun sama teruk. balik2 keluarkan drama yang ubah tajuk tapi jalan ceritanya sama. dari aku darjah satu sampai aku dah kahwin. cinta korporat, cinta terhalang, cinta tak jadi. lepas tu sibuk nak kahwin dua, tiga dan empatlah. jiran sebelah menyebelah bergaduhlah. cerita kampung jadi huru hara sebab ada janda muda yang jambu datang kampung tu. semuanya dah tahu ending dia. baik kerajaan dan swasta, channel diorang kebanyakkan tak menyumbang kepada pembangunan masyarakat. mungkin diorang di control oleh satu kompeni. konon untuk mempengaruhi minda rakyat. kompeni apa sebenarnya? korang pikirlah sendiri.

gman said...

setuju gn aimedidie....hahaa
btol cte sme je...balik2 mest rosyam nor ke, sape2 ke..ade syarikat pas2 gadoh gn syarikat lain...pas2 jatuh cinta gn pmpn~~
yg xthn..umo standard ayah2 tp blakon watak masih mencari cinta...

whtever la...aq bkn tgk sgt cte melayu...bkn hape, da fed up da. tp ade gk la yg bes~~~huhu
just in my very2 humble opinion je~

Anonymous said...

salam..saya ada tgk fenomena seni pada awal pagi..ia adalah siaran ulangan. tetamu yg hadir ialah tengku shahreza, seorang wakil media, dan seorang ustazah..mereka memberi banyak pandangan dari pelbagai sudut mengenai perkahwinan "mawi-ekin: adakah perkahwinan mereka diperalatkan?"..

Di akhir program itu, Rosyam Nor selaku moderator mengumumkan lebih 70 peratus responden menyifatkan perkahwinan besar-besaran yang ditaja pelbagai pihak serta disiarkan secara 'eksklusif' itu sebagai pembaziran termasuk pemberian hak penyiaran kpd Astro dengan bayaran yang difahamkan berjuta oleh Mawi-Ekin..Perbincangan itu sangat menarik!..Apa yag saya boleh melihat kesimpulannya ialah:

1) Mawi-Ekin mmg dipergunakan dan bagaimanapun mereka adalah artis dan hak masyarakat. Mereka tidak banyak pilihan.

2) Perkahwinan seperti itu adalah satu pembaziran besar (dari segi agama) - bermegah-megah dgn 3 kali majlis yg sgt grand. Jadi apa motifnya? pasti menimbulkan riak oleh pihak-pihak yang berkenaan.

Ayyman Rahim said...

Mawi punya cerita over sangat sampai bosan dengar.

DonCorleone said...

Shirin - Think thank society in the entertainment industry? That's is sure a long shot my dear cause cuba membina think thank dalam society yang mengagungkan kebodohan memang sukar. Dan lebih malang ialah kebodohan ini di"glorify" as if there is no tomorrow. Anyway, hope Melaka deal can happen. Insya-Allah.

Hazrey - This officially has become your longest comment and nasib baik guna nama sendiri sebab kalau tidak aku dah balas "fuck you" dah ni. Hahahah. Anyway, what can I say lah, My blog is your Blog jugaklah! Kahahahaha

Pinklady - Dari Kampar jugak ke? Sekolah Menengah Sri Kampar ke? Or ACS? Hahaha....you MUST be my senior. Hahahahahhaha

Mizzy N - U might not like the system but you are in the system. So, be clever and survive so that if you berniat to make changes, make it happen. Tapi kalau anda tenggelam sama dalam kebodohan itu, maka aku ucap takziah dulu. Hahahah. Jangan marah yek.

EnAid - Bersaing dengan media antarabangsa? Seriously? That must be in their fuckin dream!

Marzuki - Biar macam mana pun, mesti terus tonton okay and complaint bila tak suka atau tak percaya. Yang penting, orang ramai mesti bersuara untuk kepentingan semua.

aimedidie / gman - Aku rasa kita semua tidaklah naif untuk memahami bahawa matlamat TV ialah untuk ratings. Biasalah tu. Tapi what we get we give back. Konsep itu pun patut ada jugak. Maksud aku, tak kan TV "keringkan" kita dengan menyajikan kebodohan hanya untuk ratings kan? Aku hanya bahasakan Fenomena Seni dengan isu Wedding of the Year itu sebagai bodoh tapi sebenarnya aku faham matlamat RTM (aku rasa) cuma aku berpendapat bahawa banyak lagi isu yang harus diperkatakan berbanding isu itu yang sudah keterlaluan. At least, apalah salahnya kalau RTM jadikan platform Fenomena Seni itu untuk memperlihatkan artis tempatan atau penggiat seni menyampaikan pandangan mereka tentang isu Israel / Gaza and gunakan ia juga untuk bantu Persatuan Karyawan Malaysia untuk kutip wang bagi tabung membantu Palastine. At least itu something yang bermanfaatlah kan?

Ayyman Rahim - Aku pun "DAH BOSAN!"

Z said...

I watched Fenomena Seni once and though I wasn't instantly hooked, I saw great potential in it. An actual, serious, forum on the bullshit that is our entertainment industry! Yay for that!

Now if only they do come up with a topic on the unhelpful,silly,yet highly profitable movies...would be an interesting one to watch ey? Hope they invite Prof. Razak Mohaideen to fill as one of the panels. Haha.

m.addyhadzari said...

ceh... fenomena 'RATINGS' ni la yang bley buat kuli seperti kami sakit kepala untuk menaikkan stesen tv...
Bodoh... lebih2 lagi nenek tua di TV9 (farah ezrin)sampaikan di gulingkan oleh staf sendiri...hahahahaha!!!!

Sakura said...

Dah boring ....lega rasanya dah habis bersanding.....Tak larat dah nak tengok promote kat TV.Tengok perbincangan tentang Palestin lagi berfaedah....

Marliza Radzi said...

RTM yang cuba di-revamped-kan itu menjadi semaking huduh, IMHO.

Obefiend Weiland said...

i think there is a marked improvement in the presentation of RTM shows

the hosts are younger and less drab. no more handlebar moustache from that super BN supporting host. i lupa his name but he is one ugly bastard. surely not a face for TV

hahah ahah ahhaa

give them a few more months to revamp. i think we are too burnt to accept changes in RTM. as the old saying goes 3rg time is the charm kan? maybe they WILL change this time around

ok then

not that it mattered since i am perpetually glued to Discovery Channel anyway..

Anonymous said...

kadang-kadang terpikir la gak...
do we havta dig this shit?
biarla derang nk kawen ke....nk honeymoon ker..nk cerai ke...tu hal tumahtangga derang, pe yg nk dikecohkan sampai satu mesia?
bullshit ler.

Anonymous said...

"Please....please stop caring about those ratings because Fenomena Seni is a fucking great platform to really discuss all the issues in the entertainment world...i mean IMPORTANT issues such as:"

Sejak bila entertainment world kat Malaysia ni ada IMPORTANT issues? Its just a lame circus and the clowns are not even funny.

Zukri Valenteno said...

Sdra...

I just have to enlighten/clarify your point, actually a glaring misleading point in your otherwise interesting posting on RTM.

Khalil Yaakob's tenure at Angkasapuri (1999-2004) did not see any rebranding, restructuring or any re re...he maintained the good work already done by Minister of Information Personafied...Mohamed Rahmat.

Hence, the same work culture, the same logo, the same tv id and the same station taglines...programming almost all remained the same and it was good and since its good why change.

The heluva branding was undertaken by kadir Sheikh Fadzir to the tune of RM 16 mil (to Naga DBB of course!) which involved both stations and all 32 radio stations...

This was the time RTM had the "TV1 Saluran Inforia" and TV2 Saluran Famili Anda" taglines along with the new logo for RTM...with the Saturn-like swoosh around the already animated RTM logo...giving a so-called fresh look.

Then Zainuddin Maidin came along and immediately he changed the logo, tv taglines and renamed then "RTM 1 Saluran Informasi" and RTM2 Saluran ..." dah lupa pun apa dia...

Shabery Cheek took only months to tweaked the tv id with retrospective mindsent to "TV1" and TV2" but he vehemently denied it was a rebranding but a "restructuring"...well...aint that the same meaning but diffferent words?

I have my opinion about branding because soon after I left Angkasapuri I joined McCann-Erickson International, an American advertising agency. I learnt branding, the whole nine yards of it and found those words uttered by ministers after Khalil were rather amusing...as if they know about branding...one minister insisted that branding is about changing the logo and tv id...hence he changed them overnight after taking over from a minister who had already spent RM 16 mil for rebranding...

Akan tetapi sekurang-kurangnya RTM1and RTM 2 makes litte sense if you wanna angkat martabat RTM ke satu lagi tahap ke atas...along the same line of BBC1, BBC2 and BBC3 etc etc...

Now RTM is back to where it started...GOD bless RTM lah...sebab sume orang kata depa tau pasai rebranding...biaq pi kat depa lah...ini masa depa...buat lah macam mana pung...

Namun, di sebalik segala cacamarba (the real and actual word and spelling of cacamarba to describe chaos and kelam kabut) ini, takdak siapa pung peduli akan Berita RTM...Warta Perdana yang sewajarnya menjadi anchor sesebuah stesyen tv...ia masih di tahap lama yang suram, duram dan muram...

Salam dari Mergong...

zukri valenteno

Jan 16, 2009

Fenomena Seni RTM pun sembang tentang Wedding Mawi/Ekin. Gampang sungguh!

Berdasarkan pembacaan aku menerusi Harian Metro (Online), ia ada mencatatkan bahawa rancangan TV popular, Fenomena Seni di TV yang lalu ada membicarakan tajuk "Wedding of the Year" untuk membincangkan tentang kewajaran berbelanja tinggi untuk sesebuah perkahwinan and of course this was due to the Mawi/Ekin weddinglah.

Dalam satu lagi berita, aku ada baca tentang Persatuan Karwayan Malaysia kekejaman Israel terhadap Gaza dan betapa Presidennya, Freddie Fernanadez menggesa artis tempatan untuk lebih pro-aktif menyertai dialog persatuan berkenaan bagi membincangkan soal yang membabitkan artis termasuk mengenai "mengutuk""hak", "royalti" dan banyak lagi.

Dunia hiburan ini memang colourful. Namun dialog yang diusahakan Freddie itu valid kerana soal "hak" dan "royalti" adalah penting dalam hidup orang seni.

Setiap kali Freddie buat dialog pasti ramai yang tak datang dan media akan keluarkan berita tentang "Dialog Persatuan Karyawan tidak dapat sambutan". Yang ini nak salahkan siapa pulak sebab artis-artis sibuk nak muncul dalam TV dan tak sempat nak hadir di majlis untuk discuss masa depan diorang kot.

Cuma aku fikir selepas heboh bukan main Menteri Penerangan, Sabrey Chik tu sibuk nak "revamp" RTM, dia "meluluskan" tajuk "Wedding of the Year" untuk Fenomena Seni. Nak kejar ratings jugalah nampaknya RTM ni.

Ini Sabrey Chik. Seriously dude, setiap kali ada saja menteri baru di mana-mana kementerian, pasti ada "revamp" yang memakan berjuta ringgit untuk re-branding. And akhirnya RTM macam taik jugak. Kita dah saksikan ini menerusi revamp Tan Sri Khalil Yaakob dan Datuk Zam. KOrang kata korang revamp, tapi minda kakitangan korang masih minda yang lama dan minda yang sama dan minda itu adalah minda yang ketinggalan. So, stop wasting money!

There are more important aspects in entertainment than having some clowns discussing over Mawi'Ekin's wedding lah.

Akan terus jadi perbincangan dari tajuk yang sebodoh-bodohnya sehinggalah ke tajuk yang sepandai-pandainya. Sikit hari lagi barangkali soal Mawi Ekin akan jadi tajuk perbincangan di universiti pulak. WTF?

Tak cukup-cukup lagi ke soal wedding tu sampai ia perlu dibincangkan dalam national TV?

What the fuck are you guys thinkin kecuali nak kan ratings?

You think you fuckheads can beat TV3's rating? Seriously?

Ini program Fenomena Seni di RTM. It's a good program tapi kadang-kadang tajuk yang jadi pilihan mereka bodoh tahap gampang!

Please....please stop caring about those ratings because Fenomena Seni is a fucking great platform to really discuss all the issues in the entertainment world...i mean IMPORTANT issues such as:

1. Fenomena produser menerbitkan filem-filem bodoh tetapi masih mengutip berjuta-juta ringgit. Apa sumbangan mereka kepada perubahan minda penonton Melayu?

2. Fenomena syarikat rakaman tempatan dan antarabangsa yang tak sudah-sudah keluarkan album compilation dengan sebuah lagu baru. Adakah syarikat rakaman sekarang tertekan teruk dengan terjahan muat turun muzik?

3. Fenomena mencipta artis menerusi pertandingan realiti. Adakah ia untuk percambahan industri muzik atau ia sebenarnya adalah semata-mata untuk menaikkan sesebuah stesen TV. Adakah stesen TV ikhlas mahu mencipta penyanyi?

Well, banyak lagi "Fenomena" yang boleh jadi bahan diskusi dalam Fenomena Seni selain daripada Wedding of the Year itu.

Come on people.....use your fucking head!

Ohh....you used it to get ratings kan. I'm sorry then.

Keep it cool!

19 comments:

Anonymous said...

yes, couldnt agree more. we need to generate a think-tank society, especially in entertainment scene. fenomena-fenomena tu boleh dibuat research subject ni. best!

proposal to have u here makin dapat sambutan. ramai peminat akubimbo ok di bumi Melaka ni. will update u soon.

terima kasih Saniboey

Hazrey said...

Sani, aku tak leh comment sebab berlainan bot. :)

Tapi bro, aku nak comment sikit pasal si Memey tu boleh tak dan aku rasa ia relevan? Aku dah siap type, tapi ntah streamyx menggampangkan connection aku semalam, so tak dapat aku post it. Lagipun sibuk, tengah tunggu kawan aku rekomen one male talent from singapore. Mana ntah, tunggu jek ni.. :)

Ok pasal Memeye ermm.. may I answer as a journalist and PR?

Pertama sekali, ia adalah PR stunt yang amat amat teruk sekali. Memey tidak seharusnya mengatakan sedemikian, kerana ia meletakkan dirinya pada satu kedudukan yang tidak berpihak kepada dirinya dan memperbodohkan dirinya and whoever is the adviser, tahap kebodohan sama dengan jawapan yang diberikan. Hampir semua akhbar menulis: komennya seperti sebuah skrip. Yes, I would agree to that, despite the whole story that kau dah highlight dalam entry ko pasal dia.

And yes, whoever berikan nasihat seumpama itu adalah satu disastrous kepada prospect dirinya, daripada terus dihentam. Pada aku, mudah berhadapan dengan wartawan, yang penting kita tidak tampak jahil atau kurang cerdik apabila menjawab, dan adakah jawapan yang diberikan akan memerangkap dirinya, termasuklah: saya bersedia berlakon dengan Abby jika diberi tawaran manakala Abby menjawab: Kalau saya diberi tawaran berlakon dengan dia, saya akan menolaknya. Contoh itu secara jelas adalah perangkap dirinya walaupun dia cuba test market dan berharapan pembaca akan bersimpati seperti kes Hans Isaac dan Erra Fazira.

Whoever yang berikan nasihat bersandarkan case study itu silap kerana menganggapsituasi yang dihadapi Memey serupa.

Ada akhbar memberi 'pendapat' dalam laporan mereka yang si gadis muda, bergetah dan meliurkan ramai lelaki ini (termasuk kawan aku si Ayau tak sedar diri tu.. haha), Memey menjawab begitu matang sekali tetapi yelah, apa yang matangnya? Dan apakah yang disifatkan penulisnya sebagai matang? Apa definisi matang? Akil baligh? Boleh berkahwin dengan duda? Boleh stay hot and marry a man yang diibaratkan seperti sebuah buku kehidupan? Heh..

Apa yang Memey cuba lakukan ketika memberikan statement itu adalah cubaan artis itu untuk menampilkan dirinya sebagai pihak tidak bersalah dan tidak bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku pada Norman dan Abby dan cuba menampakkan yang dia tidak menyimpan apa apa dendam dengan Abby. Ini adalah reaksi yang salah, kerana kenapa dia perlu berdendam dengan Abby padahal dia yang ditangkap khalwat pada malam ini dengan suami (kini ex) Abby. Patutnya Abby yang bercakap sedemikian betul tak?

This is PR disaster. Memey sepatutnya boleh menggunakan WHI to her advantage jika, yes jika dia atau sesiapa yang memberikan nasihat, betul betul membuat case study. Mungkin kata yang dilontarkan tidak mengambilkira pelbagai aspek kesalahan yang dilakukan.

Memang betul, TV3 nampak nilai komersil tetapi Memey sepatutnya lebih bijak, apatah lagi ia ada lah satu program secara langsung.

Dan bukankah itu satu peluang? Apa yang penonton inginkan ialah rasa kesal dari Memey, mungkin kalau depa menangis menggambarkan rasa kesalnya, rasa malunya pada ibubapa, tup tup semua orang kat Malaysia ni akan tulis: Berilah Memey peluang kedua. Dan jangan cakap ko nak kahwin dengan Norman kalau ada jodoh. Benda tengah terbakar, buat apa dicurah minyak petrol lagi?

Dan aku pasti blog kau jugak akan tulis: Kenapa Memey menangis, kenapa tak pikir sebelum buat.. tapi of course majority will say, berilah dia peluang, dia dah insaf and that is a good sign.

Tulah kan, nantilah aku propose jadik PR consultant pada artis, aku bagi commission sikit kat kau ehh.. hahaha..

In the case of the journalist, well, they asked what they got to ask, tapi of course, aku setujulah seperti yang kau utarakan, kekadang soalan yang ditanya can be a guided question dan pucuk pangkalnya, how we answer, kan benda ni kau dah cakap dulu masa kes Mawi menjawab media pasal TV3 kena halau dari masjid.

About Mawi and Ekin appearing on the said program, well, to me there is nothing wrong for them to appear, for the sake of rating sebab without rating, people could lose jobs u know! Kau pernah keja kat tv kan, kalau takder rating, takder budget kan.. tapi diaorang ni, ada consistent funding kan? :)

Anyway, the topic should be more constructive instead of talking about something which has been a basi story. Banyak benda yang boleh diceritakan, selain kisah diaorang ni. Dan ada aku nak tanya (sebab aku tak tengok pun) ada tak soalan seperti kenapa penduduk Felda Taib Andak taknak join, ada tak depa mintak maaf pada jiran jiran dia yang kecik hati, atau tetamu yang ditengking? Lagi sekali, kekadang bila opportunity seperti ini datang, jarang aku tengok diaorang - artis ni gunakan peluang seperti itu to their advantage to paint a positive image in the eyes of the audience and fans.

So, akhirkata - awat lagu tu?

p/s: dah lama aku tak spam blog kau ni.. haha.. And ohh, semalam adik aku ada share dgn aku, dulu jiran kitaorang - bukan Melayu ada bela haiwan peliharaan nama May May. Taklah, cuma teringat. :)

Miss F said...

Salam ziarah dari Kamparians..

Naddy said...

panjang lebarnya komen orang atas tu. aku rasa malu plak tajuk seremeh tu jadi fokus bicarawara organisasi tmpt aku keje. mcam forum cari dot com punya tajuk je. tapi essentially harapnye aku sebagai generasi baru dapat la coolkan rtm satu hari nanti, harapnya...

JoDiane said...

persoalan: cemana nak bersaing dengan press antarabangsa kalau terus macam ni?

Kiubrubik said...

aku xtgk tv sbb nilh,bnyk sgt menda bdoh. dgr bleh tp prcya jgn.

aimedidie said...

DonCorleone - aku tengok fenomena seni malam tu. cuba manipulate isu kahwin mawi. tapi dalam masa yang sama kupas isu artis yang sibuk nak buat kahwin yang wedding of the year. keluar kat tv dan semua majalah. dan isu basi yang artis buat tak sudah2 sebelum diorang kahwin.

Bro bukan RTM je sibuk kejar rating. cahnnel lain pun sama. TV3 pun sama teruk. balik2 keluarkan drama yang ubah tajuk tapi jalan ceritanya sama. dari aku darjah satu sampai aku dah kahwin. cinta korporat, cinta terhalang, cinta tak jadi. lepas tu sibuk nak kahwin dua, tiga dan empatlah. jiran sebelah menyebelah bergaduhlah. cerita kampung jadi huru hara sebab ada janda muda yang jambu datang kampung tu. semuanya dah tahu ending dia. baik kerajaan dan swasta, channel diorang kebanyakkan tak menyumbang kepada pembangunan masyarakat. mungkin diorang di control oleh satu kompeni. konon untuk mempengaruhi minda rakyat. kompeni apa sebenarnya? korang pikirlah sendiri.

gman said...

setuju gn aimedidie....hahaa
btol cte sme je...balik2 mest rosyam nor ke, sape2 ke..ade syarikat pas2 gadoh gn syarikat lain...pas2 jatuh cinta gn pmpn~~
yg xthn..umo standard ayah2 tp blakon watak masih mencari cinta...

whtever la...aq bkn tgk sgt cte melayu...bkn hape, da fed up da. tp ade gk la yg bes~~~huhu
just in my very2 humble opinion je~

Anonymous said...

salam..saya ada tgk fenomena seni pada awal pagi..ia adalah siaran ulangan. tetamu yg hadir ialah tengku shahreza, seorang wakil media, dan seorang ustazah..mereka memberi banyak pandangan dari pelbagai sudut mengenai perkahwinan "mawi-ekin: adakah perkahwinan mereka diperalatkan?"..

Di akhir program itu, Rosyam Nor selaku moderator mengumumkan lebih 70 peratus responden menyifatkan perkahwinan besar-besaran yang ditaja pelbagai pihak serta disiarkan secara 'eksklusif' itu sebagai pembaziran termasuk pemberian hak penyiaran kpd Astro dengan bayaran yang difahamkan berjuta oleh Mawi-Ekin..Perbincangan itu sangat menarik!..Apa yag saya boleh melihat kesimpulannya ialah:

1) Mawi-Ekin mmg dipergunakan dan bagaimanapun mereka adalah artis dan hak masyarakat. Mereka tidak banyak pilihan.

2) Perkahwinan seperti itu adalah satu pembaziran besar (dari segi agama) - bermegah-megah dgn 3 kali majlis yg sgt grand. Jadi apa motifnya? pasti menimbulkan riak oleh pihak-pihak yang berkenaan.

Ayyman Rahim said...

Mawi punya cerita over sangat sampai bosan dengar.

DonCorleone said...

Shirin - Think thank society in the entertainment industry? That's is sure a long shot my dear cause cuba membina think thank dalam society yang mengagungkan kebodohan memang sukar. Dan lebih malang ialah kebodohan ini di"glorify" as if there is no tomorrow. Anyway, hope Melaka deal can happen. Insya-Allah.

Hazrey - This officially has become your longest comment and nasib baik guna nama sendiri sebab kalau tidak aku dah balas "fuck you" dah ni. Hahahah. Anyway, what can I say lah, My blog is your Blog jugaklah! Kahahahaha

Pinklady - Dari Kampar jugak ke? Sekolah Menengah Sri Kampar ke? Or ACS? Hahaha....you MUST be my senior. Hahahahahhaha

Mizzy N - U might not like the system but you are in the system. So, be clever and survive so that if you berniat to make changes, make it happen. Tapi kalau anda tenggelam sama dalam kebodohan itu, maka aku ucap takziah dulu. Hahahah. Jangan marah yek.

EnAid - Bersaing dengan media antarabangsa? Seriously? That must be in their fuckin dream!

Marzuki - Biar macam mana pun, mesti terus tonton okay and complaint bila tak suka atau tak percaya. Yang penting, orang ramai mesti bersuara untuk kepentingan semua.

aimedidie / gman - Aku rasa kita semua tidaklah naif untuk memahami bahawa matlamat TV ialah untuk ratings. Biasalah tu. Tapi what we get we give back. Konsep itu pun patut ada jugak. Maksud aku, tak kan TV "keringkan" kita dengan menyajikan kebodohan hanya untuk ratings kan? Aku hanya bahasakan Fenomena Seni dengan isu Wedding of the Year itu sebagai bodoh tapi sebenarnya aku faham matlamat RTM (aku rasa) cuma aku berpendapat bahawa banyak lagi isu yang harus diperkatakan berbanding isu itu yang sudah keterlaluan. At least, apalah salahnya kalau RTM jadikan platform Fenomena Seni itu untuk memperlihatkan artis tempatan atau penggiat seni menyampaikan pandangan mereka tentang isu Israel / Gaza and gunakan ia juga untuk bantu Persatuan Karyawan Malaysia untuk kutip wang bagi tabung membantu Palastine. At least itu something yang bermanfaatlah kan?

Ayyman Rahim - Aku pun "DAH BOSAN!"

Z said...

I watched Fenomena Seni once and though I wasn't instantly hooked, I saw great potential in it. An actual, serious, forum on the bullshit that is our entertainment industry! Yay for that!

Now if only they do come up with a topic on the unhelpful,silly,yet highly profitable movies...would be an interesting one to watch ey? Hope they invite Prof. Razak Mohaideen to fill as one of the panels. Haha.

m.addyhadzari said...

ceh... fenomena 'RATINGS' ni la yang bley buat kuli seperti kami sakit kepala untuk menaikkan stesen tv...
Bodoh... lebih2 lagi nenek tua di TV9 (farah ezrin)sampaikan di gulingkan oleh staf sendiri...hahahahaha!!!!

Sakura said...

Dah boring ....lega rasanya dah habis bersanding.....Tak larat dah nak tengok promote kat TV.Tengok perbincangan tentang Palestin lagi berfaedah....

Marliza Radzi said...

RTM yang cuba di-revamped-kan itu menjadi semaking huduh, IMHO.

Obefiend Weiland said...

i think there is a marked improvement in the presentation of RTM shows

the hosts are younger and less drab. no more handlebar moustache from that super BN supporting host. i lupa his name but he is one ugly bastard. surely not a face for TV

hahah ahah ahhaa

give them a few more months to revamp. i think we are too burnt to accept changes in RTM. as the old saying goes 3rg time is the charm kan? maybe they WILL change this time around

ok then

not that it mattered since i am perpetually glued to Discovery Channel anyway..

Anonymous said...

kadang-kadang terpikir la gak...
do we havta dig this shit?
biarla derang nk kawen ke....nk honeymoon ker..nk cerai ke...tu hal tumahtangga derang, pe yg nk dikecohkan sampai satu mesia?
bullshit ler.

Anonymous said...

"Please....please stop caring about those ratings because Fenomena Seni is a fucking great platform to really discuss all the issues in the entertainment world...i mean IMPORTANT issues such as:"

Sejak bila entertainment world kat Malaysia ni ada IMPORTANT issues? Its just a lame circus and the clowns are not even funny.

Zukri Valenteno said...

Sdra...

I just have to enlighten/clarify your point, actually a glaring misleading point in your otherwise interesting posting on RTM.

Khalil Yaakob's tenure at Angkasapuri (1999-2004) did not see any rebranding, restructuring or any re re...he maintained the good work already done by Minister of Information Personafied...Mohamed Rahmat.

Hence, the same work culture, the same logo, the same tv id and the same station taglines...programming almost all remained the same and it was good and since its good why change.

The heluva branding was undertaken by kadir Sheikh Fadzir to the tune of RM 16 mil (to Naga DBB of course!) which involved both stations and all 32 radio stations...

This was the time RTM had the "TV1 Saluran Inforia" and TV2 Saluran Famili Anda" taglines along with the new logo for RTM...with the Saturn-like swoosh around the already animated RTM logo...giving a so-called fresh look.

Then Zainuddin Maidin came along and immediately he changed the logo, tv taglines and renamed then "RTM 1 Saluran Informasi" and RTM2 Saluran ..." dah lupa pun apa dia...

Shabery Cheek took only months to tweaked the tv id with retrospective mindsent to "TV1" and TV2" but he vehemently denied it was a rebranding but a "restructuring"...well...aint that the same meaning but diffferent words?

I have my opinion about branding because soon after I left Angkasapuri I joined McCann-Erickson International, an American advertising agency. I learnt branding, the whole nine yards of it and found those words uttered by ministers after Khalil were rather amusing...as if they know about branding...one minister insisted that branding is about changing the logo and tv id...hence he changed them overnight after taking over from a minister who had already spent RM 16 mil for rebranding...

Akan tetapi sekurang-kurangnya RTM1and RTM 2 makes litte sense if you wanna angkat martabat RTM ke satu lagi tahap ke atas...along the same line of BBC1, BBC2 and BBC3 etc etc...

Now RTM is back to where it started...GOD bless RTM lah...sebab sume orang kata depa tau pasai rebranding...biaq pi kat depa lah...ini masa depa...buat lah macam mana pung...

Namun, di sebalik segala cacamarba (the real and actual word and spelling of cacamarba to describe chaos and kelam kabut) ini, takdak siapa pung peduli akan Berita RTM...Warta Perdana yang sewajarnya menjadi anchor sesebuah stesyen tv...ia masih di tahap lama yang suram, duram dan muram...

Salam dari Mergong...

zukri valenteno