Jul 25, 2009

Aku tahu kita semua tahu bahawa Mati Itu Pasti Datang Kepada Kita Semua. We should be ready. But in the meantime: "Al-Fatihah Buat Yasmin Ahmad".

Yasmin Ahmad...akan aku hanya ingatkan saat kita pernah berbicara secara mesra, saat kita bertegang urat seketika kerana tidak sekata, saat kita sering berhubung mempersoalkan tentang karya.

Ingatan aku masih kukuh saat aku menulis dengan panjangnya komen-komen aku kepadamu selepas menonton Muallaf di Singapura.

Aku percaya mati akan datang akhirnya kepada dia dan kita semua, dan jadi hak aku untuk aku bersedih seketika.

Namun, tak ada kata-kata aku yang bisa tanding puisi di bawah ini kerana ia "memberikan makna" yang sedalam-dalamnya.

Puisi ini sudah dilafazkan berjuta kali.

Puisi ini dilafazkan untuk mereka yang sudah pergi.

Untuk Allahyarham Yasmin Ahmad, aku persembahan sekuntum puisi terakhir untukmu:

YASMIN AHMAD - SENIWATI TERSOHOR KITA.

FOR YASMIN

you mustn't be afraid of death
you're a deathless soul
you can't be kept in a dark grave
you're filled with God's glow

be happy with your beloved
you can't find any better
the world will shimmer
because of the diamond you hold

when your heart is immersed
in this blissful love
you can easily endure
any bitter face around

in the absence of malice
there is nothing but
happiness and good times
don't dwell in sorrow my friend

"Rumi, Fountain of Fire"

AL-FATIHAH. KEEP IT COOL

7 comments:

Obefiend said...

when i read about the nature of her stroke i was surprised she stayed alive for so long

deep down inside i hope she would make a miriculous recovery. but i saw my atok died pretty much from the same kind of stroke

when the news came i was ready.

what a great loss

ALFATIHAH.. RIP YASMIN

so don.. you still think Samsul Yusof will take over the mantle from her and win the golden bear?

Hazrey said...

Effi, kat sini pun kau buat lawak Samsul ko tu ehh. Ciss..

RIP Yasmin. Al-Fatihah.

Don, macam baru semalam kita jumpa dia kat LCCT kan..

y u z said...

she used to be the lady in white i saw at kinokuniya.

so posh and serene.

and that one time outside the central market as she strode fast towards me extending a friendly handshake with the most cheerful "Assalamualaikum,apa khabar?". i got so numb and starstrucked.

i never survived watching her movie without finding myself all in tears at the end of the show.

i'm sooo gonna miss her.

al-Fatihah. :'''<

p/s: Obe ni kan tak habis2 nak bikin panas.tu kat blog incik hazrey dah ada orang hangin.haiyaa.

AziS said...

takziah kepada keluarga yasmin ahmad...semoga dia tenang di alam barzakh..alfatihah

rizal hashim said...

Don, her ads and films touched so many lives...the highly anticipated petronas ads will never be the same now...Al-Fatihah

Ayau said...

seniwati....hmmmm it is a man....

hm dah akhil baligh baru nak jadi jantan..? mahzab mana dia ikut

oih-ieja! said...

tetiba tersebak baca benda mcm "puisi" ni.. haih..
=)
al-Fatihah!

Jul 25, 2009

Aku tahu kita semua tahu bahawa Mati Itu Pasti Datang Kepada Kita Semua. We should be ready. But in the meantime: "Al-Fatihah Buat Yasmin Ahmad".

Yasmin Ahmad...akan aku hanya ingatkan saat kita pernah berbicara secara mesra, saat kita bertegang urat seketika kerana tidak sekata, saat kita sering berhubung mempersoalkan tentang karya.

Ingatan aku masih kukuh saat aku menulis dengan panjangnya komen-komen aku kepadamu selepas menonton Muallaf di Singapura.

Aku percaya mati akan datang akhirnya kepada dia dan kita semua, dan jadi hak aku untuk aku bersedih seketika.

Namun, tak ada kata-kata aku yang bisa tanding puisi di bawah ini kerana ia "memberikan makna" yang sedalam-dalamnya.

Puisi ini sudah dilafazkan berjuta kali.

Puisi ini dilafazkan untuk mereka yang sudah pergi.

Untuk Allahyarham Yasmin Ahmad, aku persembahan sekuntum puisi terakhir untukmu:

YASMIN AHMAD - SENIWATI TERSOHOR KITA.

FOR YASMIN

you mustn't be afraid of death
you're a deathless soul
you can't be kept in a dark grave
you're filled with God's glow

be happy with your beloved
you can't find any better
the world will shimmer
because of the diamond you hold

when your heart is immersed
in this blissful love
you can easily endure
any bitter face around

in the absence of malice
there is nothing but
happiness and good times
don't dwell in sorrow my friend

"Rumi, Fountain of Fire"

AL-FATIHAH. KEEP IT COOL

7 comments:

Obefiend said...

when i read about the nature of her stroke i was surprised she stayed alive for so long

deep down inside i hope she would make a miriculous recovery. but i saw my atok died pretty much from the same kind of stroke

when the news came i was ready.

what a great loss

ALFATIHAH.. RIP YASMIN

so don.. you still think Samsul Yusof will take over the mantle from her and win the golden bear?

Hazrey said...

Effi, kat sini pun kau buat lawak Samsul ko tu ehh. Ciss..

RIP Yasmin. Al-Fatihah.

Don, macam baru semalam kita jumpa dia kat LCCT kan..

y u z said...

she used to be the lady in white i saw at kinokuniya.

so posh and serene.

and that one time outside the central market as she strode fast towards me extending a friendly handshake with the most cheerful "Assalamualaikum,apa khabar?". i got so numb and starstrucked.

i never survived watching her movie without finding myself all in tears at the end of the show.

i'm sooo gonna miss her.

al-Fatihah. :'''<

p/s: Obe ni kan tak habis2 nak bikin panas.tu kat blog incik hazrey dah ada orang hangin.haiyaa.

AziS said...

takziah kepada keluarga yasmin ahmad...semoga dia tenang di alam barzakh..alfatihah

rizal hashim said...

Don, her ads and films touched so many lives...the highly anticipated petronas ads will never be the same now...Al-Fatihah

Ayau said...

seniwati....hmmmm it is a man....

hm dah akhil baligh baru nak jadi jantan..? mahzab mana dia ikut

oih-ieja! said...

tetiba tersebak baca benda mcm "puisi" ni.. haih..
=)
al-Fatihah!