Kelmarin, seperti biasa aku layanlah The Sunday Papers, tetapi kali ini sama sekali tak ada keinginan mahu meneropong sesiapa sebab aku fikir kalau taik anjing yang busuk, kita dah tak boleh nak buat apa dah....kita layanlah aje sambil tutup hidung.
Namun, Ahad sudah aku belek The Sunday Papers lebih daripada biasa. Metro Ahad misalnya memang tebal sekali. Well, it is the Number 1 Newspaper in the country pun kan? Manakala Berita Minggu pun agak tebal jugak walaupun aku rasa hari Ahad sebenarnya langsung tak sempurna tanpa Mingguan Malaysia.
Aku tak mahu sentuh langsung soal kewartawanan hiburan kali ini. Tapi aku nak sentuh soal iklan di print media.
Sebelum tu, baca di bawah ni:
"Iklan menyerang kita pada setiap waktu, sama ada ketika berjalan, memandu, menaiki bas, membaca majalah atau surat khabar dan menonton televisyen atau filem. Iklan menjadi halwa telinga kita, selain menghiasi pemandangan kita. Kita sering mendengar dan melihat iklan menerusi radio, televisyen, papan iklan, majalah, surat khabar dan pelbagai tempat lagi. Iklan ada di mana-mana, ia masuk ke rumah kita tanpa diundang dan kerap bersama kita. Iklan bersifat komunikasi menyakinkan, mengganggu dan menekan. Kuasa iklan untuk kepentingan pengguna, iaitu hak untuk mendapatkan maklumat tepat. Apa yang dilihat di televisyen dan dibaca di akhbar selalunya ditentukan atau ditapis oleh pengiklan. Amalan tidak beretika ini berlaku apabila media ditekan oleh pengiklan untuk melaporkan apa yang mereka mahu dan bukan mengemukakan hakikat." - Datuk Dr Sothi Rachagan (Berita Harian, 13/10/05; m/s: 10)
Kenapa aku quote Dr Sothi?
Sebab sejak dua menjak ni, aku lihat iklan yang dipaparkan oleh media sangat-sangat tak ada taste dan meragukan.
Lihat di bawah ini:


Tengok iklan ni? This product claims to make you penis longer cause it says that an ideal size is 6.5inch and this ad uses the pretext of "alat senaman untuk kesihatan lelaki". Tak cukup lagi, iklan ini jugak gunakan tafsiran Hadis daripada Riwayat Al-Tarmizi. Ternyata, diorang ni bersungguh-sungguh nak jual produk ni kepada lelaki Melayu sebab aku fikir Melayu lah majoriti pembaca akhbar berbahasa Melayu kan? (Iklan ini diterbitkan di Berita Minggu; 14/02/10; m/s: 8)
Lihat bawah ni pulak:

Syarikat yang sama menjual iklan panjangkan kontol tadi juga terbitkan iklan di atas di akhbar Metro Ahad (14/02/10; m/s: 23) dan kali ini, golongan sasarnya (target market) ialah perempuan. Tiada lagi warna kusam itu dimaksudkan kepada puting breast pompuan. If you (girls) want your tits to be pink again, you must use this product. What the fuck? Dan kali ini, the advertiser tidak qoute mana-mana hadis, barangkali kerana dia gagal cari sebarang hadis yang menyokong supaya puting breast patut kaler pink dan tidak patut warna kusam!
Okay...baik kita lelaki atau perempuan, aku rasa sedikit sebanyak kita harus rasa offended dengan iklan kat atas ni kan? Kalau korang rasa okay, okaylah.
Aku ada sedikit rasa pelik sebab tak ada orang ke yang complaint terhadap iklan seperti ini?
Kalau ikut Edisi Ketiga Kod Amalan Pengiklanan Malaysia yang berkuatkuasa 1 Sept 2008 (baca di sini), yang hampir hampir ia menyebut kepada payudara ialah seperti di bawah:
Seksyen 6.1.1 (Lampiran B - Produk Perubatan dan Produk Berkaitan dan Iklan yang mengandungi Dakwaan Kesihatan)
- Seksyen 6.6 - Pembesar Payudara
- Seksyen 6.6.1 - Iklan untuk penyediaan dan peranti yang dikatakan boleh membesarkan payudara tidak boleh diterima.
Hmmm....okay then. Breast enlargement kind of ad tak boleh diterima but ad that makes the tits look better boleh?
Untuk kes iklan panjangkan "anu" tadi, aku tak jumpa apa-apa seksyen yang menyebut tentangnya. So, adakah maksudnya media boleh siarkan iklan panjangkan anu?
Apa kata kita nilai dulu mukadimah kepada Edisi Ketiga Kod Amalan Pengiklanan Malaysia.
Seksyen 1.1 - Kesemua iklan hendaklah sah, sopan, jujur dan benar.
Seksyen 1.6 - Tiada bahan iklan yang boleh menyentuh kesopanan etika yang secara amnya dipatuhi oleh komuniti atau mengandungi istilah, perkataan atau hal perkara yang biasanya tidak dianggap boleh diterima dalam pertuturan secara sopan.
In this case agaknya, disebabkan ada quotation hadis untuk iklan panjangkan anu itu, maka adakah ia boleh diterima?
Ini sebenarnya sebahagian sahaja daripada berlambak-lambak iklan yang dicetak sama ada oleh akhbar arus perdana atau akhbar nyamuk ataupun majalah yang ada di negara kita. Take a look closely next time and tell me whether or not you are offended and if you are, where do you complain? Do you call Karam Singh (Aduan Rakyat) dari stesen TV yang bernyawa atas iklan juga? Atau kita complain kepada Persatuan Pengguna yang tindakannya hanya akan berkunjung bertahun-tahun selepas aduan kita?
Tengok lagi iklan di bawah ni:
Ini iklan di Harian Metro (14/01/10; m/s: B17). Jus Tok Guru adalah sebuah iklan yang sangat-sangat berteraskan Islam sampaikan dia turut menjual Pati 20 liter air yang bernama 30 Juzuk (macam al-Quran) sampai ke "ubat" ikthiar supaya hajat kita bisa sampai.
Ini juga iklan di Harian Metro (14/02/10; m/s: 23). (Kedudukannya terletak di atas iklan pink kaler tu). Kata-kata penuhnya ialah seperti berikut: "Orang kata pergi bulan perlukan roket tapi...Sang Tapa kata pergi berbulan madu perlukan Top Rod". Produk Sang Tapa ini ialah Gel untuk Lelaki dan Rod refers to the penis!Maybe this is the right time for us to say that The Sunday Papers are just for adults kot? Kalau iklan-iklan macam ni yang diterbitkan, obviously it's not meant for your the kids kan? And you know how much kids love to browse thru The Sunday Papers too kan?
Semua ni hanyalah pandangan aku sahaja.
Kalau korang semua okay dengan iklan pink kan semula puting atau panjangkan kemaluan sekurang-kurangnya kepada 6.5inch, so be it.
In the meantime...


















