Kelmarin, seperti biasa aku layanlah The Sunday Papers, tetapi kali ini sama sekali tak ada keinginan mahu meneropong sesiapa sebab aku fikir kalau taik anjing yang busuk, kita dah tak boleh nak buat apa dah....kita layanlah aje sambil tutup hidung.
Namun, Ahad sudah aku belek The Sunday Papers lebih daripada biasa. Metro Ahad misalnya memang tebal sekali. Well, it is the Number 1 Newspaper in the country pun kan? Manakala Berita Minggu pun agak tebal jugak walaupun aku rasa hari Ahad sebenarnya langsung tak sempurna tanpa Mingguan Malaysia.
Aku tak mahu sentuh langsung soal kewartawanan hiburan kali ini. Tapi aku nak sentuh soal iklan di print media.
Sebelum tu, baca di bawah ni:
"Iklan menyerang kita pada setiap waktu, sama ada ketika berjalan, memandu, menaiki bas, membaca majalah atau surat khabar dan menonton televisyen atau filem. Iklan menjadi halwa telinga kita, selain menghiasi pemandangan kita. Kita sering mendengar dan melihat iklan menerusi radio, televisyen, papan iklan, majalah, surat khabar dan pelbagai tempat lagi. Iklan ada di mana-mana, ia masuk ke rumah kita tanpa diundang dan kerap bersama kita. Iklan bersifat komunikasi menyakinkan, mengganggu dan menekan. Kuasa iklan untuk kepentingan pengguna, iaitu hak untuk mendapatkan maklumat tepat. Apa yang dilihat di televisyen dan dibaca di akhbar selalunya ditentukan atau ditapis oleh pengiklan. Amalan tidak beretika ini berlaku apabila media ditekan oleh pengiklan untuk melaporkan apa yang mereka mahu dan bukan mengemukakan hakikat." - Datuk Dr Sothi Rachagan (Berita Harian, 13/10/05; m/s: 10)
Kenapa aku quote Dr Sothi?
Sebab sejak dua menjak ni, aku lihat iklan yang dipaparkan oleh media sangat-sangat tak ada taste dan meragukan.
Lihat di bawah ini:
Tengok iklan ni? This product claims to make you penis longer cause it says that an ideal size is 6.5inch and this ad uses the pretext of "alat senaman untuk kesihatan lelaki". Tak cukup lagi, iklan ini jugak gunakan tafsiran Hadis daripada Riwayat Al-Tarmizi. Ternyata, diorang ni bersungguh-sungguh nak jual produk ni kepada lelaki Melayu sebab aku fikir Melayu lah majoriti pembaca akhbar berbahasa Melayu kan? (Iklan ini diterbitkan di Berita Minggu; 14/02/10; m/s: 8)
Lihat bawah ni pulak:
Syarikat yang sama menjual iklan panjangkan kontol tadi juga terbitkan iklan di atas di akhbar Metro Ahad (14/02/10; m/s: 23) dan kali ini, golongan sasarnya (target market) ialah perempuan. Tiada lagi warna kusam itu dimaksudkan kepada puting breast pompuan. If you (girls) want your tits to be pink again, you must use this product. What the fuck? Dan kali ini, the advertiser tidak qoute mana-mana hadis, barangkali kerana dia gagal cari sebarang hadis yang menyokong supaya puting breast patut kaler pink dan tidak patut warna kusam!
Okay...baik kita lelaki atau perempuan, aku rasa sedikit sebanyak kita harus rasa offended dengan iklan kat atas ni kan? Kalau korang rasa okay, okaylah.
Aku ada sedikit rasa pelik sebab tak ada orang ke yang complaint terhadap iklan seperti ini?
Kalau ikut Edisi Ketiga Kod Amalan Pengiklanan Malaysia yang berkuatkuasa 1 Sept 2008 (baca di sini), yang hampir hampir ia menyebut kepada payudara ialah seperti di bawah:
Seksyen 6.1.1 (Lampiran B - Produk Perubatan dan Produk Berkaitan dan Iklan yang mengandungi Dakwaan Kesihatan)
- Seksyen 6.6 - Pembesar Payudara
- Seksyen 6.6.1 - Iklan untuk penyediaan dan peranti yang dikatakan boleh membesarkan payudara tidak boleh diterima.
Hmmm....okay then. Breast enlargement kind of ad tak boleh diterima but ad that makes the tits look better boleh?
Untuk kes iklan panjangkan "anu" tadi, aku tak jumpa apa-apa seksyen yang menyebut tentangnya. So, adakah maksudnya media boleh siarkan iklan panjangkan anu?
Apa kata kita nilai dulu mukadimah kepada Edisi Ketiga Kod Amalan Pengiklanan Malaysia.
Seksyen 1.1 - Kesemua iklan hendaklah sah, sopan, jujur dan benar.
Seksyen 1.6 - Tiada bahan iklan yang boleh menyentuh kesopanan etika yang secara amnya dipatuhi oleh komuniti atau mengandungi istilah, perkataan atau hal perkara yang biasanya tidak dianggap boleh diterima dalam pertuturan secara sopan.
In this case agaknya, disebabkan ada quotation hadis untuk iklan panjangkan anu itu, maka adakah ia boleh diterima?
Ini sebenarnya sebahagian sahaja daripada berlambak-lambak iklan yang dicetak sama ada oleh akhbar arus perdana atau akhbar nyamuk ataupun majalah yang ada di negara kita. Take a look closely next time and tell me whether or not you are offended and if you are, where do you complain? Do you call Karam Singh (Aduan Rakyat) dari stesen TV yang bernyawa atas iklan juga? Atau kita complain kepada Persatuan Pengguna yang tindakannya hanya akan berkunjung bertahun-tahun selepas aduan kita?
Tengok lagi iklan di bawah ni:
Ini iklan di Harian Metro (14/01/10; m/s: B17). Jus Tok Guru adalah sebuah iklan yang sangat-sangat berteraskan Islam sampaikan dia turut menjual Pati 20 liter air yang bernama 30 Juzuk (macam al-Quran) sampai ke "ubat" ikthiar supaya hajat kita bisa sampai.
Ini juga iklan di Harian Metro (14/02/10; m/s: 23). (Kedudukannya terletak di atas iklan pink kaler tu). Kata-kata penuhnya ialah seperti berikut: "Orang kata pergi bulan perlukan roket tapi...Sang Tapa kata pergi berbulan madu perlukan Top Rod". Produk Sang Tapa ini ialah Gel untuk Lelaki dan Rod refers to the penis!
Maybe this is the right time for us to say that The Sunday Papers are just for adults kot? Kalau iklan-iklan macam ni yang diterbitkan, obviously it's not meant for your the kids kan? And you know how much kids love to browse thru The Sunday Papers too kan?
Semua ni hanyalah pandangan aku sahaja.
Kalau korang semua okay dengan iklan pink kan semula puting atau panjangkan kemaluan sekurang-kurangnya kepada 6.5inch, so be it.
In the meantime...
24 comments:
hahaha~
aku selalu gelak dengan iklan~
hahaha~
iklan kat tv lagi2 cam haram~
POTONG!!~~
dear sir.. talking bout the iklan ,saya agak confius tentang iklan2 di surat khabar terutama di harian metro..
ikutkan undang2 - muslim tidak boleh berjudi/membeli nombor ekor... tetapi kenapa byk iklan tentang nombor ekor? macam mengalakkan orang melayu berjudi/membeli plak? any idea what's going on?
yup lagi sekali blog ni mengeluarkan apa yang terpendam di sudut hati saya. ecewah haha
rasa menyampah tak boleh blah bila tengok iklan2 cenggini. Tak respek kah pada kaum muda mudi serba innocent seperti kami? tak pasal-pasal tertahu benda yang sepatutnya tak tahu. padanlah remaja skang ni gatal kemain. bila ada baby kena buang asik salahkan valentine day.
memang tak suka. keluarga saya terpaksa bawa keluar segala bahan bacaan yg tak sesuai tuk budak dahulu sebelum diberi kepada mereka. murid sek digalak baca akhbar tapi kalo budak 7 tahun tanya benda ni apa kita nak jawab.
iklan sekarang banyak merapu..tapi sampai kaitkan hadis dengan produk kontol, itu dah melampau. Hadis tu sebenarnya tidak bermaksudkan kepada hubungan intim semata mata.
sgt stuju dgn alan...
renung2 kan dan selamat beramal...
huhuhu
gasaklah paper dia orang
duit masuk bonus ada ex-gratia ada
gaji pun boleh naik
kalau kau ada paper sendiri pun aku ingat apa saja iklan yang halal kau rembat
heeeeee
cerita dalam paper melayu pun mcm haram jadah so iklan pun kena lah ada keseimbangan macam haram jadah kahkahkah...
lagi pun kan lelaki melayu dgn pompuan melayu ghairah nak bg dick beso2 boo bergemboi gemboi ngeh ngeh ngeh...
ngahaha... aku jarang baca iklan sebab dah tahu memang macam jadah.
whts the big deal ler dgn penis besar nih? aku rasa lagi besar lagi UGLY. ergh tak selera.
and pink tits? hahaha. yg penting berfungsi sudahlah. warna tak penting.
cis. bro, ko buat aku melucah kat entri ni. lalalaa
bagus! ada jgk org yg berani post terang2 issue ni...
ttg sensaoil's sensa vacuum pump tu, rs nye sape yg percaya bulat2 ttg alat tu boleh bagi lebih cm/inchi tu, agaknye dah desperate sgt kot. tu bkn fungsi mende alah tu. vacuum pump tu hanye utk lelaki yg mati pucuk aje (dah klua artikel dlm newspaper ttg hal ni). klu yg tak tergolong dlm golongan tu beli jgk pump tu, maknanye ada masalah psychology, low self-esteem. or bodoh sombong. oleh itu, mereka senang di perkotakatikkan oleh iklan2 mcmni.
mmg btul, skrg ni dah menjadi2 iklan mcmni. salahnye, bkn psl taboo or whatsoever, tp ttg iklan/fakta yg menyeleweng. tp itu la nature sebuah iklan...
Wahhh adakah pengiklan sudah membuat kajian dan merumuskan bahawa lelaki Melayu adalah majoriti mati pucuk atau tidak mampu melakukan seks? Atau kalau ada pembeli barangan tersebut, maka secara tidak langsung, mereka mengakui mereka mempunyai masalah?
Bab pink atau kusam atau warna lain tu, nampak sangat pengiklan tidak berpengetahuan yang kukuh dan berasas.. saya takkan cerita panjang lebar mengenai perkara ni, tanyalah pada yang pakar atau buat research sendiri..
P/S: Baik dari aspek makanan/minuman, sampai la ke benda-benda macam ni.. suka sangat la orang Melayu ni, siap beli, pakai, melanggan.. tanpa menyedari mereka mengakui bahawa mereka cacat!
Sedih!!
pandangan seorang manusia normal -standard r tuyh. mne ade manusia yang perfect aite
tapi all those codes make sense.
haha
Bak kata Niccolo Machiavelli "Matlamat menghalalkan cara" heheh tapi mamat tu tak ler cakap melayu.. Mmg haram J betul lah paper la ni.. ni nk kejor KPI lah nihh
Mungkin sbb sgt biasa iklan dimuatkan dlm suratkhabar, jadi org tak berapa kesah sgt kot dgn iklan 18SX mcm tu. Tapi apa pula yg harus kita katakan bila iklan2 sebegitu terpampang dgn megahnya di tepi highway, kalau tak silap kat area Nilai gitu la kot. Tak pasti. Tapi memang ada. Apa kejadahnya?
actually...mmg ada akta mcm tu b4 they all nak publish ad tu..but nowadays..its all bout politic...we got money..we pay them..then we can do what we want..and we get gud return..dunia skng...akta2 tu cuma hiasan ...biar ada dr takde..cool..!
kajian impak iklan dan media, bagus ni saudara. jangan nanti pengamal media dituduh pula terbabit dalam usaha dumbing down of society...
wahahhaah...
clients with money, mediaowner amik je la kan.. haha btol gak mamat anon tu ckp..
tapi sape owner produk tersebut?
ade sesape yg rajin buatkn free research?
btw, Malaysian women nk ke 'rod' beso2 gigantic-matsalleh-like ni? boleh tahan ka>? lolololol.
tertawa...
memang penah terfikir..dan sangat annoyed dengan iklan yang begini..
thx En Sani cuz membuka mata owg len yg sekian lama tertutup..
iklan bawak keuntungan
_penjualan surat khabar vs pengiklanan
target itu membutakan fikiran..wallahuaallam bisswa..
salam encik bimbo
thank you very much for posting this entry. memang sudah tiba masanya iklan-iklan ini dipantau. it's bad enough that the malay men are seen as "gatal" and "asyik fikir pasal kahwin dua", when it's not the case for everyone. sudah-sudah la dengan iklan-iklan sebegini.
En. Sani,
Terima kasih sebab letak link utk Kod Amalan Periklanan Malaysia. Selama ni saya ingat pengiklan boleh sesuka hati jer iklan barang diaorg.. Alhamdulillah hari ni dpt satu ilmu baru.
Org kita ni suka sgt guna standard mat saleh, pasal tulah nak jd lebih panjang, lebih pink. Tak ker pelik kalau orgnya hitam manis tapi t*t nya kaler pink?? Mengarut betul.
Iklan2 camni kot kalau letak kt dlm majalah wanita ker, majalah lelaki tak per gak. Tak pun letak dlm majalah bersaiz kecil yg suka letak cerita tahyul dan seks kt muka depan tu..
Wah, teringat pulak iklan M.Rajoli kt TV tu.. Geli!!
syabasla inche' bimbo atas pandangan anda terhadap sakitnya sesetengah orang dalam mempromosikan bisnes meka... yg nak lakukan jual menatang anu tu sanggup salah guna hadis dan yg sokaba tu pulak nak kasi laku amik je la iklan camtu [balance la dgn cite seks yg banyak dilaporkan dlm sokaba tu kan?]... sakit tol...
pastu bila ada yg buang anak/rogol anak sndiri/rogol ramai2 disalahkannya sape? omputih yg sibuk nak diikut jugak [dari segi kepanjangan ehem2 tu]...
bodoh takleh diajar, pandai takleh diikut.
tingin nk dgr komen che aku bimbo ttg statement wardina yg mengatakan artis tidak layak utk dijadikan idola..tq..
gosh! am laughing my head out reading this entri.. good one! didnt realise that papers today are.. explicitly exposed.. -emmy
Post a Comment