Dec 27, 2008

Kita ni kadang-kadang selalu saja diperbodohkan oleh media tempatan. Kita bodoh ke atau diorang yang bodoh?

Ini poster filem Spider-Man.

Dan ini pula poster Cicak-Man. Really really original kan?

Kenapa aku gesa REFORMASI KEWARTAWANAN HIBURAN?

Kerana contoh seperti di bawah ini. Aku bila balik KL, mesti baca paper Melayu dan of course Harian Metro jadi kewajipan jugalah kan (tempat jatuh lagi dikenang) dan hari ini (Sabtu, 27/12/08) ada cerita di bawah ini. Kalau korang nak baca keseluruhannya pergi ke sini. Tapi apa aku akan buat ialah aku akan komen para by para.

Selain komen tentang cara penulisannya, aku juga nak kata sesuatu tentang isi berita itu sendiri dari aspek nilai, relevan dan logikanya.
Tajuknya:
Muzikal Cicakman di IB
Oleh Norhayati Nordin

Para 1:
Menyedari penerimaan baik penonton tempatan terhadap persembahan teater, Istana Budaya (IB) dan KRU Studios Sdn Bhd akan mementaskan muzikal Cicakman pada 8 hingga 20 Disember 2009. Bahkan, ia turut menjanjikan kelainan kepada penonton.
KOMEN AKU (Tentang Penulisan): Intro penerangan yang digunakan sudah cukup elok tetapi dalam perenggan pertamanya ada dua ayat. Aku memang pelik sangat bila ada intro dengan dua ayat. Cuba baca ayat keduanya itu. "Bahkan, ia turut menjanjikan kelainan kepada penonton". Tak ke bodoh bunyinya itu? What the fuck does the writer means dengan "kelainan". Adakah Cicakman akan dipentaskan di tandas IB? Apa kejadah "kelainan" yang dimaksudkan? Intro sepatutnya dah menjawab 5W + 1H pergi ke mana? Sebenarnya tak perlu ada ayat kedua itu sebab of courselah akan ada "kelainan" dalam Cicakman berbanding semua teater yang pernah dipersembahkan di situ. Nothing new about that at all. Why the fuck write for the fucking sake of writing?

Para 2:
Namun, apakah muzikal Cicakman turut menyuntik 'elemen baru' dalam persembahan teater seperti yang dipertontonkan pengarah berbakat, Ahmad Idham Ahmad Nadzri untuk pementasan Impak Maksima The Musical baru-baru ini? Terlalu awal untuk meneka.
KOMEN AKU (Tentang Penulisan): What is wrong with this journalist? Kenapa dia suka sangat buat dua ayat dalam satu para dan lebih buruk apabila ayat kedua itu kononnya untuk "tease" pembaca. The fundamental of a news writing (even entertainment) is to provide information, not to generate assumption. Tak perlu ada ayat kedua "terlalu awal untuk meneka" itu sebab bunyinya bodoh!

Para 3:
Apapun, Presiden yang juga Ketua Pengarah Eksekutif KRU, Norman Abdul Halim berkata, teater Cicakman yang akan dipentaskan di IB nanti berkonsepkan muzikal komedi. Malah, turut dimuatkan elemen siri ketiga kisah 'superhero' pertama negara itu.
KOMEN AKU (Tentang penulisan): Pada para ketiga, barulah sang wartawan hiburan ini menjawab persoalan tentang "kelainan" itu. Kelainan yang dimaksudkannya ialah teater Cicakman berkonsep muzikal komedi dan ia bukan adaptasi langsung daripada jalan cerita filemnya, sebaliknya ia ada tempias siri ketiganya (penggunaan diksi "elemen" di sini ternyata salah sangat dari segi konteks).

Para 4:
"Justeru, secara tidak langsung penonton akan menyaksikan satu kelainan yang berbeza antara filem dan teater. Ini kerana, kami tidak mahu memberikan pengalaman menonton yang sama kepada mereka. Oleh itu, semestinya elemen baru perlu disuntik.
KOMEN AKU (Tentang penulisan): Redundant! If this is a direct quote (which likely is), ternyata penggunaan bahasa Norman seperti budak bodoh dan seharusnya sang wartawan 'membijakkan' komen dia. Contohnya: "satu kelainan yang berbeza". Di mana salah frasa ini? Bukankah "kelainan" itu sudah jadi satu "perbezaan"? Ayatnya sepatut begini: "....menyaksikan satu kelainan di antara filem dan teater." Lagi satu, penggunaan "antara" sepatutnya dipasangkan dengan hingga manakala "di antara" dipasangkan dengan "dan".

Dalam berita yang sama, Norman ada bercakap tentang jumlah kutipan Cicakman 2: Planet Hitam yang kesasar. Lebih kurang begini dia berkata:

Para 7, 8, 9 dan 10:
Menyentuh kutipan Cicakman 2: Planet Hitam ditayangkan di pawagam sejak 11 Disember lalu, Norman berkata setakat ini jumlah diperoleh RM2.7 juta. Katanya, jumlah kutipan dicapai itu ternyata di bawah jangkaan pihaknya.

"Kalau hendak dibandingkan dengan Cicakman terdahulu, sepatutunya dalam tempoh dua minggu tayangan jumlah kutipan yang patut diperoleh RM4 juta. Bagaimanapun, dalam soal ini kutipan Cicakman 2 kurang kira-kira RM1 juta untuk minggu pertama dan kedua.

"Saya melihat ia berlaku kerana faktor saingan antara filem dari luar negara dan tempatan yang turut ditayangkan di pawagam. Seperti filem tempatan, boleh dikatakan setiap seminggu masuk satu filem baru di panggung hingga menyebabkan tiada ruang.

"Sepatutnya, biar selepas dua minggu tayangan sesuatu filem, baru yang terkini ditayangkan. Apabila 'tiada ruang', ia secara tidak langsung membawa kepada persaingan rapat antara filem asing dan terbitan produksi tempatan. Oleh itu, inilah jadinya," kata Norman.

KOMEN AKU UNTUK PARA 7,8,9 DAN 10 (Tentang penulisan dan beritanya): What the fuck does the sang wartawan or Norman is saying here? "Sepatutnya, biar selepas 2 minggu tayangan sesuatu filem, baru yang terkini ditayangkan?" What does that supposed to mean? And: "Oleh itu, inilah jadinya?" Apa makna tu? Who the fuck let this story go? Apa maksud tiada ruang? Tak cukup panggung? Tak cukup reel? Are we (the readers) supposed to understand what goes on the local film industry with this para? Norman, what the hell you wanna say here man?

Para 11:
Menurut Norman, senario ini kurang baik untuk pencapaian kutipan filem tempatan. Ini kerana, penonton sudah pasti mahu menonton filem luar negara lebih-lebih lagi jika dibintangi pelakon terkenal antarabangsa seperti Keanu Reeves yang kacak.
KOMEN AKU (Tentang Berita): Fucking lame! Are you saying we (the audience) are stupid? We go and watch foreign films because the actors are hot? Well, fuck you for saying this. Tobey Maguire is not so hot, but hey, I don't wanna miss Sam Raimi's work on Spiderman. And FYI, the main reason for some people go and watched The Day The Earth Stood Still could be because we wanna see how good was the remake done. Do have any support to your claim that we (the audience) tengok wayang sebab "ia dibintangi pelakon-pelakon kacak seperti Keanu Reeves")?
KOMEN AKU (Tentang Penulisan): Penulis ini barangkali bodoh! Kalau dia tak bodoh, dia akan contest quote yang ini. Enuf said about the stupidity of this para.

Ini budak Tobey Maguire yang jadi Spider-Man.


Dan ini Cicak-Man. So, who do you blame? You get me?


Para 12:
"Usah lihat pada jalan cerita filem itu, tetapi bersandarkan nama pelakonnya saja sudah pasti penonton tempatan berminat untuk menontonnya. Ditambah lagi, kos pembikinan filem yang tinggi jika hendak dibandingkan dengan bajet dikeluarkan produksi di negara ini. Boleh dikatakan ibarat langit dengan bumi."
KOMEN AKU (Tentang berita): Masih lagi mempersendakan audien tempatan. Kami ni semua bodoh. Kami ni semua menonton filem asing bukan sebab jalan ceritanya, bukan sebab kehebatan pengarahnya tetapi kami ni semua gila nak menonton nama-nama besar itu. Fuck you very much!

Ini poster asal filem The Day The Earth Stood Still yang diarahkan oleh Robert Wise pada 1951.


Dan ini pula filem yang sama tetapi dibuat semula oleh Scott Derrickson tahun ini.

Para 13:
"Apapun, harga tiket filem luar negara tetap sama dengan filem tempatan. Pada saya harga tiket filem luar dinaikkan kerana kos pembikinannya tidak sama dan jauh lebih besar."
KOMEN AKU (Tentang berita): Logiknya kalau kos sesuatu produk itu tinggi, maka harga jualannya pun patut tinggi kan? Kalau Titanic dibuat dengan harga RM500 juta manakala Cicakman dibuat dengan harga RM20 juta, tiket filem mana yang patut lebih rendah? Again, this stupid writer is too stupid to ask a follow up question ke? Kalau aku Editor dia, aku dah suruh dia balik rumah dan cuti seminggu dah ni.

Para 14:
Norman berkata, apapun dia menerima baik jumlah kutipan diperoleh Cicakman 2: Planet Hitam. Bahkan, katanya, walaupun tidak mampu mengutip jumlah besar seperti diraih Cicakman, dianggarkan kutipan keseluruhan berjaya dicatat RM3.5 juta berbanding filem pertama mengumpul RM6.5 juta.
KOMEN AKU (Tentang berita): Okay, the question now is kutipan Cicakman 2: Planet Hitam yang kesasar. Ntah-ntah filem tu tak best. Kan senang?

Ini story yang amat bodoh.

A fucking insult to my intelligence.

Now you know why we need this REFORM!

Keep it cool people no matter what fuck you read in the news today!

30 comments:

Hazrey said...

Bro, kenapa marah sangat. Aku benci orang memarah macam kau ni, sebaliknya, marilah kita ketawa puas puas, shall we. Kah kah kah kah kah.

And ohh, kau add sikit, probably on your next entry, about the story flow, the CGI as well.

Tulah kan, contoh seperti "kelainan berbeza". Well they themselves are redundant, so it comes to no surprise. Malahan, "para para" wartawan hiburan itu seharusnya memiliki pengetahuan yang lebih cerdik.

Tajuk kau. Let me debate on that. It is us, CUBA diperbodohkan oleh kebodohan diaorang, that is for a fact.

And yes, kita ni memang nak tengok filem from Hollywood sebab kita nak tengok pelakon pelakonnya yang hot dan stunning and sexy, bukan kerana Michael Bay atau Steven Spielberg dan sebagainya. Yelah what is RM11 kan berbanding dapat drooling over those actress or actors.

Anonymous said...

hahahahahahahahahaha..."suruh balik rumah cuti seminggu" hahahahahhahahahahaha...lawak giler okay!

I never thought Keanu Reeves as 'hot'. Bukan itu sebabnya I tengok semua rangkaian (betulkah penggunaan perkataan ini? kalau salah tolong tunjukkan) filem Matrix. Nope, definitely bukan pasal Keanu walaupun jubah dia sangat cool.

Norman is not a good businessman kalau gini cara dia jawab soalan.

FARYN said...

walaupun aku dpt tiket free tgk cicakman 2 ni,
aku tertido lam panggung.arhh,bosan.otak makin tepu tgk filem ni.baik aku tgk madagascar 10 kali berturut2 pun xpe.

Kurie said...

aku rasa la memang diorang nak "educated" pembaca tapi cara penulisan tu nampak macam nak sangat mengajar...tapi banyak tulisan yang macam kurang reserch, jadi baca kejap pon dah rasa macam bodoh...mungkin wartawan malaysia ni anggap pembaca diorang belum matang/kurang ilmu agaknya, kalau tulis detail sangat kan takut susah nak kunyah...

m.addyhadzari said...

Cicakman 2 memang tak best...
satu-satunya filem kat dunia ni yang saya keluar dari panggung!.
Syabas tuan norman... buat rugi aku je beli tiket 11 ringgit eh...
Kalau bos aku nih... dipanggil Mabuk EFX... baik buat citer kartun.

FAD ARIFFIN said...

Cicakman 2? rasa menyesal tengok Cicakman 1 dulu pun tak habis lagi sampai sekarang, inikan pulak nak tengok Cicakman 2?

Tengok promo pun dah rasa tertipu...

Anonymous said...

bro,

aku kesian betul dengan engkau, walaupun aku tahu kau ni tak mintak belas-kasihan.

Tentang Norman tu..well nobody is perfect. Tapi penulisan engkau tentang wartawan hiburan penuh dengan cacian dan maki hamun. kau main sesuka hati engkau aje atau tu gimmik kau nak promote blog engkau. Kesian..

Kau kena ingat tak semua wartawan yang bekerja di syarikat media tu punya sijil atau training journalism. Ada yang bermula berbekal minat semata-mata. Sama dengan engkau, mereka pun akan mengumpul pengalaman selepas bertahun dalam bidang penulisan tapi tak sama dengan engkau, mereka takda masa nak highlight dan kutuk mencaci penulisan orang lain.

Aku rasa engkau ni macam orang gila talak kot. Walaupun dah tinggalkan media Malaysia tapi masih lagi mengharap di sebalik segala kutukan engkau. Kesian

Anonymous said...

Aku bukan la wartawan mahupun orang yg arif tentang dunia dan etika kewartawanan,cuma aku rasa x suka dengan cara penulisan kau di blog ni. Well, its your personal blog, suka hati kau la nk tulis apa pun but as halim said, nobody's perfect.

Kenapa kau sibuk2 nak membesarkan isu yg xde ape pun sebenarnya? Soal kenapa org lebih suka keluarkan duit diorang untuk tgk filem luar adalah sangat SUBJEKTIF. Memang ada yg tgk pasal pelakon yg hot & seksi (despite bukan reason untuk kau) and ada banyakkk lagi reason2 lain. So xde sape pun boleh jawab bagi pihak org lain. Suka hati tuan punya badan yg keluarkan duit la.

Seriously, aku hope kau akan lebih reasonable lg dalam menulis selepas2 ini. Cara setiap orang berbeza. Macam tu jugak dalam penulisan. Maybe they still not up to your standard, tp sekurang-kurangnya kau boleh berhujah dengan lebih BERHEMAH kan?

Thank You.

Anonymous said...

aku rasa mr don ikhlas mengkritik. Sebagai seorang wartawan dia merasakan itu tanggungjawab dia untuk memperbetulkan kepincangan dalam sesuatu penulisan di dada akhbar. Setiap kerja ada displinnya, Kesilapan yang belaku tidak boleh didiamkan, harus ada seseorang perlu membetulkan. seseorang yang arif tentangnya dan berani untuk bersuara. Syabas.

Anonymous said...

sebut pasal bahasa, aku sgt2 menyampah pasal byk sgt penggunaan bahasa luar dlm penulisan berita/ hiburan...'mantan', contohnya...paling menyampah nk dgr bila pemberita atau wartawan menulis di akhbar...

dan skrg aku tgk ada segelintir reporter (ada reporter senior gak dlm 'kes' ni), 'gila' sgt nk guna bahasa seberang ni dlm penulisan dia orang...malas aku nk sebut pasal aku rasa bro pun kenal minah tu...

oh letih sebab kita x bangga dgn budaya dan bahasa kita sendiri...semuanya nk dicelup2 kan...

lavidalabelle said...

wartawan tu rasanya kena belajar lebih lagi. sedangkan aku yg bukan golongan wartawan pun jelik tengok penulisan dia inikan wartawan senior yg lain.

rasanya bagus DonC mengkritik, mmg bahasa yg digunakan amat kasar tapi kita kan adults. no pain no gain. alamak, cubit sikit org lain yg meng'aduh. lagi kasihan.

sebenarnya dah lama wartawan hiburan malaysia ni bila nak promote filem malaysia jadi buta mata buta hati buta akal. kalau filem itu tak bagus, cakap jerlah tak bagus. kalau penonton tu bijak atau pun masih nak tengok juga. terpulang pada penonton tu sendiri kan.

hahaha... ye memang betul kata DonC, macam aku pun nak lihat versi remake tu lebih baik atau tidak dan salah satu sebab aku tengok pun, mestilah sebab pelakon tu KEANU REAVES.duhhhh

last but not least. si APEK tu dah ter-over exposed mcm paris hilton.lol.

Anonymous said...

salam maal hijrah,
kenapa cicak?cicak binatang jahat yang memberitahu atau memecah rahsia tempat persembunyian MUHAMMAD S.A.W.kenapa bukan labah-labah juga biarpun sudah ada spiderman di US.labah-labah serangga yang membantu MUHAMMAD S.A.W

mengapa tidak dibuat haiwan kucing binatang kesayangan rasulullah.mengapa tidak dipilih pepatung atau kelip-kelip.dari mula cicak ditayangkan dan hendak diceritakan saya menyesal dengan bakat perniagaan norman dan saudaranya.mereka bagus tapi bukan kutipan cicak yang tersasar mereka sebenarnya yang tersasar.semoga hijrah 1429 akan menginsafkan mereka.

aku juga ada melihat berita yang kau baca dan buat komentar dalam entri kau ini,namun aku sekadar melihat tak ingin membaca pun.sekarang ini main sikit-sikit nak menteaterkan filem.kalau dulu aku ada protes dalam surat pembaca Berita Harian berkenaan dengan erma fatima yang gila nak filemkan novel HAMKA Tenggelamnya kapal ven der wijck sebab pertengahan tahun 90an penggiat filem sikit-sikit nak filemkan novel tapi hasilnya macam tahi depa.ini pula trend menteaterkan filem di IB pula tuh macam haram jadah.

orang awam dah terkena dengan cicak dan merka takkan terkena dengan cicak planet hitam kahkahkahkahah.lebih baik menteaterkan citer koboi gay dari menteaterkan cicak planet hitam cybejaya kahkahkahkahkah.


kepada halim wahab,what the fuckkkkkkkk man!!!!

Hazrey said...

Itulah, bila kita ni kalut dan tak pandai menilai kritikan. Minus the mencarut tu, kenapa tak tengok apa yang ditulis tu? Aku ni bukan nak support apa yang ditulis this fella, tapi cuba faham the fundamental of the writing ni.

Apa yang bangang sangat tak faham apa yang dimaksudkan?

Halim Wahab: Apa yang kau bodoh dan cetek sangat bila kau menulis macam ni:

"Kau kena ingat tak semua wartawan yang bekerja di syarikat media tu punya sijil atau training journalism. Ada yang bermula berbekal minat semata-mata. Sama dengan engkau, mereka pun akan mengumpul pengalaman selepas bertahun dalam bidang penulisan tapi tak sama dengan engkau, mereka takda masa nak highlight dan kutuk mencaci penulisan orang lain."

Aku pun takder sijil, abis sekolah sampai tingkatan 3 jek, sama dengan Bill Gates, dia pun drop out dari Uni, tapi yang penting azam untuk memastikan tulisan kita atau apa yang kita buat ada kualiti. Kalau takde kualiti, nasib penulis tak baiklah kena kritik, tapi bukaklah minda tu luas sikit, sebabnya kalau minda tu sempit, memang tak boleh nampak apa yang tersirat.

Minus the maki hamun tu, well, this is his fucking blog, so biarlah dia nak cakap apa, and this is NOT the only blog yang mencarut, tolonglah, janganlah jadi budak tak cukup umur bila menulis.

And when you say, diaorang takder masa nak kutuk tulisan orang lain, well, sebab diaorang belum sampai standard untuk berbuat demikian, tetapi kalau tak boleh dikritik, like I said prior to this, takyah jadi wartawan, tapau and kerja kerani. This is about kredibiliti and quality.

Kau kena tengok benda ni secara ilmiah, points highlighted tu bukan sekadar mencarut carut sahaja, tetapi more on the words used, sentence.

Contoh ialah perkataan 'kelainan berbeza'. Even kat sekolah pun, kalau cikgu tengok dia gelak, ini ker kualiti wartawan hari ini?

Lastly, this blog is for his own league so kalau tak suka, memuakkan, memualkan, meloyakan, exit and pergi website Teletubbies or Ben10.

Inilah orang Melayu, pantang kena tegur.

DonCorleone said...

1753hrs - Aku baru nak bersiap nak balik ke Singapura. Esok aku kerja. Tapi aku nak jawab dulu kalau boleh semua 13 komen untuk entry ini:

Hazrey - Aku tak marah. You the last person aku expect not to understand me. Aku menegur tapi cara aku lah. Tak kan kita nak telan saja apa yang disajikan kepada kita. Tambah2 pulak aku bukannya dapat HM secara percuma, aku beli. Kita jumpa kat Taman Daya kan sat lagi?

Alida Abidin - Kalau ikut sejarahnya, aku pernah halau staff aku balik rumah sebab tak siap kerja tapi sayangnya seminggu selepas tu dia berubah tapi dua minggu selepas itu, perangainya kembali ke asal. Attitude can't change, kata mentor aku dulu.

FARYN - Bagus kalau kau menonton filem Melayu. The support is needed and the critism is needed too. Kita harus nonton dan sokong tetapi dalam pada masa yang sama kita harus suarakan pendapat kita supaya filem Melayu akan lebih maju daripada sekarang.

Eddy/Fad - Aku harap kalian jangan sesekali putus harapan dengan perkembangan flem Melayu. Sekarang ni pun kan banyak pengarah2 baru yang mula ke layar lebar. Kita MESTI beri peluang kepada mereka ini. Tapi kalau tak bagus kita MESTI suarakan pendapat kita dan aku percaya satu hari nanti, kita akan lebih maju.

Halim Wahab - I know your type. Kau sinikal dengan aku dengan perkataan "kesian" kau tu. Tak apa. Memang manusia semua tak sempurna. Budak bodoh pun tau benda tu tetapi kita ni sentiasa mahukan majukan diri dan kita selalu kata: "I want to make it perfect" sebab itu jadi kata-kata semangat untuk kita. Orang macam kau akan terus menerus ada dalam kelompok Melayu ini untuk memastikan orang Melayu tidak maju, untuk memastikan orang Melayu tidak boleh ditegur dan untuk memastikan orang Melayu terus menerus suntik semangat KeTimuran dengan cara yang salah. Teguran aku kau kata sebagai gila talak. Itulah memang aku dah jangka sebab itulah senjata tradisi orang Melayu bila dia nak membunuh kaum dia sendiri.

mrs said...

Aku bukan la wartawan mahupun orang yg arif tentang dunia dan etika kewartawanan,cuma aku rasa x suka dengan cara penulisan kau di blog ni. Well, its your personal blog, suka hati kau la nk tulis apa pun but as halim said, nobody's perfect.

(Mrs - You have answered your own question in your second phrase.)

Ayaq Hangat - Betul. Ini bukan soal suka hati siapa nak keluar duit menonton filem. Tetapi ini adalah isu dakwaan responden kepada berita berkenaan yang kata kita suka menonton filem asing kerana kita suka pelakon kacak. Responden itu telah memberikan pendapatnya tanpa disokong kajian. So, kita tegurlah kan? Tak suka kalu, pi mampus lah. Hahahha. Itu joke tu.

Ayu Qhatami - Memang betul. Itu satu lagi situ tu. Jati diri kita makin lama makin terhakis tanpa kita sedar.

i.am.belle. - Bukan senang nak cubit orang kan? Kalau tak percaya aa kata cubit diri sendri kuat-kuat secara harafiah. Sakit kan? Tapi itulah dia, kita kena sabar dan baca di sebaliknya setiap kata. Kalau bila marah apa kata kaji apa yang dimarahkan daripada retaliate kerana marahkan si pemarah yang menggunakan bahasa yang kasar. Tak fikir ke kenapa aku cakap FUCK YOU? Adakah kita selama-lama akan suka orang tegur kita: "tak pandai" sedangkan kita tahu dia maksudkan "kita bodoh." Mana teguran yang lebih ada impak dan mempercatkan action dan reaction kita?

Awangsulungmerahmenyala - Thank you and you know why.

Hazrey - Thank you too and u know why kan?

Hahaha.....kepada sang amarah---KEEP IT COOL lah.

Anonymous said...

salam..
i dah tgk cete cicakman 2,sampai sekarang sgt2 menyesal!!!cete yg tah pape..bukan nk kutuk cuma sakit ati sgt..panggung pon x penuh masa i tgk dat day.
i suka tgk wayang.cete melayu jadik keutamaan.tp selalunya i jadik hampa hasilnya nan ado.kecuali cete yasmin hamid.even hubi i pon puji cete yasmin hamid.ala statement norman 2 tanda org bisnes kecewa.of coz la nak point finger(bukan middle finger ye..)
pape pon i suke blog u.at least u komen detail each n3..so nk terima ke x terpulang kepada pembaca..
kalu x suka,jgn ar baca..k??
salam...
(rina,setapak..)

Anonymous said...

salam..
sori,bukan yasmin hamid,yasmin ahmad...
hehehheeee...
silap org...
jgn mare ye...
(rina,setapak)

Hazrey said...

Bro, next entry kau kena tulis macam ni:

Salam sejahtera, apalah sudi kiranya penulis atau wartawan dapat memperbaiki cara penulisan, itupun kalau tak keberatan. Yelah, itupun kalau dipersudikan jua. Ala ala macam nak jemput orang kahwin.

No, don't thank me. It is funny and aku setuju, inilah sikap orang Melayu, pantang ditegur, pantang dikilas, pantang dicubit, pantang diberikan sesuatu yang baik.

BODOH. Itu jek. Kalau boleh diaorang nak kita telan jek apa yang diaorang tulis. I bet that the writer is one of the reporter. I can bet. Fuck lah. Tulah aku cakap, kalau tak boleh kena tegur, pergi tapau and kerja kerani atau jadi mesin cetak kat loji.

Sorrylah, aku pantang sikit part part ni, walaupun ada maki carut mencarut dalam blog kau ni, apa kejadahnya dia nak marah kalau tak terkena batang hidung dia kan? So, psychologically speaking, I bet he is a reporter.

Bodoh, tak nampak ilmu. Abis, diaorang ingat kalau dah jadi wartawan hiburan, kau ni larger than life? Above everything? Above everyone?

Cetek cetek dan cetek.

Kalau aku editor, I will say this, ermm.. this is a good discussion. Bodoh, mungkin diaorang tak tahu, if you cant beat them, join them.

Anonymous said...

Halim Wahab, aku rasa kau ni memang patut pergi tengok filem brainscan. mesti kau gelak sampai pecah perut sebab tu je tahap kau.

kau ni silap tempat. blog ini bukan liga kau atau pun untuk orang-orang bal macam kau. Sebab kita orang dah sampai Z, ko baru terhegeh-hegeh nak sebut huruf A. Ko ni ketinggalan.

Ko ni mesti layan gila Raja Lawak kan? Kalau lawak kentut pun gelak sampai nangis. Bodoh melantun-lantun. Aku tak kesian kat kau, kesian kat mak bapak kau.

Superzac said...
This comment has been removed by the author.
Superzac said...

Don, alangkah bagusnya kalau kau vet script lama-lama aku yang hanjing tu macam ko dissect article ni. Mesti aku dah jadi pandai sekarang...hahaha! Takpelah, kira aku belajar dari kesilapan orang orang ni hehe!

Speaking of 'kelainan' ada sorang lagi boss aku yang pantang bila dengar "lain dari yang lain" or "cerita ni memang best" or some lines that sound just as stupid...also those reporter yang bila jumpa artis tanya soalan bangang like "adakah anda rasa anda seksi?" WTF...

Aku rasa reporter tu memang tak paham apa Norman cakap sebab Norman bleh tahan pandai sebenarnya...

Macam there was this one time, Farah Asyikin jadi duta this watch lah, so beriya lah interview macam nak rak, pasal album pasal jam segala benda..sekali keluar headline "Tak Mungkin Rujuk Kembali Dengan Suami..." Like what the fuck..orang tu dah split dah la kan...bodoh nak mampus diorang ni...

An-Zurie Ayesya said...

tlg berikan sedikit pandangan mengenai satu kisah pendek yang aku sendiri tertanya-tanya kesimpulannya.

www.ourthoughtmatters.blogspot.com

Unknown said...

Bagi saya, penulisan seorang wartawan samada ketika bekerja atau ketika masa santainya haruus menunjukkan sesuatu yang bole dipelajari dan di fikirkan oleh semua pihak.

Cuba renung, apa beza jerit dan nasihat? Saya faham anda cuba menegaskan pendapat anda, cuma saya kurang selesa dengan penggunaan 4 letter words yang terlalu kerap.

It's like you are having a limited vocabs. I bet u don't..kan?

Just my two cents!

Hazrey said...
This comment has been removed by the author.
Life Spins said...

I was actually waiting for you to blog about this damn piece of article which I read on Sunday.. lol
ternyata ko tulis jugak.. TQ

I just couldn't understand this bloody trend of having these Malaysian movies staged, even thought the story line is crap. Beats me..

Do you think it's all about covering the losses for making the movie?!
Theater presentations symbolizes some sort of an art. People are willing to pay a lot more for a staged shows, simply because it's shown live and a lot of hard work and effort are being put into it.. & are usually very mesmerizing, their sets & costumes etc.

I remembered the last I saw was Peter Pan.. I wasn't really a fan of Peter Pan.. but I did enjoy their staged performance, simply because it's character is being enhanced from it's original animated character or story line. It was a great experience... with Peter Pan flying above us.. =) but..

Impak Maksima !? Cicakman !? .. errr..
they had better be good man..

& so many versions of PGL.. so much so that it has become a yearly thingy now..
who knows - maybe later, there'll be a special date for holiday in conjunction to PGL.. haha

I will definitely be waiting for your reviews here, after their show is over.. lol

Anonymous said...

IB ni dulu dikatakan tak membuka peluang bagi produksi tempatan untuk beraksi. tapi sekarang, bila dah bagi, theater macam impak maksima pulak yang masuk. IB makin lama hilang kelas.

Now Cicakman plak?!

Jangan lah kata kita dah macam Broadway (Idham pernah cakap, dia kan memang bercita-cita tinggi / berangan), ini semua nak jadi jack of all trades, master at none. Lepas tu boleh lah cakap "aku dah buat semua itu".

Obefiend Weiland said...

i went to see TDTEST because i want to see GORP. plus i have the original poster of the 1951 film in my room

the remake was gash! i actually went out and bough went to the Los and Faun theatre instead. hahaha. watched 2 movies for the price of 1!

Anonymous said...

boey kalau nulis memang pedih. mr boey, boleh tak u ulas tulisan wife u plak....dia kan tulis rencana di BH

ondscene said...

salam
.aku tak akan suka2 menonton filem melayu zaman sekarang hatta jika diugut bunuh sekalipun.
aku tengok cicakman 1 setelah tiba2 tertune kat astro tak slah aku(antah, aku jarang tgk tv), terkilas le cicakman bangang tu.
Sebelum itu, masa cicakman tu tgh hot di panggung, hari2 artikel wartwan hiburan jek sana, jek sini, angkat sana, sokong sini cicakman.macam2 mereka tulis.
aku baca, dan aku masa tu hanya senyum sahaja.
dan, setelah beberapa bulan, baru aku tertengok cicak tu kat tv.
dan, sepanjang yg aku tertengok, aku menyumpah2 betapa baghalnya filem melayu bernama cicakman itu rupanya.
adalah lebih senang hati tengok mr bean walaupun tak pernah bercakap, tetapi, 4 juta kali tengokpun, kita takkan komplen.lawak mr bean, lawak bodoh, tapi bodohnya memberi pelajaran.
tapi, cicakman, hampeh,. aku macam nak baling tv aku dengan bateri kereta masatu, tapi, saper pulak nak ganti tv tu nanti...
dan bila masuk cicakman 2, aku rasa dari komen2, aku rasa lagi teruk productionnya.

tolonglah wahai penggiat filem melayu, jgnlah salahkan org jika takde org tonton or kutipan rendah.
memang tak layak utk ditgk berulang2 kalipun filem sekarang.
aku rasa, yg membazirkan duit ke panggung tu, sikit sebyk terpengaruh dgn tulisan wartawan hiburan yang menipu tak habis2 dlm memberikan ulasan.
atau, ada juga yg tonton kerana kesian. kesian kerana mutu filem kita makin teruk.
sebab itulah, bukan shj filem, drama apa lagi, lagi dasyat mutunya.
dan, sampai sekarang, aku masih tak jemu nengok doraemon, moga2 ada la filem doraemon pulak satu hari nanti...

Blitzenius said...

seorang awek tanya saya masa spiderman 2, "kenapa la hero dia macam tu?" saya boleh agak, ketrampilan tak meyakinkan sort of. saya jawab, "memang itulah sifat peter parker."

i watch spiderman sebab ia filem pasal spiderman. satu dunia kenal spiderman sebelum jadi filem. termasuklah versi made for tv yang jaringnya buat sendiri, lawan ninja.

sama la jugak bila filem transformers kluar, dalam hati kita berkata "this is my childhood dream. michael bay jangan la buat spoil!" hot actor, saya pun tak kenal megan fox dan bentuk fizikalnya. but yeah, the robot, they're hot.

inTan_suNShine said...

hi bro. i agree wif u.~
im not a reporter neither ppl from ur industry but i do understand in a way i understood. Malaysian skang nih dh byk bijak pandai nyer..so even dak kecik pon tau bezakan cite yg berkuality or not.rite??
i wouldn't mind pay for higher price for quality film..
byk gak cite melayu yg quality such as film from yasmin ahmad (i luv her film so much),film "kami",n histeria.but the rest mcm tangkap muat jer.siyes i'm quite lucky watching "cicakman 2" bcoz org blanjer..hikhikhik.n end up tdo jer dlm panggung.cite yg ntah ape2..now i do feel like stupido..
for latest malay muvi i wathed was "maut"..for dis film i feel double stupido. mmg rase insaf tgk cite tu..but the story line out la n cam tgk cite tanpa jiwa..sbb pelakon nyer pon cam xmenjiwai..nangis tp airmata xkua pon..budus tol.i pay rm6 for dis film, better i juz buy popcorn n watch malay drama kat tv...lg penuh penghayatan..(n i bet actors n actresses pon x insaf kot..coz they stil wear like b4.."xckp kain")..
klu finas nk increase the price for foreign film..go ahead.we wouldnt mind at all..coz we know how quality their film are.

my qoute :"we r da stupidest audiens bcoz we watched foreign movi"....wth~"

Dec 27, 2008

Kita ni kadang-kadang selalu saja diperbodohkan oleh media tempatan. Kita bodoh ke atau diorang yang bodoh?

Ini poster filem Spider-Man.

Dan ini pula poster Cicak-Man. Really really original kan?

Kenapa aku gesa REFORMASI KEWARTAWANAN HIBURAN?

Kerana contoh seperti di bawah ini. Aku bila balik KL, mesti baca paper Melayu dan of course Harian Metro jadi kewajipan jugalah kan (tempat jatuh lagi dikenang) dan hari ini (Sabtu, 27/12/08) ada cerita di bawah ini. Kalau korang nak baca keseluruhannya pergi ke sini. Tapi apa aku akan buat ialah aku akan komen para by para.

Selain komen tentang cara penulisannya, aku juga nak kata sesuatu tentang isi berita itu sendiri dari aspek nilai, relevan dan logikanya.
Tajuknya:
Muzikal Cicakman di IB
Oleh Norhayati Nordin

Para 1:
Menyedari penerimaan baik penonton tempatan terhadap persembahan teater, Istana Budaya (IB) dan KRU Studios Sdn Bhd akan mementaskan muzikal Cicakman pada 8 hingga 20 Disember 2009. Bahkan, ia turut menjanjikan kelainan kepada penonton.
KOMEN AKU (Tentang Penulisan): Intro penerangan yang digunakan sudah cukup elok tetapi dalam perenggan pertamanya ada dua ayat. Aku memang pelik sangat bila ada intro dengan dua ayat. Cuba baca ayat keduanya itu. "Bahkan, ia turut menjanjikan kelainan kepada penonton". Tak ke bodoh bunyinya itu? What the fuck does the writer means dengan "kelainan". Adakah Cicakman akan dipentaskan di tandas IB? Apa kejadah "kelainan" yang dimaksudkan? Intro sepatutnya dah menjawab 5W + 1H pergi ke mana? Sebenarnya tak perlu ada ayat kedua itu sebab of courselah akan ada "kelainan" dalam Cicakman berbanding semua teater yang pernah dipersembahkan di situ. Nothing new about that at all. Why the fuck write for the fucking sake of writing?

Para 2:
Namun, apakah muzikal Cicakman turut menyuntik 'elemen baru' dalam persembahan teater seperti yang dipertontonkan pengarah berbakat, Ahmad Idham Ahmad Nadzri untuk pementasan Impak Maksima The Musical baru-baru ini? Terlalu awal untuk meneka.
KOMEN AKU (Tentang Penulisan): What is wrong with this journalist? Kenapa dia suka sangat buat dua ayat dalam satu para dan lebih buruk apabila ayat kedua itu kononnya untuk "tease" pembaca. The fundamental of a news writing (even entertainment) is to provide information, not to generate assumption. Tak perlu ada ayat kedua "terlalu awal untuk meneka" itu sebab bunyinya bodoh!

Para 3:
Apapun, Presiden yang juga Ketua Pengarah Eksekutif KRU, Norman Abdul Halim berkata, teater Cicakman yang akan dipentaskan di IB nanti berkonsepkan muzikal komedi. Malah, turut dimuatkan elemen siri ketiga kisah 'superhero' pertama negara itu.
KOMEN AKU (Tentang penulisan): Pada para ketiga, barulah sang wartawan hiburan ini menjawab persoalan tentang "kelainan" itu. Kelainan yang dimaksudkannya ialah teater Cicakman berkonsep muzikal komedi dan ia bukan adaptasi langsung daripada jalan cerita filemnya, sebaliknya ia ada tempias siri ketiganya (penggunaan diksi "elemen" di sini ternyata salah sangat dari segi konteks).

Para 4:
"Justeru, secara tidak langsung penonton akan menyaksikan satu kelainan yang berbeza antara filem dan teater. Ini kerana, kami tidak mahu memberikan pengalaman menonton yang sama kepada mereka. Oleh itu, semestinya elemen baru perlu disuntik.
KOMEN AKU (Tentang penulisan): Redundant! If this is a direct quote (which likely is), ternyata penggunaan bahasa Norman seperti budak bodoh dan seharusnya sang wartawan 'membijakkan' komen dia. Contohnya: "satu kelainan yang berbeza". Di mana salah frasa ini? Bukankah "kelainan" itu sudah jadi satu "perbezaan"? Ayatnya sepatut begini: "....menyaksikan satu kelainan di antara filem dan teater." Lagi satu, penggunaan "antara" sepatutnya dipasangkan dengan hingga manakala "di antara" dipasangkan dengan "dan".

Dalam berita yang sama, Norman ada bercakap tentang jumlah kutipan Cicakman 2: Planet Hitam yang kesasar. Lebih kurang begini dia berkata:

Para 7, 8, 9 dan 10:
Menyentuh kutipan Cicakman 2: Planet Hitam ditayangkan di pawagam sejak 11 Disember lalu, Norman berkata setakat ini jumlah diperoleh RM2.7 juta. Katanya, jumlah kutipan dicapai itu ternyata di bawah jangkaan pihaknya.

"Kalau hendak dibandingkan dengan Cicakman terdahulu, sepatutunya dalam tempoh dua minggu tayangan jumlah kutipan yang patut diperoleh RM4 juta. Bagaimanapun, dalam soal ini kutipan Cicakman 2 kurang kira-kira RM1 juta untuk minggu pertama dan kedua.

"Saya melihat ia berlaku kerana faktor saingan antara filem dari luar negara dan tempatan yang turut ditayangkan di pawagam. Seperti filem tempatan, boleh dikatakan setiap seminggu masuk satu filem baru di panggung hingga menyebabkan tiada ruang.

"Sepatutnya, biar selepas dua minggu tayangan sesuatu filem, baru yang terkini ditayangkan. Apabila 'tiada ruang', ia secara tidak langsung membawa kepada persaingan rapat antara filem asing dan terbitan produksi tempatan. Oleh itu, inilah jadinya," kata Norman.

KOMEN AKU UNTUK PARA 7,8,9 DAN 10 (Tentang penulisan dan beritanya): What the fuck does the sang wartawan or Norman is saying here? "Sepatutnya, biar selepas 2 minggu tayangan sesuatu filem, baru yang terkini ditayangkan?" What does that supposed to mean? And: "Oleh itu, inilah jadinya?" Apa makna tu? Who the fuck let this story go? Apa maksud tiada ruang? Tak cukup panggung? Tak cukup reel? Are we (the readers) supposed to understand what goes on the local film industry with this para? Norman, what the hell you wanna say here man?

Para 11:
Menurut Norman, senario ini kurang baik untuk pencapaian kutipan filem tempatan. Ini kerana, penonton sudah pasti mahu menonton filem luar negara lebih-lebih lagi jika dibintangi pelakon terkenal antarabangsa seperti Keanu Reeves yang kacak.
KOMEN AKU (Tentang Berita): Fucking lame! Are you saying we (the audience) are stupid? We go and watch foreign films because the actors are hot? Well, fuck you for saying this. Tobey Maguire is not so hot, but hey, I don't wanna miss Sam Raimi's work on Spiderman. And FYI, the main reason for some people go and watched The Day The Earth Stood Still could be because we wanna see how good was the remake done. Do have any support to your claim that we (the audience) tengok wayang sebab "ia dibintangi pelakon-pelakon kacak seperti Keanu Reeves")?
KOMEN AKU (Tentang Penulisan): Penulis ini barangkali bodoh! Kalau dia tak bodoh, dia akan contest quote yang ini. Enuf said about the stupidity of this para.

Ini budak Tobey Maguire yang jadi Spider-Man.


Dan ini Cicak-Man. So, who do you blame? You get me?


Para 12:
"Usah lihat pada jalan cerita filem itu, tetapi bersandarkan nama pelakonnya saja sudah pasti penonton tempatan berminat untuk menontonnya. Ditambah lagi, kos pembikinan filem yang tinggi jika hendak dibandingkan dengan bajet dikeluarkan produksi di negara ini. Boleh dikatakan ibarat langit dengan bumi."
KOMEN AKU (Tentang berita): Masih lagi mempersendakan audien tempatan. Kami ni semua bodoh. Kami ni semua menonton filem asing bukan sebab jalan ceritanya, bukan sebab kehebatan pengarahnya tetapi kami ni semua gila nak menonton nama-nama besar itu. Fuck you very much!

Ini poster asal filem The Day The Earth Stood Still yang diarahkan oleh Robert Wise pada 1951.


Dan ini pula filem yang sama tetapi dibuat semula oleh Scott Derrickson tahun ini.

Para 13:
"Apapun, harga tiket filem luar negara tetap sama dengan filem tempatan. Pada saya harga tiket filem luar dinaikkan kerana kos pembikinannya tidak sama dan jauh lebih besar."
KOMEN AKU (Tentang berita): Logiknya kalau kos sesuatu produk itu tinggi, maka harga jualannya pun patut tinggi kan? Kalau Titanic dibuat dengan harga RM500 juta manakala Cicakman dibuat dengan harga RM20 juta, tiket filem mana yang patut lebih rendah? Again, this stupid writer is too stupid to ask a follow up question ke? Kalau aku Editor dia, aku dah suruh dia balik rumah dan cuti seminggu dah ni.

Para 14:
Norman berkata, apapun dia menerima baik jumlah kutipan diperoleh Cicakman 2: Planet Hitam. Bahkan, katanya, walaupun tidak mampu mengutip jumlah besar seperti diraih Cicakman, dianggarkan kutipan keseluruhan berjaya dicatat RM3.5 juta berbanding filem pertama mengumpul RM6.5 juta.
KOMEN AKU (Tentang berita): Okay, the question now is kutipan Cicakman 2: Planet Hitam yang kesasar. Ntah-ntah filem tu tak best. Kan senang?

Ini story yang amat bodoh.

A fucking insult to my intelligence.

Now you know why we need this REFORM!

Keep it cool people no matter what fuck you read in the news today!

30 comments:

Hazrey said...

Bro, kenapa marah sangat. Aku benci orang memarah macam kau ni, sebaliknya, marilah kita ketawa puas puas, shall we. Kah kah kah kah kah.

And ohh, kau add sikit, probably on your next entry, about the story flow, the CGI as well.

Tulah kan, contoh seperti "kelainan berbeza". Well they themselves are redundant, so it comes to no surprise. Malahan, "para para" wartawan hiburan itu seharusnya memiliki pengetahuan yang lebih cerdik.

Tajuk kau. Let me debate on that. It is us, CUBA diperbodohkan oleh kebodohan diaorang, that is for a fact.

And yes, kita ni memang nak tengok filem from Hollywood sebab kita nak tengok pelakon pelakonnya yang hot dan stunning and sexy, bukan kerana Michael Bay atau Steven Spielberg dan sebagainya. Yelah what is RM11 kan berbanding dapat drooling over those actress or actors.

Anonymous said...

hahahahahahahahahaha..."suruh balik rumah cuti seminggu" hahahahahhahahahahaha...lawak giler okay!

I never thought Keanu Reeves as 'hot'. Bukan itu sebabnya I tengok semua rangkaian (betulkah penggunaan perkataan ini? kalau salah tolong tunjukkan) filem Matrix. Nope, definitely bukan pasal Keanu walaupun jubah dia sangat cool.

Norman is not a good businessman kalau gini cara dia jawab soalan.

FARYN said...

walaupun aku dpt tiket free tgk cicakman 2 ni,
aku tertido lam panggung.arhh,bosan.otak makin tepu tgk filem ni.baik aku tgk madagascar 10 kali berturut2 pun xpe.

Kurie said...

aku rasa la memang diorang nak "educated" pembaca tapi cara penulisan tu nampak macam nak sangat mengajar...tapi banyak tulisan yang macam kurang reserch, jadi baca kejap pon dah rasa macam bodoh...mungkin wartawan malaysia ni anggap pembaca diorang belum matang/kurang ilmu agaknya, kalau tulis detail sangat kan takut susah nak kunyah...

m.addyhadzari said...

Cicakman 2 memang tak best...
satu-satunya filem kat dunia ni yang saya keluar dari panggung!.
Syabas tuan norman... buat rugi aku je beli tiket 11 ringgit eh...
Kalau bos aku nih... dipanggil Mabuk EFX... baik buat citer kartun.

FAD ARIFFIN said...

Cicakman 2? rasa menyesal tengok Cicakman 1 dulu pun tak habis lagi sampai sekarang, inikan pulak nak tengok Cicakman 2?

Tengok promo pun dah rasa tertipu...

Anonymous said...

bro,

aku kesian betul dengan engkau, walaupun aku tahu kau ni tak mintak belas-kasihan.

Tentang Norman tu..well nobody is perfect. Tapi penulisan engkau tentang wartawan hiburan penuh dengan cacian dan maki hamun. kau main sesuka hati engkau aje atau tu gimmik kau nak promote blog engkau. Kesian..

Kau kena ingat tak semua wartawan yang bekerja di syarikat media tu punya sijil atau training journalism. Ada yang bermula berbekal minat semata-mata. Sama dengan engkau, mereka pun akan mengumpul pengalaman selepas bertahun dalam bidang penulisan tapi tak sama dengan engkau, mereka takda masa nak highlight dan kutuk mencaci penulisan orang lain.

Aku rasa engkau ni macam orang gila talak kot. Walaupun dah tinggalkan media Malaysia tapi masih lagi mengharap di sebalik segala kutukan engkau. Kesian

Anonymous said...

Aku bukan la wartawan mahupun orang yg arif tentang dunia dan etika kewartawanan,cuma aku rasa x suka dengan cara penulisan kau di blog ni. Well, its your personal blog, suka hati kau la nk tulis apa pun but as halim said, nobody's perfect.

Kenapa kau sibuk2 nak membesarkan isu yg xde ape pun sebenarnya? Soal kenapa org lebih suka keluarkan duit diorang untuk tgk filem luar adalah sangat SUBJEKTIF. Memang ada yg tgk pasal pelakon yg hot & seksi (despite bukan reason untuk kau) and ada banyakkk lagi reason2 lain. So xde sape pun boleh jawab bagi pihak org lain. Suka hati tuan punya badan yg keluarkan duit la.

Seriously, aku hope kau akan lebih reasonable lg dalam menulis selepas2 ini. Cara setiap orang berbeza. Macam tu jugak dalam penulisan. Maybe they still not up to your standard, tp sekurang-kurangnya kau boleh berhujah dengan lebih BERHEMAH kan?

Thank You.

Anonymous said...

aku rasa mr don ikhlas mengkritik. Sebagai seorang wartawan dia merasakan itu tanggungjawab dia untuk memperbetulkan kepincangan dalam sesuatu penulisan di dada akhbar. Setiap kerja ada displinnya, Kesilapan yang belaku tidak boleh didiamkan, harus ada seseorang perlu membetulkan. seseorang yang arif tentangnya dan berani untuk bersuara. Syabas.

Anonymous said...

sebut pasal bahasa, aku sgt2 menyampah pasal byk sgt penggunaan bahasa luar dlm penulisan berita/ hiburan...'mantan', contohnya...paling menyampah nk dgr bila pemberita atau wartawan menulis di akhbar...

dan skrg aku tgk ada segelintir reporter (ada reporter senior gak dlm 'kes' ni), 'gila' sgt nk guna bahasa seberang ni dlm penulisan dia orang...malas aku nk sebut pasal aku rasa bro pun kenal minah tu...

oh letih sebab kita x bangga dgn budaya dan bahasa kita sendiri...semuanya nk dicelup2 kan...

lavidalabelle said...

wartawan tu rasanya kena belajar lebih lagi. sedangkan aku yg bukan golongan wartawan pun jelik tengok penulisan dia inikan wartawan senior yg lain.

rasanya bagus DonC mengkritik, mmg bahasa yg digunakan amat kasar tapi kita kan adults. no pain no gain. alamak, cubit sikit org lain yg meng'aduh. lagi kasihan.

sebenarnya dah lama wartawan hiburan malaysia ni bila nak promote filem malaysia jadi buta mata buta hati buta akal. kalau filem itu tak bagus, cakap jerlah tak bagus. kalau penonton tu bijak atau pun masih nak tengok juga. terpulang pada penonton tu sendiri kan.

hahaha... ye memang betul kata DonC, macam aku pun nak lihat versi remake tu lebih baik atau tidak dan salah satu sebab aku tengok pun, mestilah sebab pelakon tu KEANU REAVES.duhhhh

last but not least. si APEK tu dah ter-over exposed mcm paris hilton.lol.

Anonymous said...

salam maal hijrah,
kenapa cicak?cicak binatang jahat yang memberitahu atau memecah rahsia tempat persembunyian MUHAMMAD S.A.W.kenapa bukan labah-labah juga biarpun sudah ada spiderman di US.labah-labah serangga yang membantu MUHAMMAD S.A.W

mengapa tidak dibuat haiwan kucing binatang kesayangan rasulullah.mengapa tidak dipilih pepatung atau kelip-kelip.dari mula cicak ditayangkan dan hendak diceritakan saya menyesal dengan bakat perniagaan norman dan saudaranya.mereka bagus tapi bukan kutipan cicak yang tersasar mereka sebenarnya yang tersasar.semoga hijrah 1429 akan menginsafkan mereka.

aku juga ada melihat berita yang kau baca dan buat komentar dalam entri kau ini,namun aku sekadar melihat tak ingin membaca pun.sekarang ini main sikit-sikit nak menteaterkan filem.kalau dulu aku ada protes dalam surat pembaca Berita Harian berkenaan dengan erma fatima yang gila nak filemkan novel HAMKA Tenggelamnya kapal ven der wijck sebab pertengahan tahun 90an penggiat filem sikit-sikit nak filemkan novel tapi hasilnya macam tahi depa.ini pula trend menteaterkan filem di IB pula tuh macam haram jadah.

orang awam dah terkena dengan cicak dan merka takkan terkena dengan cicak planet hitam kahkahkahkahah.lebih baik menteaterkan citer koboi gay dari menteaterkan cicak planet hitam cybejaya kahkahkahkahkah.


kepada halim wahab,what the fuckkkkkkkk man!!!!

Hazrey said...

Itulah, bila kita ni kalut dan tak pandai menilai kritikan. Minus the mencarut tu, kenapa tak tengok apa yang ditulis tu? Aku ni bukan nak support apa yang ditulis this fella, tapi cuba faham the fundamental of the writing ni.

Apa yang bangang sangat tak faham apa yang dimaksudkan?

Halim Wahab: Apa yang kau bodoh dan cetek sangat bila kau menulis macam ni:

"Kau kena ingat tak semua wartawan yang bekerja di syarikat media tu punya sijil atau training journalism. Ada yang bermula berbekal minat semata-mata. Sama dengan engkau, mereka pun akan mengumpul pengalaman selepas bertahun dalam bidang penulisan tapi tak sama dengan engkau, mereka takda masa nak highlight dan kutuk mencaci penulisan orang lain."

Aku pun takder sijil, abis sekolah sampai tingkatan 3 jek, sama dengan Bill Gates, dia pun drop out dari Uni, tapi yang penting azam untuk memastikan tulisan kita atau apa yang kita buat ada kualiti. Kalau takde kualiti, nasib penulis tak baiklah kena kritik, tapi bukaklah minda tu luas sikit, sebabnya kalau minda tu sempit, memang tak boleh nampak apa yang tersirat.

Minus the maki hamun tu, well, this is his fucking blog, so biarlah dia nak cakap apa, and this is NOT the only blog yang mencarut, tolonglah, janganlah jadi budak tak cukup umur bila menulis.

And when you say, diaorang takder masa nak kutuk tulisan orang lain, well, sebab diaorang belum sampai standard untuk berbuat demikian, tetapi kalau tak boleh dikritik, like I said prior to this, takyah jadi wartawan, tapau and kerja kerani. This is about kredibiliti and quality.

Kau kena tengok benda ni secara ilmiah, points highlighted tu bukan sekadar mencarut carut sahaja, tetapi more on the words used, sentence.

Contoh ialah perkataan 'kelainan berbeza'. Even kat sekolah pun, kalau cikgu tengok dia gelak, ini ker kualiti wartawan hari ini?

Lastly, this blog is for his own league so kalau tak suka, memuakkan, memualkan, meloyakan, exit and pergi website Teletubbies or Ben10.

Inilah orang Melayu, pantang kena tegur.

DonCorleone said...

1753hrs - Aku baru nak bersiap nak balik ke Singapura. Esok aku kerja. Tapi aku nak jawab dulu kalau boleh semua 13 komen untuk entry ini:

Hazrey - Aku tak marah. You the last person aku expect not to understand me. Aku menegur tapi cara aku lah. Tak kan kita nak telan saja apa yang disajikan kepada kita. Tambah2 pulak aku bukannya dapat HM secara percuma, aku beli. Kita jumpa kat Taman Daya kan sat lagi?

Alida Abidin - Kalau ikut sejarahnya, aku pernah halau staff aku balik rumah sebab tak siap kerja tapi sayangnya seminggu selepas tu dia berubah tapi dua minggu selepas itu, perangainya kembali ke asal. Attitude can't change, kata mentor aku dulu.

FARYN - Bagus kalau kau menonton filem Melayu. The support is needed and the critism is needed too. Kita harus nonton dan sokong tetapi dalam pada masa yang sama kita harus suarakan pendapat kita supaya filem Melayu akan lebih maju daripada sekarang.

Eddy/Fad - Aku harap kalian jangan sesekali putus harapan dengan perkembangan flem Melayu. Sekarang ni pun kan banyak pengarah2 baru yang mula ke layar lebar. Kita MESTI beri peluang kepada mereka ini. Tapi kalau tak bagus kita MESTI suarakan pendapat kita dan aku percaya satu hari nanti, kita akan lebih maju.

Halim Wahab - I know your type. Kau sinikal dengan aku dengan perkataan "kesian" kau tu. Tak apa. Memang manusia semua tak sempurna. Budak bodoh pun tau benda tu tetapi kita ni sentiasa mahukan majukan diri dan kita selalu kata: "I want to make it perfect" sebab itu jadi kata-kata semangat untuk kita. Orang macam kau akan terus menerus ada dalam kelompok Melayu ini untuk memastikan orang Melayu tidak maju, untuk memastikan orang Melayu tidak boleh ditegur dan untuk memastikan orang Melayu terus menerus suntik semangat KeTimuran dengan cara yang salah. Teguran aku kau kata sebagai gila talak. Itulah memang aku dah jangka sebab itulah senjata tradisi orang Melayu bila dia nak membunuh kaum dia sendiri.

mrs said...

Aku bukan la wartawan mahupun orang yg arif tentang dunia dan etika kewartawanan,cuma aku rasa x suka dengan cara penulisan kau di blog ni. Well, its your personal blog, suka hati kau la nk tulis apa pun but as halim said, nobody's perfect.

(Mrs - You have answered your own question in your second phrase.)

Ayaq Hangat - Betul. Ini bukan soal suka hati siapa nak keluar duit menonton filem. Tetapi ini adalah isu dakwaan responden kepada berita berkenaan yang kata kita suka menonton filem asing kerana kita suka pelakon kacak. Responden itu telah memberikan pendapatnya tanpa disokong kajian. So, kita tegurlah kan? Tak suka kalu, pi mampus lah. Hahahha. Itu joke tu.

Ayu Qhatami - Memang betul. Itu satu lagi situ tu. Jati diri kita makin lama makin terhakis tanpa kita sedar.

i.am.belle. - Bukan senang nak cubit orang kan? Kalau tak percaya aa kata cubit diri sendri kuat-kuat secara harafiah. Sakit kan? Tapi itulah dia, kita kena sabar dan baca di sebaliknya setiap kata. Kalau bila marah apa kata kaji apa yang dimarahkan daripada retaliate kerana marahkan si pemarah yang menggunakan bahasa yang kasar. Tak fikir ke kenapa aku cakap FUCK YOU? Adakah kita selama-lama akan suka orang tegur kita: "tak pandai" sedangkan kita tahu dia maksudkan "kita bodoh." Mana teguran yang lebih ada impak dan mempercatkan action dan reaction kita?

Awangsulungmerahmenyala - Thank you and you know why.

Hazrey - Thank you too and u know why kan?

Hahaha.....kepada sang amarah---KEEP IT COOL lah.

Anonymous said...

salam..
i dah tgk cete cicakman 2,sampai sekarang sgt2 menyesal!!!cete yg tah pape..bukan nk kutuk cuma sakit ati sgt..panggung pon x penuh masa i tgk dat day.
i suka tgk wayang.cete melayu jadik keutamaan.tp selalunya i jadik hampa hasilnya nan ado.kecuali cete yasmin hamid.even hubi i pon puji cete yasmin hamid.ala statement norman 2 tanda org bisnes kecewa.of coz la nak point finger(bukan middle finger ye..)
pape pon i suke blog u.at least u komen detail each n3..so nk terima ke x terpulang kepada pembaca..
kalu x suka,jgn ar baca..k??
salam...
(rina,setapak..)

Anonymous said...

salam..
sori,bukan yasmin hamid,yasmin ahmad...
hehehheeee...
silap org...
jgn mare ye...
(rina,setapak)

Hazrey said...

Bro, next entry kau kena tulis macam ni:

Salam sejahtera, apalah sudi kiranya penulis atau wartawan dapat memperbaiki cara penulisan, itupun kalau tak keberatan. Yelah, itupun kalau dipersudikan jua. Ala ala macam nak jemput orang kahwin.

No, don't thank me. It is funny and aku setuju, inilah sikap orang Melayu, pantang ditegur, pantang dikilas, pantang dicubit, pantang diberikan sesuatu yang baik.

BODOH. Itu jek. Kalau boleh diaorang nak kita telan jek apa yang diaorang tulis. I bet that the writer is one of the reporter. I can bet. Fuck lah. Tulah aku cakap, kalau tak boleh kena tegur, pergi tapau and kerja kerani atau jadi mesin cetak kat loji.

Sorrylah, aku pantang sikit part part ni, walaupun ada maki carut mencarut dalam blog kau ni, apa kejadahnya dia nak marah kalau tak terkena batang hidung dia kan? So, psychologically speaking, I bet he is a reporter.

Bodoh, tak nampak ilmu. Abis, diaorang ingat kalau dah jadi wartawan hiburan, kau ni larger than life? Above everything? Above everyone?

Cetek cetek dan cetek.

Kalau aku editor, I will say this, ermm.. this is a good discussion. Bodoh, mungkin diaorang tak tahu, if you cant beat them, join them.

Anonymous said...

Halim Wahab, aku rasa kau ni memang patut pergi tengok filem brainscan. mesti kau gelak sampai pecah perut sebab tu je tahap kau.

kau ni silap tempat. blog ini bukan liga kau atau pun untuk orang-orang bal macam kau. Sebab kita orang dah sampai Z, ko baru terhegeh-hegeh nak sebut huruf A. Ko ni ketinggalan.

Ko ni mesti layan gila Raja Lawak kan? Kalau lawak kentut pun gelak sampai nangis. Bodoh melantun-lantun. Aku tak kesian kat kau, kesian kat mak bapak kau.

Superzac said...
This comment has been removed by the author.
Superzac said...

Don, alangkah bagusnya kalau kau vet script lama-lama aku yang hanjing tu macam ko dissect article ni. Mesti aku dah jadi pandai sekarang...hahaha! Takpelah, kira aku belajar dari kesilapan orang orang ni hehe!

Speaking of 'kelainan' ada sorang lagi boss aku yang pantang bila dengar "lain dari yang lain" or "cerita ni memang best" or some lines that sound just as stupid...also those reporter yang bila jumpa artis tanya soalan bangang like "adakah anda rasa anda seksi?" WTF...

Aku rasa reporter tu memang tak paham apa Norman cakap sebab Norman bleh tahan pandai sebenarnya...

Macam there was this one time, Farah Asyikin jadi duta this watch lah, so beriya lah interview macam nak rak, pasal album pasal jam segala benda..sekali keluar headline "Tak Mungkin Rujuk Kembali Dengan Suami..." Like what the fuck..orang tu dah split dah la kan...bodoh nak mampus diorang ni...

An-Zurie Ayesya said...

tlg berikan sedikit pandangan mengenai satu kisah pendek yang aku sendiri tertanya-tanya kesimpulannya.

www.ourthoughtmatters.blogspot.com

Unknown said...

Bagi saya, penulisan seorang wartawan samada ketika bekerja atau ketika masa santainya haruus menunjukkan sesuatu yang bole dipelajari dan di fikirkan oleh semua pihak.

Cuba renung, apa beza jerit dan nasihat? Saya faham anda cuba menegaskan pendapat anda, cuma saya kurang selesa dengan penggunaan 4 letter words yang terlalu kerap.

It's like you are having a limited vocabs. I bet u don't..kan?

Just my two cents!

Hazrey said...
This comment has been removed by the author.
Life Spins said...

I was actually waiting for you to blog about this damn piece of article which I read on Sunday.. lol
ternyata ko tulis jugak.. TQ

I just couldn't understand this bloody trend of having these Malaysian movies staged, even thought the story line is crap. Beats me..

Do you think it's all about covering the losses for making the movie?!
Theater presentations symbolizes some sort of an art. People are willing to pay a lot more for a staged shows, simply because it's shown live and a lot of hard work and effort are being put into it.. & are usually very mesmerizing, their sets & costumes etc.

I remembered the last I saw was Peter Pan.. I wasn't really a fan of Peter Pan.. but I did enjoy their staged performance, simply because it's character is being enhanced from it's original animated character or story line. It was a great experience... with Peter Pan flying above us.. =) but..

Impak Maksima !? Cicakman !? .. errr..
they had better be good man..

& so many versions of PGL.. so much so that it has become a yearly thingy now..
who knows - maybe later, there'll be a special date for holiday in conjunction to PGL.. haha

I will definitely be waiting for your reviews here, after their show is over.. lol

Anonymous said...

IB ni dulu dikatakan tak membuka peluang bagi produksi tempatan untuk beraksi. tapi sekarang, bila dah bagi, theater macam impak maksima pulak yang masuk. IB makin lama hilang kelas.

Now Cicakman plak?!

Jangan lah kata kita dah macam Broadway (Idham pernah cakap, dia kan memang bercita-cita tinggi / berangan), ini semua nak jadi jack of all trades, master at none. Lepas tu boleh lah cakap "aku dah buat semua itu".

Obefiend Weiland said...

i went to see TDTEST because i want to see GORP. plus i have the original poster of the 1951 film in my room

the remake was gash! i actually went out and bough went to the Los and Faun theatre instead. hahaha. watched 2 movies for the price of 1!

Anonymous said...

boey kalau nulis memang pedih. mr boey, boleh tak u ulas tulisan wife u plak....dia kan tulis rencana di BH

ondscene said...

salam
.aku tak akan suka2 menonton filem melayu zaman sekarang hatta jika diugut bunuh sekalipun.
aku tengok cicakman 1 setelah tiba2 tertune kat astro tak slah aku(antah, aku jarang tgk tv), terkilas le cicakman bangang tu.
Sebelum itu, masa cicakman tu tgh hot di panggung, hari2 artikel wartwan hiburan jek sana, jek sini, angkat sana, sokong sini cicakman.macam2 mereka tulis.
aku baca, dan aku masa tu hanya senyum sahaja.
dan, setelah beberapa bulan, baru aku tertengok cicak tu kat tv.
dan, sepanjang yg aku tertengok, aku menyumpah2 betapa baghalnya filem melayu bernama cicakman itu rupanya.
adalah lebih senang hati tengok mr bean walaupun tak pernah bercakap, tetapi, 4 juta kali tengokpun, kita takkan komplen.lawak mr bean, lawak bodoh, tapi bodohnya memberi pelajaran.
tapi, cicakman, hampeh,. aku macam nak baling tv aku dengan bateri kereta masatu, tapi, saper pulak nak ganti tv tu nanti...
dan bila masuk cicakman 2, aku rasa dari komen2, aku rasa lagi teruk productionnya.

tolonglah wahai penggiat filem melayu, jgnlah salahkan org jika takde org tonton or kutipan rendah.
memang tak layak utk ditgk berulang2 kalipun filem sekarang.
aku rasa, yg membazirkan duit ke panggung tu, sikit sebyk terpengaruh dgn tulisan wartawan hiburan yang menipu tak habis2 dlm memberikan ulasan.
atau, ada juga yg tonton kerana kesian. kesian kerana mutu filem kita makin teruk.
sebab itulah, bukan shj filem, drama apa lagi, lagi dasyat mutunya.
dan, sampai sekarang, aku masih tak jemu nengok doraemon, moga2 ada la filem doraemon pulak satu hari nanti...

Blitzenius said...

seorang awek tanya saya masa spiderman 2, "kenapa la hero dia macam tu?" saya boleh agak, ketrampilan tak meyakinkan sort of. saya jawab, "memang itulah sifat peter parker."

i watch spiderman sebab ia filem pasal spiderman. satu dunia kenal spiderman sebelum jadi filem. termasuklah versi made for tv yang jaringnya buat sendiri, lawan ninja.

sama la jugak bila filem transformers kluar, dalam hati kita berkata "this is my childhood dream. michael bay jangan la buat spoil!" hot actor, saya pun tak kenal megan fox dan bentuk fizikalnya. but yeah, the robot, they're hot.

inTan_suNShine said...

hi bro. i agree wif u.~
im not a reporter neither ppl from ur industry but i do understand in a way i understood. Malaysian skang nih dh byk bijak pandai nyer..so even dak kecik pon tau bezakan cite yg berkuality or not.rite??
i wouldn't mind pay for higher price for quality film..
byk gak cite melayu yg quality such as film from yasmin ahmad (i luv her film so much),film "kami",n histeria.but the rest mcm tangkap muat jer.siyes i'm quite lucky watching "cicakman 2" bcoz org blanjer..hikhikhik.n end up tdo jer dlm panggung.cite yg ntah ape2..now i do feel like stupido..
for latest malay muvi i wathed was "maut"..for dis film i feel double stupido. mmg rase insaf tgk cite tu..but the story line out la n cam tgk cite tanpa jiwa..sbb pelakon nyer pon cam xmenjiwai..nangis tp airmata xkua pon..budus tol.i pay rm6 for dis film, better i juz buy popcorn n watch malay drama kat tv...lg penuh penghayatan..(n i bet actors n actresses pon x insaf kot..coz they stil wear like b4.."xckp kain")..
klu finas nk increase the price for foreign film..go ahead.we wouldnt mind at all..coz we know how quality their film are.

my qoute :"we r da stupidest audiens bcoz we watched foreign movi"....wth~"