Mar 25, 2009

Aku tak berbicara tentang dunia hiburan tapi tentang bahasa dan kata Hang Tuah: "Tak kan Melayu hilang di dunia". Bahasa Melayu pulak macam mana?

Nostalgia. Kalau tak silap aku lah, saat aku di Darjah 1 sehingga Tingkatan 5 dulu (lebih kurang di antara tahun 1982 sehingga 1990), arwah Daddy mempunyai satu undang-undang di rumah iaitu kotak TV akan dipaste dengan pita kaler hitam di bahagian bawah supaya sari kata (subtitles) RTM yang macam gampang itu ditutup sepenuhnya dan kalau aku dan dua beradik aku lagi tak faham cerita berbahasa Inggeris yang kami tontoni, we will ask Daddy and he will always answer.

The thing with Daddy, dia memang kurang fasih berbahasa Melayu kerana dia berpendidikan Inggeris dan menetap lama di Perth, Australia. Biarpun dia kurang fasih, dia masih memahami Bahasa Malaysia dengan baik. Cuma aku selalu tersenyum saat dia kelihatan seolah-olah terpinga-pinga apabila aku dan Mak berbicara dalam bahasa Rawa pulak. :)

Anyway, bukan itu saja rules yang dia tetapkan, malah kami tiga beradik "dipaksa" bermain Scrabble setiap hari di antara jam 8pm hingga 9pm dan kemudian selang sehari setiap orang akan berlawan Chess dengan Daddy. Well, itulah rutin kami!

Background:
My daddy teaches English, English Lit, Spoken English etc etc.
And now my sister teaches English too and baru grad Masters in English Lit.
And aku bila Daddy suruh kerja di NST, aku pilih BH dengan alasan (I told these exact words to him): "If everybody speak English in our house, who will speak Malay?" (haha...macam bagus aje ni bak pejuang kononnya)

Wah, sayang sungguh aku dengan Bahasa Melayu.

Aku bukan pejuang Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu...hell, just read this blog and you will know.

Semalam, segalanya sudah disahkan oleh bakal PM kita, Datuk Seri Najib Tun Razak tentang Bahasa Melaysia ini dalam ucapannya di Perhimpunan Agung UMNO di PWTC.

Dalam The Star hari ini (25 Mar 2009), beritanya begini:

Headline: Embrace English, says Najib
Sub-Head: Deputy President: Don't waste time politicising and arguing over issue
Antara lain, Najib dipetik sebagai berkata: "Let us not waste any more time. Stop these pointless polemics. Put an end to the ridiculous politicising of this issue."

Tahniah kepada Datuk Seri Najib Tun Razak yang bakal jadi PM kita.

Najib juga memberikan beberapa contoh seperti bahasa Latin yang hampir pupus dek kejatuhan Rome tetapi masih digunakan di majlis tradisi atau Sanskrit dari Incan dan Aztec yang juga pupus dek kepupusan bangsanya.

Kata Najib lagi: "The more important consideration is strengthening the people or the race that speaks the language."

Well, that's that.

Itulah bakal Perdana Menteri kita yang sudah berikan ultimatumnya.

Sah, Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan diteruskan despite ramai pihak yang lahirkan kebimbangan tentang maruah, jati diri dan bangsa Melayu itu sendiri yang diperagakan dan bakal hangus dimamah.

Sebelum aku teruskan apa yang aku nak kata, harus aku katakan juga, bahawa mereka yang mempolitikkan isu ini memang sial dan gampang sebab ini dek kerana politiking koranglah, Bahasa Malaysia ini bakal tergadai. Ia seharusnya diperjuangkan, bukan digunakan sebagai peluru untuk membinasakan pemerintah.

INI FIKIRAN AKU:

* Aku setuju bahawasanya perlaksanaan PPSMI menghina dan mencemarkan perlembangaan dan roh Dasar Pendidikan Kebangsaan yang ditunjangi dalam Penyata Razak 1956.

Kesian Bahasa Melayu yang susah betul nak beraja di tanah sendiri.

* Kena difahami juga apabila ada PPSMI, ia bermakna subjek Sains seperti Fizik, Kimia, Biologi dan subjek Matematik Tambahan juga akan diajar dalam Bahasa Inggeris, menjadikan peratusan penggunaan Bahasa Inggeris lebih meningkat.

* Kita sudah lebih 50 tahun merdeka dan kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan jelas dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan. Sepatutnya kedudukan bahasa Kebangsaan sudah mantap dan tidak lagi dipersoalkan.

* Apa kesan dominonya nanti?

CATATAN AKU:

* Aku menghadiri Persidangan Industri Kandungan di Hotel Nikko, baru-baru ini dan Menteri Penerangan, Datuk Shabery Chik, menyampaikan ucapannya dalam Bahasa Malaysia (thanks Datuk) tetapi apabila tiba di sesi persidangan lain pulak yang jadi.

* Biarpun, pengacara majlis memberitahu bahawa persidangan berkenaan ada live translation dari BM ke BI and dari BI ke BM, tetapi penyampai kertas kerja seperti Pengarah Urusan Khazanah, Tan Sri Azman Mokhtar atau Ketua Pegawai Eksekutif MDec, Badlisham Ghazali ataupun pengarah filem terkenal, Datuk Shuhaimi Baba, tetap berbahasa Inggeris ketika menyampaikan kertas kerja mereka.

* Hari ini aku memandu dari Seremban ke Kuala Lumpur dan aku dengar Sinar FM dan penyampainya memutarkan skesta yang celaka punya bodoh iaitu Lagu Merapu Mat Salleh yang didendangkan oleh Salleh Yaccob. Segmen itu menyaksikan Salleh mendendangkan lagu Melayu yang disadur menggunakan lirik Inggeris dengan tunggang langgang.

"I follow!" What the fuck "I follow". Stop making fun of languages. But is it his mistake or is he to be blame?

* Kenapa pihak berkuasa atau pihak yang bertanggungjawab tidak buat apa-apa? Kita terus menerus memomokkan orang kita dengan isu lemah berbahasa Inggeris sehingga kita gadaikan bahasa kita menerusi PPSMI.

* But then, can we blame the Government? Sebab kalau kerajaan tak buat begitu, would we care to learn English?

* Di saat PPSMI jadi realiti pun, kita masih mempersendakan orang kita yang tak mahir berbahasa Inggeris.

Kartun-kartun yang menunjukkan orang kita yang tak mahir berbahasa Inggeris. Memang cam haram!

Entahlah, aku sedih. PPSMI jelas sekali dilaksanakan kerana orang kita tidak mahir berbahasa Inggeris tapi aku lebih sedih apabila kita gadaikan Bahasa Melayu hanya untuk buat orang kita pandai berbahasa Inggeris.

Ingin aku petik kata Prof Dr Noh Hashimah Jalaluddin dari Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik Universiti Kebangsaan Malaysia (sebagaimana yang dilaporkan dalam Berita Harian, 19/3/09, m/s 19).

Dia kata: "Kemelut ini boleh diatasi sekiranya pihak bertanggungjawab berusaha memperbaiki kaedah pengajaran bahasa Inggeris dengan melahirkan suasana pembelajaran lebih menyeronokkan dan menarik serta memperbanyakkan kegiatan pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris."

Namun, nasi dah jadi bubur.

PPSMI sudah sah.

Kita harus berdoa sekarang.

Harap-harap kata Hang Tuah betul..."tak kan Melayu hilang di dunia" sebab sikit demi sikit, semangatnya memang sudah tiada.

Maaf kalau aku menyinggung sesiapa.

Please.....KEEP IT COOL.

29 comments:

Sharrul Rizal Hashim said...

Terharu sungguh saya baca catatan ini, tapi hakikatnya walaupun kita telah merdeka lebih 50 tahun, pemikiran kita masih terus terjajah. Dan sehingga kini kita masih belum sedar....

Akmar Anuar said...

saye suke entry ini 100%!!

Ayyman Rahim said...

Negara kita nampak je negara demokrasi yang kunununnya bebas untuk bersuara tapi bila salah cakap sikit terus kena tahan semua. Kebebasan tu tiada sebenarnya.


Bahasa melayu kalau orang guna dengan bahasa yang melangit pun kawan-kawan akan gelakkan? Orang akan kata "Sasteranya kau, sayang bhsa melayu tuuu!"


Bagus la. Nanti bila ada anak, semua cakap english. Perli je.

Siti Fatimah said...

thanks sb tak telalu alfa dgn dunia hiburan. Tahniah by the way. :D....

Tp sy rasa saudara silap kalu kata ada pihak cuba utk mempolitikkan GMP.

Bg sy isu ni jd kecoh bkn kerana politik. PEGI MAMPUS LA POLITIK MALAYSIA yg nyata tunggang langgang sekarang...

Tp kerana keperihatian sesetengah ahli cerdik pandai kita. Golongan2 yg mmg PAKAR BAHASA MELAYU tersebut....

Kita bkn MEMBANGKANG atau MEMPERSOALKAN dasar kerajaan. Kita menegur. Tp lihatlah cara penerimaan mereka.

Bkn utk demokrasi. Bkn utk kelebihan politik mana2 pihak. Tp demi Bahasa Melayu kita. Demi anak bangsa kita.

Ok kalau la PPSMI betul dan wajar, kenapa tak diketengahkan. Buat forum berbentuk ilmiah dan bincangkan. Malaysia mgkin kuat berpolitik, tapi belum tandus golongan cerdik pandai.

Mana silap PPSMI? Mana silap penerimaan org kita? Apa perlu GMP. Perkara2 ini yg perlu diketengahkan...

Bknnya mengadu domba. Bukannya FRU melawan rakyat biasa.

Sy bkn memihak kepada sesapa. Jelas di sini siapa yg mempergunakan KUASA politik?

Fikir-fikir la demi anak bangsa. Anak bangsa bkn ditangan KABINET yg hanya utk menentukan dasar kerajaan. Anak bangsa ditentukan kita. Cara kita mengatur mereka.

Penting atau tidak bahasa inggeris. Kita sendiri yg kene tentukan. Kita kene buat anak bangsa kita sedar. Mereka sendiri pn tak sedar. Kita pn tak nmpk. Apa lg org di atas sana.

Anonymous said...

http://lipassepi.blogspot.com/2009/02/sinatraz-why-i-support-learning-math.html
bro bace link ni pastu komen balik

Anonymous said...

Now try translating this
Connect Your Joy Stick into the server Port, you should find little problem with the Joystick as the server has Plug and Play mode.

Masukkan Kayu Ria anda ke dalam lubang pelayan, anda sepatutnya tidak mempunyai banyak masaalah dalam memasukkan kayu ria anda kerana pelayan ini mempunyai fungsi masuk dan main.

nah gile pe lubang pelayan? masuk dan main?
hahahahahahaha

FAD ARIFFIN said...

entry kali ini buatkan saya lebih kesian & takut tentang masa depan pembelajaran anak saya....

Anonymous said...

aku tak fasih berbahasa inggeris .. tapi aku belajar .. bukan orang suruh pun .. suka hati aku la .. sebab aku rasa aku kene belajar untuk aku berkomunikasi dengan orang yg tak boleh berbahasa melayu.

aku tak fasih berbahasa indonesia ... tapi aku belajar .. bukan orang suruh pun .. sebab aku rasa aku kena belajar untuk aku berkomunikasi ngan orang indon yg tak berapa faham kalau aku cakap bahasa melayu ( kalau tak silap aku .. cam sama jer kan .. ermm serumpun ke apa .. tapi kalau aku cakap cam biasa .. diaorang nie tak faham sepatah haram)

masa SPM ..aku dapat P6 untuk bahasa malaysia (nyaris melingkup).. padahal aku nie melayu (kat umah pun cakap melayu)... subject english aku dapat A2..

ramai gak la kawan2 melayu aku yg melingkup walaupun semua matapelajaran (except english subject) .. diajar dalam bahasa melayu ...

so .. sorry if im wrong ..( do respect my opinion coz i do respect others) nie semua tentang diri kita sendiri .. nak ngan tak nak .. semua yang ada nie sebenarnya bagus untuk kita .. cuma kita sendiri yang susah sangat dan menkreatif kan ia sebagai isu ..

kalau kita tak susah .. kita tak belajar .. semua nak senang .. kalau boleh makan pun nak kena suap .. get real! ...

Hazrey said...

Salam bro. Aku terpaku baca entry ni sebab tetiba aku rasa insaf, ehh bukan aku, aku rasa kau insaf. Haha.

Ok ok, serious serious.

The teaching of English was done hastily. Sebab tu penerimaannya kelam kabut dan kalut.

Sorry to say, but aku setuju pembelajaran Math dan Sains dalam bahasa Inggeris.

Di Malaysia belum ada lagi aku dengar mana mana penterjemah yang sanggup menterjemahkan buku buku ilmiah sains terutamanya dalam bahasa Malaysia secara serius. Kalau ada pun, by the time kita abis buat translation, science akan lebih evolve dan kita akan ketinggalan. So, adakah kita akan ketinggalan? Terma terma sains dan matematik sukar diterjemahkan dalam bahasa Malaysia, kerana ia merujuk kepada bahasa teknikal seperti fizik, kimia dan sebagainya.

Tetapi betul kata Najib. Sebenarnya kita ni manja sangat. Trust me, it will benefit in long run.

Bro, kenapa ramai yang bising bising terhadap PPSMI walhal kita masih ada pembelajaran Bahasa Malaysia dalam syllabus sekolah.

Satu lagi contoh, kalau betullah kita mengagungkan sangat Bahasa Malaysia, kenapa kita tunduk apabila ada acara atau majlis melibatkan bangsa lain, turut diwujudkan penterjemah, walhal yang memberi ucapan juga orang Malaysia, dan ada juga yang sudah dianugerahkan gelaran Datuk.

Ini soal yang amat amat petty. Seriously petty.

Pada aku PPSMI dalam bahasa Inggeris penting, kerana banyak teori relavitinya perlu digunakan dalam bahasa Inggeris.

Aku setuju dengan notion lipassepi.blogspot.com kerana adik aku sendiri pelajar engineering di UTM. Tunggang terbalik bahasa kita, dan akhirnya ia merugikan, kerana apabila bekerja di multinational companies, takkan keluar lagi dah perkataan seperti pemuat, perintang dan sebagainya yang digunakan penterjemah kerana pastinya manual yang ada, dalam bahasa Inggeris, paling tidak pun.

Kita perlu lihat PPSMI sebagai perkembangan daya intelek kita,perkembangan tamadun bangsa kita dan bukan sebagai penghalang kemajuan. Paling penting, jangan malas belajar. Budak rumah buruk pun boleh berjaya di Kelantan. Takkan anak anak yang ada PS3 atau Xbox tak boleh? Rumah kan ada TV satelit, tengok channel apa?

PPSMI bukan bermakna Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan diabaikan. Betul tak? Ia tetap beraja sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi tetapi pada satu sudut, kita kena lihat pembelajaran ia sebagai ladder kepada kemajuan kemahiran pengetahuan kita.

Anonymous said...

sampukan bertopeng???pengkamiran???
gile???
ada satu lg KOTE+NAGA =KOTEnaga

Anonymous said...

kalau ikutkan dari dulu lagi.. ramai yang berjaya tanpa dasar penggunaan bahasa inggeris pada masa dulu..

itu semua atas kehendak dan usaha sendiri..

dah kalau ada insan yang memikirkan buat apa belajar bahasa inggeris, bukannya aku nak pegi oversea, jadi,takkan nak paksa sampai muntah hijau suruh dia belajar bahasa inggeris.. dah nawaitu dia macam tu..

adalah lebih penting memupuk minat untuk belajar dari isu penggunaan bahasa.. kerana minat inilah yang mampu melangkaui segala rintangan.. dari tak tau apa-apa menjadi seorang yang pakar dalam bidang yang di minatinya ..

kerana ini yang menjadi keluhan ibubapa setiap hari... kenapa anak mereka tidak minat untuk belajar..

tapi di sini apa yang saya nampak ialah jika penggunaan bahasa inggeris dikuatkuasa sepenuhnya, ibu bapa perlu memainkan peranan penuh dalam memahami pembelajaran anak-anak.. tidak boleh mengharap guru semata-mata.. buat masa ini, ini saja perkara positif yang saya nampak.. yang lain-lain belum tercapai minda ini untuk mencari positif dalam dasar ini..

Anonymous said...

As someone who used to study in the US and learned the fundamental subjects such as Calculus, Trigonometry, Physics before going to freshman year, it was really hard for me to understand the terms in English because I learned Science and Math in Bahasa Malaysia.

Aku tak malu mengaku aku terpaksa repeat subject Calculus 2 kali semata-mata kerana aku keliru dengan terma-terma yang digunakan dalam Bahasa Inggeris. Dahlah buku rujukan semuanya dalam bahasa Inggeris.

Sebab itu aku sokong PSSMI.

P/S: Pernah jenguk library UKM a few years back, most Math and Science books are written in English.

Anonymous said...

Oh nak tambah lagi sikit, Bro.

4 tahun aku belajar subject Math and Science in English. Dari merangkak-rangkak sampai la ke tahap "sap sap soi" .. tapi.....
balik Malaysia, tak pulak tiba-tiba cakap bahasa Melayu dengan slang entah apa-apa. Masih fasih, masih lagi tahu diri ni keturunan Melayu. Dan yang lebih best, bila balik kampung, den tak lupo bahaso nogori den.

P/S: PSSMI bagus. Tapi pelaksanaannya beberapa tahun dulu, IMHO, kurang berjaya.

Anonymous said...

Bagus belajar maths dan sains dalam bahasa inggeris. Sebab hakikatnya, kita masih jauh ketinggalan dalam bahasa inggeris.

Kebanyakan budak-budak ambik tuition subjek yang dikira penting e.g fizik, kimia, bio tapi jarang seklai ambik tuition english. hanya mengharapkan 6 period matapelajaran Inggeris setiap minggu di sekolah. Tak cukup kooot.

Hakikatnya, dalam seharian, orang kita amat jarang menggunakan bahasa inggeris dalam perbualan. Jadi dengan belajar sains dan maths dalam bahasa inggeris, sedikit sebanyak memupuk mereka unutk lebih rajin berkomunikasi dalam bahasa inggeris. apalah salahnya jika berjaya menguasai lebih dari satu bahasa? malah lebih bagus kan. tidak lah kita ketinggalan dan sering buat lawak bodoh e.g "i suspect you la brader" (instead of respect) yang sering diutarakan oleh pelawak bijak kita.

tapi semuanya bergantung pada diri sendiri. kalau 100 tahun pun belajar sains dan maths dalam bahasa ibunda (seperti jepun,korea) tapi masih ketinggalan, tidak kah pembaharuan diperlukan?

Anonymous said...

Let me share with you abt myself first. Saya seorang head hunter and among 30 consultants, I am the only Malay there. Keje saya carikan right candidate untuk memegang jawatan2 dalam company2. Client kami selalunya bukan calang2 sbb nak bayar 5 figure fees untuk setiap candidate yang being hired by them.

Seriously said, saya dulu takle peduli sgt bab bab ni but dari analysis saya, kebanyakan even hampir lebih separuh dari candidates yang kami placed kan untuk company tu bukan melayu sebab kefasihan mereka berbahasa Inggeris (Selain dr semakin byk company yg request only Chinese bekerja utk mereka)Since you cannot speak of coz masa interview sedikit sebanyak akan terjejas.

Bangsa melayu ramai yang cerdik, pandai and skill diaorg mmg bagus tetapi satu prob diaorg kurang tahu berbahasa Inggeris, so bila tak reti cakap or tak fasih bercakap, so kurang tahu camne nak express abt themselves (convince us). Bangsa lain mmg terar bab ni walaupun skill kurang or kekadang cakap je lebih.. gitulaa. Yg penting bangsa kena maju dulu baru bahasa ke atau apa sahaja pasal bangsa tu akan naik bersama2. Ramai nak belajar bahasa Jepun ttp bukan Tagalog..kenapa Singapore tak pilih bahasa Mandarin ttp Inggeris untuk bahasa perantaraan..kenapa? mesti ada sebabnya.. baru bace kat blog che det ttg penggunaan bahasa ni.. He got points.. Satu lagi bila pergi negara lain, buku terjemahan kepaa bahasa negara tersebut memang byk tetapi di malaysia, kita kurang kakitangan nak jadi penterjemah

fynn jamal said...

as much as i love bahasa melayu (i think it's so obvious), i have to agree on english for sc & math.

im a teacher. semua level pernah ajar. dari kindergarten sampai phd students.

aku setuju dgn saudara kat atas ni, yang kata it's all about ur eagerness.

org malaysia lumrahnya perlu dipaksa untuk apa2. perlu ada sogokan baru nak buat.

terms and jargon, tak usah debate la. mmg betul. its ridiculous to translate, and our kids are left out due to inaccurate terminologies. sayang tau.

i have living proof, two friends, greater cgpa than me, yang at the end of the day jadi cikgu sekolah menengah je because of english incompetency. padahal masa sekolah dulu, mak oi. kimia dasat aa.

nak tak nak, english tu penting.

preserving bahasa melayu itu lebih penting, betul, tapi kalau melayu yang digunakan pun sekadar melayu pasar, semata2 kerana bahasa bualan, bukan kerana keindahan bahasa itu, tidak ada makna jugak, kan..?

yg mana, at the end of the day, org macam aku, kau dan beberapa yang terus mencintai the real bahasa melayu. we do our own research and we try our best to let this language live.

i will never stop loving this language. memartabatnya semana aku mampu. not as merely a lingua franca, but as my beloved beautiful soul messenger.

tah aa.
mmg susah nak debate pasal benda macam ini.

tersepit jadinya.

we need english to move far forward, but we need bahasa to never forget our roots.

god.
dilemma!

gapodio said...

aku belajar sains matematik lam bahasa melayu time skolah, bila masuk u kena belajar lam bahasa inggeris...
gila punya susah nak translate semua benda...

kalau dari kecik diajar makan nasi, sampai ke besar pegi mana2 pun nak cari nasi jugak....nak try makan roti ganti nasi bila dah besar memang la susah...

http://gapodio.blogspot.com/2009/03/ppsmiapa-sebenarnya.html

Anonymous said...

fizik sains biologi dan lain tidak perlu diajar dalam bahasa inggeris.
dizaman saya, semuanya di dalam bahasa malaysia, pendedahan module dalam bahasa ingeris hanyalah semasa amission to college. saya tidak pasti dengan penggunaan teks di universiti2 tempatan.yang saya pasti, rujukan banyak dalam bhasa inggeris. kami (saya dan kawan2 lain, antaranya yang pernah sampai ke universiti2 terbaik di london) yang bergelumang dengan bahasa melayu semasa di sekolah menengah, masih mampu menguasai bahasa inggeris sehingga di kantor pejabat.

retorik "kuasai bahasa asing" hanyalah bagi tujuan penganugerahan kontrak penghasilan buku2, dan bahan2 bagi tujuan yang tersebut.

keputusan peperiksaan sekolah akan merosot, akibat penggunaan BI yang menyukarkan pelajar untuk paham. Untuk itu, tangga gred utk lulus peperiksaan akan diturunkan bagi melihat pencapaian kelulusan yang tinggi. hasilnya, kualiti pelajar yang amat rendah.

Anonymous said...

Betul 3X. Aku pun rasa untuk pelajaran tahap sekolah rendah & tinggi patut dikekalkan je dalam bahasa malaysia. Semalam anak aku yg darjah 1 ada ujian sains dlm bahasa inggeris. Dia tag jawapan salah kat satu bahagian badan manusia yg mana pada aku kalau soalan tu bahasa melayu, dah tentu dia dpt markah penuh.Bukan aku tak ajar or ulangkaji dgn dia, tapi soalan tak ada dalam buku, dan cikgu yg tanya soalan itu ingat itu suatu soalan 'common sense'. Aku rasa mcm menyesal sbb mungkin aku yg alpa tak ajar, tapi aku bayangkan kalau ada budak2 yg ibubapa tak pandai bahasa inggeris, tak sempat nak ulangkaji dgn anak, akhirnya takkan anak dia gagal kuasai pelajaran kerana masalah bahasa je? Takkan asyik nak tuduh melayu malas,lembab etc... bukan semua melayu malas sekarang. Bayangkan kalau SPM dulu ada 1 paper inggeris, skrg jadi 6 paper berbahasa inggeris kalau ambik aliran sains. Kalau kantoi english, lagi 5 paper macamana?
Sebagai ibubapa, peranan kita dizaman mencabar ini terlalu berat sehinggakan hingga ke bahasa pun kita terpaksa titikberatkan untuk jadikan keturunan kita berdaya saing. Masa aku kecik2, ibu bapa aku jarang duduk sebelah aku untuk ajar aku kat rumah. Semua aku dapat dari cikgu, pembacaan dan inisiatif sendiri. Bukanlah aku nak kata tanpa ibubapa aku boleh berjaya, tapi aku nak bgtau zaman Dr M memerintah dulu, ibubapa aku tak perlu sinsing lengan turun padang nak pastikan aku masuk U. Disbbkan tak perlu susah payah itu aku ada adik beradik yg ramai dan semua masuk U. Tapi skrg, aku nak beranak lebih dari 2 pun aku jadi takut. AKu takut anak2 aku tak terbela sebab aku kena beri perhatian lebih kepada anak dan juga kerjaya! Kalau tidak aku & anak2 aku tak berdaya saing !

Anonymous said...

saya sangat suka dan setuju dgn entry kali ni..

sebenarnya, utk pengetahuan semua saya salah seorang pelajar ipta yg sdg mengikuti kursus pengajian bahasa melayu... sbg org yg belajar ttg bahasa ini, saya sememangnya dh sedar bahayanya ppsmi ni... tak mustahil bahasa melayu akan hilang dari dunia ni... saya bukan anti bhs inggeris, malah saya turut belajar bahasa ini..apa yang diperjuangkan oleh golongan yang menentang dasar ppsmi bknlah kerana mereka bencikan bahasa inggeris tetapi disebabkan kegusaran takut bahasa melayu hilang dari dunia ini...
kalau anda lihat sejarah2 dunia, sebuah bangsa boleh terhapus apabila bahasanya dihapuskan..byk contoh yang kita boleh jadikan tauladan.mahukah anda lihat bangsa melayu yang kita sayangi ini hapus kelak?? perkara ini bukanlah sesuatu yang mustahil!

saya tdk menentang sekiranya kerajaan mahu meningkatkan penguasaan bahasa inggeris di kalangan rakyat. tapi idea menggunakan ppsmi bknlah idea yg baik. bak kata saudara pengarang..gadaikan bahasa kita utk tingkatkan bahasa asing! apa semua tu??
benar rakyat msia lemah dalam penguasaan bahasa inggeris.. mengapa bukan subjek bahasa inggeris di sekolah yang diperbaiki dan dinaiktarafkan agar pengajarannya menjadi lebih memenuhi kehendak semasa?? bukanlah lebih baik sekiranya pengajaran bahasa ini dikaji semula?

hmmm..entahlahh..bak kata pengarang, nasi dah jadi bubur..

aku pun bukan siapa2..cuma pemerhati kecil yang tak dapat buat apa2..

kesian bahasa melayu, kesian bangsa kita...

Anonymous said...

selama ni takde org wat piket pasal
pengunaan bahasa pasar
bile kerajaan laksanakan ppsmi ni
suma sibuk kata bahasa melayu pupus
gile ape???
pencemaran bahasa tu pun tak penah org pertikaikan
hari2 kita guna,dgr,lihat bahasa pasar takde sape pun persoalkan nye
bila bab belajar bahasa inggeris je
sibuk kata bahasa melayu tu akan pupus.
setau aku matapelajaran bahasa melayu masih ade lagi dan diajar dalam bahasa melayu
jd ape yg dikatakan pupusnye bahasa melayu????
klu kita sendiri taknak guna bahasa melayu adakah itu salah cikgu math yg mengajar bahasa inggeris????

Hazrey said...

aku setuju dengan apa yang ditulis sayang bangsa. Dan aku sedikit tergelak, kerana apa yang dikatakan MEMANG BETUL. Bangsa kita lemah dalam menguasai bahasa lain. Dan sayang bangsa lupa nak cakap: walaupun tak fasih berbahasa Inggeris, calon calon mintak gaji tinggi tinggi.

Aku nak tambah, agaknya dalam peperangan, manual persenjataan tu semua dalam bahasa Malaysia? Ada tak sesaper nak translate?

Shahpaskal, over to you..

Precious said...

Anonymous kesal sebab anaknya tak dapat jawab soalan Sains hanya kerana tak tahu term Bahasa Inggeris. 'Kalau dalam Bahasa Melayu, mesti anaknya dapat jawab'. Pernahkah beliau terfikir 'Kalaulah anak saya tau berbahasa Inggeris (bahagian badan manusia tu sangatlah basic yang saya rasa syllabus budak tadika), tentu soalan basic ni dia dapat jawab'. Saya kira beliau perlu mengurangkan 'kalaulah .. kalaulah ..' tapi kena lebihkan 'kalau gitu, saya mesti ..' Contohnya, 'kalau anak saya tak tahu term BI, saya mesti lebih menekankan penguasaan vocabnya'.
Pada saya, kalau kerajaan dah pilih PPSMI, itu adalah hasil setelah pertimbangan2 dibuat oleh orang2 yang pakar. Saya menerima dan menyokongnya.
Selamat maju jaya.

DonCorleone said...

Sharrul Rizal Hashim - Yes. Kita masih belum sedar terutama tentang senjata yang tak bermata itu, iaitu bahasa.

Akmar Anuar - Terima kasih kerana menyokong.

Ayyman Rahim - Memang kita sedar bahawa kebebasan bersuara di mana-mana negara pun tiada yang absolut tetapi sayang kalau kita kata kita demokrasi tetapi kita seolah-olah diperintah dengan kuku besi. Kita kena yakin dengan diri sendiri dan selalu berdoa bahawa sentiasa ada cahaya di penghujung terowong yang gelap itu.

Siti Fatimah - PPSMI memang bukan isu politik tetapi hakikatnya ialah memang ada parti politik yang mempolitikkan PPSMI ini dengan harapan nak buat rakyat membenci pemerintahan sekarang. Itu memang cara busuk sesetengah orang politik sedangkan apa yang berlaku sekarang ialah sesuatu yang menguji diri kita semua dalam soal jati diri. Jati diri melambangkan bangsa dan negara dan tanpa jati diri maka bangsa dan negara ini kembali dalam bentuk penjajahan minda yang maha hebat. Anyway, saya hargai sokongan anda itu dalam isu ini.

Lipas Sepi (Anon) - Aku dah baca Lipas Sepi dah and ternyata pandangan dia tak sama dengan pandangan aku. Lipas Sepi memberikan pandangannya yang tidak matang dalam soal ini tetapi pandangan tidak matang ini adalah berdasarkan pengalaman dia dan aku hormat pengalaman dia. Cuma macam aku selalu katakan: "Pandangan dunia dari mata burung, bukan dari dalam tempurung."

Fad Ariffin - Kita hanya bisa berdoa. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Bayangkan anak-anak Melayu kita yang ada di Parit Raja, Batu Gajah dan sebagainya. Yang sebenarnya bijak dalam Sains dan Matematik berbahasa Melayu tetapi dek kerana segan kerana tidak bisa berbahasa Inggeris dengan baik, maka mereka akan pasti ketinggalan. Dah lah tu, kita ni dah lah hidup dalam suasana yang suka sangat "make fun" dalam soal berbahasa sebagaimana yang selalu kita dengar dalam Sinar FM "I Follow" tu.

Hazrey - Aku pelik kenapa kita nak gelakkan usaha translation seperti mouse=tetikus kerana itu kan at least menunjukkan kita ni pro aktif? Biarlah banyak mana pun terma dalam bahasa Inggeris, kita sepatutnya cari bahasa Malaysia yang sesuai untuk dialihbahasakan.You said it will benefit us in a long run? What the fuck? Kalau serious nak perhebatkan bahasa Inggeris, sepatutnya semua subjek di sekolah gunakanlah bahasa Inggeris tapi pada masa yang sama perhebatkan 10 kali ganda pembelajaran dalam Bahasa Malaysia. Kenapa guna only Sains and Maths sahaja sedangkan itu hanya membabitkan formula. Kan lebih baik guna subjek yang ada lebih banyak literature seperti Sejarah and Geografi? Apa yang jadi sekarang ialah, the government has open the door untuk meniagakan bahasa Malaysia dan melelongkannya. Kalau sekarang hanya Sains dan Maths saja dalam English, esok pulak macam mana?

To the rest: Entahlah. Aku tak marah kepada yang tak sokong and aku berterima kasih kepada yang menyokong. Aku fikir susah sangat nak yakinkan orang bahawa PPSMI adalah penyakit yang akan berkudis dalam bangsa kita dan akhirnya akan menyaksikan kita menggadai bangsa sendiri. Fikirkanlah. Aku rasa apa yang kerajaan patut buat ialah pertingkatkan subjek bahasa Inggeris di sekolah-sekolah. Aku masih ingat saat aku belajar luar kampus di UiTM...semua pelajar UiTM wajib lulus Bahasa Inggeris sehingga ke Part 6 and kalau tak pass maka tak boleh grad. Tapi aku pelik sebab ramai di kalangan pelajar UiTM yang dah grad still suck in English. What does that means? Itu Universiti tu....kalau sekolah macam mana?

harniza hameed said...

yes..me pon stuju sains n math lam bahasa inggeris...
even in university,
sains n math dlm bahasa inggeris..
sy xtau mane salahnye method nih..
kite kena ajar org malaysia sejak dr awl lagik..
so that bile da masuk ke ipta/ipts..
dierg da xkekok k..

lagipon pd pndpt sy..
hanye math n sains jek kan dlm bi..
yg len still lam bm..
kalo nak perkasakan bm ..
byk lagik peluang..
org yg bangkang slalunye org yg xmelalui..
lagipon article,journal and reference book sumenye dlm bi
adoyai
kalo sume mende2 tuh nak translate dlm bhs melayu..
mmmm..
pikirkanla betapa mundurnye malaysia..
mmmm...me sokong sains n math dlm bi..okeyh..
sorry sbb mencelah tetibe

Anonymous said...

siapa sebenarnya yg membantah??
siapa belakang gmp??
kebanyakkan dr persatuan cina dan india???
kenapa diorang bantah???

Anonymous said...

padan muka kita, tak kira lah apa yang berlaku sekalipun.sebab kita memang ntah apa apa. dari pacal hina sampai lah raja semua pun sama saja. kadang kadang dah bosan dah nak sebut melayu. kita pandai komen je, contoh ´´saya sedih melihat anak bangsa´´ pastu kau pergi layan akademi fantasia la, dok layan melodi lah, cerita roslan shah lah. itu je lah..ada program ilmiah di tv? tak kira lah bahasa apa pun.berkualiti? popular? kita tonton? kita suruh anak kita minat albert einstein ke aznil nawawi? pegi mamposlah. kalau bodoh, belajar bahasa apa pun bodoh, kalau pandai, buta pun boleh jadi saintis dgn baca braille je. pastu ada pulak orang melayu dok perlekeh bangsa dan bahasa melayu sendiri. aduhai...nasib baik kita kat asia tenggara bukan di tebing gaza, kalau tak dah pupus dah semua. tapi kalau pupus pun takpelah, orang tak sedar pun wujud.

Anonymous said...

enough with "bahasa melayu akn hilang di dunia"..
selain tu, byk lagi masalah akn berlaku akibat PPSMI ni.

apa rasionalnya PPSMI ni?

mcm mana dgn nasib murid2 di luar bandar? dahlah maths dgn science tu susah..tmbh dgn murid2 luar bandar tu mmg ramai yg tak pandai english..mcm mana dorg nak pandai maths dgn science kalau english pun tak pandai?( utk sekolah rendah)
kalau nak murid2 pandai english, beri lah penekanan dlm bahasa inggeris tu sendiri.
ni nak suruh guru2 ajar dlm english pulak..
jgn egois wey

fikir ttg anak2 luar bandar, kwsn pedalaman, org asli yang pegi sekolah tu..
bahasa melayu pun ada jugak yg tak fasih.. inikan pula bahasa inggeris..
korg tak kesian ke dgn dorg?
bila nak pandai kalau mcm ni

fikir2kanlah.

Anonymous said...

to name shayew niza,

ko ada fikir tak mcm mana murid2 yang tak pandai english, tapi terpaksa belajar maths dan science dalam english? maths dgn science tu dahlah susah. ko yakin tak kalau dorg blajar maths dgn science dalam english, secara automatic dorg pandai english?
tidak semudah itu.

ko tak fikir ke ttg budak2 sekolah rendah di kwsn pedalaman?

Mar 25, 2009

Aku tak berbicara tentang dunia hiburan tapi tentang bahasa dan kata Hang Tuah: "Tak kan Melayu hilang di dunia". Bahasa Melayu pulak macam mana?

Nostalgia. Kalau tak silap aku lah, saat aku di Darjah 1 sehingga Tingkatan 5 dulu (lebih kurang di antara tahun 1982 sehingga 1990), arwah Daddy mempunyai satu undang-undang di rumah iaitu kotak TV akan dipaste dengan pita kaler hitam di bahagian bawah supaya sari kata (subtitles) RTM yang macam gampang itu ditutup sepenuhnya dan kalau aku dan dua beradik aku lagi tak faham cerita berbahasa Inggeris yang kami tontoni, we will ask Daddy and he will always answer.

The thing with Daddy, dia memang kurang fasih berbahasa Melayu kerana dia berpendidikan Inggeris dan menetap lama di Perth, Australia. Biarpun dia kurang fasih, dia masih memahami Bahasa Malaysia dengan baik. Cuma aku selalu tersenyum saat dia kelihatan seolah-olah terpinga-pinga apabila aku dan Mak berbicara dalam bahasa Rawa pulak. :)

Anyway, bukan itu saja rules yang dia tetapkan, malah kami tiga beradik "dipaksa" bermain Scrabble setiap hari di antara jam 8pm hingga 9pm dan kemudian selang sehari setiap orang akan berlawan Chess dengan Daddy. Well, itulah rutin kami!

Background:
My daddy teaches English, English Lit, Spoken English etc etc.
And now my sister teaches English too and baru grad Masters in English Lit.
And aku bila Daddy suruh kerja di NST, aku pilih BH dengan alasan (I told these exact words to him): "If everybody speak English in our house, who will speak Malay?" (haha...macam bagus aje ni bak pejuang kononnya)

Wah, sayang sungguh aku dengan Bahasa Melayu.

Aku bukan pejuang Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu...hell, just read this blog and you will know.

Semalam, segalanya sudah disahkan oleh bakal PM kita, Datuk Seri Najib Tun Razak tentang Bahasa Melaysia ini dalam ucapannya di Perhimpunan Agung UMNO di PWTC.

Dalam The Star hari ini (25 Mar 2009), beritanya begini:

Headline: Embrace English, says Najib
Sub-Head: Deputy President: Don't waste time politicising and arguing over issue
Antara lain, Najib dipetik sebagai berkata: "Let us not waste any more time. Stop these pointless polemics. Put an end to the ridiculous politicising of this issue."

Tahniah kepada Datuk Seri Najib Tun Razak yang bakal jadi PM kita.

Najib juga memberikan beberapa contoh seperti bahasa Latin yang hampir pupus dek kejatuhan Rome tetapi masih digunakan di majlis tradisi atau Sanskrit dari Incan dan Aztec yang juga pupus dek kepupusan bangsanya.

Kata Najib lagi: "The more important consideration is strengthening the people or the race that speaks the language."

Well, that's that.

Itulah bakal Perdana Menteri kita yang sudah berikan ultimatumnya.

Sah, Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan diteruskan despite ramai pihak yang lahirkan kebimbangan tentang maruah, jati diri dan bangsa Melayu itu sendiri yang diperagakan dan bakal hangus dimamah.

Sebelum aku teruskan apa yang aku nak kata, harus aku katakan juga, bahawa mereka yang mempolitikkan isu ini memang sial dan gampang sebab ini dek kerana politiking koranglah, Bahasa Malaysia ini bakal tergadai. Ia seharusnya diperjuangkan, bukan digunakan sebagai peluru untuk membinasakan pemerintah.

INI FIKIRAN AKU:

* Aku setuju bahawasanya perlaksanaan PPSMI menghina dan mencemarkan perlembangaan dan roh Dasar Pendidikan Kebangsaan yang ditunjangi dalam Penyata Razak 1956.

Kesian Bahasa Melayu yang susah betul nak beraja di tanah sendiri.

* Kena difahami juga apabila ada PPSMI, ia bermakna subjek Sains seperti Fizik, Kimia, Biologi dan subjek Matematik Tambahan juga akan diajar dalam Bahasa Inggeris, menjadikan peratusan penggunaan Bahasa Inggeris lebih meningkat.

* Kita sudah lebih 50 tahun merdeka dan kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan jelas dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan. Sepatutnya kedudukan bahasa Kebangsaan sudah mantap dan tidak lagi dipersoalkan.

* Apa kesan dominonya nanti?

CATATAN AKU:

* Aku menghadiri Persidangan Industri Kandungan di Hotel Nikko, baru-baru ini dan Menteri Penerangan, Datuk Shabery Chik, menyampaikan ucapannya dalam Bahasa Malaysia (thanks Datuk) tetapi apabila tiba di sesi persidangan lain pulak yang jadi.

* Biarpun, pengacara majlis memberitahu bahawa persidangan berkenaan ada live translation dari BM ke BI and dari BI ke BM, tetapi penyampai kertas kerja seperti Pengarah Urusan Khazanah, Tan Sri Azman Mokhtar atau Ketua Pegawai Eksekutif MDec, Badlisham Ghazali ataupun pengarah filem terkenal, Datuk Shuhaimi Baba, tetap berbahasa Inggeris ketika menyampaikan kertas kerja mereka.

* Hari ini aku memandu dari Seremban ke Kuala Lumpur dan aku dengar Sinar FM dan penyampainya memutarkan skesta yang celaka punya bodoh iaitu Lagu Merapu Mat Salleh yang didendangkan oleh Salleh Yaccob. Segmen itu menyaksikan Salleh mendendangkan lagu Melayu yang disadur menggunakan lirik Inggeris dengan tunggang langgang.

"I follow!" What the fuck "I follow". Stop making fun of languages. But is it his mistake or is he to be blame?

* Kenapa pihak berkuasa atau pihak yang bertanggungjawab tidak buat apa-apa? Kita terus menerus memomokkan orang kita dengan isu lemah berbahasa Inggeris sehingga kita gadaikan bahasa kita menerusi PPSMI.

* But then, can we blame the Government? Sebab kalau kerajaan tak buat begitu, would we care to learn English?

* Di saat PPSMI jadi realiti pun, kita masih mempersendakan orang kita yang tak mahir berbahasa Inggeris.

Kartun-kartun yang menunjukkan orang kita yang tak mahir berbahasa Inggeris. Memang cam haram!

Entahlah, aku sedih. PPSMI jelas sekali dilaksanakan kerana orang kita tidak mahir berbahasa Inggeris tapi aku lebih sedih apabila kita gadaikan Bahasa Melayu hanya untuk buat orang kita pandai berbahasa Inggeris.

Ingin aku petik kata Prof Dr Noh Hashimah Jalaluddin dari Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik Universiti Kebangsaan Malaysia (sebagaimana yang dilaporkan dalam Berita Harian, 19/3/09, m/s 19).

Dia kata: "Kemelut ini boleh diatasi sekiranya pihak bertanggungjawab berusaha memperbaiki kaedah pengajaran bahasa Inggeris dengan melahirkan suasana pembelajaran lebih menyeronokkan dan menarik serta memperbanyakkan kegiatan pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris."

Namun, nasi dah jadi bubur.

PPSMI sudah sah.

Kita harus berdoa sekarang.

Harap-harap kata Hang Tuah betul..."tak kan Melayu hilang di dunia" sebab sikit demi sikit, semangatnya memang sudah tiada.

Maaf kalau aku menyinggung sesiapa.

Please.....KEEP IT COOL.

29 comments:

Sharrul Rizal Hashim said...

Terharu sungguh saya baca catatan ini, tapi hakikatnya walaupun kita telah merdeka lebih 50 tahun, pemikiran kita masih terus terjajah. Dan sehingga kini kita masih belum sedar....

Akmar Anuar said...

saye suke entry ini 100%!!

Ayyman Rahim said...

Negara kita nampak je negara demokrasi yang kunununnya bebas untuk bersuara tapi bila salah cakap sikit terus kena tahan semua. Kebebasan tu tiada sebenarnya.


Bahasa melayu kalau orang guna dengan bahasa yang melangit pun kawan-kawan akan gelakkan? Orang akan kata "Sasteranya kau, sayang bhsa melayu tuuu!"


Bagus la. Nanti bila ada anak, semua cakap english. Perli je.

Siti Fatimah said...

thanks sb tak telalu alfa dgn dunia hiburan. Tahniah by the way. :D....

Tp sy rasa saudara silap kalu kata ada pihak cuba utk mempolitikkan GMP.

Bg sy isu ni jd kecoh bkn kerana politik. PEGI MAMPUS LA POLITIK MALAYSIA yg nyata tunggang langgang sekarang...

Tp kerana keperihatian sesetengah ahli cerdik pandai kita. Golongan2 yg mmg PAKAR BAHASA MELAYU tersebut....

Kita bkn MEMBANGKANG atau MEMPERSOALKAN dasar kerajaan. Kita menegur. Tp lihatlah cara penerimaan mereka.

Bkn utk demokrasi. Bkn utk kelebihan politik mana2 pihak. Tp demi Bahasa Melayu kita. Demi anak bangsa kita.

Ok kalau la PPSMI betul dan wajar, kenapa tak diketengahkan. Buat forum berbentuk ilmiah dan bincangkan. Malaysia mgkin kuat berpolitik, tapi belum tandus golongan cerdik pandai.

Mana silap PPSMI? Mana silap penerimaan org kita? Apa perlu GMP. Perkara2 ini yg perlu diketengahkan...

Bknnya mengadu domba. Bukannya FRU melawan rakyat biasa.

Sy bkn memihak kepada sesapa. Jelas di sini siapa yg mempergunakan KUASA politik?

Fikir-fikir la demi anak bangsa. Anak bangsa bkn ditangan KABINET yg hanya utk menentukan dasar kerajaan. Anak bangsa ditentukan kita. Cara kita mengatur mereka.

Penting atau tidak bahasa inggeris. Kita sendiri yg kene tentukan. Kita kene buat anak bangsa kita sedar. Mereka sendiri pn tak sedar. Kita pn tak nmpk. Apa lg org di atas sana.

Anonymous said...

http://lipassepi.blogspot.com/2009/02/sinatraz-why-i-support-learning-math.html
bro bace link ni pastu komen balik

Anonymous said...

Now try translating this
Connect Your Joy Stick into the server Port, you should find little problem with the Joystick as the server has Plug and Play mode.

Masukkan Kayu Ria anda ke dalam lubang pelayan, anda sepatutnya tidak mempunyai banyak masaalah dalam memasukkan kayu ria anda kerana pelayan ini mempunyai fungsi masuk dan main.

nah gile pe lubang pelayan? masuk dan main?
hahahahahahaha

FAD ARIFFIN said...

entry kali ini buatkan saya lebih kesian & takut tentang masa depan pembelajaran anak saya....

Anonymous said...

aku tak fasih berbahasa inggeris .. tapi aku belajar .. bukan orang suruh pun .. suka hati aku la .. sebab aku rasa aku kene belajar untuk aku berkomunikasi dengan orang yg tak boleh berbahasa melayu.

aku tak fasih berbahasa indonesia ... tapi aku belajar .. bukan orang suruh pun .. sebab aku rasa aku kena belajar untuk aku berkomunikasi ngan orang indon yg tak berapa faham kalau aku cakap bahasa melayu ( kalau tak silap aku .. cam sama jer kan .. ermm serumpun ke apa .. tapi kalau aku cakap cam biasa .. diaorang nie tak faham sepatah haram)

masa SPM ..aku dapat P6 untuk bahasa malaysia (nyaris melingkup).. padahal aku nie melayu (kat umah pun cakap melayu)... subject english aku dapat A2..

ramai gak la kawan2 melayu aku yg melingkup walaupun semua matapelajaran (except english subject) .. diajar dalam bahasa melayu ...

so .. sorry if im wrong ..( do respect my opinion coz i do respect others) nie semua tentang diri kita sendiri .. nak ngan tak nak .. semua yang ada nie sebenarnya bagus untuk kita .. cuma kita sendiri yang susah sangat dan menkreatif kan ia sebagai isu ..

kalau kita tak susah .. kita tak belajar .. semua nak senang .. kalau boleh makan pun nak kena suap .. get real! ...

Hazrey said...

Salam bro. Aku terpaku baca entry ni sebab tetiba aku rasa insaf, ehh bukan aku, aku rasa kau insaf. Haha.

Ok ok, serious serious.

The teaching of English was done hastily. Sebab tu penerimaannya kelam kabut dan kalut.

Sorry to say, but aku setuju pembelajaran Math dan Sains dalam bahasa Inggeris.

Di Malaysia belum ada lagi aku dengar mana mana penterjemah yang sanggup menterjemahkan buku buku ilmiah sains terutamanya dalam bahasa Malaysia secara serius. Kalau ada pun, by the time kita abis buat translation, science akan lebih evolve dan kita akan ketinggalan. So, adakah kita akan ketinggalan? Terma terma sains dan matematik sukar diterjemahkan dalam bahasa Malaysia, kerana ia merujuk kepada bahasa teknikal seperti fizik, kimia dan sebagainya.

Tetapi betul kata Najib. Sebenarnya kita ni manja sangat. Trust me, it will benefit in long run.

Bro, kenapa ramai yang bising bising terhadap PPSMI walhal kita masih ada pembelajaran Bahasa Malaysia dalam syllabus sekolah.

Satu lagi contoh, kalau betullah kita mengagungkan sangat Bahasa Malaysia, kenapa kita tunduk apabila ada acara atau majlis melibatkan bangsa lain, turut diwujudkan penterjemah, walhal yang memberi ucapan juga orang Malaysia, dan ada juga yang sudah dianugerahkan gelaran Datuk.

Ini soal yang amat amat petty. Seriously petty.

Pada aku PPSMI dalam bahasa Inggeris penting, kerana banyak teori relavitinya perlu digunakan dalam bahasa Inggeris.

Aku setuju dengan notion lipassepi.blogspot.com kerana adik aku sendiri pelajar engineering di UTM. Tunggang terbalik bahasa kita, dan akhirnya ia merugikan, kerana apabila bekerja di multinational companies, takkan keluar lagi dah perkataan seperti pemuat, perintang dan sebagainya yang digunakan penterjemah kerana pastinya manual yang ada, dalam bahasa Inggeris, paling tidak pun.

Kita perlu lihat PPSMI sebagai perkembangan daya intelek kita,perkembangan tamadun bangsa kita dan bukan sebagai penghalang kemajuan. Paling penting, jangan malas belajar. Budak rumah buruk pun boleh berjaya di Kelantan. Takkan anak anak yang ada PS3 atau Xbox tak boleh? Rumah kan ada TV satelit, tengok channel apa?

PPSMI bukan bermakna Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan diabaikan. Betul tak? Ia tetap beraja sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi tetapi pada satu sudut, kita kena lihat pembelajaran ia sebagai ladder kepada kemajuan kemahiran pengetahuan kita.

Anonymous said...

sampukan bertopeng???pengkamiran???
gile???
ada satu lg KOTE+NAGA =KOTEnaga

Anonymous said...

kalau ikutkan dari dulu lagi.. ramai yang berjaya tanpa dasar penggunaan bahasa inggeris pada masa dulu..

itu semua atas kehendak dan usaha sendiri..

dah kalau ada insan yang memikirkan buat apa belajar bahasa inggeris, bukannya aku nak pegi oversea, jadi,takkan nak paksa sampai muntah hijau suruh dia belajar bahasa inggeris.. dah nawaitu dia macam tu..

adalah lebih penting memupuk minat untuk belajar dari isu penggunaan bahasa.. kerana minat inilah yang mampu melangkaui segala rintangan.. dari tak tau apa-apa menjadi seorang yang pakar dalam bidang yang di minatinya ..

kerana ini yang menjadi keluhan ibubapa setiap hari... kenapa anak mereka tidak minat untuk belajar..

tapi di sini apa yang saya nampak ialah jika penggunaan bahasa inggeris dikuatkuasa sepenuhnya, ibu bapa perlu memainkan peranan penuh dalam memahami pembelajaran anak-anak.. tidak boleh mengharap guru semata-mata.. buat masa ini, ini saja perkara positif yang saya nampak.. yang lain-lain belum tercapai minda ini untuk mencari positif dalam dasar ini..

Anonymous said...

As someone who used to study in the US and learned the fundamental subjects such as Calculus, Trigonometry, Physics before going to freshman year, it was really hard for me to understand the terms in English because I learned Science and Math in Bahasa Malaysia.

Aku tak malu mengaku aku terpaksa repeat subject Calculus 2 kali semata-mata kerana aku keliru dengan terma-terma yang digunakan dalam Bahasa Inggeris. Dahlah buku rujukan semuanya dalam bahasa Inggeris.

Sebab itu aku sokong PSSMI.

P/S: Pernah jenguk library UKM a few years back, most Math and Science books are written in English.

Anonymous said...

Oh nak tambah lagi sikit, Bro.

4 tahun aku belajar subject Math and Science in English. Dari merangkak-rangkak sampai la ke tahap "sap sap soi" .. tapi.....
balik Malaysia, tak pulak tiba-tiba cakap bahasa Melayu dengan slang entah apa-apa. Masih fasih, masih lagi tahu diri ni keturunan Melayu. Dan yang lebih best, bila balik kampung, den tak lupo bahaso nogori den.

P/S: PSSMI bagus. Tapi pelaksanaannya beberapa tahun dulu, IMHO, kurang berjaya.

Anonymous said...

Bagus belajar maths dan sains dalam bahasa inggeris. Sebab hakikatnya, kita masih jauh ketinggalan dalam bahasa inggeris.

Kebanyakan budak-budak ambik tuition subjek yang dikira penting e.g fizik, kimia, bio tapi jarang seklai ambik tuition english. hanya mengharapkan 6 period matapelajaran Inggeris setiap minggu di sekolah. Tak cukup kooot.

Hakikatnya, dalam seharian, orang kita amat jarang menggunakan bahasa inggeris dalam perbualan. Jadi dengan belajar sains dan maths dalam bahasa inggeris, sedikit sebanyak memupuk mereka unutk lebih rajin berkomunikasi dalam bahasa inggeris. apalah salahnya jika berjaya menguasai lebih dari satu bahasa? malah lebih bagus kan. tidak lah kita ketinggalan dan sering buat lawak bodoh e.g "i suspect you la brader" (instead of respect) yang sering diutarakan oleh pelawak bijak kita.

tapi semuanya bergantung pada diri sendiri. kalau 100 tahun pun belajar sains dan maths dalam bahasa ibunda (seperti jepun,korea) tapi masih ketinggalan, tidak kah pembaharuan diperlukan?

Anonymous said...

Let me share with you abt myself first. Saya seorang head hunter and among 30 consultants, I am the only Malay there. Keje saya carikan right candidate untuk memegang jawatan2 dalam company2. Client kami selalunya bukan calang2 sbb nak bayar 5 figure fees untuk setiap candidate yang being hired by them.

Seriously said, saya dulu takle peduli sgt bab bab ni but dari analysis saya, kebanyakan even hampir lebih separuh dari candidates yang kami placed kan untuk company tu bukan melayu sebab kefasihan mereka berbahasa Inggeris (Selain dr semakin byk company yg request only Chinese bekerja utk mereka)Since you cannot speak of coz masa interview sedikit sebanyak akan terjejas.

Bangsa melayu ramai yang cerdik, pandai and skill diaorg mmg bagus tetapi satu prob diaorg kurang tahu berbahasa Inggeris, so bila tak reti cakap or tak fasih bercakap, so kurang tahu camne nak express abt themselves (convince us). Bangsa lain mmg terar bab ni walaupun skill kurang or kekadang cakap je lebih.. gitulaa. Yg penting bangsa kena maju dulu baru bahasa ke atau apa sahaja pasal bangsa tu akan naik bersama2. Ramai nak belajar bahasa Jepun ttp bukan Tagalog..kenapa Singapore tak pilih bahasa Mandarin ttp Inggeris untuk bahasa perantaraan..kenapa? mesti ada sebabnya.. baru bace kat blog che det ttg penggunaan bahasa ni.. He got points.. Satu lagi bila pergi negara lain, buku terjemahan kepaa bahasa negara tersebut memang byk tetapi di malaysia, kita kurang kakitangan nak jadi penterjemah

fynn jamal said...

as much as i love bahasa melayu (i think it's so obvious), i have to agree on english for sc & math.

im a teacher. semua level pernah ajar. dari kindergarten sampai phd students.

aku setuju dgn saudara kat atas ni, yang kata it's all about ur eagerness.

org malaysia lumrahnya perlu dipaksa untuk apa2. perlu ada sogokan baru nak buat.

terms and jargon, tak usah debate la. mmg betul. its ridiculous to translate, and our kids are left out due to inaccurate terminologies. sayang tau.

i have living proof, two friends, greater cgpa than me, yang at the end of the day jadi cikgu sekolah menengah je because of english incompetency. padahal masa sekolah dulu, mak oi. kimia dasat aa.

nak tak nak, english tu penting.

preserving bahasa melayu itu lebih penting, betul, tapi kalau melayu yang digunakan pun sekadar melayu pasar, semata2 kerana bahasa bualan, bukan kerana keindahan bahasa itu, tidak ada makna jugak, kan..?

yg mana, at the end of the day, org macam aku, kau dan beberapa yang terus mencintai the real bahasa melayu. we do our own research and we try our best to let this language live.

i will never stop loving this language. memartabatnya semana aku mampu. not as merely a lingua franca, but as my beloved beautiful soul messenger.

tah aa.
mmg susah nak debate pasal benda macam ini.

tersepit jadinya.

we need english to move far forward, but we need bahasa to never forget our roots.

god.
dilemma!

gapodio said...

aku belajar sains matematik lam bahasa melayu time skolah, bila masuk u kena belajar lam bahasa inggeris...
gila punya susah nak translate semua benda...

kalau dari kecik diajar makan nasi, sampai ke besar pegi mana2 pun nak cari nasi jugak....nak try makan roti ganti nasi bila dah besar memang la susah...

http://gapodio.blogspot.com/2009/03/ppsmiapa-sebenarnya.html

Anonymous said...

fizik sains biologi dan lain tidak perlu diajar dalam bahasa inggeris.
dizaman saya, semuanya di dalam bahasa malaysia, pendedahan module dalam bahasa ingeris hanyalah semasa amission to college. saya tidak pasti dengan penggunaan teks di universiti2 tempatan.yang saya pasti, rujukan banyak dalam bhasa inggeris. kami (saya dan kawan2 lain, antaranya yang pernah sampai ke universiti2 terbaik di london) yang bergelumang dengan bahasa melayu semasa di sekolah menengah, masih mampu menguasai bahasa inggeris sehingga di kantor pejabat.

retorik "kuasai bahasa asing" hanyalah bagi tujuan penganugerahan kontrak penghasilan buku2, dan bahan2 bagi tujuan yang tersebut.

keputusan peperiksaan sekolah akan merosot, akibat penggunaan BI yang menyukarkan pelajar untuk paham. Untuk itu, tangga gred utk lulus peperiksaan akan diturunkan bagi melihat pencapaian kelulusan yang tinggi. hasilnya, kualiti pelajar yang amat rendah.

Anonymous said...

Betul 3X. Aku pun rasa untuk pelajaran tahap sekolah rendah & tinggi patut dikekalkan je dalam bahasa malaysia. Semalam anak aku yg darjah 1 ada ujian sains dlm bahasa inggeris. Dia tag jawapan salah kat satu bahagian badan manusia yg mana pada aku kalau soalan tu bahasa melayu, dah tentu dia dpt markah penuh.Bukan aku tak ajar or ulangkaji dgn dia, tapi soalan tak ada dalam buku, dan cikgu yg tanya soalan itu ingat itu suatu soalan 'common sense'. Aku rasa mcm menyesal sbb mungkin aku yg alpa tak ajar, tapi aku bayangkan kalau ada budak2 yg ibubapa tak pandai bahasa inggeris, tak sempat nak ulangkaji dgn anak, akhirnya takkan anak dia gagal kuasai pelajaran kerana masalah bahasa je? Takkan asyik nak tuduh melayu malas,lembab etc... bukan semua melayu malas sekarang. Bayangkan kalau SPM dulu ada 1 paper inggeris, skrg jadi 6 paper berbahasa inggeris kalau ambik aliran sains. Kalau kantoi english, lagi 5 paper macamana?
Sebagai ibubapa, peranan kita dizaman mencabar ini terlalu berat sehinggakan hingga ke bahasa pun kita terpaksa titikberatkan untuk jadikan keturunan kita berdaya saing. Masa aku kecik2, ibu bapa aku jarang duduk sebelah aku untuk ajar aku kat rumah. Semua aku dapat dari cikgu, pembacaan dan inisiatif sendiri. Bukanlah aku nak kata tanpa ibubapa aku boleh berjaya, tapi aku nak bgtau zaman Dr M memerintah dulu, ibubapa aku tak perlu sinsing lengan turun padang nak pastikan aku masuk U. Disbbkan tak perlu susah payah itu aku ada adik beradik yg ramai dan semua masuk U. Tapi skrg, aku nak beranak lebih dari 2 pun aku jadi takut. AKu takut anak2 aku tak terbela sebab aku kena beri perhatian lebih kepada anak dan juga kerjaya! Kalau tidak aku & anak2 aku tak berdaya saing !

Anonymous said...

saya sangat suka dan setuju dgn entry kali ni..

sebenarnya, utk pengetahuan semua saya salah seorang pelajar ipta yg sdg mengikuti kursus pengajian bahasa melayu... sbg org yg belajar ttg bahasa ini, saya sememangnya dh sedar bahayanya ppsmi ni... tak mustahil bahasa melayu akan hilang dari dunia ni... saya bukan anti bhs inggeris, malah saya turut belajar bahasa ini..apa yang diperjuangkan oleh golongan yang menentang dasar ppsmi bknlah kerana mereka bencikan bahasa inggeris tetapi disebabkan kegusaran takut bahasa melayu hilang dari dunia ini...
kalau anda lihat sejarah2 dunia, sebuah bangsa boleh terhapus apabila bahasanya dihapuskan..byk contoh yang kita boleh jadikan tauladan.mahukah anda lihat bangsa melayu yang kita sayangi ini hapus kelak?? perkara ini bukanlah sesuatu yang mustahil!

saya tdk menentang sekiranya kerajaan mahu meningkatkan penguasaan bahasa inggeris di kalangan rakyat. tapi idea menggunakan ppsmi bknlah idea yg baik. bak kata saudara pengarang..gadaikan bahasa kita utk tingkatkan bahasa asing! apa semua tu??
benar rakyat msia lemah dalam penguasaan bahasa inggeris.. mengapa bukan subjek bahasa inggeris di sekolah yang diperbaiki dan dinaiktarafkan agar pengajarannya menjadi lebih memenuhi kehendak semasa?? bukanlah lebih baik sekiranya pengajaran bahasa ini dikaji semula?

hmmm..entahlahh..bak kata pengarang, nasi dah jadi bubur..

aku pun bukan siapa2..cuma pemerhati kecil yang tak dapat buat apa2..

kesian bahasa melayu, kesian bangsa kita...

Anonymous said...

selama ni takde org wat piket pasal
pengunaan bahasa pasar
bile kerajaan laksanakan ppsmi ni
suma sibuk kata bahasa melayu pupus
gile ape???
pencemaran bahasa tu pun tak penah org pertikaikan
hari2 kita guna,dgr,lihat bahasa pasar takde sape pun persoalkan nye
bila bab belajar bahasa inggeris je
sibuk kata bahasa melayu tu akan pupus.
setau aku matapelajaran bahasa melayu masih ade lagi dan diajar dalam bahasa melayu
jd ape yg dikatakan pupusnye bahasa melayu????
klu kita sendiri taknak guna bahasa melayu adakah itu salah cikgu math yg mengajar bahasa inggeris????

Hazrey said...

aku setuju dengan apa yang ditulis sayang bangsa. Dan aku sedikit tergelak, kerana apa yang dikatakan MEMANG BETUL. Bangsa kita lemah dalam menguasai bahasa lain. Dan sayang bangsa lupa nak cakap: walaupun tak fasih berbahasa Inggeris, calon calon mintak gaji tinggi tinggi.

Aku nak tambah, agaknya dalam peperangan, manual persenjataan tu semua dalam bahasa Malaysia? Ada tak sesaper nak translate?

Shahpaskal, over to you..

Precious said...

Anonymous kesal sebab anaknya tak dapat jawab soalan Sains hanya kerana tak tahu term Bahasa Inggeris. 'Kalau dalam Bahasa Melayu, mesti anaknya dapat jawab'. Pernahkah beliau terfikir 'Kalaulah anak saya tau berbahasa Inggeris (bahagian badan manusia tu sangatlah basic yang saya rasa syllabus budak tadika), tentu soalan basic ni dia dapat jawab'. Saya kira beliau perlu mengurangkan 'kalaulah .. kalaulah ..' tapi kena lebihkan 'kalau gitu, saya mesti ..' Contohnya, 'kalau anak saya tak tahu term BI, saya mesti lebih menekankan penguasaan vocabnya'.
Pada saya, kalau kerajaan dah pilih PPSMI, itu adalah hasil setelah pertimbangan2 dibuat oleh orang2 yang pakar. Saya menerima dan menyokongnya.
Selamat maju jaya.

DonCorleone said...

Sharrul Rizal Hashim - Yes. Kita masih belum sedar terutama tentang senjata yang tak bermata itu, iaitu bahasa.

Akmar Anuar - Terima kasih kerana menyokong.

Ayyman Rahim - Memang kita sedar bahawa kebebasan bersuara di mana-mana negara pun tiada yang absolut tetapi sayang kalau kita kata kita demokrasi tetapi kita seolah-olah diperintah dengan kuku besi. Kita kena yakin dengan diri sendiri dan selalu berdoa bahawa sentiasa ada cahaya di penghujung terowong yang gelap itu.

Siti Fatimah - PPSMI memang bukan isu politik tetapi hakikatnya ialah memang ada parti politik yang mempolitikkan PPSMI ini dengan harapan nak buat rakyat membenci pemerintahan sekarang. Itu memang cara busuk sesetengah orang politik sedangkan apa yang berlaku sekarang ialah sesuatu yang menguji diri kita semua dalam soal jati diri. Jati diri melambangkan bangsa dan negara dan tanpa jati diri maka bangsa dan negara ini kembali dalam bentuk penjajahan minda yang maha hebat. Anyway, saya hargai sokongan anda itu dalam isu ini.

Lipas Sepi (Anon) - Aku dah baca Lipas Sepi dah and ternyata pandangan dia tak sama dengan pandangan aku. Lipas Sepi memberikan pandangannya yang tidak matang dalam soal ini tetapi pandangan tidak matang ini adalah berdasarkan pengalaman dia dan aku hormat pengalaman dia. Cuma macam aku selalu katakan: "Pandangan dunia dari mata burung, bukan dari dalam tempurung."

Fad Ariffin - Kita hanya bisa berdoa. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Bayangkan anak-anak Melayu kita yang ada di Parit Raja, Batu Gajah dan sebagainya. Yang sebenarnya bijak dalam Sains dan Matematik berbahasa Melayu tetapi dek kerana segan kerana tidak bisa berbahasa Inggeris dengan baik, maka mereka akan pasti ketinggalan. Dah lah tu, kita ni dah lah hidup dalam suasana yang suka sangat "make fun" dalam soal berbahasa sebagaimana yang selalu kita dengar dalam Sinar FM "I Follow" tu.

Hazrey - Aku pelik kenapa kita nak gelakkan usaha translation seperti mouse=tetikus kerana itu kan at least menunjukkan kita ni pro aktif? Biarlah banyak mana pun terma dalam bahasa Inggeris, kita sepatutnya cari bahasa Malaysia yang sesuai untuk dialihbahasakan.You said it will benefit us in a long run? What the fuck? Kalau serious nak perhebatkan bahasa Inggeris, sepatutnya semua subjek di sekolah gunakanlah bahasa Inggeris tapi pada masa yang sama perhebatkan 10 kali ganda pembelajaran dalam Bahasa Malaysia. Kenapa guna only Sains and Maths sahaja sedangkan itu hanya membabitkan formula. Kan lebih baik guna subjek yang ada lebih banyak literature seperti Sejarah and Geografi? Apa yang jadi sekarang ialah, the government has open the door untuk meniagakan bahasa Malaysia dan melelongkannya. Kalau sekarang hanya Sains dan Maths saja dalam English, esok pulak macam mana?

To the rest: Entahlah. Aku tak marah kepada yang tak sokong and aku berterima kasih kepada yang menyokong. Aku fikir susah sangat nak yakinkan orang bahawa PPSMI adalah penyakit yang akan berkudis dalam bangsa kita dan akhirnya akan menyaksikan kita menggadai bangsa sendiri. Fikirkanlah. Aku rasa apa yang kerajaan patut buat ialah pertingkatkan subjek bahasa Inggeris di sekolah-sekolah. Aku masih ingat saat aku belajar luar kampus di UiTM...semua pelajar UiTM wajib lulus Bahasa Inggeris sehingga ke Part 6 and kalau tak pass maka tak boleh grad. Tapi aku pelik sebab ramai di kalangan pelajar UiTM yang dah grad still suck in English. What does that means? Itu Universiti tu....kalau sekolah macam mana?

harniza hameed said...

yes..me pon stuju sains n math lam bahasa inggeris...
even in university,
sains n math dlm bahasa inggeris..
sy xtau mane salahnye method nih..
kite kena ajar org malaysia sejak dr awl lagik..
so that bile da masuk ke ipta/ipts..
dierg da xkekok k..

lagipon pd pndpt sy..
hanye math n sains jek kan dlm bi..
yg len still lam bm..
kalo nak perkasakan bm ..
byk lagik peluang..
org yg bangkang slalunye org yg xmelalui..
lagipon article,journal and reference book sumenye dlm bi
adoyai
kalo sume mende2 tuh nak translate dlm bhs melayu..
mmmm..
pikirkanla betapa mundurnye malaysia..
mmmm...me sokong sains n math dlm bi..okeyh..
sorry sbb mencelah tetibe

Anonymous said...

siapa sebenarnya yg membantah??
siapa belakang gmp??
kebanyakkan dr persatuan cina dan india???
kenapa diorang bantah???

Anonymous said...

padan muka kita, tak kira lah apa yang berlaku sekalipun.sebab kita memang ntah apa apa. dari pacal hina sampai lah raja semua pun sama saja. kadang kadang dah bosan dah nak sebut melayu. kita pandai komen je, contoh ´´saya sedih melihat anak bangsa´´ pastu kau pergi layan akademi fantasia la, dok layan melodi lah, cerita roslan shah lah. itu je lah..ada program ilmiah di tv? tak kira lah bahasa apa pun.berkualiti? popular? kita tonton? kita suruh anak kita minat albert einstein ke aznil nawawi? pegi mamposlah. kalau bodoh, belajar bahasa apa pun bodoh, kalau pandai, buta pun boleh jadi saintis dgn baca braille je. pastu ada pulak orang melayu dok perlekeh bangsa dan bahasa melayu sendiri. aduhai...nasib baik kita kat asia tenggara bukan di tebing gaza, kalau tak dah pupus dah semua. tapi kalau pupus pun takpelah, orang tak sedar pun wujud.

Anonymous said...

enough with "bahasa melayu akn hilang di dunia"..
selain tu, byk lagi masalah akn berlaku akibat PPSMI ni.

apa rasionalnya PPSMI ni?

mcm mana dgn nasib murid2 di luar bandar? dahlah maths dgn science tu susah..tmbh dgn murid2 luar bandar tu mmg ramai yg tak pandai english..mcm mana dorg nak pandai maths dgn science kalau english pun tak pandai?( utk sekolah rendah)
kalau nak murid2 pandai english, beri lah penekanan dlm bahasa inggeris tu sendiri.
ni nak suruh guru2 ajar dlm english pulak..
jgn egois wey

fikir ttg anak2 luar bandar, kwsn pedalaman, org asli yang pegi sekolah tu..
bahasa melayu pun ada jugak yg tak fasih.. inikan pula bahasa inggeris..
korg tak kesian ke dgn dorg?
bila nak pandai kalau mcm ni

fikir2kanlah.

Anonymous said...

to name shayew niza,

ko ada fikir tak mcm mana murid2 yang tak pandai english, tapi terpaksa belajar maths dan science dalam english? maths dgn science tu dahlah susah. ko yakin tak kalau dorg blajar maths dgn science dalam english, secara automatic dorg pandai english?
tidak semudah itu.

ko tak fikir ke ttg budak2 sekolah rendah di kwsn pedalaman?