Mar 10, 2009

Anu Dalam Botol. Aku tak tahu nak gelak atau diam tentang judul filem baru Raja Azmi ni. Tapi dia kata ini filem serius!

Artikel yang aku tulis di bawah ini tercetus daripada berita yang aku baca di ruangan hiburan akhbar Harian Metro tentang filem yang mahu dihasilkan oleh Raja Azmi yang sudah ada judulnya iaitu Anu Dalam Botol.

Fuckin catchy title, I must say. Raja Azmi all out to make this film happen and as usual she is shouthing to all the media yang mahu siarkan apa dia kata tentang filem yang bakal dia hasilkan itu. That is the typical Raja Azmi I know. Tak cukup dengan itu, Raja Azmi juga bukan main lagi "propa" yang dia akan beli kosmetik and kostum bagai di Los Angeles, California.

She is always ready to be grilled by the media. Frankly, she knows that people knows that she LOVES the attention. Well, its okay what.

From my point of view, Raja Azmi has always crave the attention of the media and she has never "segan-segan" to put herself out there for the publicity. That is just her style and aku tahu ramai orang menyampah dan meluat dengan cara dia tu. Tak cukup dengan itu, Raja Azmi juga suka cari subjek yang memang dia tahu akan undang kontroversi di kalangan media.

Bravo Raja Azmi, you did it again. Anu Dalam Botol will tell a tale untuk kononnya "buka mata" masyarakat tentang pondan/homoseksual/faggot/gay (whatever lah okay). Raja Azmi mahu cipta sejarah dengan Anu Dalam Botol.

Entah macam mana bila aku google Anu Dalam Botol, aku dapat gambar ni. Hahah.

Namun, Anu Dalam Botol kalau ia menjadi pun, bukanlah filem pertama yang membawa kisah pondan ini sebab Osman Ali pada tahun 2000 pernah buat Bukak Api.

Anyway, laporan dalam Harian Metro itu menyebut ramai artis tempatan yang pergi menjalani uji bakat untuk Anu Dalam Botol and Raja Azmi has this to say about it: "Tidak dinafikan, mulanya ramai yang tidak yakin mungkin kerana mereka fikir saya sengaja mahu bikin kontroversi. Namun, selepas menjelaskan matlamat di sebalik pembikinan Anu Dalam Botol kepada pelakon itu sendiri termasuk bantuan media, ramai yang mula buka mata."

Penulis, Vito Russo, dalam bukunya, The Celluloid Closet, ada menganalisa "kehadiran" golongan gay dan lesbian dalam filem di Hollywood di antara tahun 1890 sehingga 1980 dan sekaligus turut mengkaji sejarah homophobia.

Russo memberikan argumen bahawa penampilan watak gay dan lesbian di kalangan filem Hollywood masa itu seringkali bersifat kejam dan homophobic.

Ini dia Vito Russo yang menulis buku itu.

Bagi Russo, homoseksualiti di Hollywood ketika itu dijadikan sebagai objek atau bahan ketawa dan kutukan. Watak pondan digambarkan sebagai lelaki yang lembik (sissy) namun bagi Russo juga, "kelembikan" itu tidak menampilkan masalah kerana ia berada di pertengahan di antara maskulin dan feminin.

Dan ini lah bukunya.

Apa pun, sejak 1990 pula, Hollywood telah banyak memberikan improvisasi terhadap watak-watak gay, homoseksual dan lesbian ini. Populariti filem-filem seperti The Birdcage (1996/Mike Nichols), To Wong Foo (1995/Beeban Kidron), Flawless (1999/Joel Schumacher) atau In & Out (1997/Frank Oz) memberikan maksud bahawa memang audiens suka menonton filem yang membawakan tema gay dan lesbian.

Lihat di bawah, antara poster filem tema gay yang dinyatakan oleh Russo.






Bagaimanapun, bagi Hollywood, ia masih tidak mencukupi, kerana pengkritik menganggap pembikin filem masih terlalu berhati-hati untuk membuat filem dengan ada tema gay atau watak gay dan sebagainya. Bagi Hollywood, menghasilkan sesebuah filem dengan tema gay atau lesbian, memberikan risiko tinggi terhadap filem berkenaan untuk gagal secara komersil.

There you go...after berpuluh-puluh tahun dengan pelbagai transisi yang dilalui oleh industri filem Hollywood, ia masih belum sampai ke tahap sepatutnya dalam soal menjadi lebih liberal terhadap golongan pondan-pondan ni.

But Raja Azmi is challenging us to accept Anu Dalam Botol sebab dia kata (as quoted dalam Berita Harian bertarikh 3 Feb 2009): "Ia sebuah cerita cinta yang sangat berat. Ia bukan filem mengenai golongan 'adik-adik', sebaliknya judul yang cukup serius. Saya ingin berdakwah menerusi filem ini. Ia memaparkan sisi hitam dan percintaan apabila kita bersikap berlebihan. Dalam agama kita sendiri, kita tidak digalakkan berlebih-lebihan dalam melakukan sesuatu perkara. Begitu juga apabila bercinta, usah menjadikannya begitu ekstrem kerana padahnya bukan kecil."

Okay hold on. Lets analyze that....

* "Ia sebuah judul yang serius"? - Seriously? "Anu" tu serius? Well, fuck me then!
* "Ia bukan filem mengenai golongan 'adik-adik'? - Seriously, what the fuck is this "adik-adik" thing? Who the fuck cipta "adik-adik"?
* "Saya ingin berdakwah." - Now is it going to be religious?

I'm just pointing out certain things aje tu.

In Hollywood, they really fight for gay and lesbian rights until today.

Kemenangan Sean Penn as Harvey Milk dalam Milk really means something already kan?

Sean Penn (kiri) and the actual Harvel Milk (kanan).

Aku tak berapa setuju dia menang Best Actor walaupun dia adalah one of my favourite actor kerana bagi aku lakonan Mickey Rouke dalam The Wrestler jauh lebih bagus. (Sorry ye, menyimpang sikit)

But, aku cuma teringin nak tahu relevan dan signifikan Raja Azmi mahu bikin Anu Dalam Botol.

Aku setuju sangat kalau ia sekadar sebuah fiksyen because gay/pondan is a fucking trend these days tapi apa kata kalau ia adalah untuk "educate" kita tentang falsafah, pemikiran, gaya hidup atau "menjemput" kita untuk menerima homoseksualiti.

Are we ready for that?

Yang aku pasti Bapak Gula-Gula akan rebel dulu!

As for the rest of you guys, just...



KEEP IT COOL.

Kredit gambar: http://img166.imageshack.us/img166/8701/252008bottleredwoodakq2.jpg

19 comments:

Obefiend Weiland said...

don

she is trying so hard to be Yasmin Ahmad. unliek Yasmin she does not have people kissing her arse even if the films are quite frankly shite.

i just came back from the preview screening of Talentime. i think this film is a joke by Yasmin. put noobs and amateurs as the leading actors. so in a sense the film itself is a "talentime". full of bad acts and even worse acting.

but dont be shocked if her fans think its yeat another opus from Yasmin

as for this kote dalam botol film. haha. a few malaysian actor is trying to pull a Gyllenhall i think. saw the promo shot at Budiey too. can't stop laughing because they still retain their masculinity. maka make up dari california tu gagal nak transform these wannabe fags kepada cinematic fag. costume department patut kena sack aje for failing to convince me that these actors can be pondans in real life

but why audition when we have Azwan Ali

i bet AA is mad as hell he wasn't even considered as the lead role! HAHAHA HAHA AHAH HAAH HA AHA

lavidalabelle said...

owhhh i really despise Raja Azmi. apa-2 jelah filem yg dinak keluarkan. mcm SYOK SENDIRI. sebenarnya dia mahu ATTENTION pada DIRINYA. aku rasa baik dia buka blog jadi boleh jadi internet selebriti yg sensasi kalah Hazwang Hali.

oh oh, kalau hazrey baca pasal pondan habislah, keluar semua sampah seranah dia berbakul-bakul. hahahahaha

azman said...

Raja AZMI?

2 perkara yang aku fikirkan ttg RA sebaik namanya disebut
1. filem2nya tak laku
2. bijak mencipta kontroversi.

dulu pun dia pernah menulis buku lucah, dengan niat suci, menggalakkan minat membaca. Ternyata RA memang tolol kerana kaedah kotor sedemikian terpaksa dibuat untuk menarik orang Malaysia membaca. dan dia juga tolol kerana mangga, URTV, Media Hiburan dan banyak lagi majalah lucah/separa lucah telah bersepah dalam pasaran malaysia.

pernah juga dulu dia menulis buku JIJIK, sebagai jawapan kepada buku SHIT karangan shanon Ahmad. Sayang, langkahnya itu tidak mampu mengundang kontroversi @ publisiti yang dimaukannya.

Sayang sekali ketekalan, keazaman yang beliau miliki selepas kegalan filem2nya tidak mampu mendidik dia untuk berusaha menghasilkan karya yang lebih bermaruah dan bermoral. sebaliknya dia terus berpaut pada kontroversi untuk menolak karyanya ke hadapan.

areyoung said...

pun begitu, Haru Biru tetap aku sanjung.

serius!

Anonymous said...

aku bkn penyokong raja azmi. tapi aku suka baca buku black widow dia. tu je pun buku dia yg aku baca. movie x tengok langsung pun. (ehhh. ada ke movie blackwidow??)

kalau dibaca tentang sinopsis. jalan cerita ni bagus. sebagai peringatan kepada golongan maknyah. bkn gay. bkn lesbi.

dia menggunakan filem ini untuk mengingatkan kepada golongan maknyah supaya jangan sekali2 mengubah kejadian Tuhan. jangan dibuang 'anu' yg dianugerahkan Tuhan kepada seorang lelaki. sebab kalau laa ditakdirkan Tuhan buka hati maknyah itu untuk menjadi lelaki sejati, & jatuh cinta kepada perempuan sejati...bagaimana nak mendirikan rumahtangga jika tiada 'anu'.

jalan cerita yang menarik bagi aku. cuma tajuk filem ini agak mengganggu. mungkin jika ditukar sedikit tajuknya, ok kot.

well, ini hanyalah pandangan aku. maaf jika ada tersalah kata :D

Obefiend Weiland said...

hazrey tidur ke? aku menanti dari tadi

DonCorleone said...

Obiefiend - As usual, Yasmin amat excited about the film when i spoke to her. We met (with Hazrey sekali) when we were at the airport leaving to Jakarta last 2 weeks. I hope it will be good lah. Anyway, about Raja Azmi wanting to be Yasmin...hmmm, am not sure about that. In fact, am not sure at all about the direction of all her films. As for Azwan Ali as the main lead, I fuckin agree man!!

i.am.belle - You despise Raja Azmi. I bet you mesti dah nonton Cinta 200 Ela. Hahahahaha. That films memang macam gampang tahap bangang. And yes, Hazrey pasti "meletup" dengan cerita pondan ni.

Azman - Raja Azmi-Raja Kontroversi. Pendekatan yang kotor seperti yang anda kata itu memang jadi modus operandi Raja Azmi sejak dulu and dia memang kering hati. Sometimes I guess, it is good tetapi sometimes dia buat orang menyampah dengan cara dia tu. Tapi apa pun, dia memang selamba aje.

Areyoung - Haru Biru kau suka ye? Baguslah. :)

Fafarafa - Maknyah, pondan, faggots, queer - panggilah apa pun. Aku generalize semua itu sebagai golongan PONDAN sahaja sebab senang walaupun ia dibangkang sepenuhnya oleh buah hati aku, si shoeshineazreen.blogspot.com

Obiefiend - Aku rasa Hazrey tengah kumpul kudrat untuk sesi belasah sat lagi.

Hazrey said...

Salam DonC.

Aku setuju dengan entry ni. Apatah lagi, kalau ia berkaitan pondan. Aku suka pondan.. sorry tak abis ayat tu, aku suka pondan dihina sebab mereka takkan makan saman, dan mulut macam anak babi.

hahahah, this is another motherfucker waiting to be strike by lightning. kebetulan musim hujan.

hahaha.

I have a very very simple verdict.

Raja Azmi is brilliant! Damn brilliant. Why? Because she knows very well that tenuk tenuk yang menulis hiburan kat paper tu adalah pondan. Yes, pondan. So Raja Azmi definitely had made her study very well. And she is using that to her advantage.

Dia menggunakan kelebihan itu. Her IQ must be more than 200. Seriously she is.

Pastinya, and trust me, akan ada satu adegan di mana ia menggunakan talent talent yang takder talent, terutama pondan pondan yang menulis kat ruang hiburan.

Dan please check, pastinya pada satu peringkat nanti, akan menceritakan betapa golongan pondan dianiaya dalam masyarakat. Today, Malaysia akan menerima filem seperti ini secara cliche, tak mustahil satu hari nanti, golongan laknat ini akan meminta diadakan satu rang undang undang agar golongan pondan diberi hak yang sama termasuk bilik air sendiri sebab Obefiend ada menulis, toilet lelaki tahi bersepah. (Aku tak perasan sgt dalam toilet lelaki sebab aku biasanya tutup mata dan hidung, mungkin dia buat analisa).

Aku taknak menulis pepanjang kat blog kawan aku ni (sebab dah pernah kena sound itu hari tulis panjang sangat.. haha), tapi aku minta Majlis Fatwa menasihatkan Raja Azmi agar tidak meneruskan filem itu sebab ia bagai menghalalkan pondan. Memanglah dia cakap bukan kisah adik adik, tapi cerita pokoknya pasal apa? Bak kata kau DonC, banyak persoalan.

Dan aku setuju pada penutup entry kau ia satu cara bagai cara Yahudi mengaburi pemikiran kita supaya menghalalkan benda yang haram.

Harap Lembaga Penapis Filem tak buta mata, dan jangan biarkan pondan menakluki minda masyarakat. Pinggirkan mereka, hina mereka, damn them sebab mereka takkan berubah walau diberi nasihat.

Ohh dont expect any minister to comment sebab depa sibuk 24 March.

Cheers!

p/s: hahaha, anak babi tenuk tu tak pakai anonymous lagi ker? weii mana kau anak babi tenuk? hahah you know who you are, you motherfucker.

And jap, cliche tajuk tu. Anu or Anus? Anu cannot be in a bottle. It is cliche title. Same goes, a dick in a pondan's butt. So, haramkan movie ni. Haramkan.

Ayyman Rahim said...

Azwan Ali mesti suka habis cerita ni kannn?

lavidalabelle said...

BroDonC,
wah, exactly. aku tak tonton filem Cinta 200 ela tu okey, aku ternampak promo Rashid dan Wardina menari2 kat ldg estet mana tah. and confirmed GARBAGE beb. ergghhh. and Rashid berlakon? laislabonita dia main BADMINTON lah bukan 'PELAKON'! BODOH punya kakak ipar Rashid.

oh aku rasa apa pun ANU DALAM BOTOL bisa menggegarkan industri filem malaysia. BIKIN PANASSSSSSSSSSS.

Kristal Media Group said...

Dijemput hadir ke majlis Retrospektif Sutradara Indonesia; RIRI RIZA yang terkenal dengan filem Laskar Pelangi, Gie, Eliana Eliana etc anjuran Fakulti Teknologi Kreatif & Artistik, UiTM.

Di Pawagam Mini P.Ramlee pada 14 & 15 Mac 2009 (Sabtu & Ahad) dari jam 10 pagi hingga 6.30petang.

Antara acara adalah tayangan 3 buah filem beliau, sessi apresiasi dan bengkel untuk pelajar perfileman.

Jadual acara boleh dirujuk di skrinfilem.blogspot.com

Jadi, moh le ke sana... =) datang, jangan tak datang... =)

Mintak tolong hebahkan sekali pada keluarga, saudara mara, ibu bapa, anak anak, kawan2 etc... =)

Hazrey said...

KAH KAH KAH... kah kah kah.. hahaha.. DonC, you know why am I laughing. Hahahahah

Desert Rose said...

Haha Yea she did it again.

Since her Black Widow lagi, i gila kesian kat makhluk Tuhan yg sorang ni.

So much look-at-me-i-beg-u.

Why cant she be doing something which acceptable to her intelligence and I really wish read ur blog and all those comments.

I remembered she was a guest in a talk show yg berdialog (mengutuk actually) film Yasmin Ahmad , Gubra & Sepet. She slammed Yasmin, sayaing Yasmin should have make film yg ada unsur2 islamic so that she berdakwah and her (Yasmin's) film are all morally corrupted. Ironically, at that time she was wearing a high slit skirt samapi namapk celah bedah dia. Furthermore dia buat cite heroin bonking her own adik/abg ipar ???

And now this, ohhh she is soooo holy.

Man, I pity her

Anonymous said...

macam mana la filem anu dalam botol ni boleh proceed? dah la tajuk pun mcm S**L. aku tak puas hati bila filem yasmin(muallaf) banyak scene yg akan di potong kalau release nanti.I mean,tajuk filem muallaf, ape lah sangat adegan yang akan ada pun. muallaf cerita pasal saudara baru dalam Islam kan? yang raja azmi ni bikin filem noknok(pondan), konon ada kelainan la??rubbish!dah banyak filem pondan la. even RTM pun dah buat drama pondan okay!real pondan yg berlakon!lagi hebat. ketinggalan la lu minah!

oooo....raja azmi nak copy filem brokeback mountain ke??adoyaiii..
tolong la jgn bg aku muntah.

kau peluh ketiak banyak mana pun, tak kan boleh tiru yasmin ahmad. filem haru biru kau lagi sucks!! LOW QUALITY. kalau tak sebab adik kau paksa aku tengok haru biru tu, tak akan aku tengok la!

anyss said...

Doakan dia diberi hidayah :)
Ingatkan dah insap selepas cinta 100 Ela hu hu hu

Aloy Paradoks said...

nanti gua nak buat pulak,,,"anu di mana?"

ajie said...

Raja azmi patut buat jerla film animasi anak2 sidektu..lg ok hapa...dr filem durjana ni...

ondscene said...

suruh minsh gampang tu jaga anu dia dulu sebelum sibuk dengn anu org lain.
dia bukan bijak, tapi kerana ketololan dia lah maka dia nak buat filem cm ni.
alasan ugama?go to hell pd minah ni.akupun setuju pd hazrey, majlis fatwa ke, finas ke atau apa benda yg nak luluskan, haramkan je. minah ni kan memang terkenal dgn publisiti murahan dia tu,dan hasilnya, adalah filem semi lucah.
itulah seni bagi RA.

Shahriza Mahmud said...

salam,
cerita ini kalau dibuat mengikut penceritaan yang betul oleh orang yang betul dengan lakonan yang mantap tanpa memandang rupa paras dan sekadar populariti semata, ianya benar akan menginsafkan.

ceritanya dari cerita benar orang lain dan ianya benar tragis..

serius, ianya akan menginsafkan jika tidak diharu-birukan dengan memainkan atau menambah kosong kegiatan maknyah.

dia boleh lari terus dari dunia maknyah tanpa langsung memaparkan walau satu maknyah pun. Itu bergantung kepada kebijaksaannya.

TAPI pasti dia MAHU juga menunjukkannya untuk dikontroversikan.

tajuknya boleh ditukar sebenarnya kepada tajuk yang lebih menjurus kepada keinsafan kerana dari sinopsis orang dah tahu cerita yang nak disampaikan tapi tentu ianya tak akan terjadi tanpa campurtangan sesiapa.

Cerita ini besar, berat dan menarik JIKA ianya dibentangkan oleh orang yang boleh mengangkatnya.

Mar 10, 2009

Anu Dalam Botol. Aku tak tahu nak gelak atau diam tentang judul filem baru Raja Azmi ni. Tapi dia kata ini filem serius!

Artikel yang aku tulis di bawah ini tercetus daripada berita yang aku baca di ruangan hiburan akhbar Harian Metro tentang filem yang mahu dihasilkan oleh Raja Azmi yang sudah ada judulnya iaitu Anu Dalam Botol.

Fuckin catchy title, I must say. Raja Azmi all out to make this film happen and as usual she is shouthing to all the media yang mahu siarkan apa dia kata tentang filem yang bakal dia hasilkan itu. That is the typical Raja Azmi I know. Tak cukup dengan itu, Raja Azmi juga bukan main lagi "propa" yang dia akan beli kosmetik and kostum bagai di Los Angeles, California.

She is always ready to be grilled by the media. Frankly, she knows that people knows that she LOVES the attention. Well, its okay what.

From my point of view, Raja Azmi has always crave the attention of the media and she has never "segan-segan" to put herself out there for the publicity. That is just her style and aku tahu ramai orang menyampah dan meluat dengan cara dia tu. Tak cukup dengan itu, Raja Azmi juga suka cari subjek yang memang dia tahu akan undang kontroversi di kalangan media.

Bravo Raja Azmi, you did it again. Anu Dalam Botol will tell a tale untuk kononnya "buka mata" masyarakat tentang pondan/homoseksual/faggot/gay (whatever lah okay). Raja Azmi mahu cipta sejarah dengan Anu Dalam Botol.

Entah macam mana bila aku google Anu Dalam Botol, aku dapat gambar ni. Hahah.

Namun, Anu Dalam Botol kalau ia menjadi pun, bukanlah filem pertama yang membawa kisah pondan ini sebab Osman Ali pada tahun 2000 pernah buat Bukak Api.

Anyway, laporan dalam Harian Metro itu menyebut ramai artis tempatan yang pergi menjalani uji bakat untuk Anu Dalam Botol and Raja Azmi has this to say about it: "Tidak dinafikan, mulanya ramai yang tidak yakin mungkin kerana mereka fikir saya sengaja mahu bikin kontroversi. Namun, selepas menjelaskan matlamat di sebalik pembikinan Anu Dalam Botol kepada pelakon itu sendiri termasuk bantuan media, ramai yang mula buka mata."

Penulis, Vito Russo, dalam bukunya, The Celluloid Closet, ada menganalisa "kehadiran" golongan gay dan lesbian dalam filem di Hollywood di antara tahun 1890 sehingga 1980 dan sekaligus turut mengkaji sejarah homophobia.

Russo memberikan argumen bahawa penampilan watak gay dan lesbian di kalangan filem Hollywood masa itu seringkali bersifat kejam dan homophobic.

Ini dia Vito Russo yang menulis buku itu.

Bagi Russo, homoseksualiti di Hollywood ketika itu dijadikan sebagai objek atau bahan ketawa dan kutukan. Watak pondan digambarkan sebagai lelaki yang lembik (sissy) namun bagi Russo juga, "kelembikan" itu tidak menampilkan masalah kerana ia berada di pertengahan di antara maskulin dan feminin.

Dan ini lah bukunya.

Apa pun, sejak 1990 pula, Hollywood telah banyak memberikan improvisasi terhadap watak-watak gay, homoseksual dan lesbian ini. Populariti filem-filem seperti The Birdcage (1996/Mike Nichols), To Wong Foo (1995/Beeban Kidron), Flawless (1999/Joel Schumacher) atau In & Out (1997/Frank Oz) memberikan maksud bahawa memang audiens suka menonton filem yang membawakan tema gay dan lesbian.

Lihat di bawah, antara poster filem tema gay yang dinyatakan oleh Russo.






Bagaimanapun, bagi Hollywood, ia masih tidak mencukupi, kerana pengkritik menganggap pembikin filem masih terlalu berhati-hati untuk membuat filem dengan ada tema gay atau watak gay dan sebagainya. Bagi Hollywood, menghasilkan sesebuah filem dengan tema gay atau lesbian, memberikan risiko tinggi terhadap filem berkenaan untuk gagal secara komersil.

There you go...after berpuluh-puluh tahun dengan pelbagai transisi yang dilalui oleh industri filem Hollywood, ia masih belum sampai ke tahap sepatutnya dalam soal menjadi lebih liberal terhadap golongan pondan-pondan ni.

But Raja Azmi is challenging us to accept Anu Dalam Botol sebab dia kata (as quoted dalam Berita Harian bertarikh 3 Feb 2009): "Ia sebuah cerita cinta yang sangat berat. Ia bukan filem mengenai golongan 'adik-adik', sebaliknya judul yang cukup serius. Saya ingin berdakwah menerusi filem ini. Ia memaparkan sisi hitam dan percintaan apabila kita bersikap berlebihan. Dalam agama kita sendiri, kita tidak digalakkan berlebih-lebihan dalam melakukan sesuatu perkara. Begitu juga apabila bercinta, usah menjadikannya begitu ekstrem kerana padahnya bukan kecil."

Okay hold on. Lets analyze that....

* "Ia sebuah judul yang serius"? - Seriously? "Anu" tu serius? Well, fuck me then!
* "Ia bukan filem mengenai golongan 'adik-adik'? - Seriously, what the fuck is this "adik-adik" thing? Who the fuck cipta "adik-adik"?
* "Saya ingin berdakwah." - Now is it going to be religious?

I'm just pointing out certain things aje tu.

In Hollywood, they really fight for gay and lesbian rights until today.

Kemenangan Sean Penn as Harvey Milk dalam Milk really means something already kan?

Sean Penn (kiri) and the actual Harvel Milk (kanan).

Aku tak berapa setuju dia menang Best Actor walaupun dia adalah one of my favourite actor kerana bagi aku lakonan Mickey Rouke dalam The Wrestler jauh lebih bagus. (Sorry ye, menyimpang sikit)

But, aku cuma teringin nak tahu relevan dan signifikan Raja Azmi mahu bikin Anu Dalam Botol.

Aku setuju sangat kalau ia sekadar sebuah fiksyen because gay/pondan is a fucking trend these days tapi apa kata kalau ia adalah untuk "educate" kita tentang falsafah, pemikiran, gaya hidup atau "menjemput" kita untuk menerima homoseksualiti.

Are we ready for that?

Yang aku pasti Bapak Gula-Gula akan rebel dulu!

As for the rest of you guys, just...



KEEP IT COOL.

Kredit gambar: http://img166.imageshack.us/img166/8701/252008bottleredwoodakq2.jpg

19 comments:

Obefiend Weiland said...

don

she is trying so hard to be Yasmin Ahmad. unliek Yasmin she does not have people kissing her arse even if the films are quite frankly shite.

i just came back from the preview screening of Talentime. i think this film is a joke by Yasmin. put noobs and amateurs as the leading actors. so in a sense the film itself is a "talentime". full of bad acts and even worse acting.

but dont be shocked if her fans think its yeat another opus from Yasmin

as for this kote dalam botol film. haha. a few malaysian actor is trying to pull a Gyllenhall i think. saw the promo shot at Budiey too. can't stop laughing because they still retain their masculinity. maka make up dari california tu gagal nak transform these wannabe fags kepada cinematic fag. costume department patut kena sack aje for failing to convince me that these actors can be pondans in real life

but why audition when we have Azwan Ali

i bet AA is mad as hell he wasn't even considered as the lead role! HAHAHA HAHA AHAH HAAH HA AHA

lavidalabelle said...

owhhh i really despise Raja Azmi. apa-2 jelah filem yg dinak keluarkan. mcm SYOK SENDIRI. sebenarnya dia mahu ATTENTION pada DIRINYA. aku rasa baik dia buka blog jadi boleh jadi internet selebriti yg sensasi kalah Hazwang Hali.

oh oh, kalau hazrey baca pasal pondan habislah, keluar semua sampah seranah dia berbakul-bakul. hahahahaha

azman said...

Raja AZMI?

2 perkara yang aku fikirkan ttg RA sebaik namanya disebut
1. filem2nya tak laku
2. bijak mencipta kontroversi.

dulu pun dia pernah menulis buku lucah, dengan niat suci, menggalakkan minat membaca. Ternyata RA memang tolol kerana kaedah kotor sedemikian terpaksa dibuat untuk menarik orang Malaysia membaca. dan dia juga tolol kerana mangga, URTV, Media Hiburan dan banyak lagi majalah lucah/separa lucah telah bersepah dalam pasaran malaysia.

pernah juga dulu dia menulis buku JIJIK, sebagai jawapan kepada buku SHIT karangan shanon Ahmad. Sayang, langkahnya itu tidak mampu mengundang kontroversi @ publisiti yang dimaukannya.

Sayang sekali ketekalan, keazaman yang beliau miliki selepas kegalan filem2nya tidak mampu mendidik dia untuk berusaha menghasilkan karya yang lebih bermaruah dan bermoral. sebaliknya dia terus berpaut pada kontroversi untuk menolak karyanya ke hadapan.

areyoung said...

pun begitu, Haru Biru tetap aku sanjung.

serius!

Anonymous said...

aku bkn penyokong raja azmi. tapi aku suka baca buku black widow dia. tu je pun buku dia yg aku baca. movie x tengok langsung pun. (ehhh. ada ke movie blackwidow??)

kalau dibaca tentang sinopsis. jalan cerita ni bagus. sebagai peringatan kepada golongan maknyah. bkn gay. bkn lesbi.

dia menggunakan filem ini untuk mengingatkan kepada golongan maknyah supaya jangan sekali2 mengubah kejadian Tuhan. jangan dibuang 'anu' yg dianugerahkan Tuhan kepada seorang lelaki. sebab kalau laa ditakdirkan Tuhan buka hati maknyah itu untuk menjadi lelaki sejati, & jatuh cinta kepada perempuan sejati...bagaimana nak mendirikan rumahtangga jika tiada 'anu'.

jalan cerita yang menarik bagi aku. cuma tajuk filem ini agak mengganggu. mungkin jika ditukar sedikit tajuknya, ok kot.

well, ini hanyalah pandangan aku. maaf jika ada tersalah kata :D

Obefiend Weiland said...

hazrey tidur ke? aku menanti dari tadi

DonCorleone said...

Obiefiend - As usual, Yasmin amat excited about the film when i spoke to her. We met (with Hazrey sekali) when we were at the airport leaving to Jakarta last 2 weeks. I hope it will be good lah. Anyway, about Raja Azmi wanting to be Yasmin...hmmm, am not sure about that. In fact, am not sure at all about the direction of all her films. As for Azwan Ali as the main lead, I fuckin agree man!!

i.am.belle - You despise Raja Azmi. I bet you mesti dah nonton Cinta 200 Ela. Hahahahaha. That films memang macam gampang tahap bangang. And yes, Hazrey pasti "meletup" dengan cerita pondan ni.

Azman - Raja Azmi-Raja Kontroversi. Pendekatan yang kotor seperti yang anda kata itu memang jadi modus operandi Raja Azmi sejak dulu and dia memang kering hati. Sometimes I guess, it is good tetapi sometimes dia buat orang menyampah dengan cara dia tu. Tapi apa pun, dia memang selamba aje.

Areyoung - Haru Biru kau suka ye? Baguslah. :)

Fafarafa - Maknyah, pondan, faggots, queer - panggilah apa pun. Aku generalize semua itu sebagai golongan PONDAN sahaja sebab senang walaupun ia dibangkang sepenuhnya oleh buah hati aku, si shoeshineazreen.blogspot.com

Obiefiend - Aku rasa Hazrey tengah kumpul kudrat untuk sesi belasah sat lagi.

Hazrey said...

Salam DonC.

Aku setuju dengan entry ni. Apatah lagi, kalau ia berkaitan pondan. Aku suka pondan.. sorry tak abis ayat tu, aku suka pondan dihina sebab mereka takkan makan saman, dan mulut macam anak babi.

hahahah, this is another motherfucker waiting to be strike by lightning. kebetulan musim hujan.

hahaha.

I have a very very simple verdict.

Raja Azmi is brilliant! Damn brilliant. Why? Because she knows very well that tenuk tenuk yang menulis hiburan kat paper tu adalah pondan. Yes, pondan. So Raja Azmi definitely had made her study very well. And she is using that to her advantage.

Dia menggunakan kelebihan itu. Her IQ must be more than 200. Seriously she is.

Pastinya, and trust me, akan ada satu adegan di mana ia menggunakan talent talent yang takder talent, terutama pondan pondan yang menulis kat ruang hiburan.

Dan please check, pastinya pada satu peringkat nanti, akan menceritakan betapa golongan pondan dianiaya dalam masyarakat. Today, Malaysia akan menerima filem seperti ini secara cliche, tak mustahil satu hari nanti, golongan laknat ini akan meminta diadakan satu rang undang undang agar golongan pondan diberi hak yang sama termasuk bilik air sendiri sebab Obefiend ada menulis, toilet lelaki tahi bersepah. (Aku tak perasan sgt dalam toilet lelaki sebab aku biasanya tutup mata dan hidung, mungkin dia buat analisa).

Aku taknak menulis pepanjang kat blog kawan aku ni (sebab dah pernah kena sound itu hari tulis panjang sangat.. haha), tapi aku minta Majlis Fatwa menasihatkan Raja Azmi agar tidak meneruskan filem itu sebab ia bagai menghalalkan pondan. Memanglah dia cakap bukan kisah adik adik, tapi cerita pokoknya pasal apa? Bak kata kau DonC, banyak persoalan.

Dan aku setuju pada penutup entry kau ia satu cara bagai cara Yahudi mengaburi pemikiran kita supaya menghalalkan benda yang haram.

Harap Lembaga Penapis Filem tak buta mata, dan jangan biarkan pondan menakluki minda masyarakat. Pinggirkan mereka, hina mereka, damn them sebab mereka takkan berubah walau diberi nasihat.

Ohh dont expect any minister to comment sebab depa sibuk 24 March.

Cheers!

p/s: hahaha, anak babi tenuk tu tak pakai anonymous lagi ker? weii mana kau anak babi tenuk? hahah you know who you are, you motherfucker.

And jap, cliche tajuk tu. Anu or Anus? Anu cannot be in a bottle. It is cliche title. Same goes, a dick in a pondan's butt. So, haramkan movie ni. Haramkan.

Ayyman Rahim said...

Azwan Ali mesti suka habis cerita ni kannn?

lavidalabelle said...

BroDonC,
wah, exactly. aku tak tonton filem Cinta 200 ela tu okey, aku ternampak promo Rashid dan Wardina menari2 kat ldg estet mana tah. and confirmed GARBAGE beb. ergghhh. and Rashid berlakon? laislabonita dia main BADMINTON lah bukan 'PELAKON'! BODOH punya kakak ipar Rashid.

oh aku rasa apa pun ANU DALAM BOTOL bisa menggegarkan industri filem malaysia. BIKIN PANASSSSSSSSSSS.

Kristal Media Group said...

Dijemput hadir ke majlis Retrospektif Sutradara Indonesia; RIRI RIZA yang terkenal dengan filem Laskar Pelangi, Gie, Eliana Eliana etc anjuran Fakulti Teknologi Kreatif & Artistik, UiTM.

Di Pawagam Mini P.Ramlee pada 14 & 15 Mac 2009 (Sabtu & Ahad) dari jam 10 pagi hingga 6.30petang.

Antara acara adalah tayangan 3 buah filem beliau, sessi apresiasi dan bengkel untuk pelajar perfileman.

Jadual acara boleh dirujuk di skrinfilem.blogspot.com

Jadi, moh le ke sana... =) datang, jangan tak datang... =)

Mintak tolong hebahkan sekali pada keluarga, saudara mara, ibu bapa, anak anak, kawan2 etc... =)

Hazrey said...

KAH KAH KAH... kah kah kah.. hahaha.. DonC, you know why am I laughing. Hahahahah

Desert Rose said...

Haha Yea she did it again.

Since her Black Widow lagi, i gila kesian kat makhluk Tuhan yg sorang ni.

So much look-at-me-i-beg-u.

Why cant she be doing something which acceptable to her intelligence and I really wish read ur blog and all those comments.

I remembered she was a guest in a talk show yg berdialog (mengutuk actually) film Yasmin Ahmad , Gubra & Sepet. She slammed Yasmin, sayaing Yasmin should have make film yg ada unsur2 islamic so that she berdakwah and her (Yasmin's) film are all morally corrupted. Ironically, at that time she was wearing a high slit skirt samapi namapk celah bedah dia. Furthermore dia buat cite heroin bonking her own adik/abg ipar ???

And now this, ohhh she is soooo holy.

Man, I pity her

Anonymous said...

macam mana la filem anu dalam botol ni boleh proceed? dah la tajuk pun mcm S**L. aku tak puas hati bila filem yasmin(muallaf) banyak scene yg akan di potong kalau release nanti.I mean,tajuk filem muallaf, ape lah sangat adegan yang akan ada pun. muallaf cerita pasal saudara baru dalam Islam kan? yang raja azmi ni bikin filem noknok(pondan), konon ada kelainan la??rubbish!dah banyak filem pondan la. even RTM pun dah buat drama pondan okay!real pondan yg berlakon!lagi hebat. ketinggalan la lu minah!

oooo....raja azmi nak copy filem brokeback mountain ke??adoyaiii..
tolong la jgn bg aku muntah.

kau peluh ketiak banyak mana pun, tak kan boleh tiru yasmin ahmad. filem haru biru kau lagi sucks!! LOW QUALITY. kalau tak sebab adik kau paksa aku tengok haru biru tu, tak akan aku tengok la!

anyss said...

Doakan dia diberi hidayah :)
Ingatkan dah insap selepas cinta 100 Ela hu hu hu

Aloy Paradoks said...

nanti gua nak buat pulak,,,"anu di mana?"

ajie said...

Raja azmi patut buat jerla film animasi anak2 sidektu..lg ok hapa...dr filem durjana ni...

ondscene said...

suruh minsh gampang tu jaga anu dia dulu sebelum sibuk dengn anu org lain.
dia bukan bijak, tapi kerana ketololan dia lah maka dia nak buat filem cm ni.
alasan ugama?go to hell pd minah ni.akupun setuju pd hazrey, majlis fatwa ke, finas ke atau apa benda yg nak luluskan, haramkan je. minah ni kan memang terkenal dgn publisiti murahan dia tu,dan hasilnya, adalah filem semi lucah.
itulah seni bagi RA.

Shahriza Mahmud said...

salam,
cerita ini kalau dibuat mengikut penceritaan yang betul oleh orang yang betul dengan lakonan yang mantap tanpa memandang rupa paras dan sekadar populariti semata, ianya benar akan menginsafkan.

ceritanya dari cerita benar orang lain dan ianya benar tragis..

serius, ianya akan menginsafkan jika tidak diharu-birukan dengan memainkan atau menambah kosong kegiatan maknyah.

dia boleh lari terus dari dunia maknyah tanpa langsung memaparkan walau satu maknyah pun. Itu bergantung kepada kebijaksaannya.

TAPI pasti dia MAHU juga menunjukkannya untuk dikontroversikan.

tajuknya boleh ditukar sebenarnya kepada tajuk yang lebih menjurus kepada keinsafan kerana dari sinopsis orang dah tahu cerita yang nak disampaikan tapi tentu ianya tak akan terjadi tanpa campurtangan sesiapa.

Cerita ini besar, berat dan menarik JIKA ianya dibentangkan oleh orang yang boleh mengangkatnya.