Apr 6, 2009

Lacur tu banyak makna. Sundal itu melacur, penulis tak bernama juga sundal. Pelacur=Sundal=Penulis Tak Bernama. Setuju atau tidak aku tak peduli!

Dalam pada aku ucap tahniah kepada Jalal Ali (sila lihat posting yang sebelum ini), aku juga sebenarnya tengah fikir macam mana atau apa cara terbaik untuk memberikan anugerah kewartawanan hiburan kepada penulis hiburan yang tak bernama sebab nampaknya "bangsa" ni dah makin ramai, makin diterima dan makin berani untuk melacurkan kewartawanan...ops, did I say "melacurkan"?. What I meant was prostituting! (haha)

Ex MB Perak (Nizar) ni tak ada kaitan dengan entry aku ni but I just wanna be you know..."up-to-date" ajelah....manalah tahu dia menang jugak malam ni kan? Anyway, aku suka dengan sepanduk yang mamat di pegang.

Kita ada Mak Minah, Minah Karen, Mak Joyah, Songseh Songseh, Mami Jarum, Ramlah Propa, etc etc (semuanya bukan nama sebenar sebab aku nak elak menyebut nama diorang sebab aku menyampah).

Semua-semua penulis tak bernama ni pun patut menang some sort of award lah sebab diorang ni kerja keras memberikan laporan berbentuk bias, unjustified, berunsur fitnah, memalukan orang dan sebagainya.

Diorang ni juga patut diberikan award sebab diorang ni juga begitu tekun membelakangi wartawan hiburan tanah air yang begitu kerja keras meneropong artis, menulis gosip yang entah betul entah tidak dan semua yang seangkatan dengannyalah.

Kalau tak percaya baca ini. (Tapi teruskan baca Bimbo dulu okay)

Could this be Kak Poooooorraaaahhhhh? Could this be Mami Jarum? Could this be Minah Karen/Karat? Dammmnnnnnnn!

Kak Pooooorahhh ni menulis dengan mengucap tahniah kepada Erra Fazira dan Engku Emran atas kelahiran anak mereka. Bukan main lagi Kak Poooooorahhhhh ni memuji Erra dan Emran, just to be cynical in the rest of the piece.

Jadi perhatian utama dalam industri hiburan di negara kita dan kelahiran anak mereka siap disama dengan anak Jolie dan Pitt lagi. Yes, are heading "there" if you know what I mean.

Kak Poooooorraahhhh ni "bising" dan "tidak bersetuju" dengan keputusan Erra and Emran untuk tidak "parade"kan anak sulung mereka yang baru lahir itu untuk dijadikan hiasan di dada media.

As Erra said it, she wants to be fair to all the media. Maksudnya, Erra nak buat "pengenalan" yang lebih profesional iaitu barangkali "memperkenalkan" anaknya dalam satu sidang akhbar ke (again....kenapa ia penting untuk kita aku pun tak peduli sangat lah). Dengan cara ini Erra fikir everybody will get a piece of the cake rather than certain media sahaja yang dapat gambar anak dia tu.

I can see where she is coming from lah...trying to be fair with the media supaya tidak akan ada yang kecik hati dengan dia lah kan.

But hey, that is her choice lah kan? Nak tak nak, kena telan air liur aje lah.

Tapi Kak Poooorraahhhh tak mahu telan air liur sebab dia dah biasa meludah.

Lalu Kak Poooorrraahhhhh menulis begini: "Sepatutnya Erra bagi alasan lain. Adalah adil kepada wartawan dan jurugambar yang berusah payah datang untuk merakamkan foto kenangan itu, maklumlah yang lahir pada hari itu ialah Ratu Filem Melayu. Jadi, bagi mereka yang datang ke hospital itu, mereka kecewa kerana tindakan itu sebenarnya adalah tidak adil kepada mereka yang berusah payah datang meredah kesesakan lalu lintas, kemudian bayar tol dan parking tetapi Erra dan Emran tak izinkan. Sedangkan pihak media yang tak datang dan tak ingin buat liputan pada hari itu masih ada peluang untuk dapatkan gambar anak Erra nanti, iaitu pada majlis cukur jambul selepas 44 hari bersalin. ......Agaknya berapa ramailah wartawan hari itu yang kena marah oleh boss masing-masing sebab pulang tangan kosong."

Begitulah lebih kurang macam mana Kak Poooorraaaaah menulis. Kalau nak baca lebih lanjut, klik lah kat mana aku tanda di atas tu tadi.

Okay now aku tulis dalam point form lah:

* Wahai pembaca Bimbo yang aku hormati, tugas wartawan memang begitu. Memang biasalah kalau wartawan kena redah trafik, bayar parking, menunggu berjam-jam.....that's your fucking job! I've fuckin done it already!

* Kalau balik tangan kosong memang kena marah dengan Editor. So, fucking deal with it!

* You don't get the scoop? Fucking blame yourself for not having good contacts!

* Aku masih lagi pelik di sini sebab aku cuba mencari di mana keistimewaan wartawan hiburan berbanding wartawan meja am ke, meja jenayah ke and so on. Meaning, kalau wartawan hiburan "berkejar" untuk mendapatkan sesuatu berita itu, mereka tidak boleh dikecewakan? Kalau mereka gagal, mereka akan tulis macam-macam di ruangan tak bernama itu?

* Tak cukup dengan itu, ada juga wartawan hiburan yang akan menulis macam-macam kalau ada artis yang tak menegur mereka di mana-mana majlis. It seems you (the artistes) are fucked kalau tak say "hi" atau "bagi salam" kepada wartawan baik di mana saja mereka berada okay.

* Dulu aku masa jadi wartawan meja jenayah pernah kena marah gila babi dengan bekas Ketua Polis Johor, Datuk Ismail Che Rus, dan aku merungut kepada Ketua Biro aku tapi lusanya aku pergi semula ke IPK JB untuk "cover" Datuk Ismail. That is the part of the job lah.

* But hey, I guess certain Entertainment Journalists are different.

* Dan aku tahu aku akan dikutuk oleh mereka-mereka yang tak bernama ini kerana pendapat aku ini tetapi as i always say....F it lah.

* I've got no issue with Erra nor Emran, cuma aku rasa they made a choice and the choice tu valid and bagi wartawan hiburan yang GAGAL dapat gambar exclusive anak diorang....too fucking bad.

* Cuma yang aku pelik + kecewa ialah apabila soal KEGAGALAN itu dijadikan bahan untuk mengkritik Erra dan Emran dan lebih hina ialah si pengkritik adalah seseorang yang tak ada "balls" seperti Kak Poooorraaahhhh. I am not sure whether you are a dick or a pussy!

Apa pun, aku harap Persatuan Wartawan Hiburan Malaysia segera memberikan anugerah kepada penulis-penulis tak bernama ini sebab it's time for us to glorify them for helping to improve the entertainment business, entertainment journalism etchics and entertainment as artistic business in the country. Well done!

Keep it cool.

Kredit gambar 1: penarikbeca.blogspot.com. Kredit Gambar 2: www.mediamalaya.com. Kredit Gambar 3: http://images.google.com.my. Kredit Gambar 4: www.bharian.com.my

22 comments:

Obefiend Weiland said...

let me be the first to say what OTHER rational people out there are thinking now

"who gives a shit about how her baby looks like"

sinc when do we give a fuck about how their babies look like?

sejak bila are we so hollywood? baby pun isu. bahlol

sorry

im just saying it out loud

alida abidin said...

Betol betol betol!!!!

Terpancar betul perasaan bitter penulis ini. dan penulis ini tak henti henti whining about it!

gman said...

I second obefiend.

aku tak kesah pun, and as for me, I think all babies look alike if they are like what, amonth or so.

KakPora bodoh, tak fikir pulak Erra tu penat bersalin, sakit lagi...nak dibandingkan dengan wartawan yang sibuk meredah kesesakan lalu lintas?...wtf??

Okay, kat situ kita dah dapat 1informasi, yang KakPora tak pernah beranak, probably mandul atau probably she was a he, atau a spinster.
Pora, indeed!

Din said...

Haha.. lawak tapi memang tepat. Sekadar contoh:

1. Ada wartawan hiburan mrah apabila tidak dapat layanan DIRAJA semasa kenduri kawin Ziana Zain

2. Zoobir marah artis baru tak salam cium tangan dia bila terserempak dalam lift

3. Wartawan Melodeh marah bilah Bunga & Ashraf tak cium bontot dan SUAP mereka semasa kenduri kawin

4. Zoobir guna kolum sendiri BERPERANG dgn Rita Rudani

5. Zoobir buat announcement KELAHIRAN anaknya di kolumn sendiri siap dgn GAMBAR KELUARGA.

etc.

Kiubrubik said...

suruh kak poorah buat blog sendri da.

FAD ARIFFIN said...

first thing came into my mind when i read this article last weekend was "hmm ni kalo tak Abg Gula2, mesti Aku Bimbo bengang dgn article nih!"

I thought so! but yes, this article is soooOOOOoooo CHILDISH!

Anonymous said...

heheh..i like!!(hot mama here)

Hazrey said...

Hahahahahahahhaahahahah..

Hahahahahahahahhahahah...

and again.. hahahahahahhahaha, aku dah jangka dah. That was what I told my wife. Hahahahahah. I read the no-value gossip column twice, just to laugh.

They should have won an award malam tadi kat MPI's dinner. I was looking forward one of those losers getting on stage taking away one award from our dear Datuk Seri Najib. But that will be a joke kan if they do. Big joke.

No, wartawan hiburan yang takder life tu dah draft kan story diaorang:

"Anak Erra iras muka.." but definitely and hopefully they wun be any stupid entertainment journalist that will write: muka iras Hans Isaac or Awie kan. Then they are entitled to legal actions.

Dude, wait till next week, one of those losers will say this: tak salah kami memboikot pasangan itu. Hahahahahh assholesssss... and seriously, artistes tak akan dapat privacy and the liberty not to answer phone calls or refused the reporters macam pak polisi atau BPR atau saper saja yang kau dan aku pernah interview, untuk general and crime.

Hahahahahahah.. hahahhaha.. ingatlah, babi adalah haram.

Tapi aku suka gambar tu. Hahahahahha.. babi kau ni.. hahahaha..

p/s: ehem.. ko nak bawak aku gi mana nanti... ehh esok..

ladyhermanas said...

setuju.agreeing on this.been discussing with my colleague how entertainment journalist in msia would stoop so low just to get the scoop.come no suprise if they ban erra as they ban fasha.seems the journalist are more superior than we thought they wud be

stupid gila.

lavidalabelle said...

aku rasa wartawan hiburan ni ingat mereka ni somelike GOD ke nak tatang tak masuk akal. kalau artis tu tak tegur mereka pun dah kecoh satu malaya.

kalau sesiapa nak jd wartawan tlg jgn jadi wartawan hiburan, sangat jahanam.

story-tailor said...

setuju dengan anda

Ida said...

Wahahah... the best entry I've ever read!

Aku teringat kisah Datin Natasha Hudson yang diboikot semata2 kerana reporter tak dapat masuk ke Carcosa Negara for her wedding reception. Setau aku, dia tak jemput media pun pegi ke wedding tu, and knowing Carcosa tu kecik ballroomnya, and limited guests saja.. ada gak yang sebok nak boikot just because ada yang perasan dijemput!

Anyway, bukan tu aje, aku selalu baca news and gossip kat Forum CARI and dah banyak kali aku baca news/gossip kat newspaper yang dah lama sangat dah aku baca kat Forum tu.. contoh terbaik - kisah Awie and Rozana.. dah berminggu-minggu keluar kat Forum, baru kecoh kat newspaper.. dan yang paling best, gambar-gambar tu, nampak sangat di"cilok" dari forum tu.. so aku buat kesimpulan, reporter camni tak buat keje, main copy and paste saja!

ladyhermanas said...

pastu yg stupid gila..since when all the stories start with sumone else reporting? like.."kawan ss/bb/cc/dd and so forth cakap.."why not reporting from what u experience urself kan?

Pink Mama said...

I totally agree with you on this issue. Wartawan macam Kak Pora tu memalukan wartawan lain jer, that what's my sister said and she's a journalist for a women magazine.

Have a nice day.

sultanmuzaffar said...

beberapa minggu lalu amitabh bachchan datang kl. aku rasa tak ramai yang sedar dia ada kat malaysia kecuali yang baca blog dia. boss aku plak tau legend tu datang kl. aku dikerah untuk cari kat mana hotel dia duduk, shooting kat mana, try dptkan interview. segala contact aku call, cuma aku tak dibenarkan tanya rakan press yg lain.

terpaksalah aku call KP KL untuk dptkan maklumat. hotel yang dia duduk aku trace dari gambar yang dia post kat blog dia, pas tu aku guna google map/earth untuk carik hotel tu. macam nak gila mencari. dpt contact production manager film tu.

terpaksa aku memujuk rayu utk dptkan exclusive interview. tapi pm tu cakap mmg amitabh bachchan tak mahu publisiti. mmg frust giler lah.

alhamdulillah, boss tak marah pasal dia tahu aku dah usaha yg terbaik. next time, aku kena belajar cara memujuk rayu yg terbaik. ko terror tak ? aku nak belajar lah.

aku tak rasa besar pun jadi wartawan hiburan kat malaysia ni walaupun aku terpaksa memujuk rayu legend tuh utk dptkan interview.

DonCorleone said...

Obefiend - Yes. I agree. Who gives a fuck? But then again, we have to terima hakikat bahawa it does have that element "off interest" to the masses. But then again, it is the media that sets what people need to know and they also play the role to educate and if they want US to give a shit about celebrities getting babies...what the fuck do we do kecuali do not give a fuck about it kan?

Alida Abidin - Tell me about it? Tell me about those fucking sour grapes writers!

Gman - Minggu depan nanti pasti Kak Pora telefon you...hehehe. Dia ada number you tak? Kah kah kah

Din - Sedih bila aku baca satu persatu apa yang kau tulis secara point form itu sebab itulah keadaannya dengan dunia kewartawanan sekarang. Suatu masa lalu memang gitu...bila ada reporter kahwin, naik haji, mesti akan keluar dalam akhbar diorang sediri dan sekarang sepatutnya semua itu dah tak ada dah. Patut dah berubah, tetapi tidak, sebaliknya diorang ni kadang-kadang sama dengan sesetengah publication agensi kerajaan yang suka sangat siarkan aktiviti hari keluarga mereka! Buduh!

Marzuki Jalil - Jangan terkejut kalau nanti akan wujud www.kakpooorrraaahhh.com

Fad Ariffin - Childish...yes...that's the word.

Hot Mama (Anon) - I know who you are!!!! :) Thanks.

Hazrey - Blogku, blogmu jua...awat pendek aje komen kali ini? Kah kah kah. Bila akan wujudnya Persatuan Pembenci Pondan (cawangan Johor Bahru) ni? Obefiend kita bagi dia Penaung atau Presiden okay?

Ladyhermanas - Ent journalism is low? You see....that is what makes me sad. Macam mana kita nak buat lagi? Macam mana kita nak majukan/sedarkan diorang ni? Sebab apabila kita menegur cara ini, mereka akan marah dan mengata di belakang kita tanpa mempedulikan maksud kita langsung. So in the end....FUCK THEM LAH! And soal suka sangat menulis menggunakan kata ganti diri ketiga (bukan 1st person) tu memang gampang sebab tak ada justifikasi!

i.am.belle - Sangat jahanam? Kesat sungguh bahasamu...hahahah...sekesat bahasaku!!!! Setuju sangat. Kalau ada teman-teman yang nak jadi wartawan, pastikan mereka masuk dulu ke meja am or meja lain and selepas setahun dua, barulah melangkah ke meja hiburan supaya di ketika itu, mereka sudah ada pengalaman supaya tak jadi GAMPANG!

mademoiselle Ghst - Terima kasih kerana bersetuju. Nanti saya belanja minum teh tarik okay. Hewhehehe

Ida - Aku ingat sangat dengan kes Datin Natasha tu dan aku selalu juga dengar tentang isu copy and paste ini. Soal Datin Natasha itu, aku rasa memang wartawan hiburan rasa tercabar sebab dah lah tak dijemput, tak dapat cover lah tu. Dalam soal ini, aku katakan itu adalah kelemahan mereka kerana kekurangan contact. If they are so close to the Datin, they would have got the exclusive, but toooo fuckin bad lah kan? And as the copy and paste, ini adalah perkara biasa yang sudah pernah aku lihat di depan mata masa aku di Harian Metro dulu.

Pink Mama - Please tell you sister, I agree with her too. Memalukan, menghina dan membunuh kredibliti kewartawanan hiburan diroang2 ni.

SM - Thanks for sharing your experience man dan aku harap bangsa-bangsa yang aku dok kata ni baca jugalah experience kau ni. Aku sendiri dulu selalu gagal untuk dapatkan exclusive dan aku juga pernah berjaya. Tapi itulah lumrah dia. But apa yang boleh aku katakan ialah aku dapat training di Crime Desk dulu dan apabila ada kematian, kita orang diajar bagaimana nak memujuk suku sakat, ibu bapa atau saudara mara mangsa untuk diinterview. Aku teringat ada sekali dulu dalam tahun 1992 aku kena hambat dan dibalik torchlight oleh seorang bapa kepada satu lelaki Cina ni di rumah mayat HKL sebab aku nak interview bapak dia yang tengah menangis dan aku jugak ingat saat aku capai songkok dan aku ke rumah sebuah keluarga di Kampung Kayu Ara sebab ada seorang remaja yang mati dibunuh di Piccadilly Club Damansara Jaya pada 1993. Well, what can i say is, your Bachan experience tu is exactly what is needed to become a good journalist!

Ayyman Rahim said...

Try nak jadi hollywood kan? Maybe Erra nak ada yang tawar dapat gambar anak dia dengan 1 million ke kan? Mana tahu isi dalam dia. Haha


Tapi yang sesetengah wartawan tu kadang-kadang macam bodoh jugak sebab macam hadap sangat nak artis tegur semua. Come on la, kau bukan hebat mana pun!


Kalau balik office and takda berita and editor akan marah kan. So maksudnya, kalau takda berita pun kena reka-reka cerita sikit lah kan? Err okay.

anya said...

Saniboey, I sooo love ur writing. And I juz wanted to say that I totally agree wif u. I dunno why all these journalists keep on thinking that they're sum kind of GOD and these poor artists have to kiss ass and sink beneath their feet, for the sake of popularity and banned-free. Truth to say, these ppl need to go bck to journalism school for some manners and ethics learning. Oh well...

Naddy said...

dieorang ni tinggal tak jadi papparazzi je, maybe sebab tak mampu nak beli kamera zoom panjang yang harga puluh riban tu, sebabnya buat stori murahan yang dicolik secara free cilok drdp laman gosip online tu.

Persatuan Pembenci Pondan (cawangan Johor Bahru). Menariknya, aku benci geng keliru jantina ni tapi aku teringin nak jadi backbenchers je la coz aku keje KL.

Obefiend Weiland said...

@hazrey

engkau kalau ngutuk kalah zoobir! bila mau tukar department. kalau kamu jadi wartawan gossip aku sure beli la BPOP on weekends. skang ni aku baca kat umah nenek je on my weekly nenek visit. haw haw

amris said...

Im soooooooooooo fuckingggggggg loving your entry....It's about time someone tegur gelagat wartawan2 hiburan aka haprak ini.

ayau said...

wow kalau kak pora mcm tu wa masuk meminang dia hahahahaha tak pun buat dia eheheheheheh...

Apr 6, 2009

Lacur tu banyak makna. Sundal itu melacur, penulis tak bernama juga sundal. Pelacur=Sundal=Penulis Tak Bernama. Setuju atau tidak aku tak peduli!

Dalam pada aku ucap tahniah kepada Jalal Ali (sila lihat posting yang sebelum ini), aku juga sebenarnya tengah fikir macam mana atau apa cara terbaik untuk memberikan anugerah kewartawanan hiburan kepada penulis hiburan yang tak bernama sebab nampaknya "bangsa" ni dah makin ramai, makin diterima dan makin berani untuk melacurkan kewartawanan...ops, did I say "melacurkan"?. What I meant was prostituting! (haha)

Ex MB Perak (Nizar) ni tak ada kaitan dengan entry aku ni but I just wanna be you know..."up-to-date" ajelah....manalah tahu dia menang jugak malam ni kan? Anyway, aku suka dengan sepanduk yang mamat di pegang.

Kita ada Mak Minah, Minah Karen, Mak Joyah, Songseh Songseh, Mami Jarum, Ramlah Propa, etc etc (semuanya bukan nama sebenar sebab aku nak elak menyebut nama diorang sebab aku menyampah).

Semua-semua penulis tak bernama ni pun patut menang some sort of award lah sebab diorang ni kerja keras memberikan laporan berbentuk bias, unjustified, berunsur fitnah, memalukan orang dan sebagainya.

Diorang ni juga patut diberikan award sebab diorang ni juga begitu tekun membelakangi wartawan hiburan tanah air yang begitu kerja keras meneropong artis, menulis gosip yang entah betul entah tidak dan semua yang seangkatan dengannyalah.

Kalau tak percaya baca ini. (Tapi teruskan baca Bimbo dulu okay)

Could this be Kak Poooooorraaaahhhhh? Could this be Mami Jarum? Could this be Minah Karen/Karat? Dammmnnnnnnn!

Kak Pooooorahhh ni menulis dengan mengucap tahniah kepada Erra Fazira dan Engku Emran atas kelahiran anak mereka. Bukan main lagi Kak Poooooorahhhhh ni memuji Erra dan Emran, just to be cynical in the rest of the piece.

Jadi perhatian utama dalam industri hiburan di negara kita dan kelahiran anak mereka siap disama dengan anak Jolie dan Pitt lagi. Yes, are heading "there" if you know what I mean.

Kak Poooooorraahhhh ni "bising" dan "tidak bersetuju" dengan keputusan Erra and Emran untuk tidak "parade"kan anak sulung mereka yang baru lahir itu untuk dijadikan hiasan di dada media.

As Erra said it, she wants to be fair to all the media. Maksudnya, Erra nak buat "pengenalan" yang lebih profesional iaitu barangkali "memperkenalkan" anaknya dalam satu sidang akhbar ke (again....kenapa ia penting untuk kita aku pun tak peduli sangat lah). Dengan cara ini Erra fikir everybody will get a piece of the cake rather than certain media sahaja yang dapat gambar anak dia tu.

I can see where she is coming from lah...trying to be fair with the media supaya tidak akan ada yang kecik hati dengan dia lah kan.

But hey, that is her choice lah kan? Nak tak nak, kena telan air liur aje lah.

Tapi Kak Poooorraahhhh tak mahu telan air liur sebab dia dah biasa meludah.

Lalu Kak Poooorrraahhhhh menulis begini: "Sepatutnya Erra bagi alasan lain. Adalah adil kepada wartawan dan jurugambar yang berusah payah datang untuk merakamkan foto kenangan itu, maklumlah yang lahir pada hari itu ialah Ratu Filem Melayu. Jadi, bagi mereka yang datang ke hospital itu, mereka kecewa kerana tindakan itu sebenarnya adalah tidak adil kepada mereka yang berusah payah datang meredah kesesakan lalu lintas, kemudian bayar tol dan parking tetapi Erra dan Emran tak izinkan. Sedangkan pihak media yang tak datang dan tak ingin buat liputan pada hari itu masih ada peluang untuk dapatkan gambar anak Erra nanti, iaitu pada majlis cukur jambul selepas 44 hari bersalin. ......Agaknya berapa ramailah wartawan hari itu yang kena marah oleh boss masing-masing sebab pulang tangan kosong."

Begitulah lebih kurang macam mana Kak Poooorraaaaah menulis. Kalau nak baca lebih lanjut, klik lah kat mana aku tanda di atas tu tadi.

Okay now aku tulis dalam point form lah:

* Wahai pembaca Bimbo yang aku hormati, tugas wartawan memang begitu. Memang biasalah kalau wartawan kena redah trafik, bayar parking, menunggu berjam-jam.....that's your fucking job! I've fuckin done it already!

* Kalau balik tangan kosong memang kena marah dengan Editor. So, fucking deal with it!

* You don't get the scoop? Fucking blame yourself for not having good contacts!

* Aku masih lagi pelik di sini sebab aku cuba mencari di mana keistimewaan wartawan hiburan berbanding wartawan meja am ke, meja jenayah ke and so on. Meaning, kalau wartawan hiburan "berkejar" untuk mendapatkan sesuatu berita itu, mereka tidak boleh dikecewakan? Kalau mereka gagal, mereka akan tulis macam-macam di ruangan tak bernama itu?

* Tak cukup dengan itu, ada juga wartawan hiburan yang akan menulis macam-macam kalau ada artis yang tak menegur mereka di mana-mana majlis. It seems you (the artistes) are fucked kalau tak say "hi" atau "bagi salam" kepada wartawan baik di mana saja mereka berada okay.

* Dulu aku masa jadi wartawan meja jenayah pernah kena marah gila babi dengan bekas Ketua Polis Johor, Datuk Ismail Che Rus, dan aku merungut kepada Ketua Biro aku tapi lusanya aku pergi semula ke IPK JB untuk "cover" Datuk Ismail. That is the part of the job lah.

* But hey, I guess certain Entertainment Journalists are different.

* Dan aku tahu aku akan dikutuk oleh mereka-mereka yang tak bernama ini kerana pendapat aku ini tetapi as i always say....F it lah.

* I've got no issue with Erra nor Emran, cuma aku rasa they made a choice and the choice tu valid and bagi wartawan hiburan yang GAGAL dapat gambar exclusive anak diorang....too fucking bad.

* Cuma yang aku pelik + kecewa ialah apabila soal KEGAGALAN itu dijadikan bahan untuk mengkritik Erra dan Emran dan lebih hina ialah si pengkritik adalah seseorang yang tak ada "balls" seperti Kak Poooorraaahhhh. I am not sure whether you are a dick or a pussy!

Apa pun, aku harap Persatuan Wartawan Hiburan Malaysia segera memberikan anugerah kepada penulis-penulis tak bernama ini sebab it's time for us to glorify them for helping to improve the entertainment business, entertainment journalism etchics and entertainment as artistic business in the country. Well done!

Keep it cool.

Kredit gambar 1: penarikbeca.blogspot.com. Kredit Gambar 2: www.mediamalaya.com. Kredit Gambar 3: http://images.google.com.my. Kredit Gambar 4: www.bharian.com.my

22 comments:

Obefiend Weiland said...

let me be the first to say what OTHER rational people out there are thinking now

"who gives a shit about how her baby looks like"

sinc when do we give a fuck about how their babies look like?

sejak bila are we so hollywood? baby pun isu. bahlol

sorry

im just saying it out loud

alida abidin said...

Betol betol betol!!!!

Terpancar betul perasaan bitter penulis ini. dan penulis ini tak henti henti whining about it!

gman said...

I second obefiend.

aku tak kesah pun, and as for me, I think all babies look alike if they are like what, amonth or so.

KakPora bodoh, tak fikir pulak Erra tu penat bersalin, sakit lagi...nak dibandingkan dengan wartawan yang sibuk meredah kesesakan lalu lintas?...wtf??

Okay, kat situ kita dah dapat 1informasi, yang KakPora tak pernah beranak, probably mandul atau probably she was a he, atau a spinster.
Pora, indeed!

Din said...

Haha.. lawak tapi memang tepat. Sekadar contoh:

1. Ada wartawan hiburan mrah apabila tidak dapat layanan DIRAJA semasa kenduri kawin Ziana Zain

2. Zoobir marah artis baru tak salam cium tangan dia bila terserempak dalam lift

3. Wartawan Melodeh marah bilah Bunga & Ashraf tak cium bontot dan SUAP mereka semasa kenduri kawin

4. Zoobir guna kolum sendiri BERPERANG dgn Rita Rudani

5. Zoobir buat announcement KELAHIRAN anaknya di kolumn sendiri siap dgn GAMBAR KELUARGA.

etc.

Kiubrubik said...

suruh kak poorah buat blog sendri da.

FAD ARIFFIN said...

first thing came into my mind when i read this article last weekend was "hmm ni kalo tak Abg Gula2, mesti Aku Bimbo bengang dgn article nih!"

I thought so! but yes, this article is soooOOOOoooo CHILDISH!

Anonymous said...

heheh..i like!!(hot mama here)

Hazrey said...

Hahahahahahahhaahahahah..

Hahahahahahahahhahahah...

and again.. hahahahahahhahaha, aku dah jangka dah. That was what I told my wife. Hahahahahah. I read the no-value gossip column twice, just to laugh.

They should have won an award malam tadi kat MPI's dinner. I was looking forward one of those losers getting on stage taking away one award from our dear Datuk Seri Najib. But that will be a joke kan if they do. Big joke.

No, wartawan hiburan yang takder life tu dah draft kan story diaorang:

"Anak Erra iras muka.." but definitely and hopefully they wun be any stupid entertainment journalist that will write: muka iras Hans Isaac or Awie kan. Then they are entitled to legal actions.

Dude, wait till next week, one of those losers will say this: tak salah kami memboikot pasangan itu. Hahahahahh assholesssss... and seriously, artistes tak akan dapat privacy and the liberty not to answer phone calls or refused the reporters macam pak polisi atau BPR atau saper saja yang kau dan aku pernah interview, untuk general and crime.

Hahahahahahah.. hahahhaha.. ingatlah, babi adalah haram.

Tapi aku suka gambar tu. Hahahahahha.. babi kau ni.. hahahaha..

p/s: ehem.. ko nak bawak aku gi mana nanti... ehh esok..

ladyhermanas said...

setuju.agreeing on this.been discussing with my colleague how entertainment journalist in msia would stoop so low just to get the scoop.come no suprise if they ban erra as they ban fasha.seems the journalist are more superior than we thought they wud be

stupid gila.

lavidalabelle said...

aku rasa wartawan hiburan ni ingat mereka ni somelike GOD ke nak tatang tak masuk akal. kalau artis tu tak tegur mereka pun dah kecoh satu malaya.

kalau sesiapa nak jd wartawan tlg jgn jadi wartawan hiburan, sangat jahanam.

story-tailor said...

setuju dengan anda

Ida said...

Wahahah... the best entry I've ever read!

Aku teringat kisah Datin Natasha Hudson yang diboikot semata2 kerana reporter tak dapat masuk ke Carcosa Negara for her wedding reception. Setau aku, dia tak jemput media pun pegi ke wedding tu, and knowing Carcosa tu kecik ballroomnya, and limited guests saja.. ada gak yang sebok nak boikot just because ada yang perasan dijemput!

Anyway, bukan tu aje, aku selalu baca news and gossip kat Forum CARI and dah banyak kali aku baca news/gossip kat newspaper yang dah lama sangat dah aku baca kat Forum tu.. contoh terbaik - kisah Awie and Rozana.. dah berminggu-minggu keluar kat Forum, baru kecoh kat newspaper.. dan yang paling best, gambar-gambar tu, nampak sangat di"cilok" dari forum tu.. so aku buat kesimpulan, reporter camni tak buat keje, main copy and paste saja!

ladyhermanas said...

pastu yg stupid gila..since when all the stories start with sumone else reporting? like.."kawan ss/bb/cc/dd and so forth cakap.."why not reporting from what u experience urself kan?

Pink Mama said...

I totally agree with you on this issue. Wartawan macam Kak Pora tu memalukan wartawan lain jer, that what's my sister said and she's a journalist for a women magazine.

Have a nice day.

sultanmuzaffar said...

beberapa minggu lalu amitabh bachchan datang kl. aku rasa tak ramai yang sedar dia ada kat malaysia kecuali yang baca blog dia. boss aku plak tau legend tu datang kl. aku dikerah untuk cari kat mana hotel dia duduk, shooting kat mana, try dptkan interview. segala contact aku call, cuma aku tak dibenarkan tanya rakan press yg lain.

terpaksalah aku call KP KL untuk dptkan maklumat. hotel yang dia duduk aku trace dari gambar yang dia post kat blog dia, pas tu aku guna google map/earth untuk carik hotel tu. macam nak gila mencari. dpt contact production manager film tu.

terpaksa aku memujuk rayu utk dptkan exclusive interview. tapi pm tu cakap mmg amitabh bachchan tak mahu publisiti. mmg frust giler lah.

alhamdulillah, boss tak marah pasal dia tahu aku dah usaha yg terbaik. next time, aku kena belajar cara memujuk rayu yg terbaik. ko terror tak ? aku nak belajar lah.

aku tak rasa besar pun jadi wartawan hiburan kat malaysia ni walaupun aku terpaksa memujuk rayu legend tuh utk dptkan interview.

DonCorleone said...

Obefiend - Yes. I agree. Who gives a fuck? But then again, we have to terima hakikat bahawa it does have that element "off interest" to the masses. But then again, it is the media that sets what people need to know and they also play the role to educate and if they want US to give a shit about celebrities getting babies...what the fuck do we do kecuali do not give a fuck about it kan?

Alida Abidin - Tell me about it? Tell me about those fucking sour grapes writers!

Gman - Minggu depan nanti pasti Kak Pora telefon you...hehehe. Dia ada number you tak? Kah kah kah

Din - Sedih bila aku baca satu persatu apa yang kau tulis secara point form itu sebab itulah keadaannya dengan dunia kewartawanan sekarang. Suatu masa lalu memang gitu...bila ada reporter kahwin, naik haji, mesti akan keluar dalam akhbar diorang sediri dan sekarang sepatutnya semua itu dah tak ada dah. Patut dah berubah, tetapi tidak, sebaliknya diorang ni kadang-kadang sama dengan sesetengah publication agensi kerajaan yang suka sangat siarkan aktiviti hari keluarga mereka! Buduh!

Marzuki Jalil - Jangan terkejut kalau nanti akan wujud www.kakpooorrraaahhh.com

Fad Ariffin - Childish...yes...that's the word.

Hot Mama (Anon) - I know who you are!!!! :) Thanks.

Hazrey - Blogku, blogmu jua...awat pendek aje komen kali ini? Kah kah kah. Bila akan wujudnya Persatuan Pembenci Pondan (cawangan Johor Bahru) ni? Obefiend kita bagi dia Penaung atau Presiden okay?

Ladyhermanas - Ent journalism is low? You see....that is what makes me sad. Macam mana kita nak buat lagi? Macam mana kita nak majukan/sedarkan diorang ni? Sebab apabila kita menegur cara ini, mereka akan marah dan mengata di belakang kita tanpa mempedulikan maksud kita langsung. So in the end....FUCK THEM LAH! And soal suka sangat menulis menggunakan kata ganti diri ketiga (bukan 1st person) tu memang gampang sebab tak ada justifikasi!

i.am.belle - Sangat jahanam? Kesat sungguh bahasamu...hahahah...sekesat bahasaku!!!! Setuju sangat. Kalau ada teman-teman yang nak jadi wartawan, pastikan mereka masuk dulu ke meja am or meja lain and selepas setahun dua, barulah melangkah ke meja hiburan supaya di ketika itu, mereka sudah ada pengalaman supaya tak jadi GAMPANG!

mademoiselle Ghst - Terima kasih kerana bersetuju. Nanti saya belanja minum teh tarik okay. Hewhehehe

Ida - Aku ingat sangat dengan kes Datin Natasha tu dan aku selalu juga dengar tentang isu copy and paste ini. Soal Datin Natasha itu, aku rasa memang wartawan hiburan rasa tercabar sebab dah lah tak dijemput, tak dapat cover lah tu. Dalam soal ini, aku katakan itu adalah kelemahan mereka kerana kekurangan contact. If they are so close to the Datin, they would have got the exclusive, but toooo fuckin bad lah kan? And as the copy and paste, ini adalah perkara biasa yang sudah pernah aku lihat di depan mata masa aku di Harian Metro dulu.

Pink Mama - Please tell you sister, I agree with her too. Memalukan, menghina dan membunuh kredibliti kewartawanan hiburan diroang2 ni.

SM - Thanks for sharing your experience man dan aku harap bangsa-bangsa yang aku dok kata ni baca jugalah experience kau ni. Aku sendiri dulu selalu gagal untuk dapatkan exclusive dan aku juga pernah berjaya. Tapi itulah lumrah dia. But apa yang boleh aku katakan ialah aku dapat training di Crime Desk dulu dan apabila ada kematian, kita orang diajar bagaimana nak memujuk suku sakat, ibu bapa atau saudara mara mangsa untuk diinterview. Aku teringat ada sekali dulu dalam tahun 1992 aku kena hambat dan dibalik torchlight oleh seorang bapa kepada satu lelaki Cina ni di rumah mayat HKL sebab aku nak interview bapak dia yang tengah menangis dan aku jugak ingat saat aku capai songkok dan aku ke rumah sebuah keluarga di Kampung Kayu Ara sebab ada seorang remaja yang mati dibunuh di Piccadilly Club Damansara Jaya pada 1993. Well, what can i say is, your Bachan experience tu is exactly what is needed to become a good journalist!

Ayyman Rahim said...

Try nak jadi hollywood kan? Maybe Erra nak ada yang tawar dapat gambar anak dia dengan 1 million ke kan? Mana tahu isi dalam dia. Haha


Tapi yang sesetengah wartawan tu kadang-kadang macam bodoh jugak sebab macam hadap sangat nak artis tegur semua. Come on la, kau bukan hebat mana pun!


Kalau balik office and takda berita and editor akan marah kan. So maksudnya, kalau takda berita pun kena reka-reka cerita sikit lah kan? Err okay.

anya said...

Saniboey, I sooo love ur writing. And I juz wanted to say that I totally agree wif u. I dunno why all these journalists keep on thinking that they're sum kind of GOD and these poor artists have to kiss ass and sink beneath their feet, for the sake of popularity and banned-free. Truth to say, these ppl need to go bck to journalism school for some manners and ethics learning. Oh well...

Naddy said...

dieorang ni tinggal tak jadi papparazzi je, maybe sebab tak mampu nak beli kamera zoom panjang yang harga puluh riban tu, sebabnya buat stori murahan yang dicolik secara free cilok drdp laman gosip online tu.

Persatuan Pembenci Pondan (cawangan Johor Bahru). Menariknya, aku benci geng keliru jantina ni tapi aku teringin nak jadi backbenchers je la coz aku keje KL.

Obefiend Weiland said...

@hazrey

engkau kalau ngutuk kalah zoobir! bila mau tukar department. kalau kamu jadi wartawan gossip aku sure beli la BPOP on weekends. skang ni aku baca kat umah nenek je on my weekly nenek visit. haw haw

amris said...

Im soooooooooooo fuckingggggggg loving your entry....It's about time someone tegur gelagat wartawan2 hiburan aka haprak ini.

ayau said...

wow kalau kak pora mcm tu wa masuk meminang dia hahahahaha tak pun buat dia eheheheheheh...