Apr 6, 2009

Aku nak ucapkan tahniah kepada Wartawan yang menang Anugerah Kajai 2008 MPI-Petronas.

Salam. Pertama sekali, aku ucapkan tahniah kepada semua pemenang hadiah kewartawanan Malaysia di Malam Wartawan anjuran MPI (Malaysia Press Institute) dan Petronas 2008. Hadiah utama iaitu hadiah Kajai (diambil sempena nama bapa kewartawanan Abdul Rahim Kajai) dimenangi wartawan BH, Jalal Ali Mohd Abdul Rahim (byline mamat ni memang panjang). Aku kenal dia sejak dia bertugas di BH Ipoh lagi. Tahniah lah.

Ini lah mamat Jalal Ali yang menang Kajai ni. Tahniah!

Mendapat anugerah MPI atau dalam Bahasa Malaysianya, Institut Akhbar Malaysia yang memang selama ini bekerjasama dengan Petronas sentiasa dinantikan oleh kebanyakan wartawan kerana pemilihan yang dibuat oleh MPI adalah begitu teliti dan kemenangan yang selalu diumumkan itu jarang sekali dipertikaikan.

Bagi yang tak biasa, harus aku katakan bahawa bukan mudah untuk menang Anugerah Kajai. Anugerah Kajai tidak akan diperolehi hanya dengan satu berita yang ditulis, sebaliknya sesebuah berita itu harus ada susulannya, harus ada memberikan kesan dan akhirnya harus wujud satu bentuk tindakan.

Misalnya, bagi Jalal Ali yang menang ini, dia menulis tentang sindiket dadah di Sepanyol yang memperalatkan wanita Malaysia.

MPI dan Petronas menamakan berita tulisan Jalal Ali yang bertajuk: "20 wanita Malaysia dikurung sindiket dadah di Sepanyol" yang diterbitkan di muka 1 BH pada 17 April 2008 sebagai pemenang Kajai.

Namun, hakikatnya untuk menyertai Kajai, seseorang wartawan harus mempunyai at least 3 berita yang berkaitan. Misalnya jika Jalal Ali hanya menulis berita "20 wanita" itu sahaja, maka dia tidak akan menang langsung.

Apa yang barangkali anda tidak tahu ialah, Jalal Ali menulis lebih kurang 16 berita tentang isu berkenaan di antara tarikh 22 April 2008 sehingga 10 Jun 2008 dan kesan yang dibawakan menerusi tulisannya mendapat perhatian negara.

Itulah sebab dia menang dan aku nak ucapkan tahniah.

Aku harap korang yang ada minat dalam dunia kewartawanan ini, berusahalah sikit untuk ke library NSTP untuk membaca semua berita tulisan Jalal Ali yang membawa kepada kemenangan itu.

Di bawah ini, aku catatkan berita yang membawa kepada kemenangan Jalal Ali. Baca betul-betul dan berdiskusi lah:

17 April 2008 Berita Harian

KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya 20 wanita Malaysia, sebahagian besarnya berusia awal 20-an, dilaporkan dikurung sindiket dadah antarabangsa di sebuah rumah di Madrid, Sepanyol untuk dijadikan penghantar dadah ke beberapa destinasi di Eropah.
Wanita terbabit dikatakan dibawa ke Madrid selepas terpedaya dengan tawaran sindiket yang menjanjikan pekerjaan di Eropah dengan bayaran gaji lumayan.
Kegiatan sindiket itu didedahkan oleh dua wanita Malaysia yang ditahan polis Malta kerana cuba menyeludup dadah ke pulau itu serta terbabit dalam aktiviti pengubahan wang haram.
Azura Maizura Alias, 21, dari Pulau Pangkor, Perak dan Dayang Sakienah Mat Lazim, 20, dari Bukit Payung, Terengganu, mendakwa mereka dibawa ke Madrid oleh tiga lelaki warga Afrika dan seorang wanita tempatan pada 1 Januari lalu.
"Sebaik tiba di Madrid, kedua-duanya serta tiga lagi gadis yang dibawa sindiket itu, dikurung dalam rumah yang dikawal ketat beberapa lelaki bersenjata sebelum dipaksa menghantar dadah ke negara tertentu," kata sumber.
Azura Maizura, pelayan restoran di Ampang yang sudah bersuami dan mengandung tiga bulan, ditahan di lapangan terbang di Valletta, Malta, ketika cuba membawa masuk dua kilogram kokain, dua minggu lalu.
Dia mengaku bersalah atas dakwaan menyeludup dadah dan menantikan hukuman yang akan diputuskan pada 5 Mei ini. Kesalahan itu boleh membawa hukuman sembilan tahun penjara. Dayang Sakienah, pelajar sebuah pusat pengajian tinggi swasta di sini, ditahan pada 27 Januari lalu selepas menyerah diri kepada pihak berkuasa Malta, dipercayai untuk mendapatkan perlindungan selepas dua kali membuat penghantaran dadah ke negara itu.
Dia, yang didakwa atas tuduhan bersubahat menyeludup dadah serta terbabit dalam aktiviti pengubahan wang haram berdasarkan penemuan resit penghantaran 45,000 euro (RM227,385), juga mengaku bersalah dan kini direman sementara menunggu hukuman.
Difahamkan, kedua-dua wanita itu diwakili peguam kerajaan dari Malta. Ibu bapa Dayang Sakienah, Mat Lazim Ibrahim, 51, dan Tengku Rahimah Syed Ghani, 47, dipercayai berlepas ke Malta, esok.
Difahamkan, dua lagi mangsa yang dibawa bersama Azura Maizura dan Dayang Sakienah, juga ditahan di Brazil dan Mexico.
Sumber itu berkata, sindiket terbabit menjadikan Madrid sebagai pusat kegiatannya di Eropah dan merekrut wanita Malaysia untuk dijadikan penghantar dadah termasuk ke Brazil, Australia, Mexico dan China. Tiga lelaki Afrika dan seorang wanita tempatan dikatakan menjadi dalang memerangkap wanita terbabit dengan menawarkan pekerjaan berkaitan penghantaran pakaian.
"Mangsa dijanjikan akan dihantar pulang selepas dua minggu. Bagaimanapun, setiba di sana, sindiket terbabit merampas pasport mereka dan dikurung. Malah, ada mangsa yang dipukul dan dirogol," katanya.


There you go. Inilah berita kemenangan Anugerah Kajai milik Jalal Ali.

Tahniah.

Nota Kaki: Akan ada satu lagi entry, insya-Allah petang ini tentang Kewartawanan Hiburan. Aku harap korang akan sabar menunggu dan membacanya kelak.

And in the meantime,....KEEP IT COOL.

Kredit Gambar: www.bharian.com.my

3 comments:

JohnJenin said...

Pakcik takkan tahu kalau kamu tak explain pasai kriteria anugerah nih.

Tahniah buat penulis yang menang atas subjek tulisan yang pakcik percaya banyak membantu gadis gadis Malaysia untuk jangan mudah percaya dengan janji janji manis kerja di luar negara hatta walaupun hanya di Hadyai kerja tu.

Anak said...

aku menulis bukan kerana nama atau hadiah kajai, hanya semata-mata nak hidup jer

ayau said...

hmmm if we have the first ammendment for sure aku menang....but this is malaysia..:(

Apr 6, 2009

Aku nak ucapkan tahniah kepada Wartawan yang menang Anugerah Kajai 2008 MPI-Petronas.

Salam. Pertama sekali, aku ucapkan tahniah kepada semua pemenang hadiah kewartawanan Malaysia di Malam Wartawan anjuran MPI (Malaysia Press Institute) dan Petronas 2008. Hadiah utama iaitu hadiah Kajai (diambil sempena nama bapa kewartawanan Abdul Rahim Kajai) dimenangi wartawan BH, Jalal Ali Mohd Abdul Rahim (byline mamat ni memang panjang). Aku kenal dia sejak dia bertugas di BH Ipoh lagi. Tahniah lah.

Ini lah mamat Jalal Ali yang menang Kajai ni. Tahniah!

Mendapat anugerah MPI atau dalam Bahasa Malaysianya, Institut Akhbar Malaysia yang memang selama ini bekerjasama dengan Petronas sentiasa dinantikan oleh kebanyakan wartawan kerana pemilihan yang dibuat oleh MPI adalah begitu teliti dan kemenangan yang selalu diumumkan itu jarang sekali dipertikaikan.

Bagi yang tak biasa, harus aku katakan bahawa bukan mudah untuk menang Anugerah Kajai. Anugerah Kajai tidak akan diperolehi hanya dengan satu berita yang ditulis, sebaliknya sesebuah berita itu harus ada susulannya, harus ada memberikan kesan dan akhirnya harus wujud satu bentuk tindakan.

Misalnya, bagi Jalal Ali yang menang ini, dia menulis tentang sindiket dadah di Sepanyol yang memperalatkan wanita Malaysia.

MPI dan Petronas menamakan berita tulisan Jalal Ali yang bertajuk: "20 wanita Malaysia dikurung sindiket dadah di Sepanyol" yang diterbitkan di muka 1 BH pada 17 April 2008 sebagai pemenang Kajai.

Namun, hakikatnya untuk menyertai Kajai, seseorang wartawan harus mempunyai at least 3 berita yang berkaitan. Misalnya jika Jalal Ali hanya menulis berita "20 wanita" itu sahaja, maka dia tidak akan menang langsung.

Apa yang barangkali anda tidak tahu ialah, Jalal Ali menulis lebih kurang 16 berita tentang isu berkenaan di antara tarikh 22 April 2008 sehingga 10 Jun 2008 dan kesan yang dibawakan menerusi tulisannya mendapat perhatian negara.

Itulah sebab dia menang dan aku nak ucapkan tahniah.

Aku harap korang yang ada minat dalam dunia kewartawanan ini, berusahalah sikit untuk ke library NSTP untuk membaca semua berita tulisan Jalal Ali yang membawa kepada kemenangan itu.

Di bawah ini, aku catatkan berita yang membawa kepada kemenangan Jalal Ali. Baca betul-betul dan berdiskusi lah:

17 April 2008 Berita Harian

KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya 20 wanita Malaysia, sebahagian besarnya berusia awal 20-an, dilaporkan dikurung sindiket dadah antarabangsa di sebuah rumah di Madrid, Sepanyol untuk dijadikan penghantar dadah ke beberapa destinasi di Eropah.
Wanita terbabit dikatakan dibawa ke Madrid selepas terpedaya dengan tawaran sindiket yang menjanjikan pekerjaan di Eropah dengan bayaran gaji lumayan.
Kegiatan sindiket itu didedahkan oleh dua wanita Malaysia yang ditahan polis Malta kerana cuba menyeludup dadah ke pulau itu serta terbabit dalam aktiviti pengubahan wang haram.
Azura Maizura Alias, 21, dari Pulau Pangkor, Perak dan Dayang Sakienah Mat Lazim, 20, dari Bukit Payung, Terengganu, mendakwa mereka dibawa ke Madrid oleh tiga lelaki warga Afrika dan seorang wanita tempatan pada 1 Januari lalu.
"Sebaik tiba di Madrid, kedua-duanya serta tiga lagi gadis yang dibawa sindiket itu, dikurung dalam rumah yang dikawal ketat beberapa lelaki bersenjata sebelum dipaksa menghantar dadah ke negara tertentu," kata sumber.
Azura Maizura, pelayan restoran di Ampang yang sudah bersuami dan mengandung tiga bulan, ditahan di lapangan terbang di Valletta, Malta, ketika cuba membawa masuk dua kilogram kokain, dua minggu lalu.
Dia mengaku bersalah atas dakwaan menyeludup dadah dan menantikan hukuman yang akan diputuskan pada 5 Mei ini. Kesalahan itu boleh membawa hukuman sembilan tahun penjara. Dayang Sakienah, pelajar sebuah pusat pengajian tinggi swasta di sini, ditahan pada 27 Januari lalu selepas menyerah diri kepada pihak berkuasa Malta, dipercayai untuk mendapatkan perlindungan selepas dua kali membuat penghantaran dadah ke negara itu.
Dia, yang didakwa atas tuduhan bersubahat menyeludup dadah serta terbabit dalam aktiviti pengubahan wang haram berdasarkan penemuan resit penghantaran 45,000 euro (RM227,385), juga mengaku bersalah dan kini direman sementara menunggu hukuman.
Difahamkan, kedua-dua wanita itu diwakili peguam kerajaan dari Malta. Ibu bapa Dayang Sakienah, Mat Lazim Ibrahim, 51, dan Tengku Rahimah Syed Ghani, 47, dipercayai berlepas ke Malta, esok.
Difahamkan, dua lagi mangsa yang dibawa bersama Azura Maizura dan Dayang Sakienah, juga ditahan di Brazil dan Mexico.
Sumber itu berkata, sindiket terbabit menjadikan Madrid sebagai pusat kegiatannya di Eropah dan merekrut wanita Malaysia untuk dijadikan penghantar dadah termasuk ke Brazil, Australia, Mexico dan China. Tiga lelaki Afrika dan seorang wanita tempatan dikatakan menjadi dalang memerangkap wanita terbabit dengan menawarkan pekerjaan berkaitan penghantaran pakaian.
"Mangsa dijanjikan akan dihantar pulang selepas dua minggu. Bagaimanapun, setiba di sana, sindiket terbabit merampas pasport mereka dan dikurung. Malah, ada mangsa yang dipukul dan dirogol," katanya.


There you go. Inilah berita kemenangan Anugerah Kajai milik Jalal Ali.

Tahniah.

Nota Kaki: Akan ada satu lagi entry, insya-Allah petang ini tentang Kewartawanan Hiburan. Aku harap korang akan sabar menunggu dan membacanya kelak.

And in the meantime,....KEEP IT COOL.

Kredit Gambar: www.bharian.com.my

3 comments:

JohnJenin said...

Pakcik takkan tahu kalau kamu tak explain pasai kriteria anugerah nih.

Tahniah buat penulis yang menang atas subjek tulisan yang pakcik percaya banyak membantu gadis gadis Malaysia untuk jangan mudah percaya dengan janji janji manis kerja di luar negara hatta walaupun hanya di Hadyai kerja tu.

Anak said...

aku menulis bukan kerana nama atau hadiah kajai, hanya semata-mata nak hidup jer

ayau said...

hmmm if we have the first ammendment for sure aku menang....but this is malaysia..:(