Apr 16, 2009

Aku masih menulis lagi tentang Nabil peluk Irma tapi kali ini aku tambah sikit tentang Newton's Third Law.

'Kuasa melakukan/kelakuan' (Force) ialah satu anjakan atau tarikan terhadap sesebuah objek yang akan menghasilkan satu bentuk interaksi dengan satu lagi objek. Dalam erti kata lain, "kuasa" atau "forces" itu dihasilkan menerusi interaksi! Sesetengah "kuasa" itu terhasil daripada interaksi dua objek sama ada interaksi mereka normal, frictional atau tensional. Kalau ikut Newton's Third Law, apabila A dan B berinteraksi, mereka menerbitkan "kuasa". Newton mengilhamkan ini untuk memperbincangan tentang "forces" dan banyak sudah interpretasi dibuat untuk mengasiosasikannya dengan interaksi manusia. Bak kata Newton: "For every action, there is an equal and opposite reaction."

Nabil terkejut. Lalu dia bangun and the most proper thing to do would be (ini adalah pendapat hipotetikal):
1. Smile
2. Tepuk tangan
3. Salam orang yang berhampiran
4. Menjerit
5. Bersyukur dalam hati (sebut AlhamduIllah or something + a smile too)
6. Memeluk isteri/buah hati/emak/ayah/adik/abang
7. Mencium isteri/buah hati/emak/ayah/adik/abang

Ini adalah aksi dan reaksi Nabil.

Dia melakukan nombor 1, 2, 3, 5 (barangkali) dan 6.

Jom kita tengok dulu:



Dan untuk aksinya yang nombor 6 itu, ia telah memberikan reaksi yang lain pulak dari kalangan media yang bukan lagi dalam bidang kuasanya.

Dalam Berita Harian (Rabu, 15 April), wartawannya menulis pendapat sendiri di beberapa perenggan utamanya. Aku petik perenggan keduanya sahaja yang berbunyi begini: "Tidak sampai beberapa saat menjulang kejayaan, Nabil hampir mencalarkan nama baiknya sendiri. Ada yang tidak kisah dengan tindakannya itu, namun ramai juga yang tidak gemar dengan gelagat spontan yang bagi mereka melanggar batas agama."

KOMEN AKU: Ini adalah reaksi seorang wartawan yang menulis berdasarkan emosinya. Perenggan ini terlalu hipotetikal dan tidak ada sokongan. Wartawan ini menulis "Nabil hampir mencalarkan nama baiknya sendiri" (refering to the act di mana Nabil peluk Irma). Barangkali, kalau ada previous case yang macam Nabil tu, ia harus dinyatakan juga. Barangkali, wartawan ini ada berpengalaman atau pernah tahu akan sejarah yang seakan sama dengan "kejadian Nabil memeluk Irma" itu. Kemudian dia menulis "ada yang tak kisah dengan tindakan itu...." tanpa menyatakan siapa yang sebenarnya tak kisah dan kemudian dia menulis lagi "namun ramai juga tidak gemar" tetapi masih tidak menyatakan siapa yang tak gemar sebenarnya?

Secara peribadi, kalau dapat chance, aku pun nak peluk Irma ni lah! Kah kah kah! Lawa siot rambut baru dia.

Dalam Utusan Malaysia (Khamis, 16 April) pula, wartawannya juga ada menulis sedikit pendapat peribadinya yang berbunyi begini: "Gelagatnya itu sedikit sebanyak mencetuskan perasaan kurang selesa kepada mereka yang melihatnya tetapi Nabil mempunyai pandangan tersendiri."

KOMEN AKU: Adakah kita kena percaya bahawasanya tindakan Nabil itu memang benar "mencetuskan perasaan kurang selesa"? Siapa yang kurang selesa? Bagaimana mereka melahirkan rasa kurang selesa itu? Did they file a report to the ABPBH Committee? Why wartawan tidak interview mereka yang kurang selesa ini?

KOMEN AKU: Sebenarnya kadang-kadang wartawan memainkan peranan moral. Barangkali mereka hipotetikal dalam penulisan dengan mewujudkan emosi sedikit tetapi tulisan itu mereka anggap sebagai satu ingatan moral kepada subjek mereka iaitu Nabil. Wujudnya moral ini ialah sebab kita hidup dalam kelompok yang mempunyai nilai-nilai tatasusila tinggi. Kita bukan orang putih di mana budaya mereka ialah sebagaimana yang dibuat oleh Nabil bersama Irma itu. So, apabila tindakan memeluk itu diperlihatkan dalam event yang sebegitu besar, wartawan menggunakan moral obligation mereka untuk menulis.

Lalu, Nabil dilihat pulak melancarkan "counter measure"nya sendiri.

Aksi = Reaksi = Penyelesaian

Ramai yang kata: "Haramjadah betul!" Bukan aku kata tau, tapi orang yang kata!

Baca petikkan Nabil menerusi laporan Berita Harian yang sama: "Saya peluk semua yang ada berhampiran saya. Ia berlaku secara spontan kerana saya terlalu terkejut dan gembira dengan kemenangan besar pada malam itu. Saya harap isu ini tidak diperbesarkan lagi kerana saya memeluk Irma ibaratnya tidak sampai satu kerlipan mata pun. Saya minta maaf kepada peminat jika mereka merasakan tindakan itu sebagai keterlaluan pada pandangan mereka. Tindakan itu berlaku secara spontan kerana orang yang saya peluk adalah orang yang saya sayang. Saya tidak menyesal memeluk dia kerana Irma tempat saya mengadu dan berkongsi pelbagai perkara suka dan duka. Cuma apa yang membuat saya tertanya, kenapa isu itu hendak diperbesar-besarkan?" Bagaimana pula dengan pelakon yang melakonkan adegan berpelukan? Namun, saya mengaku kesilapan saya dan berjanji untuk tidak mengulanginya lagi."

This fuckhead (ops...sorry). I mean this idiot (alamak...sorry again). I mean this dude has chosen to be/to use:
1. Apologetic
2. Justification
3. Argument

Let me break it down. Nabil memilih untuk:
1. Apologize - "Saya mengaku kesilapan saya" and "Saya meminta maaf."
2. Justification - "Saya tidak menyesal sebab Irma tempat saya mengadu," and "Saya peluk orang yang saya sayang," and "Bagaimana pula dengan pelakon yang melakonkan adegan berpelukan?"
3. Argument - Soal membangkitkan mengenai pelakon yang berpelukan itu juga dilihat sebagai satu lontaran argumen oleh Nabil untuk menjustifikasikan kelakuannya.

KOMEN AKU SECARA KESELURUHAN: Nabil should just say sorry. Itu saja dah cukup. Tak yah kasi justifikasi lain dah sebab apa dia buat itu bukan stail kita orang Melayu. Audiens siaran langsung itu kalau dikaji agaknya, pasti majoritinya Melayu dan Melayu tidak amalkan budaya macam itu. Sejak dua tiga tahun kebelakangan ini, memang ada distorsi sikit dalam interaksi sesama Melayu ini (terutama di kota) kerana makin ramai yang berjumpa dan akan berpelukkan (baik lelaki dan perempuan) atau berlaga pipi (lelaki laga pipi dengan perempuan atau perempuan laga pipi dengan perempuan). Aku baru-baru ini bila bertemu Amy Search di showcase Anggun pun berpeluk stail Arab atau Maghribi agaknya sebab peluk tiga kali. Tapi hakikatnya, apabila disaksikan secara langsung oleh jutaan manusia, tindakan Nabil itu salah dan he should just say sorry and keep it cool.

Sayangnya, bangang ni tetap nak retaliate dengan memberikan justifikasi. Nabil kata: "Saya tidak menyesal." That is just plain wrong and i hope dia menyesal sebab kata dia tak menyesal itu.

Aku fikir lagi, the media had mercy on him at this point. If this were Fasha Sandha, aku jamin she will be very fucked and buried to the ground dah.

So Nabil (macamlah dia ada baca blog ni kan? kah kah kah), brader, jangan angkuh sangat. Kalau buat salah, mengaku salah dan mintak maaf dan apabila mintak maaf, minta maaf sincerely without giving justifikasi yang bisa buat aku muntah atau tak payahlah lontarkan argument yang buat aku fikir memang kau ni bodoh. So, brader.....lu fikirlah sendiri!

In the meantime....

Just...KEEP IT COOL!

80 comments:

An-Zurie Ayesya said...

aku harap dia baca

Poyo said...

Bro,
Tadi ada baca berita Nabil eksiden.
rasanya dia da terima balasan kecil kat dunia. Sib baik luka2 je..
Anyway doakan dia cepat sembuh dan berhati-hati di jalan raya mahupun masa nak naik pentas menerima hadiah (^_^)Wahahaha..

Ayyman Rahim said...

Wartawan macam meng-api-api kan lagi cerita, padahal takda la orang ambil pusing sangat. Biasa je kut.

Che Kay said...

aku tak kesah.....hehehe

Milimilo said...

nabil,lps blk dr klinik,sila baca post ni..huhu

Neronite said...

s.shahirah sounds anoyying...speaker rosak..heeee

y u z said...

dah dua-tiga hari baca citer psl dia ni,rasa macam -- oklah, cukup2lah tu.

tapi agaknya bila wartawan pun duk provok lg pi tanya hari2,kan dah terkuar statement budus ya hamat --"Bagaimana pula dengan pelakon yang melakonkan adegan berpelukan?"

ibarat, tepuk air di dulang atau meludah ke langit.

lu pikir lah sendirik!

Tak minta Nabil nak bersuara je said...

Tak perlu cakap lagilah, cuba fahami ini.


Fenomena: Pergaulan bebas semakin berleluasa. Jangankan peluk di depan mata orang, di belakang mata orang Nabil ke, siapa ke, siapa yang tahu.


Apa yang aku faham dalam dunia ni, kau nak boikot ke, kau nak ban ke, kau nak huraikan panjang lebar hukum agama, moral sebagainya, kalau mahu diikut, orang akan ikut, ramai tak ikut pun.


Bukan budak kecik pun Nabil tu, dia pun tahu hukum hakam.


Yang semua orang nak provoke kenapa, patut Nabil tak payahlah nak balas balik, mengaku salah dahlah. Agaknya kalau dia kata, ok, saya salah, sorry, belakang buat lagi, ada apa beza?


Kalau takat nak dengar Nabil cakap, dia betul-betul kesal, minta maaf kepada semua, sangat kesal, hanya untuk puaskan hati orang dan kerana pendapat wartawan mengatakan itu ini yang patut Nabil buat, tak usahlah.


Aku tak suka apa dia buat tapi aku rasa boleh jadi dia rimas diasak bertubi-tubi dengan kritikan, kalau kau kelam-kabut, kau cakap pun main sedap je. Janganlah asyik nak tanya-tanya lagi.


Benda peluk bukan benda baik tapi apa benda nak kecoh sangat pun?Memang ramai pun kan yang berpeluk sakan sana sini? Jangan nak nafikan pulak. Aku rasa itu sebab Nabil marah.



Aku rasa Nabil dah gatal nak kahwin tu je. So cepat-cepatlah nikah ye. Dia pun accident, tak payah lah dah ungkit-ungkit lagi.


Yang penting bukan Nabil/wartawan betul atau salah, just perkara tak sopan jangan dibuat lagi. Itu yang sepatutnya.


Kerenah artis terlalu pelbagai lah, wartawan pun dengan self-righteous tone nya, please lah.


Keep it cool ok!

lavidalabelle said...

nabil tu hingusan. darah panas. masa tu dia tak boleh pikir sendiri sbb terpegun.

ah! artis melayu ramai yg bodoh.

steven tyler said...

jgn cakap orang bodoh la bodoh..

Faizul said...

adeh bro.
banyak plak ilmu sains kali ini..
mantaplah!

err..
sore perempuan kat belakang tu sangat annoying..'kesian'
tak kusyuk plak nak tgk adegan peluk selama 1harkat yang diheboh2kan macam gampang.

m.addyhadzari said...

boley plak mamat nih terangkan durasi masa dia pelok...

teringat plak habit abg sani yang suke di'pelok' kat ofis... :)

'Cool' katanya...

Anonymous said...

mungkin itu pelukan tanpa nafsu. dia pun sudah kata tak mahu peluk irma lagi selagi blm nikah. so move on, people.

Anonymous said...

Macam berlakun kat tv dan filem right? Pegang pegang dan peluk peluk antara lelaki dan wanita. Yg wanita tua peluk lelaki muda yg berlakun sebagai anak, suami dan isteri dan mcm mcm adegan lagi. Itu kira haram jugak. So what's the big deal.

DonCorleone said...

An Zurie - Entahlah. Kalau Nabil baca, bacalah tapi kalau tidak pun, tak ada yang kita rugi.

Poyo - Aku tak tahu pulak sejauh mana kecederaan Nabil dalam eksiden tu tapi aku harap dia cepat sembuh supaya boleh melawak semula.

Ayymann - Aku kurang setuju wartawan yang dikatakan memperbesar-besarkan cerita sebab kali ini aku agak bersetuju dengan approach wartawan-wartawan berkenaan yang menulis berdasarkan moral obligation.

Kay Faizal - Jom kita tak kesah sama-sama okay.

Milimilo - Meh lah kita doakan supaya Nabil sembuh cepat2 okay.

Neronite - Aku pun rasa yang sama dengan nada suara yang bisa buat telingaku rosak!

MsYuz - Ibarat meludah ke langit? Kah kah kah. Spot on!

Tak minta Nabil nak bersuara je - Banyak yang anda perkatakan ini betul. Ini memang bukan soal betul atau salah tetapi soal jadi perhatian. Apabila dah jadi perhatian atas perbuatan itu, dia sepatutnya laksanakan counter measure dengan lebih tepat, bukan retaliate. This is clearly a matter of perception.

Cik Belle - Cik Belle ni ganas sangat lah....but I like!!! Hahahahah

Steven Tyler - I never thot I would say this to "Steven Tyler", but - "Gofuckyourself!"

Dude - Memang banyak yang gampang kali ini tapi aku menulis tentang gampang yang satu ni aje yek. Kah kah kah

Addy - Aku suka peluk2 yek? Cool kan? Kah kah kah

Jane - Ok Ok. Moving on.

To all - Don't get me wrong here please. Aku menulis ini bukan untuk memperkatakan tentang hitam dan putih sebab ini bukan soal salah atau betul tetapi ini adalah soal aksi dan reaksi. Hakikat pada aku barangkali bukan hakikat pada korang apabila diksi persepsi dilontarkan dalam gelanggang. Aku bangkitkan soal counter measure Nabil untuk dijadikan materi sebab memang dalam dunia hiburan, banyak kali soal seperti ini timbul dan biar banyak mana pun, sayang sekali tiada siapa yang ambil iktibar. I hope you all understand where and what I wanted to "go" with this entry. Thanks. Salam.

fynn jamal said...

seperti biasa,
malaysian suka hidup dalam denial.

no elaboration needed.
tapi personally, i think wartawan2 (of said class: yang tulis asal godeh jek) ada masalah identiti or some sort.

kalau dalam blog world, wartawan macam itu adalah para anon yang pergi page org, maki2 dan buat tidak tahu.

on papers, mereka kata "katanya", "si polan kata", blablablabla.

ngaku ajalah kalau tak suka. bukan kita nak tampar pun kalau itu rasa dia.

ini malaysia. the power of pen masih tahap tahi kat sini. org menulis takkan mampu menggoyah negara, walau sejentik pun.

fedap mak, nyah.

Lady Dyla said...

Agree!!

He should juz keep it cool..
eventho dia xnyesal..
cuma katakanlah itu dlm hati sendiri..
supaya tiada org yg bambu nnti..

Pape pon.. tindakan spontan itu tidak hrs berulang.

lavidalabelle said...

aku masih akan kata 'artis melayu ramai yg bodoh'.

p/s: 'steven tyler yg bodoh' aku tahu ko siapa. takyah cari pasal la gaduh kat blog org. bodoh!

mycute&comel said...

aku suka mamat ni tapi biasala artis mesia yang selalu terlebih amerika drpd artis hollywood sendri. apa2 pon kalu compare dengan apa yang azizah mahzan dah buat, this is nothing.

p/s. aku nyampah tengok artis kalu yang perasan over bila kluar public. uweekkk!

the unknown said...

okay bro u wanna be critical?

let's take a look at how you've analyzed the situation.

being fastidious when considering your presentation is pretty easy, given your endless blunders in syntax.

Nabil has chosen to :
1. apologize (verb)
2. justification (noun) error!
3. argument (noun) error!

it should be..

Nabil has chosen to :
1. apologize (verb)
2. justify (verb)
3. argue (verb)

sigh.. should we go into grammar 101? still confused? tell you what, find a professor in linguistics to corroborate me.

next?

"brader, jangan angkuh sangat. Kalau buat salah, mengaku salah dan mintak maaf dan apabila mintak maaf, minta maaf sincerely without giving justifikasi yang bisa buat aku muntah atau tak payahlah lontarkan argument yang buat aku fikir memang kau ni bodoh"

"Kalau buat salah, mengaku salah dan mintak maaf"

hmm.. have you lost your ability to read and comprehend? one minute you provide a breakdown of his actions that include 'apologize' and the next, you accuse him for failing to say sorry?
sigh.. your talent in 'overt' self contradiction defies even the greatest maths paradox. i'm sure this is a sign of intelligence. :P

proof that nabil said sorry?
"Saya minta maaf kepada peminat jika mereka merasakan tindakan itu sebagai keterlaluan pada pandangan mereka."

Justify
"Saya tidak menyesal sebab Irma tempat saya mengadu," and "Saya peluk orang yang saya sayang," and "Bagaimana pula dengan pelakon yang melakonkan adegan berpelukan?"

he wasn't trying to justify it.

allow me to elucidate things for you.

"Saya tidak menyesal sebab Irma tempat saya mengadu,"

.. he does not regret hugging irma because he was compelled to share his joy with her. this is congruent with their established relationship. as such, he wasn't trying to justify his wrongdoing, but merely explaining what he felt upon the issue as opposed to what the public had construed.

an example of justification?
"tidak salah saya peluk dia, sebab ketika itu saya tidak bernafsu.."

now.. regarding the statement..

"Bagaimana pula dengan pelakon yang melakonkan adegan berpelukan?"

which is also, not an attempt of justification.

nabil felt that he's being 'victimized'. others would do the same when inundated with extreme scrutiny. indeed, a highly regular reaction.

example?

"encik, nape saya sorang kena saman, ramai lagi kete lain yg park situ!"

conclusion?
nabil had apologized to the public for his indescent behavior. he explained why he behaved in that manner - a spontaneous reaction to express joy to someone he's close to.. he also forwarded his disgruntlement because he believes that unwarranted blame is placed upon him, in reference to how the public would commonly react to the 'hugging scenario'.

... i believe you should stick to physics and not go into psychology.
your attempt to provide a detailed explanation to his motive and behavior has only backfired. it merely portrays how 'inane' your own arguments are.

citing newton's 3rd law as an analogy to model the social situation is also a pandemonium.
the issue is not of action and reaction. rather, how perception can affect inference. perception in the sense of how nabil, the public and you had perceived the episode in your own unique way.

in effect, it would be more suitable to call upon the principle of duality in light (wave vs photon) to model the situation. please refer to edward de bono's work on analogy for further clarification.

moral of this all?
1. nabil made a mistake, he should apologize to irma and God for it.
2. you should not indulge in rhetorics.
3. calling others stupid repeatedly will not make you more intelligent. it can give you a sense of 'fake' superiority but in reality, your iq stays the same, if not worst.

DonCorleone said...

Aku sedar sekali lagi ada anjing yang bertandang. Macam aku selalu katakan, anjing sentiasa mencari tempat untuk berak dan kencing di merata-rata. Kali ini hancingnya lebih. Anjing yang macam ini selalu saja basah di mulutnya dan berlegar-legar di tempat yang orang. Kemudian bila dilihat orang tak pedulikannya dan sentiasa sahaja menghentak kaki menghalaunya, si anjing akan angkat sebelah kakinya dan kencing lagi. Kemudian anjing akan seolah-olah mencangkung dan berak. Kalau kita terlihat, pasti kita meludah sebab kita geli dan kalau ada batu berhampiran, kita akan cepat capai dan sambil membaca "Bismillah" akan kita baling batu itu agar terkena di kepala anjing berkenaan. Bukan niat nak membunuh anjing itu tetapi sekadar untuk mengajarnya supaya jangan berkelakuan terlalu bangsat sebab berak dan kencing di tempat orang. Tapi bila kita fikir balik, anjing yang macam itu memang anjing bangsat sebab anjing yang melahirkannya adalah anjing betina yang disetubuhi anjing jantan yang lebih hina dari anjing betina itu sendiri. Dah tu, kalau anjing jantan amat amat hina dan bersetubuh dengan anjing betina yang amat amat hina, maka lahirlah anjing bangsat yang terlalu hina sampai sukar aku nak gambarkan. Dan itulah fitrah anjing bangsat. Anjing bangsat yang serupa itu pun mahu berak, mahu kencing. Maka biarkanlah.

wordup said...

biarkan laa si nabil nak peluke nak cium...ke..nak romen ke..nak fuck ngan si irma tu..Minah tu kan girl dia so be it..yang semua nak sebok sebok pa hal...macam laa korang tu semua ada PAS ke syurga..

For me i got one word for you NABIL...The hell with those people...Dont say sorry..bout the idiot said that balsan tuhan ko jatuh motor..i one word for that scumbag..suck my big fat dick and swallowed my cumm

DonCorleone said...

But then bro, how sure are you that they are blokes? Hahaha...I think Bapak Gula-Gula pun would want to have a say in this critical matter. Kah kah kah!

the unknown said...

lol.. (gelak sakan)

orang yang bijak biasanya akan bertarung dengan hujah.

orang yang kurang bijak, dan agak emosional.. biasanya akan menggunakan perkataan anjing berulang kali.

ini bukanlah suatu yang janggal.
orang yang kalah di dalam perdebatan, memang sukar berfikir secara jelas. menjadi hamba pada emosi adalah alternatif terakhir.

adakah ia berkesan? hehe..

di mana perginya teori fizik? hehe.

di mana perginya struktur argumen?
hehe..

skang jelas bagi semua, sifat sebenar si penulis blog. :P

ps : kan bagus kalo sume intellectual debate aku camnie, x yah susah payah aku susun ayat, n pikir hujah bernas. bila opponent bukak teori anjing, audience sume gelak tawa. konpom aku dh menang.

terima kasih. semoga usaha awak di lain hari lebih bijaksana dari hari ini.

muahahaha

DonCorleone said...

It has been a while since i responded to Anon punya comment. Aku sentiasa saja mahu berdebat kalau kamu ada keberanian menyatakan siapa kamu kerana kalau terus menggunakan identiti yang aku tak ketahui, maka kamu itu ibarat anjing yang lahir dari seekor anjing lain. Itu saja.

ayau aka Bekmeng said...

Well that was the lamest self defence that i ever seen ..pity laa you unknown..coz i already got in your nerve..LOL

the unknown said...

your current emotional status does not allow you to speak.

so.. nasihat aku tuk ko..

1. gi ngaji balik..

2. jgn emo bro.. kat arena debat org emo nie kira lemah. kena cop lemah kat dahi. so ko awal2 dah fail..

3. banyakkan bersabar.. teori anjing ko xde nilai bro kat debat intelek. kalo ko gado masa darjah lima dulu, laku kot. kalo kat debat intelek ko wat camni.. ko jadi bahan lawak bro. serius talk.

4. dont condescend others.

aku pelik dgn genius yg blagak.. perlekeh org len..

tapi aku lagi pelik tgk org yg jauh dari genius, 'cuba' blagak pandai dan perlekeh org len sesuka hati. x sedar diri ke?

DonCorleone said...

Dan anjing berak lagi. Selagi taiknya ada di tempat yang sama, dia akan hidu taiknya sendiri dan berak di tempat yang sama.

This is my last response. GoFuckYouself. I will only debate, if you have balls not to stay anon!

In the meantime, fuck you motherfucker!

the unknown said...

and ayau, forgive me for not giving you the proper response.

your provocation is utterly prosaic.. unworthy of my attention.

speak wisely, intelligently, and i will consider your stance.

till then, salam bro. keje aku kat sini dah selesai.

DonCorleone said...

And yet here you are... again..and again.. and again. Did I say again?

alida abidin said...

I understand that having a blog that can be read by the public meaning the writer/owner of the blog is ready to accept all kind of criticism and judgement. Funny now that a personal blog has become a place to defend yourself and justify your writings/opinions to total strangers.

Maybe 'the unknown' despite using all the big bombastic words (hoping to impress, seriously?)has failed to grasp the fundamental principle of blogging.

To attack someone personally, totally off the course of the issue being discussed, is just sooooooo intellectual. seriously.

Hiding under the blanket? Wow, that should be RESPECTED.

Akubimbo, suka hati Nabil la nak peluk sapa. Dan suka hati kau lah kau nak tulis apa pun. It's your fucking blog. Aku kalau tak suka cara kau tulis tentang satu issue, aku bukak blog lain. Bukan susah pooooon.

the unknown said...

lol alida. please read my blog.

im not here to impress u. i've done enuf of that in real life. if my choice of words had bruised ur ego, then pls find a place in your heart to forgive me. :P where i come from
eloquence is not a sin. and those words aint big. lol!

what is the fundamental principle of blogging? lol. is it objective or subjective? the latter would render ur argument entirely hopeless but im sure we dont wanna go into the intricacy of that.

attacking him personally? well.. i was just playing his game. i was hoping for a better rebuttal but he was too obsessed with his dog.

my anonymity is for a good reason.
i care little of myself.. but i worry for those around me. read carefully what the blogger has said. they tend to try to equate my parents with horrible things just to instigate my anger. despite the fact that this whole repertoire has been quite amusing for me, i fear those close to me may not share the same candour.

and dear blog owner,
sorry for using this vicinity for my own selfish agenda. couldnt help but to tend to alida.

DonCorleone said...

Tuan tanah nak tido dah.
Namun, tanah ni luas.
Maka, "Come, come whomever you are..."
Yang bertuan, dan yang tidak.
Yang hina, dan yang tidak.
Yang bernama, dan yang tidak.

lavidalabelle said...

aduhai Brother DonC,

aku kasihan la dgn depa-depa tu. agaknya duduk depan pc asyik check email nak tengok kau respon dgn hujah-hujah mereka tu.

dah jadi sarkas dah entri ni.

kasihan, byk sgt anjing terbiar.

Hazrey said...

Hahahahah.. ini lagi panas lagi entry pondan aku ni. And that just shows, how orang Melayu seperti unknown sudah semakin jahil tentang ilmu.

Yes brother or sister or pondan (hopefully you are a pondan because you sound like one), lols, ilmu fizik dan art of argument tu datang dari mana?

The point here, is about moral. Akhlak. Being popular does not give you the license to peluk anak orang and not being regret about it. To unknown, aku gelak bila kau sebut about verb, noun etc.. wtf.

When Nabil says that dia minta maaf pada peminat, aku tergelak. Sebab tu aku tak suka pada artis unless to see those yang hot. Hahah..

I wonder apa mak bapak Irma cakap. Mungkin unknown ni mak bapak dah mati lama dah, so dia tak tahu macam mana rasa kalau mak bapak marah tengok anak dara suka suka dipeluk jantan. Or unknown is pondan, peluk jantan lain bukan satu kesalahan - haa, cuba huraikan. :)

Tapi aku setujulah unknown punya argument, sebab secara keseluruhannya, aku dapat membuat satu lagi kesimpulan, keruntuhan akhlak di kalangan kita dibolehkan, sebab kita dah tak perlu lagi dah merujuk kepada Al-Quran tetapi lebih kepada teori saintifik. So, wtf kan?

This is another example on how, tiada kawalan terhadap tingkah laku penggiat seni ketika berada di public. Yes, they are entitled to do fucking anything, tetapi anak anak kecil akan bertanya dan tidakkah tersipu sipu malu akan ibubapa mereka untuk menjawab?

Aku rasa there is no reason to argue about apa yang salah atau tidak, siap dengan teori teori dan rujukan rujukan yang hebat hebat, sebab sambil aku makan pop corn untuk faham komen komen korang, satu jek aku cakap, kalau Nabil bukan beragama Islam, there is no problem with it. And knowing it has been shown on live TV, dia sepatutnya melahirkan rasa kesal terhadap tindakannya tanpa ada exception. Ini kira unconditional lah. lols. Sorry dan aku takder teori yang intelektual untuk dijadikan rujukan. rofl.

Aku taknak pakai teori teori tu semua sama ada on analogy or anything or physics, but for the fact is, kalau kau bertaubat kepada Allah SWT, ada tak kau berdoa: 'Ya Allah Ya Tuhanku, Maha Pengampun, Lagi Maha Menyayangi, Ampunkanlah Dosa Dosaku, tetapi chop, aku tak menyesal pun perbuatanku ini," Subhanallah.

Akhirkata, toksahlah nak menyokong perbuatan nahi mungkar, inilah yang bekas Mufti Johor, Dato' Noh Gadut pernah berkata pada aku, perbuatan manusia di akhir zaman ini menggambarkan betapa akhlak semakin runtuh. Dan inilah katanya, dikesalkan ialah kurangnya bimbingan agama dan pendakwah sibuk berpolitik.

Itulah yang aku nak katakan. And I stand by it, pulanglah kepada asas agama kita. Pulanglah. Jaga akhlak kita. Jaga perbuatan kita. Jaga tingkah laku kita. Perbuatan kita ialah penilaian orang kepada kita, tak payah nak pening kepala pakai teori teori tu semua. Teori Al-Quran tetap yang terulung. Fikirkan.

joegrimjow said...

haha
aku suke pendapat ko
tak tau la plak ade kes ni
jahil ke?
xkot
pasal artis je

peluk2 ni mmg da bese sangt da skrg
tiru gaya negara len
kite de identiti sndiri
watpe nak tiru

-belaga pp klu sama jentina ok bro, len jentina, ngan bini dalam bilik je r, baru best

HipHopLess said...

Gosh baby, blog u ni macam kelas English 101 pulak rasanya.

But i like this entry. Walaupon ramai yang tak suka your bluntness dan kelancangan u. Obviously, they can't handle you. Kalau jumpa cane agaknya kan?

And Nabil, huh...ekau nak polok anak oghang buek lah kek tompek laen. bukan dopan tv.

ingat tak salwa abdul rahman (penyanyi popular tahun 80 an yang sekarang muka penuh dengan botox)masa dia kena tangkap basah dulu, dia terus kahwin dan first sekali dia buat ialah mintak maaf kepada peminat kerana kelakuannya telah menghampakan diorang. dan dia menyesal tak sudah sebab tu dia ambik langkah terus nikah.

and i think a lot of people marah tapi forgave her sebab first dia apologize, second dia expressed regret dan third dia tak justify (unknown nak check ke syntax?)bukan macam norman hakim dan memey. dah kena tangkap pukul 2 pagi berdua-duaan dan bersaksikan lebih 4 orang pun masih kata KAMI TAK BERSALAH. IN YOUR FACE LAH!

Tiba-tiba emo.LOL

m.addyhadzari said...

....:::Salam:::...
bang, lepas nih rasenye pi la bukak kelas untuk artis2 menjawab soalan wartawan... sebab diorang ni bongok bila jadi perkara2 camni... tu yang jawab mengarut2...

kepada 'ANON': ex-boss saya selalu sebut 'Butuh ko la'... bila dia marah...

so... rasanya dia patut sebut pada anda yang x de keberanian...

the unknown said...

hazrey :
"how orang Melayu seperti unknown sudah semakin jahil tentang ilmu"

lawak bro. siapa yang jahil di sini? ko ke aku? motif aku mudah saja. ada org overly critical dgn nabil. kalo org tu nak dakwah dgn 'hikmah' insyaAllah aku no hal.
kalo die nak tunjuk tere sambil perlekeh org len, aku x setuju.

"The point here, is about moral. Akhlak."
bukan moral. moral tertakluk pada definisi komuniti. ini bab deen, atau agama islam. berlandaskan moral, mungkin x salah peluk orang yang kita sayang. ikut islam, salah jika bukan muhrim.

"Tapi aku setujulah unknown punya argument, sebab secara keseluruhannya, aku dapat membuat satu lagi kesimpulan, keruntuhan akhlak di kalangan kita dibolehkan, sebab kita dah tak perlu lagi dah merujuk kepada Al-Quran tetapi lebih kepada teori saintifik. So, wtf kan?"

whoa.. aku x penah buat hujah yang menjurus pada kesimpulan itu bro.
baca baik2 pe yg aku tulis n fikir.

"tak payah nak pening kepala pakai teori teori tu semua"
la.. sape yg mula pakai teori? aku hanya tunjuk apa akan jadi kalo blogger kritikal dan kemaruk utk 'blakon' intelektual. beri perhatian pada perkataan 'blakon'.

m.addyhadzari :
saya unknown ade sebab. jika ibu saya tau saya terlibat dgn bende sebegini dia pasti akan melarang. bila ibu larang aku x leh derhaka. aku nampak juga, bila aku bergado, ramai yg terlibat. pernah dulu satu majlis keramaian hampir ditunda kerna pergadohan antara aku dan sorang mamat. nape org len perlu turut serta? kerna ade yg sokong aku. prinsip?
"kalo aku nak gado jgn libat org len. kalo aku unknown, insyaAllah xde org yg kenal aku akan terlibat."

aku bos kat opis, dan bila aku marah aku akan kata kat employee.

now leave me alone.

sbb kalo aku sebut 'butuh' nampak sgt mentaliti aku tahap mana. ko penah hadiri boardroom meeting of directors? director yg mencaci atau mencarut ketika marah biasanya dipandang rendah oleh org len. kat dunia ko, mungkin org puja. kat sini, dipandang hina.

Azreen Zzz :
the part of teaching 'the blogger' on grammar? yeah thats english 101.
but i bet principle of duality and
rhetorics are not covered in such a class.

i.am.belle :
kenapa ko suke 'refer' pada blogger sebagai anjing? adakah kerana die suke menjadikan anjing sebagai tema hujahnya? lol.

DonCorleone said...

Wah, The Unknown menjadikan blog aku sebagai tempat mengajar, mempersenda, merendah-rendahkan, menjawab balik sama ada aku atau kepada orang yang letak komen di blog aku. Aku kira ini benda yang positif. Maka teruskanlah. Teruskan membaca akubimbo sebab aku lihat dia terus datang dan datang dan datang lagi.

the unknown said...

alhamdulillah, bermula dgn hujah bertemakan binatang, kini kepada yg lebih konstruktif. semoga kebaikan terus berkekalan.

alida abidin said...

I can see the resemblance.

Down boy, down.

the unknown said...

alida,

were u speaking to yourself?

your innuendo is as profound as your reasoning. lol.

try again.

this time dont forget to bring ur brain along? :)

alida abidin said...

Don, like i told ya...hahaha.

I rest my case.

the unknown said...

lol

how can u rest a case that was never there?

ever pondered upon the possibility of becoming a comedian? lol would suit u better definitely.

alida abidin said...

Funny. the case was not discussed here, in this blog.

We can go on forever.

the unknown said...

if the case wasn't presented here, why bother saying
"i rest my case" here?

have you ever been in a court or involved in a debate?

i hate calling other people 'asinine' but there are some who are just desperate of hearing it.

think before u speak. please.. i beg of u. :P

Anonymous said...

to ANON: yg u ni pun nak bersusah payah memeperjelaskan hujah dan prinsip tulisan u ni kenapa? itu tak betul ini tak betul. sikit sikit sudah lah, jgn sampai tahap riak pulak jadinya. dah nama pun blog ni tempat nak luahkan pendapat masing masing, kalau u tak setuju, letak komen dan tulis panjang panjang apa yg u rasa betul dalam blog u pulak. itu je. perlu hormat dgn blog orang walaupun u benci dan tak setuju dgn pendapat mereka. itu lah prinsipnya.

Hazrey: saya tak kenal anda, tapi saya nak beri pendapat tentang apa yang anda tulis. anda selalu tegaskan utk kembali ke ajaran Islam yang sebenar demi kehidupan yang suci. saya rasa anda perlu fahami dakwah anda sendiri kerana bagi saya caci mencaci sesama manusia amatlah dilarang dalam agama. kalau pelacur yang bagi anjing minum pun boleh masuk syurga dan diampunkan Allah, jadi tiada hak utk kita manusia hina ni nak mengeji hamba Allah yang lain.

saya pun Anon jugak, sebab mmg saya takut utk letak nama sebab kebanyakan pengomen kat sini agak emosional.

the unknown said...

anonymous :

"yg u ni pun nak bersusah payah memeperjelaskan hujah dan prinsip tulisan u ni kenapa?"

la.. sbb itulah yang sibuk diutarakan di blog ini. tentang hujah dan prinsip.

kalo blog nie cite pasal kucing2 yg comel yg dibela kat umah takkan tetiba aku nak sebut pasal 'court' kot. lol.

"perlu hormat dgn blog orang walaupun u benci dan tak setuju dgn pendapat mereka. itu lah prinsipnya"

hormati org lain, insyaAllah saya akan hormati anda. :P

"kalau u tak setuju, letak komen dan tulis panjang panjang apa yg u rasa betul dalam blog u pulak"

la.. kalo wat camtu tak koheren dgn konteks. camne aku nak terang ye..

ko takut dgn org emosional, bukan ko pun emosional ke? hehe ok sori :)

DonCorleone said...

Salam. Aku boleh ambil langkah Cik Belle yang buat keputusan untuk delete komen "The Unknown" tapi aku tetap dengan pendirian aku supaya sesiapa sahaja boleh komen di sini. Namun aku setuju dengan pendapat Anon terbaru bahawa kalau "The Unknown" tak setuju sangat dan ada pendapat yang bernas dan tegas, silalah buat blog sendiri. Nak riak, nak tunjuk pandai, nak ajar Grammar 101, nak quote sesiapa pun, silalah buat di blog sendiri.

Kenapa aku tidak berdebat dengan "The Unknown" secara ilmiah? Sebab aku berpendirian bahawa manusia yang membaling batu dan menyembunyikan tangannya adalah manusia yang tidak berpendirian dan pengecut.

Aku pasti juga "The Unknown" akan memberikan komennya lagi untuk merendah-rendahkan pendirian aku ini selepas membaca komen ini tetapi bagi aku, aku akan menjangkakannya kerana itu fitrah manusia seperti ini.

Dan hakikatnya juga, manusia seperti "The Unknown" ini banyak ada dalam dunia blogging ini dan mereka akan memberikan pelbagai alasan kenapa mereka "tidak bernama".

Bagaimanapun, seperti aku katakan tadi, aku tetapi berpendirian untuk membiarkan sesiapa sahaja meninggalkan komen di sini dan aku tidak akan buat moderation.

So, "The Unknown", teori anjing aku tetap kekal untuk menggambarkan manusia seperti kamu tetapi aku harap kau tidak akan berputus asa untuk terus bertandang kerana as I said before: "Come, come....whomever you are!"

P/S: Trust me, "The Unknown" akan komen lagi.

alida abidin said...

LOL yes, let's wait and see. Pasti dia dengan bangganya rasa macam 'waah diorang tunggu aku komen'.

the unknown said...

"So, "The Unknown", teori anjing aku tetap kekal.."

pada aku, org yg keluarkan teori anjing ketika dicabar tidak ilmiah.
x caya? pegi wat survey bro. pos blog nie pada professor ke, org ilmiah ke, fadilah kamsah ke, mintak pandangan professional bro. aku no hal. takut ko x berani je. tanya mereka, ilmiah ke teori anjing? lol

"Nak riak, nak tunjuk pandai, nak ajar Grammar 101, nak quote sesiapa pun, silalah buat di blog sendiri. "

lol. bro.. ape guna riak bro? ilmu milik Tuhan bukan aku. sape yg mulakan sume nie bro? sape yg panggil nabil bodo? silap. sape yang berulang kali panggil nabil bodo? sape yg buat analisis pasal perilaku nabil n hina die tubi2?
sape yg start pesta mengumpat nie bro?

ko tak suke diperlekehkan.. nabil pun x suke. kalo die buat salah, ko sound die sorang2 dah la.. wat pe ko nak promo kat org len? penah die aniaya ko ke?

andaikata ko tak riak x tentu psl,
sampai guna newton 3rd law nak pelekeh org len, takkan aku tetiba nak play ur game. lu pk la sendri.

"Aku pasti juga "The Unknown" akan memberikan komennya lagi untuk merendah-rendahkan pendirian aku "

aku bukan merendahkan pendirian ko bro. aku cuma merendahkan kaedah yg ko guna utk merendahkan orang len. kalo x paham penulisan aku, aku leh mudahkan insyaAllah.

aku akan komen selagi ada yg mintak aku komen, samada secara tersurat atau tersirat.

ps : aku ade blog 'the unknown' yg membincangkan perihal manusia secara umum.

DonCorleone said...

Kan.....betul kata cicak!

alida abidin said...

Dan akhirnya penampilan istimewa! LOL gila sawan aku gelak baca.

Bro, can u push it to at least 60 comments?

Hazrey said...

hahah, this unknown is sooo cool. :0 aku suka kau.

Dan aku tau saper kau. lols.

Yeah, aku setujulah, baik ko toksah letak nama, nanti kecoh. Dan aku pulak terpaksa buat story pasal kau. Baik kau sembunyi. :) But cool lah kau ni, aku suka. Well, sebab tu kau jadi apa yang kau jadi hari ini. :)

lols lols. tak sangka kau pun boleh blogging. :) but blog kau dah update belum, yang satu lagi?

alida abidin said...

siap promote blog tuuuuuu!!!!

the unknown said...

alida :
la aku sebut blog sbb die org cabar aku wat blog sendri. kini ade bukti.

hazrey :
bagus la ko tau aku sape. :P ponat gak den sembunyi.

alida abidin said...

kau ada blog? is this your attempt to get people to read you blog?

Don, don't u just love it when your comment blog is soooooo 'meriah'? Banyak traffic hari ni kan? Push it baby, push iiiiiiitt!!!

the unknown said...

it doesnt matter whether ppl read or not. makes no difference. i thought u'd figured out my motive by now.

then again, ur previous comments should've forewarned me bout ur lack of insight.

i love ur change of tactic.
from the aspiration of court to that of a salesman. keep it up!

alida abidin said...

There was no need of tactics to treat losers like you :))

I mean, you are calling people names and mocking other people besides the blog owner, that tells a lot already. You are singing to your own tunes.

Don, you know what I mean. I rest my case la kan (lagi sekali) walaupun kes tu tak dibentangkan di sini. Hahahaha..kesian kesian... what was that about having the last say don?

Hoping to see some new entry bro.

Hazrey said...

unknown: but your argument terlalu intellectual. Mind me. Dan kau salah anggap apa yang aku cakap. Again, it is about morale. Tentu kau setuju. Kau tengok akhlak sekarang. Dan kau sendiri ada sebut pasal bukan muhrim. Janganlah argue macam kau kat court, mind me, tapi aku takde belajar law.. but common sense. Tapi aku rasa both of you ada rasionalnya. And this is a good argument, except, dah melarat jadik lain dah ni.

Anyway, aku rasa the conclusion is, artis being a public figure shouldn't be doing that. Aku tetap berpendirian kita orang Melayu ada adab, ada mak bapak, dan macam kau, ada jugak kau sebut, kau taknak mak kau tahu kau comment camtu.. tahu pun. Inikan pulak on live tv and being public figure.

Whatever is wrong tetap salah. Itu hakikatnya, and nobody could deny that. Sama seperti what you said mungkin tak salah peluk orang yang kita sayang, well unfortunately, kita orang Islam, dan mungkin this blogger over reacted on his comment, but ahh well, it is something to be argued kan?

When you said:

hmm.. have you lost your ability to read and comprehend? one minute you provide a breakdown of his actions that include 'apologize' and the next, you accuse him for failing to say sorry?
sigh.. your talent in 'overt' self contradiction defies even the greatest maths paradox. i'm sure this is a sign of intelligence. :P

I disagree. Sebabnya, like I said, bila kita says sorry, kita perlu lakukan dengan rasa kekesalan, and I believe in that. remorse. To me, it is a PR failure and failure to understand, kita ada adab, agama.

"lawak bro. siapa yang jahil di sini? ko ke aku? motif aku mudah saja. ada org overly critical dgn nabil. kalo org tu nak dakwah dgn 'hikmah' insyaAllah aku no hal.
kalo die nak tunjuk tere sambil perlekeh org len, aku x setuju."

Lols. Aku suka part pertanyaan jahil tu. I guess it is a figure of speech sama macam aku? Again, I am repeating myself, seharusnya ia berlangsung dengan rasa kesal. Cukup. That should do.

"bukan moral. moral tertakluk pada definisi komuniti. ini bab deen, atau agama islam. berlandaskan moral, mungkin x salah peluk orang yang kita sayang. ikut islam, salah jika bukan muhrim."

Masalahnya moral dalam komuniti kita berkait rapat dengan agama, it compliments. Contohnya, kita solat dan akur pada rukunnya tetapi kita berpeluk dengan bukan muhrim. Sama jugak secara retoriknya (yeah, I use retorik), you are the boss in your office and takkan u wanna call your subordinates with vulgar and foul language, which aku setuju. Tak manis dan nampak sangat mentaliti tahap mana. So, sama juga seperti Nabil, aku rasa sedang dia bersenang senang dengan wang kemenangan dia, dan makan pop corn sambil membaca blog ini, rasa kesal perlu apabila meminta maaf, dan, dan, bukan kepada peminat sahaja.

Sebab itu aku cakap, komuniti semakin ignorant dalam hal morality. Moral tetap berkait rapat dengan agama. Tanpa moral, mana kita hendak letak agama? Moral yang kita ada pada hari ini, berlandaskan agama kita. Kefahaman kita.

I hope you understand that.

the unknown said...

alida:
the change in ur speech was too obvious. i merely imparted it in clear order. notice the halt in ur last posting? no more promotion to his blog after i mentioned the idea of change. does that tell u something?. lol.

hazrey:
aku x nafikan ape yg nabil wat. mmg die wat silap besar. dan.. die dah mintak maaf. x perlulah kita analisa setiap kata dan tindakannya. kita anggap yg baik. jgn terlalu kritikal dgn org len.

sbb tu aku wat bende yg sama pd blogger. hanya tuk buktikan ape akan jadi kalo kita kritikal terhadap org len. tgk ape jadi kalo aku analisa 'setiap katanya' cam die wat kat nabil.

kan panjang cite..

lavidalabelle said...
This comment has been removed by the author.
lavidalabelle said...

haish,
bro DonC aku rasa mamat 'the unknown' ni duduk dalam blog kau lah. nampak sangat 'desperate' for attention.

ms alida abidin,
blog dia takde orang baca itu pasal dia tumpang blog DonC xD

Hazrey said...

dude unknown. Now I know. Now I understand.

Aku setuju dan tak setuju. wah, macam skrip hollywood. :)

This is not about being critical. Perhaps you were not here, when this akubimbo begins. Let me explain a bit, if I may?

Ok, we are bunch of journalists, that are tired of low quality journalism. Sama jugak like you, if you cant be screaming to your staff 'butuh', same goes with us, we can't be saying the same when we write. It is mentality tahap rendah jika kita berbuat demikian ketika kita menulis dalam akhbar. Sounds familliar? :)

Aku setuju dia buat silap besar. And betul tak aku kata it is a PR disaster, pada akulah, yang jahil ni. Sounds familliar? lols. Now I am pulling your leg.

Kami selalu lihat cara penulisan yang agak emotional dalam akhbar, dan tidak salah kalau kita bercakap nada kita sendiri melalui blog kita. Kat malaysia dengarnya hampir 100,000 blog, termasuk dormant blog, it is like our diary kan, except everyone can read it.

Berbalik kepada soal, analisa tu, mungkin kau tak tahu asal usulnya, dan walaupun aku setuju niat kau untuk berbahas tentang perkara ini, perkara pokoknya ialah bagaimana artis kita menangani wartawan, dan bagaimana pula wartawan menangani artis.

Pada aku senang jek, kita lihat kepada apa yang perlu diterjemahkan. Yelah, kita kekadang cakap dengan kekawan kita pun kekadang tersasul maki sikit sikit, but, that does not mean we meant it. It is a figure of speech. Of course kita takkan cakap pasar / atau kasar pada board of directors kan? :)

Despite all the fucks, butuhs and whatever foul language that is being written in this blog, aku yakin sifat kritikal penulis bukan bermakna ia sekaligus menidakkan perkara lain. Kita lihat gambaran sebenar sebagai contoh:

1. Sikap artis.
2. Cara penulisan wartawan yang menulis berdasarkan hujah andaian tanpa sebarang quote untuk mengukuhkan tulisan.

Kekadang orang tidak akan perasan kalau kita tidak bersifat kritikal.

"sbb tu aku wat bende yg sama pd blogger. hanya tuk buktikan ape akan jadi kalo kita kritikal terhadap org len. tgk ape jadi kalo aku analisa 'setiap katanya' cam die wat kat nabil."

Lihatlah, kau sendiri bertindak melontarkan argument kau sendiri apabila kau melihat ia sebagai kritikal. Ada kebaikan jugak kan? Sebab kau nak baca dan kau ambil sedikit usaha untuk memahami dan perdebatkan. Dan aku respek sarcasm kau walaupun annoying gila babi. Seriously annoying and irritating pada aku, tak tahulah orang lain sebab aku dengar dunia blog ni, orang takder perasaan. Haha.

Makanya, aku harap kau lihat tulisan tulisan lain, ia banyak yang kritikal. He was just making his point. And you too. But, for the fact is, lihat kembali dua point di atas tu.

Dan you will be surprise some day, kau pun akan bersetuju (walaupun dalam diam dan di sebalik hujah kau yang berjela jela, kalau pakai kertas kajang abis satu kedai Ah Leong Stationery).

Dan kenapa kita nak analisa? Adakah kita akan analisa kalau dia hazrey, leman, aida, kassim atau dolly? Itulah sebabnya kita analisa. Dan mudah mudahan ia menjadi perkara yang boleh dijadikan panduan pada yang lain supaya tidak menjadi tohmahan orang lain, itupun kalau kita nak 'anggap yang baik'.

Kau bijak (samalah dengan aku, mak aku cakap), dan pembaca hari ini pun bijak, dan kenapa mereka kurang membaca akhbar? Sebab banyak yang defying the reader's intelligence dan mereka perlukan sesuatu yang lebih kritikal. Dan ia hanya sebuah blog.

Do I sound like a lawyer? lols...

Dan aku pasti kau akan terus membaca blog ini, dan jangan lupa singgah blog aku (but pls refrain from commenting.. sebab aku tak larat nak menjawab nanti.. hahahaha.. cam babi kan..hahah), sebab aku suka orang macam kau, walaupun ramai tak tau sape kau. Kalau orang tau, mesti kau dah kena lanyak.. lols lols..

Dun worry, we are only emotional when it comes to biased journalism, partial writings, spin doctors and of course, artistes who answers to reporters' questions with no clue what they were saying and artiste yang tak bermoral, sebab mereka public figure. Itu jek. We are ok bunch of people. Banyak kan sekarang?

unknown, do buy me a teh tarik if you see me. Keep it cool, though. :) Cheers!

dulu aku yang suka tulis pepanjang, so aku serahkan piala kat kau. musim kedua. lols.

aku tak suka word verification ni. menyusahkan.. hahaha..

Hazrey said...

ohh by the way, irma tu hot jugak yek? hahaha.. ehh.. irma tu saper? dia pelakon ke apa? sorrylah, serious aku tak kenal. But hot gak aku tengok. tak taulah mekap jek kot. But hopefully she is. huhu.

yeah, i know, men.

gman said...

"irma tu saper? dia pelakon ke apa? sorrylah, serious aku tak kenal"

haha..boleh tak aq nak guna tulisan style quoting nih. irma tu pelakon kot...tapi aq lupa dah cerita apa. cantik kan buat rambut mcm tuh. mungkin sebab rambut camtu, Nabil ingat dia laki kot?haha

aq setuju dengan Hazrey. mesti si UNKNOWN(huruf besar nampak cm cool) mesti baru baca post ni je, tak tengok yang lain-lain. This is common kot dalam blog nih, so tak perlu nk persoalkan DonC tulis apa. kenapa awak tersentap sgt? itu saya pelik sikit la...I'm sorry~

dan unknown, api dibalas api, tak habis sampai bila2. Kalau kau rasa DonC salah being critical camtu,ko pun tak payah la jadi critical camtu. senang kan?

dan kalau aku jadi critical balik..
"till then, salam bro. keje aku kat sini dah selesai"
yet you're still here after you gave this comment.
apakah itu?

see...tak selesai kan. buat ko nak tumbuk dinding je. pada pendapat aku, mungkin skill kau itu sangat2 berguna dalam court which diskusi perkara2 yang penting, ada fakta dan semacam tu lah(sori, tak reti la nk berbahasa ni). tapi suka la bahasa inggris ko, sedap~

unknown, aku tak cerdik sori, SPM je. tapi aku kurang suka la cara kau membalas, tapi aku kagum dgn English kau. ni personal opinion, tapi aku rasa kau ni kurang kawan la, seriously, dari all your comments...tak tau nape aku nampak mende ni, is it true?

again I'm sorry. and saya sokong DonC, tak perlu Nabil justifies(kalau salah betulkan..hehe) his action. mcm budak2. dipaksa mintak maaf lepas buat salah but also cakap "...tapi anak encik Leman buat okay je, saya buat salah pulak"

p/s unknown, DonC..ni pendapat saya je. jgn terasa pastu marah lah...takut r kena marah cm org2 kat atas tuh...takut dgn UNKNOWN~
erk panjang komen, sori Don!

ungu said...

i'm one of ur silent reader... tp hari ni terasa plak nak komen. x abis baca komen kt sini. x phm kenapa komen "unknown" can be a big issue here. but i did read his/her 1st comment, & aku setuju dgn hujah dia. taklah 100%. tp ada part yg bleh dipertimbangkn. well, masing2 ada pendapat sendiri. i dont think u expect everyone to agree with u. but ur reply to unknown's 1st comment surprise me. as u always say, keep it cool ;-)

Anonymous said...

i dun think itx wrong to hug pple u love.. dis is just to shallow..

Hazrey said...

shallow? Pls say that to allah swt, ahh well unless, islam is not ur faith. Inilah manusia sekarang, yg menghalalkan perbuatan yg jelas jelas bertentangan dgn agama. Perhaps u r not a muslim, let me tell u, it is forbidden untuk menyentuh bukan muhrim, apatah lagi berpeluk. Dalam islam takde sederhana, takde tinggi, takde rendah, the ajaran is clear.

faris said...

sedap la baca blog ni..
aku suka baca benda2 yg kritikal macam ni.. (terasa bijak dan membuka minda) plus bahasa2 yg digunakan be it malay/english..

keep it up boys/gals!!

chrome said...

I agree with what Ungu said. Wonder why The Unknown's 1st comment being criticized, because to my humble opinion, what he said is 90% correct, of the current issue. I was shocked to read DonC's reply to his comment, when in fact The Unknown does not even say anything about anjing whatsoever.

I agree with The Unknown's comments all the way. I am practising what you practiced btw...so I can 'read'. :)

steven tyler said...

apsal doncorleone tak approve komen aku yg sebelum ni? x profesional la mcm ni encik. i know that comment really get to u hahaha..

DonCorleone said...

Steven Tyler - Lu ni kelakar lah. Kalau gua nak buang komen lu, dah lama gua buang dah. Meh ... meh....komen lagi.

m.addyhadzari said...

the unknown - ko nih riak btol nampaknya... brani reveal la nama...
susah sgt ke? bukan aku nak tumbok pon... lagipon aku tgk ko macam rival kpd tuan punya blog je... takut le tu...

Ferdows said...

She's my cousin sister. Dua pupu lah tapi.
Aku tak nak komen lah apa Nabil buat. Itu semua dunia beb, tak kisah pun kubur lain2. Haha. Tapi yg pasti, mak cik aku sentap la jugak. LOL

Btw Saniboey, thanks datang blog aku dan tinggalkan komen:)
Peace out

Anonymous said...

as;kum
tuan punya blog... should be siapa yg bangang n fuckerssss di sini?
buat blog utk dpt simpati org ke? nak sgt komen org ke? siapa awak nak judge nabil atau wartawan di malaysia ni??? sepatutnya kita bagi kata2 semangat ni bagi karangan esei yg cam apa ntah... Allah Maha Mengetahui apa yg ada isi hati nabil, dia menyesal atau tidak , tu dia. yg bersepah artis wat hal di luar lagi banyak yg nabil gak ko cari sedekah n simpati org kat blog ni. blah lah!


wasaalam

DonCorleone said...

Anjing kasi salam?

Ferdows - Kirim salam kat makcikmu yek.

Addy - Lama dah kau tak call aku.

Win said...

agama mereka. mereka belum kahwin. yg penting di sini mereka dah berdosa. dan bila ditegur sepatutnya nabil sedar kenapa, dan bukannya mengheret org lain yg sama jenis dgnnya dgn mengatakan kenapa org itu boleh buat tapi bila sy buat jadi isu pulak. belum kahwin+berpeluk = haram di sisi Islam. nabil dan irma islam, maka nabil dan irma salah!

faiz said...

fuyo..bahase ganas2 sekali..

Apr 16, 2009

Aku masih menulis lagi tentang Nabil peluk Irma tapi kali ini aku tambah sikit tentang Newton's Third Law.

'Kuasa melakukan/kelakuan' (Force) ialah satu anjakan atau tarikan terhadap sesebuah objek yang akan menghasilkan satu bentuk interaksi dengan satu lagi objek. Dalam erti kata lain, "kuasa" atau "forces" itu dihasilkan menerusi interaksi! Sesetengah "kuasa" itu terhasil daripada interaksi dua objek sama ada interaksi mereka normal, frictional atau tensional. Kalau ikut Newton's Third Law, apabila A dan B berinteraksi, mereka menerbitkan "kuasa". Newton mengilhamkan ini untuk memperbincangan tentang "forces" dan banyak sudah interpretasi dibuat untuk mengasiosasikannya dengan interaksi manusia. Bak kata Newton: "For every action, there is an equal and opposite reaction."

Nabil terkejut. Lalu dia bangun and the most proper thing to do would be (ini adalah pendapat hipotetikal):
1. Smile
2. Tepuk tangan
3. Salam orang yang berhampiran
4. Menjerit
5. Bersyukur dalam hati (sebut AlhamduIllah or something + a smile too)
6. Memeluk isteri/buah hati/emak/ayah/adik/abang
7. Mencium isteri/buah hati/emak/ayah/adik/abang

Ini adalah aksi dan reaksi Nabil.

Dia melakukan nombor 1, 2, 3, 5 (barangkali) dan 6.

Jom kita tengok dulu:



Dan untuk aksinya yang nombor 6 itu, ia telah memberikan reaksi yang lain pulak dari kalangan media yang bukan lagi dalam bidang kuasanya.

Dalam Berita Harian (Rabu, 15 April), wartawannya menulis pendapat sendiri di beberapa perenggan utamanya. Aku petik perenggan keduanya sahaja yang berbunyi begini: "Tidak sampai beberapa saat menjulang kejayaan, Nabil hampir mencalarkan nama baiknya sendiri. Ada yang tidak kisah dengan tindakannya itu, namun ramai juga yang tidak gemar dengan gelagat spontan yang bagi mereka melanggar batas agama."

KOMEN AKU: Ini adalah reaksi seorang wartawan yang menulis berdasarkan emosinya. Perenggan ini terlalu hipotetikal dan tidak ada sokongan. Wartawan ini menulis "Nabil hampir mencalarkan nama baiknya sendiri" (refering to the act di mana Nabil peluk Irma). Barangkali, kalau ada previous case yang macam Nabil tu, ia harus dinyatakan juga. Barangkali, wartawan ini ada berpengalaman atau pernah tahu akan sejarah yang seakan sama dengan "kejadian Nabil memeluk Irma" itu. Kemudian dia menulis "ada yang tak kisah dengan tindakan itu...." tanpa menyatakan siapa yang sebenarnya tak kisah dan kemudian dia menulis lagi "namun ramai juga tidak gemar" tetapi masih tidak menyatakan siapa yang tak gemar sebenarnya?

Secara peribadi, kalau dapat chance, aku pun nak peluk Irma ni lah! Kah kah kah! Lawa siot rambut baru dia.

Dalam Utusan Malaysia (Khamis, 16 April) pula, wartawannya juga ada menulis sedikit pendapat peribadinya yang berbunyi begini: "Gelagatnya itu sedikit sebanyak mencetuskan perasaan kurang selesa kepada mereka yang melihatnya tetapi Nabil mempunyai pandangan tersendiri."

KOMEN AKU: Adakah kita kena percaya bahawasanya tindakan Nabil itu memang benar "mencetuskan perasaan kurang selesa"? Siapa yang kurang selesa? Bagaimana mereka melahirkan rasa kurang selesa itu? Did they file a report to the ABPBH Committee? Why wartawan tidak interview mereka yang kurang selesa ini?

KOMEN AKU: Sebenarnya kadang-kadang wartawan memainkan peranan moral. Barangkali mereka hipotetikal dalam penulisan dengan mewujudkan emosi sedikit tetapi tulisan itu mereka anggap sebagai satu ingatan moral kepada subjek mereka iaitu Nabil. Wujudnya moral ini ialah sebab kita hidup dalam kelompok yang mempunyai nilai-nilai tatasusila tinggi. Kita bukan orang putih di mana budaya mereka ialah sebagaimana yang dibuat oleh Nabil bersama Irma itu. So, apabila tindakan memeluk itu diperlihatkan dalam event yang sebegitu besar, wartawan menggunakan moral obligation mereka untuk menulis.

Lalu, Nabil dilihat pulak melancarkan "counter measure"nya sendiri.

Aksi = Reaksi = Penyelesaian

Ramai yang kata: "Haramjadah betul!" Bukan aku kata tau, tapi orang yang kata!

Baca petikkan Nabil menerusi laporan Berita Harian yang sama: "Saya peluk semua yang ada berhampiran saya. Ia berlaku secara spontan kerana saya terlalu terkejut dan gembira dengan kemenangan besar pada malam itu. Saya harap isu ini tidak diperbesarkan lagi kerana saya memeluk Irma ibaratnya tidak sampai satu kerlipan mata pun. Saya minta maaf kepada peminat jika mereka merasakan tindakan itu sebagai keterlaluan pada pandangan mereka. Tindakan itu berlaku secara spontan kerana orang yang saya peluk adalah orang yang saya sayang. Saya tidak menyesal memeluk dia kerana Irma tempat saya mengadu dan berkongsi pelbagai perkara suka dan duka. Cuma apa yang membuat saya tertanya, kenapa isu itu hendak diperbesar-besarkan?" Bagaimana pula dengan pelakon yang melakonkan adegan berpelukan? Namun, saya mengaku kesilapan saya dan berjanji untuk tidak mengulanginya lagi."

This fuckhead (ops...sorry). I mean this idiot (alamak...sorry again). I mean this dude has chosen to be/to use:
1. Apologetic
2. Justification
3. Argument

Let me break it down. Nabil memilih untuk:
1. Apologize - "Saya mengaku kesilapan saya" and "Saya meminta maaf."
2. Justification - "Saya tidak menyesal sebab Irma tempat saya mengadu," and "Saya peluk orang yang saya sayang," and "Bagaimana pula dengan pelakon yang melakonkan adegan berpelukan?"
3. Argument - Soal membangkitkan mengenai pelakon yang berpelukan itu juga dilihat sebagai satu lontaran argumen oleh Nabil untuk menjustifikasikan kelakuannya.

KOMEN AKU SECARA KESELURUHAN: Nabil should just say sorry. Itu saja dah cukup. Tak yah kasi justifikasi lain dah sebab apa dia buat itu bukan stail kita orang Melayu. Audiens siaran langsung itu kalau dikaji agaknya, pasti majoritinya Melayu dan Melayu tidak amalkan budaya macam itu. Sejak dua tiga tahun kebelakangan ini, memang ada distorsi sikit dalam interaksi sesama Melayu ini (terutama di kota) kerana makin ramai yang berjumpa dan akan berpelukkan (baik lelaki dan perempuan) atau berlaga pipi (lelaki laga pipi dengan perempuan atau perempuan laga pipi dengan perempuan). Aku baru-baru ini bila bertemu Amy Search di showcase Anggun pun berpeluk stail Arab atau Maghribi agaknya sebab peluk tiga kali. Tapi hakikatnya, apabila disaksikan secara langsung oleh jutaan manusia, tindakan Nabil itu salah dan he should just say sorry and keep it cool.

Sayangnya, bangang ni tetap nak retaliate dengan memberikan justifikasi. Nabil kata: "Saya tidak menyesal." That is just plain wrong and i hope dia menyesal sebab kata dia tak menyesal itu.

Aku fikir lagi, the media had mercy on him at this point. If this were Fasha Sandha, aku jamin she will be very fucked and buried to the ground dah.

So Nabil (macamlah dia ada baca blog ni kan? kah kah kah), brader, jangan angkuh sangat. Kalau buat salah, mengaku salah dan mintak maaf dan apabila mintak maaf, minta maaf sincerely without giving justifikasi yang bisa buat aku muntah atau tak payahlah lontarkan argument yang buat aku fikir memang kau ni bodoh. So, brader.....lu fikirlah sendiri!

In the meantime....

Just...KEEP IT COOL!

80 comments:

An-Zurie Ayesya said...

aku harap dia baca

Poyo said...

Bro,
Tadi ada baca berita Nabil eksiden.
rasanya dia da terima balasan kecil kat dunia. Sib baik luka2 je..
Anyway doakan dia cepat sembuh dan berhati-hati di jalan raya mahupun masa nak naik pentas menerima hadiah (^_^)Wahahaha..

Ayyman Rahim said...

Wartawan macam meng-api-api kan lagi cerita, padahal takda la orang ambil pusing sangat. Biasa je kut.

Che Kay said...

aku tak kesah.....hehehe

Milimilo said...

nabil,lps blk dr klinik,sila baca post ni..huhu

Neronite said...

s.shahirah sounds anoyying...speaker rosak..heeee

y u z said...

dah dua-tiga hari baca citer psl dia ni,rasa macam -- oklah, cukup2lah tu.

tapi agaknya bila wartawan pun duk provok lg pi tanya hari2,kan dah terkuar statement budus ya hamat --"Bagaimana pula dengan pelakon yang melakonkan adegan berpelukan?"

ibarat, tepuk air di dulang atau meludah ke langit.

lu pikir lah sendirik!

Tak minta Nabil nak bersuara je said...

Tak perlu cakap lagilah, cuba fahami ini.


Fenomena: Pergaulan bebas semakin berleluasa. Jangankan peluk di depan mata orang, di belakang mata orang Nabil ke, siapa ke, siapa yang tahu.


Apa yang aku faham dalam dunia ni, kau nak boikot ke, kau nak ban ke, kau nak huraikan panjang lebar hukum agama, moral sebagainya, kalau mahu diikut, orang akan ikut, ramai tak ikut pun.


Bukan budak kecik pun Nabil tu, dia pun tahu hukum hakam.


Yang semua orang nak provoke kenapa, patut Nabil tak payahlah nak balas balik, mengaku salah dahlah. Agaknya kalau dia kata, ok, saya salah, sorry, belakang buat lagi, ada apa beza?


Kalau takat nak dengar Nabil cakap, dia betul-betul kesal, minta maaf kepada semua, sangat kesal, hanya untuk puaskan hati orang dan kerana pendapat wartawan mengatakan itu ini yang patut Nabil buat, tak usahlah.


Aku tak suka apa dia buat tapi aku rasa boleh jadi dia rimas diasak bertubi-tubi dengan kritikan, kalau kau kelam-kabut, kau cakap pun main sedap je. Janganlah asyik nak tanya-tanya lagi.


Benda peluk bukan benda baik tapi apa benda nak kecoh sangat pun?Memang ramai pun kan yang berpeluk sakan sana sini? Jangan nak nafikan pulak. Aku rasa itu sebab Nabil marah.



Aku rasa Nabil dah gatal nak kahwin tu je. So cepat-cepatlah nikah ye. Dia pun accident, tak payah lah dah ungkit-ungkit lagi.


Yang penting bukan Nabil/wartawan betul atau salah, just perkara tak sopan jangan dibuat lagi. Itu yang sepatutnya.


Kerenah artis terlalu pelbagai lah, wartawan pun dengan self-righteous tone nya, please lah.


Keep it cool ok!

lavidalabelle said...

nabil tu hingusan. darah panas. masa tu dia tak boleh pikir sendiri sbb terpegun.

ah! artis melayu ramai yg bodoh.

steven tyler said...

jgn cakap orang bodoh la bodoh..

Faizul said...

adeh bro.
banyak plak ilmu sains kali ini..
mantaplah!

err..
sore perempuan kat belakang tu sangat annoying..'kesian'
tak kusyuk plak nak tgk adegan peluk selama 1harkat yang diheboh2kan macam gampang.

m.addyhadzari said...

boley plak mamat nih terangkan durasi masa dia pelok...

teringat plak habit abg sani yang suke di'pelok' kat ofis... :)

'Cool' katanya...

Anonymous said...

mungkin itu pelukan tanpa nafsu. dia pun sudah kata tak mahu peluk irma lagi selagi blm nikah. so move on, people.

Anonymous said...

Macam berlakun kat tv dan filem right? Pegang pegang dan peluk peluk antara lelaki dan wanita. Yg wanita tua peluk lelaki muda yg berlakun sebagai anak, suami dan isteri dan mcm mcm adegan lagi. Itu kira haram jugak. So what's the big deal.

DonCorleone said...

An Zurie - Entahlah. Kalau Nabil baca, bacalah tapi kalau tidak pun, tak ada yang kita rugi.

Poyo - Aku tak tahu pulak sejauh mana kecederaan Nabil dalam eksiden tu tapi aku harap dia cepat sembuh supaya boleh melawak semula.

Ayymann - Aku kurang setuju wartawan yang dikatakan memperbesar-besarkan cerita sebab kali ini aku agak bersetuju dengan approach wartawan-wartawan berkenaan yang menulis berdasarkan moral obligation.

Kay Faizal - Jom kita tak kesah sama-sama okay.

Milimilo - Meh lah kita doakan supaya Nabil sembuh cepat2 okay.

Neronite - Aku pun rasa yang sama dengan nada suara yang bisa buat telingaku rosak!

MsYuz - Ibarat meludah ke langit? Kah kah kah. Spot on!

Tak minta Nabil nak bersuara je - Banyak yang anda perkatakan ini betul. Ini memang bukan soal betul atau salah tetapi soal jadi perhatian. Apabila dah jadi perhatian atas perbuatan itu, dia sepatutnya laksanakan counter measure dengan lebih tepat, bukan retaliate. This is clearly a matter of perception.

Cik Belle - Cik Belle ni ganas sangat lah....but I like!!! Hahahahah

Steven Tyler - I never thot I would say this to "Steven Tyler", but - "Gofuckyourself!"

Dude - Memang banyak yang gampang kali ini tapi aku menulis tentang gampang yang satu ni aje yek. Kah kah kah

Addy - Aku suka peluk2 yek? Cool kan? Kah kah kah

Jane - Ok Ok. Moving on.

To all - Don't get me wrong here please. Aku menulis ini bukan untuk memperkatakan tentang hitam dan putih sebab ini bukan soal salah atau betul tetapi ini adalah soal aksi dan reaksi. Hakikat pada aku barangkali bukan hakikat pada korang apabila diksi persepsi dilontarkan dalam gelanggang. Aku bangkitkan soal counter measure Nabil untuk dijadikan materi sebab memang dalam dunia hiburan, banyak kali soal seperti ini timbul dan biar banyak mana pun, sayang sekali tiada siapa yang ambil iktibar. I hope you all understand where and what I wanted to "go" with this entry. Thanks. Salam.

fynn jamal said...

seperti biasa,
malaysian suka hidup dalam denial.

no elaboration needed.
tapi personally, i think wartawan2 (of said class: yang tulis asal godeh jek) ada masalah identiti or some sort.

kalau dalam blog world, wartawan macam itu adalah para anon yang pergi page org, maki2 dan buat tidak tahu.

on papers, mereka kata "katanya", "si polan kata", blablablabla.

ngaku ajalah kalau tak suka. bukan kita nak tampar pun kalau itu rasa dia.

ini malaysia. the power of pen masih tahap tahi kat sini. org menulis takkan mampu menggoyah negara, walau sejentik pun.

fedap mak, nyah.

Lady Dyla said...

Agree!!

He should juz keep it cool..
eventho dia xnyesal..
cuma katakanlah itu dlm hati sendiri..
supaya tiada org yg bambu nnti..

Pape pon.. tindakan spontan itu tidak hrs berulang.

lavidalabelle said...

aku masih akan kata 'artis melayu ramai yg bodoh'.

p/s: 'steven tyler yg bodoh' aku tahu ko siapa. takyah cari pasal la gaduh kat blog org. bodoh!

mycute&comel said...

aku suka mamat ni tapi biasala artis mesia yang selalu terlebih amerika drpd artis hollywood sendri. apa2 pon kalu compare dengan apa yang azizah mahzan dah buat, this is nothing.

p/s. aku nyampah tengok artis kalu yang perasan over bila kluar public. uweekkk!

the unknown said...

okay bro u wanna be critical?

let's take a look at how you've analyzed the situation.

being fastidious when considering your presentation is pretty easy, given your endless blunders in syntax.

Nabil has chosen to :
1. apologize (verb)
2. justification (noun) error!
3. argument (noun) error!

it should be..

Nabil has chosen to :
1. apologize (verb)
2. justify (verb)
3. argue (verb)

sigh.. should we go into grammar 101? still confused? tell you what, find a professor in linguistics to corroborate me.

next?

"brader, jangan angkuh sangat. Kalau buat salah, mengaku salah dan mintak maaf dan apabila mintak maaf, minta maaf sincerely without giving justifikasi yang bisa buat aku muntah atau tak payahlah lontarkan argument yang buat aku fikir memang kau ni bodoh"

"Kalau buat salah, mengaku salah dan mintak maaf"

hmm.. have you lost your ability to read and comprehend? one minute you provide a breakdown of his actions that include 'apologize' and the next, you accuse him for failing to say sorry?
sigh.. your talent in 'overt' self contradiction defies even the greatest maths paradox. i'm sure this is a sign of intelligence. :P

proof that nabil said sorry?
"Saya minta maaf kepada peminat jika mereka merasakan tindakan itu sebagai keterlaluan pada pandangan mereka."

Justify
"Saya tidak menyesal sebab Irma tempat saya mengadu," and "Saya peluk orang yang saya sayang," and "Bagaimana pula dengan pelakon yang melakonkan adegan berpelukan?"

he wasn't trying to justify it.

allow me to elucidate things for you.

"Saya tidak menyesal sebab Irma tempat saya mengadu,"

.. he does not regret hugging irma because he was compelled to share his joy with her. this is congruent with their established relationship. as such, he wasn't trying to justify his wrongdoing, but merely explaining what he felt upon the issue as opposed to what the public had construed.

an example of justification?
"tidak salah saya peluk dia, sebab ketika itu saya tidak bernafsu.."

now.. regarding the statement..

"Bagaimana pula dengan pelakon yang melakonkan adegan berpelukan?"

which is also, not an attempt of justification.

nabil felt that he's being 'victimized'. others would do the same when inundated with extreme scrutiny. indeed, a highly regular reaction.

example?

"encik, nape saya sorang kena saman, ramai lagi kete lain yg park situ!"

conclusion?
nabil had apologized to the public for his indescent behavior. he explained why he behaved in that manner - a spontaneous reaction to express joy to someone he's close to.. he also forwarded his disgruntlement because he believes that unwarranted blame is placed upon him, in reference to how the public would commonly react to the 'hugging scenario'.

... i believe you should stick to physics and not go into psychology.
your attempt to provide a detailed explanation to his motive and behavior has only backfired. it merely portrays how 'inane' your own arguments are.

citing newton's 3rd law as an analogy to model the social situation is also a pandemonium.
the issue is not of action and reaction. rather, how perception can affect inference. perception in the sense of how nabil, the public and you had perceived the episode in your own unique way.

in effect, it would be more suitable to call upon the principle of duality in light (wave vs photon) to model the situation. please refer to edward de bono's work on analogy for further clarification.

moral of this all?
1. nabil made a mistake, he should apologize to irma and God for it.
2. you should not indulge in rhetorics.
3. calling others stupid repeatedly will not make you more intelligent. it can give you a sense of 'fake' superiority but in reality, your iq stays the same, if not worst.

DonCorleone said...

Aku sedar sekali lagi ada anjing yang bertandang. Macam aku selalu katakan, anjing sentiasa mencari tempat untuk berak dan kencing di merata-rata. Kali ini hancingnya lebih. Anjing yang macam ini selalu saja basah di mulutnya dan berlegar-legar di tempat yang orang. Kemudian bila dilihat orang tak pedulikannya dan sentiasa sahaja menghentak kaki menghalaunya, si anjing akan angkat sebelah kakinya dan kencing lagi. Kemudian anjing akan seolah-olah mencangkung dan berak. Kalau kita terlihat, pasti kita meludah sebab kita geli dan kalau ada batu berhampiran, kita akan cepat capai dan sambil membaca "Bismillah" akan kita baling batu itu agar terkena di kepala anjing berkenaan. Bukan niat nak membunuh anjing itu tetapi sekadar untuk mengajarnya supaya jangan berkelakuan terlalu bangsat sebab berak dan kencing di tempat orang. Tapi bila kita fikir balik, anjing yang macam itu memang anjing bangsat sebab anjing yang melahirkannya adalah anjing betina yang disetubuhi anjing jantan yang lebih hina dari anjing betina itu sendiri. Dah tu, kalau anjing jantan amat amat hina dan bersetubuh dengan anjing betina yang amat amat hina, maka lahirlah anjing bangsat yang terlalu hina sampai sukar aku nak gambarkan. Dan itulah fitrah anjing bangsat. Anjing bangsat yang serupa itu pun mahu berak, mahu kencing. Maka biarkanlah.

wordup said...

biarkan laa si nabil nak peluke nak cium...ke..nak romen ke..nak fuck ngan si irma tu..Minah tu kan girl dia so be it..yang semua nak sebok sebok pa hal...macam laa korang tu semua ada PAS ke syurga..

For me i got one word for you NABIL...The hell with those people...Dont say sorry..bout the idiot said that balsan tuhan ko jatuh motor..i one word for that scumbag..suck my big fat dick and swallowed my cumm

DonCorleone said...

But then bro, how sure are you that they are blokes? Hahaha...I think Bapak Gula-Gula pun would want to have a say in this critical matter. Kah kah kah!

the unknown said...

lol.. (gelak sakan)

orang yang bijak biasanya akan bertarung dengan hujah.

orang yang kurang bijak, dan agak emosional.. biasanya akan menggunakan perkataan anjing berulang kali.

ini bukanlah suatu yang janggal.
orang yang kalah di dalam perdebatan, memang sukar berfikir secara jelas. menjadi hamba pada emosi adalah alternatif terakhir.

adakah ia berkesan? hehe..

di mana perginya teori fizik? hehe.

di mana perginya struktur argumen?
hehe..

skang jelas bagi semua, sifat sebenar si penulis blog. :P

ps : kan bagus kalo sume intellectual debate aku camnie, x yah susah payah aku susun ayat, n pikir hujah bernas. bila opponent bukak teori anjing, audience sume gelak tawa. konpom aku dh menang.

terima kasih. semoga usaha awak di lain hari lebih bijaksana dari hari ini.

muahahaha

DonCorleone said...

It has been a while since i responded to Anon punya comment. Aku sentiasa saja mahu berdebat kalau kamu ada keberanian menyatakan siapa kamu kerana kalau terus menggunakan identiti yang aku tak ketahui, maka kamu itu ibarat anjing yang lahir dari seekor anjing lain. Itu saja.

ayau aka Bekmeng said...

Well that was the lamest self defence that i ever seen ..pity laa you unknown..coz i already got in your nerve..LOL

the unknown said...

your current emotional status does not allow you to speak.

so.. nasihat aku tuk ko..

1. gi ngaji balik..

2. jgn emo bro.. kat arena debat org emo nie kira lemah. kena cop lemah kat dahi. so ko awal2 dah fail..

3. banyakkan bersabar.. teori anjing ko xde nilai bro kat debat intelek. kalo ko gado masa darjah lima dulu, laku kot. kalo kat debat intelek ko wat camni.. ko jadi bahan lawak bro. serius talk.

4. dont condescend others.

aku pelik dgn genius yg blagak.. perlekeh org len..

tapi aku lagi pelik tgk org yg jauh dari genius, 'cuba' blagak pandai dan perlekeh org len sesuka hati. x sedar diri ke?

DonCorleone said...

Dan anjing berak lagi. Selagi taiknya ada di tempat yang sama, dia akan hidu taiknya sendiri dan berak di tempat yang sama.

This is my last response. GoFuckYouself. I will only debate, if you have balls not to stay anon!

In the meantime, fuck you motherfucker!

the unknown said...

and ayau, forgive me for not giving you the proper response.

your provocation is utterly prosaic.. unworthy of my attention.

speak wisely, intelligently, and i will consider your stance.

till then, salam bro. keje aku kat sini dah selesai.

DonCorleone said...

And yet here you are... again..and again.. and again. Did I say again?

alida abidin said...

I understand that having a blog that can be read by the public meaning the writer/owner of the blog is ready to accept all kind of criticism and judgement. Funny now that a personal blog has become a place to defend yourself and justify your writings/opinions to total strangers.

Maybe 'the unknown' despite using all the big bombastic words (hoping to impress, seriously?)has failed to grasp the fundamental principle of blogging.

To attack someone personally, totally off the course of the issue being discussed, is just sooooooo intellectual. seriously.

Hiding under the blanket? Wow, that should be RESPECTED.

Akubimbo, suka hati Nabil la nak peluk sapa. Dan suka hati kau lah kau nak tulis apa pun. It's your fucking blog. Aku kalau tak suka cara kau tulis tentang satu issue, aku bukak blog lain. Bukan susah pooooon.

the unknown said...

lol alida. please read my blog.

im not here to impress u. i've done enuf of that in real life. if my choice of words had bruised ur ego, then pls find a place in your heart to forgive me. :P where i come from
eloquence is not a sin. and those words aint big. lol!

what is the fundamental principle of blogging? lol. is it objective or subjective? the latter would render ur argument entirely hopeless but im sure we dont wanna go into the intricacy of that.

attacking him personally? well.. i was just playing his game. i was hoping for a better rebuttal but he was too obsessed with his dog.

my anonymity is for a good reason.
i care little of myself.. but i worry for those around me. read carefully what the blogger has said. they tend to try to equate my parents with horrible things just to instigate my anger. despite the fact that this whole repertoire has been quite amusing for me, i fear those close to me may not share the same candour.

and dear blog owner,
sorry for using this vicinity for my own selfish agenda. couldnt help but to tend to alida.

DonCorleone said...

Tuan tanah nak tido dah.
Namun, tanah ni luas.
Maka, "Come, come whomever you are..."
Yang bertuan, dan yang tidak.
Yang hina, dan yang tidak.
Yang bernama, dan yang tidak.

lavidalabelle said...

aduhai Brother DonC,

aku kasihan la dgn depa-depa tu. agaknya duduk depan pc asyik check email nak tengok kau respon dgn hujah-hujah mereka tu.

dah jadi sarkas dah entri ni.

kasihan, byk sgt anjing terbiar.

Hazrey said...

Hahahahah.. ini lagi panas lagi entry pondan aku ni. And that just shows, how orang Melayu seperti unknown sudah semakin jahil tentang ilmu.

Yes brother or sister or pondan (hopefully you are a pondan because you sound like one), lols, ilmu fizik dan art of argument tu datang dari mana?

The point here, is about moral. Akhlak. Being popular does not give you the license to peluk anak orang and not being regret about it. To unknown, aku gelak bila kau sebut about verb, noun etc.. wtf.

When Nabil says that dia minta maaf pada peminat, aku tergelak. Sebab tu aku tak suka pada artis unless to see those yang hot. Hahah..

I wonder apa mak bapak Irma cakap. Mungkin unknown ni mak bapak dah mati lama dah, so dia tak tahu macam mana rasa kalau mak bapak marah tengok anak dara suka suka dipeluk jantan. Or unknown is pondan, peluk jantan lain bukan satu kesalahan - haa, cuba huraikan. :)

Tapi aku setujulah unknown punya argument, sebab secara keseluruhannya, aku dapat membuat satu lagi kesimpulan, keruntuhan akhlak di kalangan kita dibolehkan, sebab kita dah tak perlu lagi dah merujuk kepada Al-Quran tetapi lebih kepada teori saintifik. So, wtf kan?

This is another example on how, tiada kawalan terhadap tingkah laku penggiat seni ketika berada di public. Yes, they are entitled to do fucking anything, tetapi anak anak kecil akan bertanya dan tidakkah tersipu sipu malu akan ibubapa mereka untuk menjawab?

Aku rasa there is no reason to argue about apa yang salah atau tidak, siap dengan teori teori dan rujukan rujukan yang hebat hebat, sebab sambil aku makan pop corn untuk faham komen komen korang, satu jek aku cakap, kalau Nabil bukan beragama Islam, there is no problem with it. And knowing it has been shown on live TV, dia sepatutnya melahirkan rasa kesal terhadap tindakannya tanpa ada exception. Ini kira unconditional lah. lols. Sorry dan aku takder teori yang intelektual untuk dijadikan rujukan. rofl.

Aku taknak pakai teori teori tu semua sama ada on analogy or anything or physics, but for the fact is, kalau kau bertaubat kepada Allah SWT, ada tak kau berdoa: 'Ya Allah Ya Tuhanku, Maha Pengampun, Lagi Maha Menyayangi, Ampunkanlah Dosa Dosaku, tetapi chop, aku tak menyesal pun perbuatanku ini," Subhanallah.

Akhirkata, toksahlah nak menyokong perbuatan nahi mungkar, inilah yang bekas Mufti Johor, Dato' Noh Gadut pernah berkata pada aku, perbuatan manusia di akhir zaman ini menggambarkan betapa akhlak semakin runtuh. Dan inilah katanya, dikesalkan ialah kurangnya bimbingan agama dan pendakwah sibuk berpolitik.

Itulah yang aku nak katakan. And I stand by it, pulanglah kepada asas agama kita. Pulanglah. Jaga akhlak kita. Jaga perbuatan kita. Jaga tingkah laku kita. Perbuatan kita ialah penilaian orang kepada kita, tak payah nak pening kepala pakai teori teori tu semua. Teori Al-Quran tetap yang terulung. Fikirkan.

joegrimjow said...

haha
aku suke pendapat ko
tak tau la plak ade kes ni
jahil ke?
xkot
pasal artis je

peluk2 ni mmg da bese sangt da skrg
tiru gaya negara len
kite de identiti sndiri
watpe nak tiru

-belaga pp klu sama jentina ok bro, len jentina, ngan bini dalam bilik je r, baru best

HipHopLess said...

Gosh baby, blog u ni macam kelas English 101 pulak rasanya.

But i like this entry. Walaupon ramai yang tak suka your bluntness dan kelancangan u. Obviously, they can't handle you. Kalau jumpa cane agaknya kan?

And Nabil, huh...ekau nak polok anak oghang buek lah kek tompek laen. bukan dopan tv.

ingat tak salwa abdul rahman (penyanyi popular tahun 80 an yang sekarang muka penuh dengan botox)masa dia kena tangkap basah dulu, dia terus kahwin dan first sekali dia buat ialah mintak maaf kepada peminat kerana kelakuannya telah menghampakan diorang. dan dia menyesal tak sudah sebab tu dia ambik langkah terus nikah.

and i think a lot of people marah tapi forgave her sebab first dia apologize, second dia expressed regret dan third dia tak justify (unknown nak check ke syntax?)bukan macam norman hakim dan memey. dah kena tangkap pukul 2 pagi berdua-duaan dan bersaksikan lebih 4 orang pun masih kata KAMI TAK BERSALAH. IN YOUR FACE LAH!

Tiba-tiba emo.LOL

m.addyhadzari said...

....:::Salam:::...
bang, lepas nih rasenye pi la bukak kelas untuk artis2 menjawab soalan wartawan... sebab diorang ni bongok bila jadi perkara2 camni... tu yang jawab mengarut2...

kepada 'ANON': ex-boss saya selalu sebut 'Butuh ko la'... bila dia marah...

so... rasanya dia patut sebut pada anda yang x de keberanian...

the unknown said...

hazrey :
"how orang Melayu seperti unknown sudah semakin jahil tentang ilmu"

lawak bro. siapa yang jahil di sini? ko ke aku? motif aku mudah saja. ada org overly critical dgn nabil. kalo org tu nak dakwah dgn 'hikmah' insyaAllah aku no hal.
kalo die nak tunjuk tere sambil perlekeh org len, aku x setuju.

"The point here, is about moral. Akhlak."
bukan moral. moral tertakluk pada definisi komuniti. ini bab deen, atau agama islam. berlandaskan moral, mungkin x salah peluk orang yang kita sayang. ikut islam, salah jika bukan muhrim.

"Tapi aku setujulah unknown punya argument, sebab secara keseluruhannya, aku dapat membuat satu lagi kesimpulan, keruntuhan akhlak di kalangan kita dibolehkan, sebab kita dah tak perlu lagi dah merujuk kepada Al-Quran tetapi lebih kepada teori saintifik. So, wtf kan?"

whoa.. aku x penah buat hujah yang menjurus pada kesimpulan itu bro.
baca baik2 pe yg aku tulis n fikir.

"tak payah nak pening kepala pakai teori teori tu semua"
la.. sape yg mula pakai teori? aku hanya tunjuk apa akan jadi kalo blogger kritikal dan kemaruk utk 'blakon' intelektual. beri perhatian pada perkataan 'blakon'.

m.addyhadzari :
saya unknown ade sebab. jika ibu saya tau saya terlibat dgn bende sebegini dia pasti akan melarang. bila ibu larang aku x leh derhaka. aku nampak juga, bila aku bergado, ramai yg terlibat. pernah dulu satu majlis keramaian hampir ditunda kerna pergadohan antara aku dan sorang mamat. nape org len perlu turut serta? kerna ade yg sokong aku. prinsip?
"kalo aku nak gado jgn libat org len. kalo aku unknown, insyaAllah xde org yg kenal aku akan terlibat."

aku bos kat opis, dan bila aku marah aku akan kata kat employee.

now leave me alone.

sbb kalo aku sebut 'butuh' nampak sgt mentaliti aku tahap mana. ko penah hadiri boardroom meeting of directors? director yg mencaci atau mencarut ketika marah biasanya dipandang rendah oleh org len. kat dunia ko, mungkin org puja. kat sini, dipandang hina.

Azreen Zzz :
the part of teaching 'the blogger' on grammar? yeah thats english 101.
but i bet principle of duality and
rhetorics are not covered in such a class.

i.am.belle :
kenapa ko suke 'refer' pada blogger sebagai anjing? adakah kerana die suke menjadikan anjing sebagai tema hujahnya? lol.

DonCorleone said...

Wah, The Unknown menjadikan blog aku sebagai tempat mengajar, mempersenda, merendah-rendahkan, menjawab balik sama ada aku atau kepada orang yang letak komen di blog aku. Aku kira ini benda yang positif. Maka teruskanlah. Teruskan membaca akubimbo sebab aku lihat dia terus datang dan datang dan datang lagi.

the unknown said...

alhamdulillah, bermula dgn hujah bertemakan binatang, kini kepada yg lebih konstruktif. semoga kebaikan terus berkekalan.

alida abidin said...

I can see the resemblance.

Down boy, down.

the unknown said...

alida,

were u speaking to yourself?

your innuendo is as profound as your reasoning. lol.

try again.

this time dont forget to bring ur brain along? :)

alida abidin said...

Don, like i told ya...hahaha.

I rest my case.

the unknown said...

lol

how can u rest a case that was never there?

ever pondered upon the possibility of becoming a comedian? lol would suit u better definitely.

alida abidin said...

Funny. the case was not discussed here, in this blog.

We can go on forever.

the unknown said...

if the case wasn't presented here, why bother saying
"i rest my case" here?

have you ever been in a court or involved in a debate?

i hate calling other people 'asinine' but there are some who are just desperate of hearing it.

think before u speak. please.. i beg of u. :P

Anonymous said...

to ANON: yg u ni pun nak bersusah payah memeperjelaskan hujah dan prinsip tulisan u ni kenapa? itu tak betul ini tak betul. sikit sikit sudah lah, jgn sampai tahap riak pulak jadinya. dah nama pun blog ni tempat nak luahkan pendapat masing masing, kalau u tak setuju, letak komen dan tulis panjang panjang apa yg u rasa betul dalam blog u pulak. itu je. perlu hormat dgn blog orang walaupun u benci dan tak setuju dgn pendapat mereka. itu lah prinsipnya.

Hazrey: saya tak kenal anda, tapi saya nak beri pendapat tentang apa yang anda tulis. anda selalu tegaskan utk kembali ke ajaran Islam yang sebenar demi kehidupan yang suci. saya rasa anda perlu fahami dakwah anda sendiri kerana bagi saya caci mencaci sesama manusia amatlah dilarang dalam agama. kalau pelacur yang bagi anjing minum pun boleh masuk syurga dan diampunkan Allah, jadi tiada hak utk kita manusia hina ni nak mengeji hamba Allah yang lain.

saya pun Anon jugak, sebab mmg saya takut utk letak nama sebab kebanyakan pengomen kat sini agak emosional.

the unknown said...

anonymous :

"yg u ni pun nak bersusah payah memeperjelaskan hujah dan prinsip tulisan u ni kenapa?"

la.. sbb itulah yang sibuk diutarakan di blog ini. tentang hujah dan prinsip.

kalo blog nie cite pasal kucing2 yg comel yg dibela kat umah takkan tetiba aku nak sebut pasal 'court' kot. lol.

"perlu hormat dgn blog orang walaupun u benci dan tak setuju dgn pendapat mereka. itu lah prinsipnya"

hormati org lain, insyaAllah saya akan hormati anda. :P

"kalau u tak setuju, letak komen dan tulis panjang panjang apa yg u rasa betul dalam blog u pulak"

la.. kalo wat camtu tak koheren dgn konteks. camne aku nak terang ye..

ko takut dgn org emosional, bukan ko pun emosional ke? hehe ok sori :)

DonCorleone said...

Salam. Aku boleh ambil langkah Cik Belle yang buat keputusan untuk delete komen "The Unknown" tapi aku tetap dengan pendirian aku supaya sesiapa sahaja boleh komen di sini. Namun aku setuju dengan pendapat Anon terbaru bahawa kalau "The Unknown" tak setuju sangat dan ada pendapat yang bernas dan tegas, silalah buat blog sendiri. Nak riak, nak tunjuk pandai, nak ajar Grammar 101, nak quote sesiapa pun, silalah buat di blog sendiri.

Kenapa aku tidak berdebat dengan "The Unknown" secara ilmiah? Sebab aku berpendirian bahawa manusia yang membaling batu dan menyembunyikan tangannya adalah manusia yang tidak berpendirian dan pengecut.

Aku pasti juga "The Unknown" akan memberikan komennya lagi untuk merendah-rendahkan pendirian aku ini selepas membaca komen ini tetapi bagi aku, aku akan menjangkakannya kerana itu fitrah manusia seperti ini.

Dan hakikatnya juga, manusia seperti "The Unknown" ini banyak ada dalam dunia blogging ini dan mereka akan memberikan pelbagai alasan kenapa mereka "tidak bernama".

Bagaimanapun, seperti aku katakan tadi, aku tetapi berpendirian untuk membiarkan sesiapa sahaja meninggalkan komen di sini dan aku tidak akan buat moderation.

So, "The Unknown", teori anjing aku tetap kekal untuk menggambarkan manusia seperti kamu tetapi aku harap kau tidak akan berputus asa untuk terus bertandang kerana as I said before: "Come, come....whomever you are!"

P/S: Trust me, "The Unknown" akan komen lagi.

alida abidin said...

LOL yes, let's wait and see. Pasti dia dengan bangganya rasa macam 'waah diorang tunggu aku komen'.

the unknown said...

"So, "The Unknown", teori anjing aku tetap kekal.."

pada aku, org yg keluarkan teori anjing ketika dicabar tidak ilmiah.
x caya? pegi wat survey bro. pos blog nie pada professor ke, org ilmiah ke, fadilah kamsah ke, mintak pandangan professional bro. aku no hal. takut ko x berani je. tanya mereka, ilmiah ke teori anjing? lol

"Nak riak, nak tunjuk pandai, nak ajar Grammar 101, nak quote sesiapa pun, silalah buat di blog sendiri. "

lol. bro.. ape guna riak bro? ilmu milik Tuhan bukan aku. sape yg mulakan sume nie bro? sape yg panggil nabil bodo? silap. sape yang berulang kali panggil nabil bodo? sape yg buat analisis pasal perilaku nabil n hina die tubi2?
sape yg start pesta mengumpat nie bro?

ko tak suke diperlekehkan.. nabil pun x suke. kalo die buat salah, ko sound die sorang2 dah la.. wat pe ko nak promo kat org len? penah die aniaya ko ke?

andaikata ko tak riak x tentu psl,
sampai guna newton 3rd law nak pelekeh org len, takkan aku tetiba nak play ur game. lu pk la sendri.

"Aku pasti juga "The Unknown" akan memberikan komennya lagi untuk merendah-rendahkan pendirian aku "

aku bukan merendahkan pendirian ko bro. aku cuma merendahkan kaedah yg ko guna utk merendahkan orang len. kalo x paham penulisan aku, aku leh mudahkan insyaAllah.

aku akan komen selagi ada yg mintak aku komen, samada secara tersurat atau tersirat.

ps : aku ade blog 'the unknown' yg membincangkan perihal manusia secara umum.

DonCorleone said...

Kan.....betul kata cicak!

alida abidin said...

Dan akhirnya penampilan istimewa! LOL gila sawan aku gelak baca.

Bro, can u push it to at least 60 comments?

Hazrey said...

hahah, this unknown is sooo cool. :0 aku suka kau.

Dan aku tau saper kau. lols.

Yeah, aku setujulah, baik ko toksah letak nama, nanti kecoh. Dan aku pulak terpaksa buat story pasal kau. Baik kau sembunyi. :) But cool lah kau ni, aku suka. Well, sebab tu kau jadi apa yang kau jadi hari ini. :)

lols lols. tak sangka kau pun boleh blogging. :) but blog kau dah update belum, yang satu lagi?

alida abidin said...

siap promote blog tuuuuuu!!!!

the unknown said...

alida :
la aku sebut blog sbb die org cabar aku wat blog sendri. kini ade bukti.

hazrey :
bagus la ko tau aku sape. :P ponat gak den sembunyi.

alida abidin said...

kau ada blog? is this your attempt to get people to read you blog?

Don, don't u just love it when your comment blog is soooooo 'meriah'? Banyak traffic hari ni kan? Push it baby, push iiiiiiitt!!!

the unknown said...

it doesnt matter whether ppl read or not. makes no difference. i thought u'd figured out my motive by now.

then again, ur previous comments should've forewarned me bout ur lack of insight.

i love ur change of tactic.
from the aspiration of court to that of a salesman. keep it up!

alida abidin said...

There was no need of tactics to treat losers like you :))

I mean, you are calling people names and mocking other people besides the blog owner, that tells a lot already. You are singing to your own tunes.

Don, you know what I mean. I rest my case la kan (lagi sekali) walaupun kes tu tak dibentangkan di sini. Hahahaha..kesian kesian... what was that about having the last say don?

Hoping to see some new entry bro.

Hazrey said...

unknown: but your argument terlalu intellectual. Mind me. Dan kau salah anggap apa yang aku cakap. Again, it is about morale. Tentu kau setuju. Kau tengok akhlak sekarang. Dan kau sendiri ada sebut pasal bukan muhrim. Janganlah argue macam kau kat court, mind me, tapi aku takde belajar law.. but common sense. Tapi aku rasa both of you ada rasionalnya. And this is a good argument, except, dah melarat jadik lain dah ni.

Anyway, aku rasa the conclusion is, artis being a public figure shouldn't be doing that. Aku tetap berpendirian kita orang Melayu ada adab, ada mak bapak, dan macam kau, ada jugak kau sebut, kau taknak mak kau tahu kau comment camtu.. tahu pun. Inikan pulak on live tv and being public figure.

Whatever is wrong tetap salah. Itu hakikatnya, and nobody could deny that. Sama seperti what you said mungkin tak salah peluk orang yang kita sayang, well unfortunately, kita orang Islam, dan mungkin this blogger over reacted on his comment, but ahh well, it is something to be argued kan?

When you said:

hmm.. have you lost your ability to read and comprehend? one minute you provide a breakdown of his actions that include 'apologize' and the next, you accuse him for failing to say sorry?
sigh.. your talent in 'overt' self contradiction defies even the greatest maths paradox. i'm sure this is a sign of intelligence. :P

I disagree. Sebabnya, like I said, bila kita says sorry, kita perlu lakukan dengan rasa kekesalan, and I believe in that. remorse. To me, it is a PR failure and failure to understand, kita ada adab, agama.

"lawak bro. siapa yang jahil di sini? ko ke aku? motif aku mudah saja. ada org overly critical dgn nabil. kalo org tu nak dakwah dgn 'hikmah' insyaAllah aku no hal.
kalo die nak tunjuk tere sambil perlekeh org len, aku x setuju."

Lols. Aku suka part pertanyaan jahil tu. I guess it is a figure of speech sama macam aku? Again, I am repeating myself, seharusnya ia berlangsung dengan rasa kesal. Cukup. That should do.

"bukan moral. moral tertakluk pada definisi komuniti. ini bab deen, atau agama islam. berlandaskan moral, mungkin x salah peluk orang yang kita sayang. ikut islam, salah jika bukan muhrim."

Masalahnya moral dalam komuniti kita berkait rapat dengan agama, it compliments. Contohnya, kita solat dan akur pada rukunnya tetapi kita berpeluk dengan bukan muhrim. Sama jugak secara retoriknya (yeah, I use retorik), you are the boss in your office and takkan u wanna call your subordinates with vulgar and foul language, which aku setuju. Tak manis dan nampak sangat mentaliti tahap mana. So, sama juga seperti Nabil, aku rasa sedang dia bersenang senang dengan wang kemenangan dia, dan makan pop corn sambil membaca blog ini, rasa kesal perlu apabila meminta maaf, dan, dan, bukan kepada peminat sahaja.

Sebab itu aku cakap, komuniti semakin ignorant dalam hal morality. Moral tetap berkait rapat dengan agama. Tanpa moral, mana kita hendak letak agama? Moral yang kita ada pada hari ini, berlandaskan agama kita. Kefahaman kita.

I hope you understand that.

the unknown said...

alida:
the change in ur speech was too obvious. i merely imparted it in clear order. notice the halt in ur last posting? no more promotion to his blog after i mentioned the idea of change. does that tell u something?. lol.

hazrey:
aku x nafikan ape yg nabil wat. mmg die wat silap besar. dan.. die dah mintak maaf. x perlulah kita analisa setiap kata dan tindakannya. kita anggap yg baik. jgn terlalu kritikal dgn org len.

sbb tu aku wat bende yg sama pd blogger. hanya tuk buktikan ape akan jadi kalo kita kritikal terhadap org len. tgk ape jadi kalo aku analisa 'setiap katanya' cam die wat kat nabil.

kan panjang cite..

lavidalabelle said...
This comment has been removed by the author.
lavidalabelle said...

haish,
bro DonC aku rasa mamat 'the unknown' ni duduk dalam blog kau lah. nampak sangat 'desperate' for attention.

ms alida abidin,
blog dia takde orang baca itu pasal dia tumpang blog DonC xD

Hazrey said...

dude unknown. Now I know. Now I understand.

Aku setuju dan tak setuju. wah, macam skrip hollywood. :)

This is not about being critical. Perhaps you were not here, when this akubimbo begins. Let me explain a bit, if I may?

Ok, we are bunch of journalists, that are tired of low quality journalism. Sama jugak like you, if you cant be screaming to your staff 'butuh', same goes with us, we can't be saying the same when we write. It is mentality tahap rendah jika kita berbuat demikian ketika kita menulis dalam akhbar. Sounds familliar? :)

Aku setuju dia buat silap besar. And betul tak aku kata it is a PR disaster, pada akulah, yang jahil ni. Sounds familliar? lols. Now I am pulling your leg.

Kami selalu lihat cara penulisan yang agak emotional dalam akhbar, dan tidak salah kalau kita bercakap nada kita sendiri melalui blog kita. Kat malaysia dengarnya hampir 100,000 blog, termasuk dormant blog, it is like our diary kan, except everyone can read it.

Berbalik kepada soal, analisa tu, mungkin kau tak tahu asal usulnya, dan walaupun aku setuju niat kau untuk berbahas tentang perkara ini, perkara pokoknya ialah bagaimana artis kita menangani wartawan, dan bagaimana pula wartawan menangani artis.

Pada aku senang jek, kita lihat kepada apa yang perlu diterjemahkan. Yelah, kita kekadang cakap dengan kekawan kita pun kekadang tersasul maki sikit sikit, but, that does not mean we meant it. It is a figure of speech. Of course kita takkan cakap pasar / atau kasar pada board of directors kan? :)

Despite all the fucks, butuhs and whatever foul language that is being written in this blog, aku yakin sifat kritikal penulis bukan bermakna ia sekaligus menidakkan perkara lain. Kita lihat gambaran sebenar sebagai contoh:

1. Sikap artis.
2. Cara penulisan wartawan yang menulis berdasarkan hujah andaian tanpa sebarang quote untuk mengukuhkan tulisan.

Kekadang orang tidak akan perasan kalau kita tidak bersifat kritikal.

"sbb tu aku wat bende yg sama pd blogger. hanya tuk buktikan ape akan jadi kalo kita kritikal terhadap org len. tgk ape jadi kalo aku analisa 'setiap katanya' cam die wat kat nabil."

Lihatlah, kau sendiri bertindak melontarkan argument kau sendiri apabila kau melihat ia sebagai kritikal. Ada kebaikan jugak kan? Sebab kau nak baca dan kau ambil sedikit usaha untuk memahami dan perdebatkan. Dan aku respek sarcasm kau walaupun annoying gila babi. Seriously annoying and irritating pada aku, tak tahulah orang lain sebab aku dengar dunia blog ni, orang takder perasaan. Haha.

Makanya, aku harap kau lihat tulisan tulisan lain, ia banyak yang kritikal. He was just making his point. And you too. But, for the fact is, lihat kembali dua point di atas tu.

Dan you will be surprise some day, kau pun akan bersetuju (walaupun dalam diam dan di sebalik hujah kau yang berjela jela, kalau pakai kertas kajang abis satu kedai Ah Leong Stationery).

Dan kenapa kita nak analisa? Adakah kita akan analisa kalau dia hazrey, leman, aida, kassim atau dolly? Itulah sebabnya kita analisa. Dan mudah mudahan ia menjadi perkara yang boleh dijadikan panduan pada yang lain supaya tidak menjadi tohmahan orang lain, itupun kalau kita nak 'anggap yang baik'.

Kau bijak (samalah dengan aku, mak aku cakap), dan pembaca hari ini pun bijak, dan kenapa mereka kurang membaca akhbar? Sebab banyak yang defying the reader's intelligence dan mereka perlukan sesuatu yang lebih kritikal. Dan ia hanya sebuah blog.

Do I sound like a lawyer? lols...

Dan aku pasti kau akan terus membaca blog ini, dan jangan lupa singgah blog aku (but pls refrain from commenting.. sebab aku tak larat nak menjawab nanti.. hahahaha.. cam babi kan..hahah), sebab aku suka orang macam kau, walaupun ramai tak tau sape kau. Kalau orang tau, mesti kau dah kena lanyak.. lols lols..

Dun worry, we are only emotional when it comes to biased journalism, partial writings, spin doctors and of course, artistes who answers to reporters' questions with no clue what they were saying and artiste yang tak bermoral, sebab mereka public figure. Itu jek. We are ok bunch of people. Banyak kan sekarang?

unknown, do buy me a teh tarik if you see me. Keep it cool, though. :) Cheers!

dulu aku yang suka tulis pepanjang, so aku serahkan piala kat kau. musim kedua. lols.

aku tak suka word verification ni. menyusahkan.. hahaha..

Hazrey said...

ohh by the way, irma tu hot jugak yek? hahaha.. ehh.. irma tu saper? dia pelakon ke apa? sorrylah, serious aku tak kenal. But hot gak aku tengok. tak taulah mekap jek kot. But hopefully she is. huhu.

yeah, i know, men.

gman said...

"irma tu saper? dia pelakon ke apa? sorrylah, serious aku tak kenal"

haha..boleh tak aq nak guna tulisan style quoting nih. irma tu pelakon kot...tapi aq lupa dah cerita apa. cantik kan buat rambut mcm tuh. mungkin sebab rambut camtu, Nabil ingat dia laki kot?haha

aq setuju dengan Hazrey. mesti si UNKNOWN(huruf besar nampak cm cool) mesti baru baca post ni je, tak tengok yang lain-lain. This is common kot dalam blog nih, so tak perlu nk persoalkan DonC tulis apa. kenapa awak tersentap sgt? itu saya pelik sikit la...I'm sorry~

dan unknown, api dibalas api, tak habis sampai bila2. Kalau kau rasa DonC salah being critical camtu,ko pun tak payah la jadi critical camtu. senang kan?

dan kalau aku jadi critical balik..
"till then, salam bro. keje aku kat sini dah selesai"
yet you're still here after you gave this comment.
apakah itu?

see...tak selesai kan. buat ko nak tumbuk dinding je. pada pendapat aku, mungkin skill kau itu sangat2 berguna dalam court which diskusi perkara2 yang penting, ada fakta dan semacam tu lah(sori, tak reti la nk berbahasa ni). tapi suka la bahasa inggris ko, sedap~

unknown, aku tak cerdik sori, SPM je. tapi aku kurang suka la cara kau membalas, tapi aku kagum dgn English kau. ni personal opinion, tapi aku rasa kau ni kurang kawan la, seriously, dari all your comments...tak tau nape aku nampak mende ni, is it true?

again I'm sorry. and saya sokong DonC, tak perlu Nabil justifies(kalau salah betulkan..hehe) his action. mcm budak2. dipaksa mintak maaf lepas buat salah but also cakap "...tapi anak encik Leman buat okay je, saya buat salah pulak"

p/s unknown, DonC..ni pendapat saya je. jgn terasa pastu marah lah...takut r kena marah cm org2 kat atas tuh...takut dgn UNKNOWN~
erk panjang komen, sori Don!

ungu said...

i'm one of ur silent reader... tp hari ni terasa plak nak komen. x abis baca komen kt sini. x phm kenapa komen "unknown" can be a big issue here. but i did read his/her 1st comment, & aku setuju dgn hujah dia. taklah 100%. tp ada part yg bleh dipertimbangkn. well, masing2 ada pendapat sendiri. i dont think u expect everyone to agree with u. but ur reply to unknown's 1st comment surprise me. as u always say, keep it cool ;-)

Anonymous said...

i dun think itx wrong to hug pple u love.. dis is just to shallow..

Hazrey said...

shallow? Pls say that to allah swt, ahh well unless, islam is not ur faith. Inilah manusia sekarang, yg menghalalkan perbuatan yg jelas jelas bertentangan dgn agama. Perhaps u r not a muslim, let me tell u, it is forbidden untuk menyentuh bukan muhrim, apatah lagi berpeluk. Dalam islam takde sederhana, takde tinggi, takde rendah, the ajaran is clear.

faris said...

sedap la baca blog ni..
aku suka baca benda2 yg kritikal macam ni.. (terasa bijak dan membuka minda) plus bahasa2 yg digunakan be it malay/english..

keep it up boys/gals!!

chrome said...

I agree with what Ungu said. Wonder why The Unknown's 1st comment being criticized, because to my humble opinion, what he said is 90% correct, of the current issue. I was shocked to read DonC's reply to his comment, when in fact The Unknown does not even say anything about anjing whatsoever.

I agree with The Unknown's comments all the way. I am practising what you practiced btw...so I can 'read'. :)

steven tyler said...

apsal doncorleone tak approve komen aku yg sebelum ni? x profesional la mcm ni encik. i know that comment really get to u hahaha..

DonCorleone said...

Steven Tyler - Lu ni kelakar lah. Kalau gua nak buang komen lu, dah lama gua buang dah. Meh ... meh....komen lagi.

m.addyhadzari said...

the unknown - ko nih riak btol nampaknya... brani reveal la nama...
susah sgt ke? bukan aku nak tumbok pon... lagipon aku tgk ko macam rival kpd tuan punya blog je... takut le tu...

Ferdows said...

She's my cousin sister. Dua pupu lah tapi.
Aku tak nak komen lah apa Nabil buat. Itu semua dunia beb, tak kisah pun kubur lain2. Haha. Tapi yg pasti, mak cik aku sentap la jugak. LOL

Btw Saniboey, thanks datang blog aku dan tinggalkan komen:)
Peace out

Anonymous said...

as;kum
tuan punya blog... should be siapa yg bangang n fuckerssss di sini?
buat blog utk dpt simpati org ke? nak sgt komen org ke? siapa awak nak judge nabil atau wartawan di malaysia ni??? sepatutnya kita bagi kata2 semangat ni bagi karangan esei yg cam apa ntah... Allah Maha Mengetahui apa yg ada isi hati nabil, dia menyesal atau tidak , tu dia. yg bersepah artis wat hal di luar lagi banyak yg nabil gak ko cari sedekah n simpati org kat blog ni. blah lah!


wasaalam

DonCorleone said...

Anjing kasi salam?

Ferdows - Kirim salam kat makcikmu yek.

Addy - Lama dah kau tak call aku.

Win said...

agama mereka. mereka belum kahwin. yg penting di sini mereka dah berdosa. dan bila ditegur sepatutnya nabil sedar kenapa, dan bukannya mengheret org lain yg sama jenis dgnnya dgn mengatakan kenapa org itu boleh buat tapi bila sy buat jadi isu pulak. belum kahwin+berpeluk = haram di sisi Islam. nabil dan irma islam, maka nabil dan irma salah!

faiz said...

fuyo..bahase ganas2 sekali..