Jan 19, 2009

Aku pun ada pendapat jugaklah tentang AJL2009 tapi pendapat yang biasa-biasa saja.

Aku sibuk sebenarnya. Sebab tu aku lambat menulis tentang AJL 2009 yang baru berlalu. Well, korang semua dah tahu pun dah kan and aku rasa ramai yang agree pun apabila Meet Uncle Hussein tu menang dengan lagu Laguku Untukmu. Bila band macam tu menang, sama seperti masa Estranged atau Spider menang dulu, banyak pendapat yang mula dilayangkan iaitu: "Muzik Malaysia/Melayu sudah nampak perubahannya."

Tahniah buat Meet Uncle Hussein.

But sejak Search menang dengan Isabella dulu lagi pun, muzik Melayu yang berubah itu hanyalah minoriti kan? Tell me, were there major changes in the music industry as a whole. Kalau takat perubahan minor dalam penyertaan menerusi pertandingan seperti Anugerah Juara Lagu itu memang ada tetapi dari aspek pemulihan industri, kebangkitan industri...hmmm....apa yang kita lihat sekarang sebenarnya ialah keruntuhan bukan saja di Malaysia, malah di peringkat global.

(Aku tak mahu sentuh soal Division Melayu EMI yang sudah ditutup atau record label yang sudah tidak mahu terbitkan album artis tempatan selain daripada hanya cukupkan kuota penerbitan dengan menerbitkan album berdasarkan back catalog)

Let us get back to AJL 2009.

Kemenangan Meet Uncle Hussein itu aku lihat dari dua aspek. Aspek pertama, lagu dia agak baik manakala aspek kedua ialah lagu dia baik sikit berbanding lagu-lagu lain yang menyertai AJL itu sendiri.

I have to admit, some song yang masuk final tu macam gampang. Biarlah dress up macam Firaun sambil menyanyi Dusta Berkalang atau trying some Chinese etnik muzik yang sudah pernah dibuat zaman LY (Fauziah Latiff dulu) menerusi Persoalan Cinta atau going as mellow as Dingin (Ziana Zain)....frankly, kita dah disajikan dengan muzik macam ni lama dah lah.

But, as ramai yang agree kemenangan seharusnya jadi pemangkin dan kita akan harap Meet Uncle Hussien akan jadi pemangkin itu.

Harapan aku melangit sebenarnya.

Aku bukan nak kata sangat soal AJL2009 malam tu. Aku bukan kisah sangat persembahan opening Stomping Dance oleh One Nation MC yang langsung tidak ada budaya kita tu, aku juga tak kisah sangat dengan anugerah Persembahan Terbaik yang diberikan kepada Faizal Tahir dengan koreograf "styling" di atas pentas yang tak ada signifikasi tu (that is just plain stupid though when clearly ada lagi persembahan lain yang lebih bagus), aku juga bukan peduli soal apa signifikasi iluminasi (pencahayaan) muzik di malam AJL itu. By the way, Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka tidak mengiktiraf diksi "iluminasi" tetapi maknanya boleh diperolehi menerusi Kamus Terjemahan Inggeris-Melayu oleh Ainon Mohd dan Abdullah Hassan (terbitan PTS Profesional/ Cetakan Kedua 2007).

Kejadah apa ni?

Namun, harapan aku masih melangit.

Aku harap:

1. Seluruh "umat" indie bangkit sekarang untuk mencipta lagu, merakam lagu, menyertai segala macam pertandingan muzik supaya industri muzik TEMPATAN kembali naik.

2. Peminat muzik melihat kemenangan Meet Uncle Hussein sebagai satu tanda positif that pemuzik tempatan memiliki karya yang bagus dan layak untuk dibeli dalam bentuk CD.

3. Syarikat rakaman antarabangsa tidak terus menerus sogokkan kita dengan album kompilasi dan tak sudah-sudah turutkan kuota dan juga asyik hanya mengedarkan album Barat sebab mereka tak perlu tanggung kos produksi kalau edarkan album Barat.

4. Promoter konsert tempatan mula buka mata, mula jadi bertanggungjawab untuk menaikkan industri muzik tempatan. Come on lah, Rihhanna tu sucks in Singapore. Bad review all over and you idiots are having her concert on my fucking birthday? What the fuck?

5. TV3 to organize a concert sempena kemenangan Meet Uncle Hussein. Maksud aku ialah apa salahnya stesen itu buat satu konsert solo besar Meet Uncle Hussein now, di ketika kemenangannya masih panas? Tapi janganlah buat konsert Meet Uncle Hussein and kemudian bawa semua penyanyi final AJL macam Firaun tu jugak. Just a plain rock concert with Meet Uncle Hussein sudahlah. Lepas tu, suka hatilah nak record and show kat TV ke, apa ke u know.

Come on TV3, aku jaminlah konsert diorang ini akan full house.

Well, barangkali korang expect aku nak critisize sangat AJL2009 tapi to me, lets look beyond that. Aku rasa tiba masanya kalau nak ada pahat yang berbunyi, biarlah ia berbunyi ke arah kebaikan.

Anyway, I had fun watching AJL2009 at my friend's (Bapak-gulagula) place in JB.

I expected the win. So, that's that.

Keep it cool people.

Kredit gambar: www.gua.com.my

49 comments:

fynn jamal said...

"Biarlah dress up macam Firaun sambil menyanyi Dusta Berkalang"

EXACTLY what i said.
firaun kejadah mana plak neh.

DonCorleone said...

Hahaha.....nasib baik tak dipatuk ular kan? Hahahah

Unknown said...

finally jumpa blog saniboey. masih sama zaman sentiasa manja dulu.. anyway im your big fans (bole?) review album n movie dalam sm yg dibaca berulang kali smp dah hafal! same goes to review juara lgu 2003 yg aidit menang lgu keliru. bro lu mmg gerek!

mizmaleya said...

tak faham juga signifikan styling atas pentas.

saya melawak barangkali dia tengah sedia terbang ke syurga. so di stage syurga 1, dia potong rambut, then pintu ke2 tukar baju, etc.

relevan ke? hahaha. tak langsung!
oh atau saya buta seni agaknya.

Anonymous said...

muh tak menarik langsung! juri semua pekak

Anonymous said...

mizmaleya.

styling tu lebih kreatif dari memekik. kata x nak stereotype. at least he has some idea and the relevancy comes when you truly open your eyes, not with one eye shut.

HipHopLess said...

I tukar pendapat pasal Firaun tu. Kami di ShoeShine berpendapat penyanyi Dusta Berkalang tu sebijik macam Mojo Jojo villain dalam Power Puff Girls.

Hazrey said...

si shoeshine ni ada jugak kena patuk ni.

Bro, sebenarnya koreografi yang dicetuskan semasa persembahan Faizal tu menyebabkan tumpuan hilang, dan aku kurang pasti ia ada kaitan dengan lirik lagunya.

Dan yang paling penting, kita gelak, depa letak dua kipas, ala ala Michael Jackson tapi rambut tak gerak sangat sebab pakai hairspray banyak sangat (sama cam Ayu gak..).

Keep it short Hazrey. Hehe

Naddy said...

tengok show uncle hussein kat oditorium rtm, aku sangat terpesona. tapi tak sempat nak tengok ajl malam tu.

JohnJenin said...

pejal tahir tu menang persembahan terbaik mungkin sebab penghayatan dia yang buat juri juri semua tersentuh hati dengan penyampaian dia.

Dan bagus jugak pejal tak bolot juara lagu ajl 25 sebab pasti lebih banyak pahat yang akan berbunyi mencanangkan media prima buat anugerah syok sendiri untuk artis artis mereka.

Amer Yusof said...

bro, bukan firaun..sy bayang mcm tengok 'Miss Egypt'..hehehe.

dah berkurun artis masuk AJL, bawak penari selambak, tapi penyanyinya nan ado nak menari bersama. pemalas sungguh penyanyi kt malaysia nak kaji seni persembahan. akhirnya org nampak serabut sangat pentas tu.

kedua, berpuluh kali saya rasa geram sebab KAMERA TV3 tersangatlah suck! ada part sepatutnya zoom, dia ambil long shot.

malas nak komen pasal keputusan...hehehe. tunggu masa nak kentut je.

CAHAYA said...

Haha. Setuju dengan Amer Yusof, macam Miss Egypt. Mekap tebal ya amat. Tapi takpelah, 'attitude' la kot. Hehe.

Lagu Untukmu tu mula2 dengar, dengan style nyanyian dia. Memang lain dr yang lain. Kita dah muak disajikan dengan sesuatu yang biasa2 je. Tiba dah masa untuk sesuatu yang lain. Yang segar gitu. :)

Qarl said...

Ziana Zain is a legend! dats it! kehadiran beliau tuk memuaskan hati sume....

memeriahkan lagi acara yg sgt meriah itU!

Anonymous said...

iluminasi juga terdapat dalam kamus bahasa inggeris-melayu keluaran fajar bakti terbitan 2004 kamus bestari tetapi bukan iluminasi ia ilumination yang bermaksud terang benderang,penjelasan cahaya.ntah apaapa lah aku semak dalam kamus dewan memang takdak pun sebab ia ayat bahasa inggeris.nak tunjuk kaya bahasa tapi haprak.aku tak setuju langsung.sudahlah kita sekarang nih menghadapi krisis bahasa ditambahkan lagi dengan pencemaran bahasa pula.

AJL takdak apa yang menarik,cuma aku ingat lagi m.nasir komen juara lagu ini adalah landasan untuk mempertandingkan lagu yang trbaik bukan pentas untuk tayang seni tari.kahkahkah....m.nasir rimas dengan peserta-peserta yang menggayakan ramai penari di pentas, suara macam haram jadah,akhirnya wartawan pula bantai dia sebab tak pakai kasut waktu nyanyi mustika.

alahai....pi mampuslah AJL.

Anonymous said...

mungkin styling atas pentas tu nak tunjuk yg instead of bukak baju, dia pakai baju. from black top, to grey suit.

love the irony
welcome back, faizal tahir.

F is my name said...

" TV3 to organize a concert sempena kemenangan Meet Uncle Hussein" -> SETUJU!!!!!! mmg gerenti full house!

Amer Yusof said...

mungkin 8tv boleh buat unzipped versi yg lebih besar. buat kt life centre kira ok jek.

iluminasi tak lama lagi mungkin masuk dalam kamus dewan..sebab apa? sebab dah berkurun DBP suka lacurkan bahasa melayu dengan ambil istilah english dan dimelayukan.

Benderang = Iluminasi

Nenek moyang dah siapkan banyak perkataan untuk anak cucu, tp kita nak ambil datuk sam punya jugak.

Anonymous said...

aku suka cara kau fikir.
tak terlalu "harian metro".

nn said...

review konsert rihanna teruk? ramai member dah beli tiket. harga nak dekat 200 jugak tiket diorang tu. hopefully diorang puas hati la. haha

Anonymous said...

gampang.. bodoh.. ah setakat ckp semua org blh, try la nyanyi badan tegak tak bergerak boleh ke tak hit high note.

btw, u don't deserve to use the doncorleone. u just bring a shame to the movies. true god father fan will never act such a wussy like u.

DonCorleone said...

Fynn - Same mind we have. Hahahah.

Hafizan - Tks for reading. Aku suka bila ko suka jugak ni!

mizmaleya - Mmg kelakar kan? Kalau seni dia soal terbang ke syurga, lagi kelakar lah jadinya.

Azreen - Mojo Jojo? I will sure look it up!!!

Hazrey - Hairspray banyak sangat itu memang kelakar bangang! Hahahha

Mizzy N - Tak tengok AJL? So, tak tengoklah Firaun menyanyi? Rugi.....rugi....hahahah

JohnJenin - Faizal begitu bersungguh menyanyi? Well, I guess so and penyanyi lain tak bersungguh sangat kot....

AmerYusof - Aku "terpesona" sebab kamera TV3 tak sudah-sudah fokus penonton yang rata-rata pondan! Hahahaha

Cahaya - Yes. Lagu MUH tu baik and aku dah mula setuju tentang Miss Egypt tu. :)

my name is KARL - Okaylah. Aku pun minat Ziana Zain. Itu hari baru lepak dengan dia sekejap di Singapore ni.

Awangsulungmerahmenyala - U said the things that is also in my head. So, thank you to you!

Shirin - Irony does not always work though kan although I am a big fan of it.

Friha - Apa kata kita semua hantar surat and email TV3 supaya buat konsert terbuka and percuma untuk MUH nak tak?

AmerYusof - Tapi asal usul bahasa Melayu hanya ada 7 perkataan sahaja dan antara ialah "babi". Selebihnya ialah bahasa Sanskrit, Jawa, Boyan, Inggeris....etc etc. So, macam mana tu?

Diloz - Tak terlalu Harian Metro? Hahahahha....tempat jatuh lagi dikenang bro.

NN - Maka bersiaplah untuk kerugian duit ye kawan-kawan.

vito corleonne - Travis Bickle would say "are you talkin to me?" As for me, i would just say: "Go fuck yourself."

Anonymous said...

aik marah? br kutuk sikit je tu. yg kau kutuk org bkn main lg. x professional la mcm ni wussycorleone.

Anonymous said...

bila ziana zain nak bersara? watching her performed that night was too painful! It was very bad.

Obefiend Weiland said...

i disagree with your assement yang pejal suparman itu persembahannya ape kejadah. its way outside the boy. breaking the fourth wall.

masa start dia nyanyi garu kepala.

"woi asal baju sama? takde budget ke nak tuka baju. Baju spender luar pun jadi la! takkan sama bai"

then next thing you know he changes while performing. you see how everything unfolds.

sometimes aku rasa serba salah gak artis malaya ni. buat style default macam Noraniza Idris kena tetak

"bawak satu kampung lagi minah ni BOOO BOOO"

bila nyanyi sorang atas pentang pulak

" ni menang ni mesti pasal raja sms"

NO WIN in this situation.

lets just see it this was Don Corleone, his performance is DIFFERENT. that in itself is good enough that the usual muka cat, drama bodoh modern dance or aksi pantomim krismas macam Elyana tuh

i dont normally disagree with you but this time around you are wrong

macam Radiohead la.. ada ke any of their video clips make sense to you. How about Bjork? but they are all now considered as one of the best video clips ever made despite being unforgivably confusing. Mindfuck pun ada macam videoclip "Army of Me- Bjork" and "Let Forever Be - My Chemical Brothers". Both are directed by the great Michel Gondry

kalau dilihat secara literal mmg fucking bullshit video diorang ni. tapi bila tengok balik ITS GENIUS!

hahaa

yeah.. panjang aku komen this time around..but hey.... i dont agree with your assesment about encik suparman tapi aku agree with one thing

TV3 should do a one night only show for the winner. buat macam UNPLUGGED pun best. i wouldn't mind watching that

p/s: yup.. rihanna is a studio singer. as a live singer she is worse than Ashell Simpson. why would one pay 200 bucks to let their ears bleed. we have American Idol and AF for that kan?

lavidalabelle said...

apa-apa pun yang paling glamour dan menarik tentang AJL ialah diva 'hazwang hali' okey. balik-balik cameraman dok interframe muka dia.

Hazrey said...

kah kah kah, I though Im interested to be part of obefiend's argument, tapi bila scroll atas, ada lagi more interesting, and I just love fighting. Hahaha..

vito corleonne? he must be some faggarts that drools over Faizal Tahir for a nice long blow job kan.

Apa kena mengena dengan nama dengan kisah AJL ni? Emotional sangat apa hal ni?

Anyway, obefiend, for some, it is distracting to have all those on a stage dan in does not synch with the lyric of the song.

Yes, the msg is he is unfolding from point A to point B, but it does not jive in with the lyric. tak kenalah. Tetap tak kena.

And obefiend, aku serahkan piala 'this is officialy your blog' to you. Take this.

Anonymous said...

hazrey, for u to said thing like that is because u constantly kept fantasize doin it. so cut that crap and just admit it. aku tak kisah la dia tulis apa, tp aku kisah dia pakai nama tu, mana ada mafia kelam kabut citer pasal artis. lps tu duk kutuk org lain mcm diri bagus sgt. i myself not a fan of faizal tahir, but i just respect people that passionate on their works. i guess u passionate on look down on people. so i respect u for that. fuck.

Anonymous said...

apa2 pon bro..
syukur majlis ajl telah diislemkan pabila dimulakan doa dan alfatihah...

hehehhee

Anonymous said...

i love u vito corleonne! totally agreed with u!! muah! muah!

Hazrey said...

Kah Kah Kah, vito. Seriously. Kah Kah Kah. A'ah I kept on fantasizing it you doing it to me, come on your knee. Hahaha. You will love it. :D Stay still, dun move.Definitely it will be as mouthful as your comment. :)

I think kan dear miss or mr vito, stick to the point raised and this is what we call it - critics. Look at obefiend, he argues rationally, and why the fuck do you need to be emotional kan? Stick to the issue lah and argue lah. Tak payahlah nak emotional macam senguggut. Biarlah depa nak pakai nama apa pun, even jambu batu sekalipun.

And dear miss @ mr vito, dun be a sissy, show your identity, so that we all can see whether justify tak for you to tell him not to use that name, yelah mana tau kot kau producer Godfather ker, tak ke naya kena saman pulak. And ohh, esok kalau ada kritik hiburan kat paper, pi tulis your mouthful comment tu. Would love to read. Heh.

And here a PIALA pusingan for you. :)

Anonymous said...

wah lamanya gua tak masuk lu punya blog. busy cam gampang. sampai ajl pun terlepas. so takleh nak join sangat tapi setuju betul MUH menang. lagu tu memang bagus. tak tau lagu lain yang bertanding tapi ziana zain? please...lagu dia dated habis ok. bikin bingit!

ait..ada lagi anon-anon hanjing ni? This is his blog and you know, relief is a click away. Tak suka, blah.

down boy. down.

marini rafar said...

berbalik pada kemenangan MUH.
well byk lagu2 budak2 'bawah tanah' nih bagus. and personally dapat opportunity tgk lan buat lagu dgn teman dia, well dari mula-mula tidur terus bangun and terjebak jd penyanyi latar.. hahha. nak rasa being part of it. i'm not sure lan akan guna lagu yg dia buat tu, but serious.. dengar dia tarik suara. wow... very nice guy. humble.

DonCorleone said...

Obiefiend - U reminded me of my sacred collection of Magnus Carlsson and Paul Cunningham's Radiohead & Television Commercial (which i hadiahkan kepada seorang teman baik dulu). And why Radiohead punya video muzik was absurd. Well, being absurd in a video muzik production to me is okay. You will never see Yorke do the same thing on a stage. And one can never compare stage performance with a video muzik production. But, you are entitle to you opinion. Its okay. Its not like i dont like Faizal Tahir or anything. He is a friend allrite. But I think, he was good even without the silly performance. Itu aje. And yes, I really hope TV3 would be bold enough to do a special open MUH concert. A true indie rock concert i mean cause i think it will be awesome.

i.am.belle - And that diva pakai beg pompuan okay. What the fuck?

Hazrey - Raudah Jane and Vito Corloene should fuck each other. That is my view.

Alida Abidin - Salute to you too for understanding the fundamental of blogging. Certain people should just shove their head in their arse!

Rene - Yes. That's dude punya vocal is amazing!

Encik Puaka said...

hoyeh!! aku bukan benci faizal tahir. tapi rambut die macam pondan pondan kat uia yang baru2 belajar nak streten rambut!!!! gile huduh~

mulut puaka here!

abcd said...

ler..tak abih lg ribut AJL ni? :P

Anonymous said...

don,

nk mintak izin copy & print artikel u ni buat bini wa yg tersayang kat umah, at least dr wa membazir dok bli mag yg ntah apa2 ni ada gak news (yg lawak) from entertainment scene from a different perspective. Sblm ni wa dok baca & gelak sensorang so now wa nak gelak together2 dgn bini.. buleh yea don?

lavidalabelle said...

hahaha.. broDonC kan ke aku cakap dia 'diva', mestilah dia pakai beg pompuan. ekekeke..... diva yang hangsuang gitu.

lor naper la si 'vito' itu nak bengang-bengang sgt. rileks ler bro.

ko hazrey kalu tak bagi komen 368 patah perkataan tak sah kan. lalalala...

NurakaCenderaWasih said...

Aiyoyo....bros asal kecoh2 kat sini...nak termuntah tau I baca...geli lah.....pegi lah laman lain kalau nak berperang......ni bukan website lucah tau.....

Stick to the topic bro!!!! Nak comments pun sama jugak...but I just dont understand why those msian singers like to have dancers yg so berserabut........poning kepalo den......hhhhhaaaaiiizzzz......

inTan_suNShine said...

my review:(klu ske bace aje, klu x ske....ade aku kesah..kuikuikui~)
1.sofaz - ok la..
2.aizat - sore mmg bess,lagu pon bess
3.aiman - xclear la dier nyanyi time tu...so outla..but costume so creative..
4.FT - distracted ngan gitar bile dier try nk reach hi-note tue...arrgggg~ spoil btol but lagu i like~
5.FT again - sumthing different the others, sgt focus, tp again distracted ngan gitar tu... :(
6.estrange - i luv u guys~..lagu bess..performance pon bess.
7.ayu - dull mebi bcoz of mekap dier yg terlalu natural?? lagu pon bese2 aje..tgk dier perform tuk oaim lg superb( mebi sbb reward lg besar kot..kuikuikui)
8.heliza n zahid - baek p karok jer..borink~
9.spider - simple, tp mmg menyengat la...i luv u guys gak~
10.stacy - my fav~!!!! stacy rawks.i bet her win the bes performance coz dier dance n sing w/o mengah~..mane ade female singer leh wat cam dier kan???..stakat nari2 control2 wat per...
11.ZZ - she's fab in dat outfit.tp klu kat hollywood sure kene kutuk.her performance xleh expect too much sbb lagu pon dingin kan..but congratz to ZZ coz u've made ur comeback in AJL.
12.MUH - my fav too~...mmg badut tol korg nih.sesuwei ngan lagu tu..sore Lan tu...pompuan pon kalah tau...hanya Lan MUH soang leh nyanyi lagu tu as sedap as it is.
13.farawahida - it reminds me performance noraniza idris yg jenis bwk dancer penuh kan stage.xphm lagu tu psl ape..(sori beb...aku mmg fail bab sastera nih)
14.elyana - cute but inappropriate. u pakai atas lutut n duduk kat platform yg lg tinggi dr audiens sambil silang2 kaki.if pakai long skirt lg proper.but overall cute sesuwei ngan lagu..n in fact, len dr yg len..sumthing fresh.1 of my fav for bes performance.

my prediction:
bes performance - stacy
bes vocal - FT
bes ethnic creative - xxxxxx (xtau sape yg deserve pon)
bes balada - sampai syurga @ dingin
bes poprock - MUH @ estrange
JL - MUH @ estrange

p/s: result as per expectation :D

Marliza Radzi said...

firaun! hahaha!

Hazrey said...

hehe 368 patah perkataan. Hahaha gelak aku.

Marliza, bebaik nanti kena patuk, tapi seriously aku sian kat kawan aku, fedtri. Mungkin depa nak buat satu association dgn current situation tapi tulah kan, bila aku tengok ular dua ekor tu teringat dance step vanilla ice or mc hammer.. Yoo ice ice baby, cant touch this... Alah yg tangannya buat ala ala cam patuk ular. Tua dah aku ni rupanya..

Karl Hummingbird said...

faizal mmg hilang tumpuan mase separuh mase pertama lagu sampai syurga tu. and jugak pe jadah nye duk bersiap pakai baju sume atas pentas then pastu bukak balik pada separuh mase kedua lagu?

and ape kene mengena jln cerita tu ngan lagu sampai syurga?

dan yang firaun tu pon same.. gila ape?

Anonymous said...

eh aku pon nak bagi my 2 cents thot la heheheh

1.sofaz - biasa2 sajer tp ok la..
2.aizat - vokal mmg bess,lagunya kira okeey lar
3.aiman - cam kak ani la pulak.. aku tak penah dengo lak lagu dier nih kat mana
4.FT - lagi gempak dia sendiri yg main gitar masa solo..
5.FT again - aku pon tak paham apa yg COBA ditonjolkan bila memegang gitar yg kdg2 main kdg2 tidak.. ntah hapa2 lah dia ni. tapi mamat ni punya music arrangement mmg power/gempak/dabomb..
6.estrange - bes.. i luv u guys..lagu bes..performance pon walah.
7.ayu - aku key lagu ni dah turun sikit la sbb sebutan dia kali ni lebih clear & tak terjerit2 cam dolu.. tp wa suka
8.heliza n zahid - mmg bes tak rugi mawi mintak dier ganti
9.spider - first time aku dengar lagu ni dah aku rasa melalut2 dan boring giler.. flat.. & ntah hapa2 sori la bro antara lagu yg paling boring/menyayat mlm tu..
10.stacy - mmg power nak kata apa lagi
11.ZZ - sian pulak aku tgk kak ziana nih. ye la nk buat camner cari mkn...
12.MUH - you the man. padan la korang menang (ingat! pas ni jgn buat lagu flat sri sedih cam spider)
13.farawahida - meriah tak memasal cam si aiman tu jugak
14.elyana - lagu ni cuma sedap didengar jer.. tapi bg aku minah ni gagal menonjolkan lagu ni utk di enjoy oleh audien

Obefiend Weiland said...

DONCORLEONE

to be honest i dont like FT. i thnk he is a bit(ok ok.. allot) on the theatrical side. but he made a fan out of me.

so that got to mean something kan?

p/s: my VHS of 7 television commerical by Radiohead sudah naik FUNGUS! need the DVD edition ASAP :)

m.addyhadzari said...

bang tgk entry baru sy pasal M.Nasir

Anonymous said...

comment saya xde kene mengena dgn artikel nih..sekadar bertanya & confirmation saja
ermm..en.DonC betul ker dah berhenti dari majalah Manja?? sekang en.DonC pegi Majalah mana pulak?? balik Malaysia ka?? harap sudi menjawab lalala..

Anonymous said...

DC,tapi MUH baru menang satu lagu jer kan. SATU. tak kan nak angkat beriya plak band ni? kenapa nak beriya sokong band ONE HIT WONDER? relax la dulu babe. I'm not saying MUH is a lousy band or whatever, tapi be a little bit realistic lar.

-mophi

atie said...

yes.paling tak tahan tetiba plak dressing mcm firaun juz becoz nak tunjuk elemen arab tu...siap piramid lagi..i mean common la,budaya arab tu luas,not juz mesir :"
yes betul pe bro ckp tuh.MUH tu kalo buat konsert mesti best..tp hrslah disertai oleh bbrp lg indie band yg len..byk lg bkt yg harus dketengahkan..bile band indon msk tau plak bsg tp x nak bg support pon.
persembahan paling boring:ziana zain..tak tau la naper tp mgkn lg dia tu xkn dgn jiwa sy kot..
anyway,thanks sebab entry yg bgs ni.ader jgk tmpt nak luahkan raser tak puas hati..
:)

inTan_suNShine said...

dear mophi@Anonymous..

MUH is ONE HIT WONDER k.cube u dgr the whole album dey'll nih..lagu2 dey'll mmg bess n layan~lain la klu dlm album tu...lagu untukmu jer yg bess kan.dat will be a different issue.

Jan 19, 2009

Aku pun ada pendapat jugaklah tentang AJL2009 tapi pendapat yang biasa-biasa saja.

Aku sibuk sebenarnya. Sebab tu aku lambat menulis tentang AJL 2009 yang baru berlalu. Well, korang semua dah tahu pun dah kan and aku rasa ramai yang agree pun apabila Meet Uncle Hussein tu menang dengan lagu Laguku Untukmu. Bila band macam tu menang, sama seperti masa Estranged atau Spider menang dulu, banyak pendapat yang mula dilayangkan iaitu: "Muzik Malaysia/Melayu sudah nampak perubahannya."

Tahniah buat Meet Uncle Hussein.

But sejak Search menang dengan Isabella dulu lagi pun, muzik Melayu yang berubah itu hanyalah minoriti kan? Tell me, were there major changes in the music industry as a whole. Kalau takat perubahan minor dalam penyertaan menerusi pertandingan seperti Anugerah Juara Lagu itu memang ada tetapi dari aspek pemulihan industri, kebangkitan industri...hmmm....apa yang kita lihat sekarang sebenarnya ialah keruntuhan bukan saja di Malaysia, malah di peringkat global.

(Aku tak mahu sentuh soal Division Melayu EMI yang sudah ditutup atau record label yang sudah tidak mahu terbitkan album artis tempatan selain daripada hanya cukupkan kuota penerbitan dengan menerbitkan album berdasarkan back catalog)

Let us get back to AJL 2009.

Kemenangan Meet Uncle Hussein itu aku lihat dari dua aspek. Aspek pertama, lagu dia agak baik manakala aspek kedua ialah lagu dia baik sikit berbanding lagu-lagu lain yang menyertai AJL itu sendiri.

I have to admit, some song yang masuk final tu macam gampang. Biarlah dress up macam Firaun sambil menyanyi Dusta Berkalang atau trying some Chinese etnik muzik yang sudah pernah dibuat zaman LY (Fauziah Latiff dulu) menerusi Persoalan Cinta atau going as mellow as Dingin (Ziana Zain)....frankly, kita dah disajikan dengan muzik macam ni lama dah lah.

But, as ramai yang agree kemenangan seharusnya jadi pemangkin dan kita akan harap Meet Uncle Hussien akan jadi pemangkin itu.

Harapan aku melangit sebenarnya.

Aku bukan nak kata sangat soal AJL2009 malam tu. Aku bukan kisah sangat persembahan opening Stomping Dance oleh One Nation MC yang langsung tidak ada budaya kita tu, aku juga tak kisah sangat dengan anugerah Persembahan Terbaik yang diberikan kepada Faizal Tahir dengan koreograf "styling" di atas pentas yang tak ada signifikasi tu (that is just plain stupid though when clearly ada lagi persembahan lain yang lebih bagus), aku juga bukan peduli soal apa signifikasi iluminasi (pencahayaan) muzik di malam AJL itu. By the way, Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka tidak mengiktiraf diksi "iluminasi" tetapi maknanya boleh diperolehi menerusi Kamus Terjemahan Inggeris-Melayu oleh Ainon Mohd dan Abdullah Hassan (terbitan PTS Profesional/ Cetakan Kedua 2007).

Kejadah apa ni?

Namun, harapan aku masih melangit.

Aku harap:

1. Seluruh "umat" indie bangkit sekarang untuk mencipta lagu, merakam lagu, menyertai segala macam pertandingan muzik supaya industri muzik TEMPATAN kembali naik.

2. Peminat muzik melihat kemenangan Meet Uncle Hussein sebagai satu tanda positif that pemuzik tempatan memiliki karya yang bagus dan layak untuk dibeli dalam bentuk CD.

3. Syarikat rakaman antarabangsa tidak terus menerus sogokkan kita dengan album kompilasi dan tak sudah-sudah turutkan kuota dan juga asyik hanya mengedarkan album Barat sebab mereka tak perlu tanggung kos produksi kalau edarkan album Barat.

4. Promoter konsert tempatan mula buka mata, mula jadi bertanggungjawab untuk menaikkan industri muzik tempatan. Come on lah, Rihhanna tu sucks in Singapore. Bad review all over and you idiots are having her concert on my fucking birthday? What the fuck?

5. TV3 to organize a concert sempena kemenangan Meet Uncle Hussein. Maksud aku ialah apa salahnya stesen itu buat satu konsert solo besar Meet Uncle Hussein now, di ketika kemenangannya masih panas? Tapi janganlah buat konsert Meet Uncle Hussein and kemudian bawa semua penyanyi final AJL macam Firaun tu jugak. Just a plain rock concert with Meet Uncle Hussein sudahlah. Lepas tu, suka hatilah nak record and show kat TV ke, apa ke u know.

Come on TV3, aku jaminlah konsert diorang ini akan full house.

Well, barangkali korang expect aku nak critisize sangat AJL2009 tapi to me, lets look beyond that. Aku rasa tiba masanya kalau nak ada pahat yang berbunyi, biarlah ia berbunyi ke arah kebaikan.

Anyway, I had fun watching AJL2009 at my friend's (Bapak-gulagula) place in JB.

I expected the win. So, that's that.

Keep it cool people.

Kredit gambar: www.gua.com.my

49 comments:

fynn jamal said...

"Biarlah dress up macam Firaun sambil menyanyi Dusta Berkalang"

EXACTLY what i said.
firaun kejadah mana plak neh.

DonCorleone said...

Hahaha.....nasib baik tak dipatuk ular kan? Hahahah

Unknown said...

finally jumpa blog saniboey. masih sama zaman sentiasa manja dulu.. anyway im your big fans (bole?) review album n movie dalam sm yg dibaca berulang kali smp dah hafal! same goes to review juara lgu 2003 yg aidit menang lgu keliru. bro lu mmg gerek!

mizmaleya said...

tak faham juga signifikan styling atas pentas.

saya melawak barangkali dia tengah sedia terbang ke syurga. so di stage syurga 1, dia potong rambut, then pintu ke2 tukar baju, etc.

relevan ke? hahaha. tak langsung!
oh atau saya buta seni agaknya.

Anonymous said...

muh tak menarik langsung! juri semua pekak

Anonymous said...

mizmaleya.

styling tu lebih kreatif dari memekik. kata x nak stereotype. at least he has some idea and the relevancy comes when you truly open your eyes, not with one eye shut.

HipHopLess said...

I tukar pendapat pasal Firaun tu. Kami di ShoeShine berpendapat penyanyi Dusta Berkalang tu sebijik macam Mojo Jojo villain dalam Power Puff Girls.

Hazrey said...

si shoeshine ni ada jugak kena patuk ni.

Bro, sebenarnya koreografi yang dicetuskan semasa persembahan Faizal tu menyebabkan tumpuan hilang, dan aku kurang pasti ia ada kaitan dengan lirik lagunya.

Dan yang paling penting, kita gelak, depa letak dua kipas, ala ala Michael Jackson tapi rambut tak gerak sangat sebab pakai hairspray banyak sangat (sama cam Ayu gak..).

Keep it short Hazrey. Hehe

Naddy said...

tengok show uncle hussein kat oditorium rtm, aku sangat terpesona. tapi tak sempat nak tengok ajl malam tu.

JohnJenin said...

pejal tahir tu menang persembahan terbaik mungkin sebab penghayatan dia yang buat juri juri semua tersentuh hati dengan penyampaian dia.

Dan bagus jugak pejal tak bolot juara lagu ajl 25 sebab pasti lebih banyak pahat yang akan berbunyi mencanangkan media prima buat anugerah syok sendiri untuk artis artis mereka.

Amer Yusof said...

bro, bukan firaun..sy bayang mcm tengok 'Miss Egypt'..hehehe.

dah berkurun artis masuk AJL, bawak penari selambak, tapi penyanyinya nan ado nak menari bersama. pemalas sungguh penyanyi kt malaysia nak kaji seni persembahan. akhirnya org nampak serabut sangat pentas tu.

kedua, berpuluh kali saya rasa geram sebab KAMERA TV3 tersangatlah suck! ada part sepatutnya zoom, dia ambil long shot.

malas nak komen pasal keputusan...hehehe. tunggu masa nak kentut je.

CAHAYA said...

Haha. Setuju dengan Amer Yusof, macam Miss Egypt. Mekap tebal ya amat. Tapi takpelah, 'attitude' la kot. Hehe.

Lagu Untukmu tu mula2 dengar, dengan style nyanyian dia. Memang lain dr yang lain. Kita dah muak disajikan dengan sesuatu yang biasa2 je. Tiba dah masa untuk sesuatu yang lain. Yang segar gitu. :)

Qarl said...

Ziana Zain is a legend! dats it! kehadiran beliau tuk memuaskan hati sume....

memeriahkan lagi acara yg sgt meriah itU!

Anonymous said...

iluminasi juga terdapat dalam kamus bahasa inggeris-melayu keluaran fajar bakti terbitan 2004 kamus bestari tetapi bukan iluminasi ia ilumination yang bermaksud terang benderang,penjelasan cahaya.ntah apaapa lah aku semak dalam kamus dewan memang takdak pun sebab ia ayat bahasa inggeris.nak tunjuk kaya bahasa tapi haprak.aku tak setuju langsung.sudahlah kita sekarang nih menghadapi krisis bahasa ditambahkan lagi dengan pencemaran bahasa pula.

AJL takdak apa yang menarik,cuma aku ingat lagi m.nasir komen juara lagu ini adalah landasan untuk mempertandingkan lagu yang trbaik bukan pentas untuk tayang seni tari.kahkahkah....m.nasir rimas dengan peserta-peserta yang menggayakan ramai penari di pentas, suara macam haram jadah,akhirnya wartawan pula bantai dia sebab tak pakai kasut waktu nyanyi mustika.

alahai....pi mampuslah AJL.

Anonymous said...

mungkin styling atas pentas tu nak tunjuk yg instead of bukak baju, dia pakai baju. from black top, to grey suit.

love the irony
welcome back, faizal tahir.

F is my name said...

" TV3 to organize a concert sempena kemenangan Meet Uncle Hussein" -> SETUJU!!!!!! mmg gerenti full house!

Amer Yusof said...

mungkin 8tv boleh buat unzipped versi yg lebih besar. buat kt life centre kira ok jek.

iluminasi tak lama lagi mungkin masuk dalam kamus dewan..sebab apa? sebab dah berkurun DBP suka lacurkan bahasa melayu dengan ambil istilah english dan dimelayukan.

Benderang = Iluminasi

Nenek moyang dah siapkan banyak perkataan untuk anak cucu, tp kita nak ambil datuk sam punya jugak.

Anonymous said...

aku suka cara kau fikir.
tak terlalu "harian metro".

nn said...

review konsert rihanna teruk? ramai member dah beli tiket. harga nak dekat 200 jugak tiket diorang tu. hopefully diorang puas hati la. haha

Anonymous said...

gampang.. bodoh.. ah setakat ckp semua org blh, try la nyanyi badan tegak tak bergerak boleh ke tak hit high note.

btw, u don't deserve to use the doncorleone. u just bring a shame to the movies. true god father fan will never act such a wussy like u.

DonCorleone said...

Fynn - Same mind we have. Hahahah.

Hafizan - Tks for reading. Aku suka bila ko suka jugak ni!

mizmaleya - Mmg kelakar kan? Kalau seni dia soal terbang ke syurga, lagi kelakar lah jadinya.

Azreen - Mojo Jojo? I will sure look it up!!!

Hazrey - Hairspray banyak sangat itu memang kelakar bangang! Hahahha

Mizzy N - Tak tengok AJL? So, tak tengoklah Firaun menyanyi? Rugi.....rugi....hahahah

JohnJenin - Faizal begitu bersungguh menyanyi? Well, I guess so and penyanyi lain tak bersungguh sangat kot....

AmerYusof - Aku "terpesona" sebab kamera TV3 tak sudah-sudah fokus penonton yang rata-rata pondan! Hahahaha

Cahaya - Yes. Lagu MUH tu baik and aku dah mula setuju tentang Miss Egypt tu. :)

my name is KARL - Okaylah. Aku pun minat Ziana Zain. Itu hari baru lepak dengan dia sekejap di Singapore ni.

Awangsulungmerahmenyala - U said the things that is also in my head. So, thank you to you!

Shirin - Irony does not always work though kan although I am a big fan of it.

Friha - Apa kata kita semua hantar surat and email TV3 supaya buat konsert terbuka and percuma untuk MUH nak tak?

AmerYusof - Tapi asal usul bahasa Melayu hanya ada 7 perkataan sahaja dan antara ialah "babi". Selebihnya ialah bahasa Sanskrit, Jawa, Boyan, Inggeris....etc etc. So, macam mana tu?

Diloz - Tak terlalu Harian Metro? Hahahahha....tempat jatuh lagi dikenang bro.

NN - Maka bersiaplah untuk kerugian duit ye kawan-kawan.

vito corleonne - Travis Bickle would say "are you talkin to me?" As for me, i would just say: "Go fuck yourself."

Anonymous said...

aik marah? br kutuk sikit je tu. yg kau kutuk org bkn main lg. x professional la mcm ni wussycorleone.

Anonymous said...

bila ziana zain nak bersara? watching her performed that night was too painful! It was very bad.

Obefiend Weiland said...

i disagree with your assement yang pejal suparman itu persembahannya ape kejadah. its way outside the boy. breaking the fourth wall.

masa start dia nyanyi garu kepala.

"woi asal baju sama? takde budget ke nak tuka baju. Baju spender luar pun jadi la! takkan sama bai"

then next thing you know he changes while performing. you see how everything unfolds.

sometimes aku rasa serba salah gak artis malaya ni. buat style default macam Noraniza Idris kena tetak

"bawak satu kampung lagi minah ni BOOO BOOO"

bila nyanyi sorang atas pentang pulak

" ni menang ni mesti pasal raja sms"

NO WIN in this situation.

lets just see it this was Don Corleone, his performance is DIFFERENT. that in itself is good enough that the usual muka cat, drama bodoh modern dance or aksi pantomim krismas macam Elyana tuh

i dont normally disagree with you but this time around you are wrong

macam Radiohead la.. ada ke any of their video clips make sense to you. How about Bjork? but they are all now considered as one of the best video clips ever made despite being unforgivably confusing. Mindfuck pun ada macam videoclip "Army of Me- Bjork" and "Let Forever Be - My Chemical Brothers". Both are directed by the great Michel Gondry

kalau dilihat secara literal mmg fucking bullshit video diorang ni. tapi bila tengok balik ITS GENIUS!

hahaa

yeah.. panjang aku komen this time around..but hey.... i dont agree with your assesment about encik suparman tapi aku agree with one thing

TV3 should do a one night only show for the winner. buat macam UNPLUGGED pun best. i wouldn't mind watching that

p/s: yup.. rihanna is a studio singer. as a live singer she is worse than Ashell Simpson. why would one pay 200 bucks to let their ears bleed. we have American Idol and AF for that kan?

lavidalabelle said...

apa-apa pun yang paling glamour dan menarik tentang AJL ialah diva 'hazwang hali' okey. balik-balik cameraman dok interframe muka dia.

Hazrey said...

kah kah kah, I though Im interested to be part of obefiend's argument, tapi bila scroll atas, ada lagi more interesting, and I just love fighting. Hahaha..

vito corleonne? he must be some faggarts that drools over Faizal Tahir for a nice long blow job kan.

Apa kena mengena dengan nama dengan kisah AJL ni? Emotional sangat apa hal ni?

Anyway, obefiend, for some, it is distracting to have all those on a stage dan in does not synch with the lyric of the song.

Yes, the msg is he is unfolding from point A to point B, but it does not jive in with the lyric. tak kenalah. Tetap tak kena.

And obefiend, aku serahkan piala 'this is officialy your blog' to you. Take this.

Anonymous said...

hazrey, for u to said thing like that is because u constantly kept fantasize doin it. so cut that crap and just admit it. aku tak kisah la dia tulis apa, tp aku kisah dia pakai nama tu, mana ada mafia kelam kabut citer pasal artis. lps tu duk kutuk org lain mcm diri bagus sgt. i myself not a fan of faizal tahir, but i just respect people that passionate on their works. i guess u passionate on look down on people. so i respect u for that. fuck.

Anonymous said...

apa2 pon bro..
syukur majlis ajl telah diislemkan pabila dimulakan doa dan alfatihah...

hehehhee

Anonymous said...

i love u vito corleonne! totally agreed with u!! muah! muah!

Hazrey said...

Kah Kah Kah, vito. Seriously. Kah Kah Kah. A'ah I kept on fantasizing it you doing it to me, come on your knee. Hahaha. You will love it. :D Stay still, dun move.Definitely it will be as mouthful as your comment. :)

I think kan dear miss or mr vito, stick to the point raised and this is what we call it - critics. Look at obefiend, he argues rationally, and why the fuck do you need to be emotional kan? Stick to the issue lah and argue lah. Tak payahlah nak emotional macam senguggut. Biarlah depa nak pakai nama apa pun, even jambu batu sekalipun.

And dear miss @ mr vito, dun be a sissy, show your identity, so that we all can see whether justify tak for you to tell him not to use that name, yelah mana tau kot kau producer Godfather ker, tak ke naya kena saman pulak. And ohh, esok kalau ada kritik hiburan kat paper, pi tulis your mouthful comment tu. Would love to read. Heh.

And here a PIALA pusingan for you. :)

Anonymous said...

wah lamanya gua tak masuk lu punya blog. busy cam gampang. sampai ajl pun terlepas. so takleh nak join sangat tapi setuju betul MUH menang. lagu tu memang bagus. tak tau lagu lain yang bertanding tapi ziana zain? please...lagu dia dated habis ok. bikin bingit!

ait..ada lagi anon-anon hanjing ni? This is his blog and you know, relief is a click away. Tak suka, blah.

down boy. down.

marini rafar said...

berbalik pada kemenangan MUH.
well byk lagu2 budak2 'bawah tanah' nih bagus. and personally dapat opportunity tgk lan buat lagu dgn teman dia, well dari mula-mula tidur terus bangun and terjebak jd penyanyi latar.. hahha. nak rasa being part of it. i'm not sure lan akan guna lagu yg dia buat tu, but serious.. dengar dia tarik suara. wow... very nice guy. humble.

DonCorleone said...

Obiefiend - U reminded me of my sacred collection of Magnus Carlsson and Paul Cunningham's Radiohead & Television Commercial (which i hadiahkan kepada seorang teman baik dulu). And why Radiohead punya video muzik was absurd. Well, being absurd in a video muzik production to me is okay. You will never see Yorke do the same thing on a stage. And one can never compare stage performance with a video muzik production. But, you are entitle to you opinion. Its okay. Its not like i dont like Faizal Tahir or anything. He is a friend allrite. But I think, he was good even without the silly performance. Itu aje. And yes, I really hope TV3 would be bold enough to do a special open MUH concert. A true indie rock concert i mean cause i think it will be awesome.

i.am.belle - And that diva pakai beg pompuan okay. What the fuck?

Hazrey - Raudah Jane and Vito Corloene should fuck each other. That is my view.

Alida Abidin - Salute to you too for understanding the fundamental of blogging. Certain people should just shove their head in their arse!

Rene - Yes. That's dude punya vocal is amazing!

Encik Puaka said...

hoyeh!! aku bukan benci faizal tahir. tapi rambut die macam pondan pondan kat uia yang baru2 belajar nak streten rambut!!!! gile huduh~

mulut puaka here!

abcd said...

ler..tak abih lg ribut AJL ni? :P

Anonymous said...

don,

nk mintak izin copy & print artikel u ni buat bini wa yg tersayang kat umah, at least dr wa membazir dok bli mag yg ntah apa2 ni ada gak news (yg lawak) from entertainment scene from a different perspective. Sblm ni wa dok baca & gelak sensorang so now wa nak gelak together2 dgn bini.. buleh yea don?

lavidalabelle said...

hahaha.. broDonC kan ke aku cakap dia 'diva', mestilah dia pakai beg pompuan. ekekeke..... diva yang hangsuang gitu.

lor naper la si 'vito' itu nak bengang-bengang sgt. rileks ler bro.

ko hazrey kalu tak bagi komen 368 patah perkataan tak sah kan. lalalala...

NurakaCenderaWasih said...

Aiyoyo....bros asal kecoh2 kat sini...nak termuntah tau I baca...geli lah.....pegi lah laman lain kalau nak berperang......ni bukan website lucah tau.....

Stick to the topic bro!!!! Nak comments pun sama jugak...but I just dont understand why those msian singers like to have dancers yg so berserabut........poning kepalo den......hhhhhaaaaiiizzzz......

inTan_suNShine said...

my review:(klu ske bace aje, klu x ske....ade aku kesah..kuikuikui~)
1.sofaz - ok la..
2.aizat - sore mmg bess,lagu pon bess
3.aiman - xclear la dier nyanyi time tu...so outla..but costume so creative..
4.FT - distracted ngan gitar bile dier try nk reach hi-note tue...arrgggg~ spoil btol but lagu i like~
5.FT again - sumthing different the others, sgt focus, tp again distracted ngan gitar tu... :(
6.estrange - i luv u guys~..lagu bess..performance pon bess.
7.ayu - dull mebi bcoz of mekap dier yg terlalu natural?? lagu pon bese2 aje..tgk dier perform tuk oaim lg superb( mebi sbb reward lg besar kot..kuikuikui)
8.heliza n zahid - baek p karok jer..borink~
9.spider - simple, tp mmg menyengat la...i luv u guys gak~
10.stacy - my fav~!!!! stacy rawks.i bet her win the bes performance coz dier dance n sing w/o mengah~..mane ade female singer leh wat cam dier kan???..stakat nari2 control2 wat per...
11.ZZ - she's fab in dat outfit.tp klu kat hollywood sure kene kutuk.her performance xleh expect too much sbb lagu pon dingin kan..but congratz to ZZ coz u've made ur comeback in AJL.
12.MUH - my fav too~...mmg badut tol korg nih.sesuwei ngan lagu tu..sore Lan tu...pompuan pon kalah tau...hanya Lan MUH soang leh nyanyi lagu tu as sedap as it is.
13.farawahida - it reminds me performance noraniza idris yg jenis bwk dancer penuh kan stage.xphm lagu tu psl ape..(sori beb...aku mmg fail bab sastera nih)
14.elyana - cute but inappropriate. u pakai atas lutut n duduk kat platform yg lg tinggi dr audiens sambil silang2 kaki.if pakai long skirt lg proper.but overall cute sesuwei ngan lagu..n in fact, len dr yg len..sumthing fresh.1 of my fav for bes performance.

my prediction:
bes performance - stacy
bes vocal - FT
bes ethnic creative - xxxxxx (xtau sape yg deserve pon)
bes balada - sampai syurga @ dingin
bes poprock - MUH @ estrange
JL - MUH @ estrange

p/s: result as per expectation :D

Marliza Radzi said...

firaun! hahaha!

Hazrey said...

hehe 368 patah perkataan. Hahaha gelak aku.

Marliza, bebaik nanti kena patuk, tapi seriously aku sian kat kawan aku, fedtri. Mungkin depa nak buat satu association dgn current situation tapi tulah kan, bila aku tengok ular dua ekor tu teringat dance step vanilla ice or mc hammer.. Yoo ice ice baby, cant touch this... Alah yg tangannya buat ala ala cam patuk ular. Tua dah aku ni rupanya..

Karl Hummingbird said...

faizal mmg hilang tumpuan mase separuh mase pertama lagu sampai syurga tu. and jugak pe jadah nye duk bersiap pakai baju sume atas pentas then pastu bukak balik pada separuh mase kedua lagu?

and ape kene mengena jln cerita tu ngan lagu sampai syurga?

dan yang firaun tu pon same.. gila ape?

Anonymous said...

eh aku pon nak bagi my 2 cents thot la heheheh

1.sofaz - biasa2 sajer tp ok la..
2.aizat - vokal mmg bess,lagunya kira okeey lar
3.aiman - cam kak ani la pulak.. aku tak penah dengo lak lagu dier nih kat mana
4.FT - lagi gempak dia sendiri yg main gitar masa solo..
5.FT again - aku pon tak paham apa yg COBA ditonjolkan bila memegang gitar yg kdg2 main kdg2 tidak.. ntah hapa2 lah dia ni. tapi mamat ni punya music arrangement mmg power/gempak/dabomb..
6.estrange - bes.. i luv u guys..lagu bes..performance pon walah.
7.ayu - aku key lagu ni dah turun sikit la sbb sebutan dia kali ni lebih clear & tak terjerit2 cam dolu.. tp wa suka
8.heliza n zahid - mmg bes tak rugi mawi mintak dier ganti
9.spider - first time aku dengar lagu ni dah aku rasa melalut2 dan boring giler.. flat.. & ntah hapa2 sori la bro antara lagu yg paling boring/menyayat mlm tu..
10.stacy - mmg power nak kata apa lagi
11.ZZ - sian pulak aku tgk kak ziana nih. ye la nk buat camner cari mkn...
12.MUH - you the man. padan la korang menang (ingat! pas ni jgn buat lagu flat sri sedih cam spider)
13.farawahida - meriah tak memasal cam si aiman tu jugak
14.elyana - lagu ni cuma sedap didengar jer.. tapi bg aku minah ni gagal menonjolkan lagu ni utk di enjoy oleh audien

Obefiend Weiland said...

DONCORLEONE

to be honest i dont like FT. i thnk he is a bit(ok ok.. allot) on the theatrical side. but he made a fan out of me.

so that got to mean something kan?

p/s: my VHS of 7 television commerical by Radiohead sudah naik FUNGUS! need the DVD edition ASAP :)

m.addyhadzari said...

bang tgk entry baru sy pasal M.Nasir

Anonymous said...

comment saya xde kene mengena dgn artikel nih..sekadar bertanya & confirmation saja
ermm..en.DonC betul ker dah berhenti dari majalah Manja?? sekang en.DonC pegi Majalah mana pulak?? balik Malaysia ka?? harap sudi menjawab lalala..

Anonymous said...

DC,tapi MUH baru menang satu lagu jer kan. SATU. tak kan nak angkat beriya plak band ni? kenapa nak beriya sokong band ONE HIT WONDER? relax la dulu babe. I'm not saying MUH is a lousy band or whatever, tapi be a little bit realistic lar.

-mophi

atie said...

yes.paling tak tahan tetiba plak dressing mcm firaun juz becoz nak tunjuk elemen arab tu...siap piramid lagi..i mean common la,budaya arab tu luas,not juz mesir :"
yes betul pe bro ckp tuh.MUH tu kalo buat konsert mesti best..tp hrslah disertai oleh bbrp lg indie band yg len..byk lg bkt yg harus dketengahkan..bile band indon msk tau plak bsg tp x nak bg support pon.
persembahan paling boring:ziana zain..tak tau la naper tp mgkn lg dia tu xkn dgn jiwa sy kot..
anyway,thanks sebab entry yg bgs ni.ader jgk tmpt nak luahkan raser tak puas hati..
:)

inTan_suNShine said...

dear mophi@Anonymous..

MUH is ONE HIT WONDER k.cube u dgr the whole album dey'll nih..lagu2 dey'll mmg bess n layan~lain la klu dlm album tu...lagu untukmu jer yg bess kan.dat will be a different issue.