Jan 19, 2010

Kalau cikgu kencing berdiri, murid pasti kencing berlari.

Kadang-kadang aku terfikir sendiri bahawasanya orang media kan bijak-bijak juga. You don't really have to tell them "things" or even educate them on certain things such as ethics, code of conduct etc.

Kita fikir kalau media yang bertanggungjawab menjadi orang tengah kepada jutaan manusia, mereka seharusnya memiliki kebijaksanaan tentang sesetengah perkara yang membabitkan nilai berita, etika bekerja, cara berita itu disampaikan, niat berita itu dan sebagainya.

Tapi kan? There are times when you feel like you have to explain things as if you are explaining to a 6 year old.

Rabu lalu (20/01/10) aku baca Harian Metro. Beritanya bertajuk begini: "Tak setuju gimik Azwan." (Akan aku kasi linknya di bawah nanti).

The man! :)

Let me "do this" by selecting some paragraphs okay. (Sebelum itu, harus aku jelaskan bahawa artikel berkenaan ditulis sebagai menjawab "grief" penerbit rancangan Terjah iaitu Nas Ahmad)

Look below:

"Saya mendapat SMS dari Azwan memberitahu dia akan mengadakan majlis merisik. Bukan saya seorang, tetapi penerbit dan rakan wartawan lain pun turut menerima mesej sama. Dari situ, saya tahu ada sesuatu tidak kena dengan majlis itu dan saya yakin ia bukanlah majlis merisik atau perkahwinan seperti digembar-gemburkan. Kalau dikatakan Terjah turut bersekongkol, sudah tentu kami tidak tanya soalan yang menghentamnya dan anda boleh tonton kembali program itu sebagaimana kami menjejaki Azwan untuk mengetahui kebenarannya." - Nas Ahmad.
KOMEN AKU: Kita sedar di sini bahawasanya Nas mempertahankan tindakan Terjah membuat liputan terhadap gimik Azwan Ali kerana ada (tidak tahu siapa) yang mendakwa bahawa Terjah dan Azwan bersekongkol untuk "mempromosikan" gimik berkenaan. Masalahnya terhadap jawapan Nas ini ialah "bertanyakan soalan yang menghentam dan bersekongkol" adalah dua perkara berbeza. Seseorang itu masih boleh "bersekongkol" walaupun dia bertanyakan soalan yang "menghentam". And by explaining that, adakah itu pendekatan Terjah iaitu bertanyakan "soalan menghentam"? And apakah maksud "soalan menghentam?" Adakah tugas wartawan untuk bertanyakan "soalan menghentam?" Aku pun lama gak jadi wartawan dan aku tak pernah seumur hidup diajar oleh sesiapa untuk bertanyakan "soalan menghentam".

"Jujur, tiada siapa pun antara kami mengetahui propaganda Azwan dan mengapa kami sanggup turun ke sana (Johor) kerana ingin mencari berita. Bagi saya, kalau betul dia kahwin itu sudah menjadi satu berita dan kalau sekadar 'propa', itu pun berita." - Nas Ahmad.
KOMEN AKU: What the fuck is propa? And to use "propaganda" for Azwan's arse gimmick is too much. Do you really have to understand this as if i am explaining to a fucking idiot? Propaganda adalah "penerangan" atau "penyiaran" yang diasosiasikan dengan ideologi atau fahaman. Sekadar gimik bodoh Azwan, tak payahlah sesatkan orang dengan penggunaan perkataan "propaganda". Bukankah tanggungjawab media juga untuk mendidik rakyat?

"Wartawan diajar mengenai prinsip 'anjing gigit orang, bukan berita tetapi kalau orang gigit anjing, itu barulah berita'. Tetapi, prinsip itu tidak, buat saya. Prinsip Nas Ahmad yang dipegang sejak dulu lagi ialah kedua-duanya dilihat sebagai berita penting yang perlu dihebahkan kepada masyarakat." - Nas Ahmad.
KOMEN AKU: Wow! For years and years we have been taught the theory of man bites dog in journalism (Media Studies) apabila kita berbicara tentang nilai berita and fyi, scholars in the Media Studies masih menggunakan teori yang sama tetapi Nas ini tidak. *Barangkali, penguasaan berita tentang selebriti dan sosial, sempadan di antara berita asli dan program realiti (atau Terjah) serta budaya-budaya popular lain yang semakin kabur, menunjukkan dunia berita dan nilainya semakin berkembang dan berubah. Kini proses tradisional berita hanya mempunyai signifikasi yang kecil.

"Sebagai wartawan hiburan, kita perlu kreatif dalam penyampaian berita agar nampak lebih sensasi. Namun apa-apa pun, mesti berpegang pada fakta. Kalau ada mengatakan Azwan memperbodohkan media dengan gimiknya, saya melihat perkara itu dari dua sudut perspektif berbeza. Kalau dilihat dari sudut budaya negara kita, saya tahu ramai tidak dapat menerimanya. Tetapi, gimik dilakukan Azwan sudah menjadi fenomena biasa di negara barat mahupun negara jiran kita, Indonesia."- Nas Ahmad
KOMEN AKU:
Bukan setahun dua pengalaman aku menjadi hiburan sama ada di Harian Metro, Metro Ahad ataupun menjadi Editor majalah hiburan tetapi aku tidak pernah seumur hidup "kreatif" untuk mensensasikan sesuatu. We write or broadcast the news as it is and we DO NOT manipulate to "sensasikan" ia. Adakah statement Nas ini mewakili semua wartawan hiburan yang ada di Malaysia sama ada di media elektronik ataupun cetak? Tidak cukup dengan mengakui terpaksa kreatif untuk mensensasikan, Nas terus lagi mengatakan bahawa "kreatif" untuk "mensensasikan" sesuatu berita hiburan dengan "berpegang kepada fakta". Tidak kah itu memberikan maksud memanipulasikan fakta untuk mensensasikannya? What the fuck is that? Soal pandangan sudut budaya pula, Nas mengakui bahawa "negara kita tidak dapat menerimanya" tetapi ia adalah fenomena biasa di Barat dan Indonesia. So, why the fuck he does the same fucking thing for a program that is broadcast only in Malaysia for Malaysian ?

"Bagi saya, kontroversi penting bagi seseorang penyanyi dan pelakon untuk dikenali dan terus diingati. Lagipun, ia (kontroversi) akan memeriahkan lagi persada industri hiburan. Contohnya strategi Azwan mengumumkannya terpilih sebagai duta produk, dia pandai bermain dengan kontroversi." - Nas Ahmad.
KOMEN AKU:
Apakah benar apa yang Nas katakan ini bahawasanya "kontroversi bagi artis adalah penting untuk dikenali dan terus diingati?" Aku rasa statement ini sangat-sangat menjatuhkan maruah artis sebenarnya. And for the fucking record, pendekatan Azwan melancarkan produk serai (or whatever fuck it was) itu bukan lah sebab dia "pandai bermain dengan kontroversi". Nas harus lebih bijak menggunakan pemikirannya sebab itu bukan "pendekatan kontroversi", sebaliknya Azwan menggunakan "gimik". The product launch menggunakan gimik kononnya Azwan nak kahwin. Please....oh my GOD, please refer to the dictionary before you use words that leads to stupidity.

"Di sebabkan itulah, saya katakan kontroversi amat penting dalam karier seni seseorang artis. Lihat saja artis popular seperti Datuk Siti Nurhaliza dan Mawi. Karier seni mereka pernah tercalit kontroversi hebat dan kerana itulah mereka masih terus diingati hingga saat ini." - Nas Ahmad.
KOMEN AKU: Please (all you Siti and Mawi punya fans)...is this true? Adakah Siti dan Mawi masih terus diingati sebab kontroversi mereka? I will not argue that it is a contributing factor, but the main factor would still be that Mawi is the most sucessfull AF star manakala Siti pulak adalah penyanyi tempatan yang paling sukses.

**How journalists perceive their own roles is important, because they have traditionally relied on ingrained work roles and habits, and resisted changes to these routines. Daniels and Hollifield found that newsroom professionals react to change with resistance and negativity. ***Giles argued that journalists resist change because it threatens traditions and news routines.

Aku terlalu kisahkan apa yang akan berlaku di masa depan dalam dunia kewartawanan hiburan sebenarnya kalau kita ambik satu persatu statement Nas Ahmad ini and I am also wondering adakah apa yang Nas katakan ini persetujui oleh kebanyakan wartawan hiburan yang sedia ada bertugas dalam industri kewartawanan sekarang?

Is this the future of entertainment news sama ada dunia penyiaran atau atau dunia percetakan?

Is it a creative lisence to manipulate facts and make it sensational?

Jika ini adalah masa depan dunia kewartawanan hiburan, well....FUCK ME!

KEEP IT COOL!

Aku jadi takut + bimbang apabila membaca statement dia.

* (Harcup & O'Neill) Nilai Berita
**
G. L. Daniels, & C. Ann Hollifield, “Times of Turmoil: Short-and Long-Term Effect of Organizational Change on Newsroom Employees,” Journalism & Mass Communication Quarterly 79:3 (2002): 661-680.
***
Robert Giles, Newsroom Management: A Guide to Theory and Practice (Detroit: Media Management Books, 1995).
Note: Klik sini untuk membaca berita yang dimaksudkan sepenuhnya.

13 comments:

Obefiend Weiland said...

question

salah ke azwan buat gimik macam tu. its called a gimmick for a reason. something different meh..

i personaly think azwan owns the medi athis time. he knew people hated him. print stuffs that pretty much paints him as a fool. now he PUNK'D them back Ashton Kutcher style

what? media tak boleh kena punk'd? tapi nak kenakan orang bole?

bullshit la

lol

i dont like azwan but what he did was pure GEEEEEEEEEENIUS. exposed the entertainment media as dogs looking for a bone. bagi la tulang jari kelingking pun depa sanggup berbunuh. sekali bila dah penat hunting tulang takde. emo gila

hahahaha.. azwan.. u just gained +78 internets from me la. seriously nice move there

i.am.belle said...

aku rasa Nas ni botak tu pasal dia asyik pakai topi...


Haih, Nas pun nak glamer mcm artis. belasah je kan. kdg2 aku mmg tak faham apa yg cuba dia sampaikan. bikin muntah darah.

lepas ni ada la orag nak buat filem 'Terjah' xD haha

BAS AHMAD said...

aku pernah terserempak dgn nas ni kat OU.

then aku tunjuk FUCK kat die.
hahaha.
padan muke.

aku mmg tak suke die.
walaupun aku benci azwan ali, tapi nas ahmad lagi aku benci tahap hanjeng. hahaha.

nh said...

wartawan yang hanya melihat kebodohan artis sebagai berita untuk disensasikan banyak mencerminkan pemikiran dan teras diri wartawan itu sendiri.

nas ni nak diingati sebagai apa? perlu diingat, rating yg tinggi bukan bermaksud rating orang menonton rancangan kerana kualiti, tetapi kerana mentertawakan rancangan dan hos itu sendiri dalam mempertontonkan kebodohan diri dan industri yang serba parah ni.

saya marah kerana orang luar melihat dunia artis kita sebagai tingkap kepada budaya kita.

kita mempergunakan sifat jaga tepi kain dalam konteks memperbodohkan dan dari sudut itu, kita mengajar masyarakat kita menerima perkara bodoh sebagai satu cabang utama sensasi artis.

terjah ni budaya siapa? kaum mana yang suka terjah menerjah tanpa salam dan bahasa?

pakkordi said...

Azwan Ali memang tak leh blah.

fadz said...

benda yg paling lawak ialah, nas tetap defend azwan walaupun azwan secara tulus memperbodohkan media... this is seriously good stuff.. thx for the entry.. and i second wat Obefiend said.

edzlin007 said...

kalau macam ini, senangnya jadi wartawan hiburan

awangsulungmerahmenyala said...

macam haram jadah jer semua kan?tahap tak ke mana, dok kat situ gak kan?

ayau said...

what to do...different school of thought tu je...you know what i mean....bro

Anonymous said...

Memang spesis bodoh bin bangang bin bahalol Nas Ahmad ni. Sama cam cipan gak!

Anonymous said...

Teringat kisah member yg salah faham kisah anjing.Petua kalau takut anjing kejar, cepat pegang pusat. Tiba2 ada satu member ckp, anjing tu kan najis, camner nak pegang pusat dia ? And where the hell is actually pusat anjing. Pusat tu sbnarnya refers kpd pusat manusia which by common sense kita org tau. Cuma pelik + kelakar bila kawan ni boleh pk pusat anjing. Agaknya Abe Nas tu spesies mcm tu kot?

hunny_bunny said...

bila azwan kata wait 13th Jan his big day, we all kat office automatik kata entah2 gimik.... sekali keluar berita memang betul gimikkk...caya lah u all kat office, ada sixth sense

nad said...

that is why i don't read those kind of newspapers.

malaysian entertainment journalism is already saturated with such media pollution (but people still come back for more, don't they?)

if you feel this way when reading 1 article like this, won't you feel the same way for almost every single day when reading?

because seriously, these articles are (sort of)a common occurrence by now.

articles such as this are just not worth the time.

saya pun tak pasti perlu belajar journalism atau tidak untuk jadi entertainment journalist di malaysia.

Jan 19, 2010

Kalau cikgu kencing berdiri, murid pasti kencing berlari.

Kadang-kadang aku terfikir sendiri bahawasanya orang media kan bijak-bijak juga. You don't really have to tell them "things" or even educate them on certain things such as ethics, code of conduct etc.

Kita fikir kalau media yang bertanggungjawab menjadi orang tengah kepada jutaan manusia, mereka seharusnya memiliki kebijaksanaan tentang sesetengah perkara yang membabitkan nilai berita, etika bekerja, cara berita itu disampaikan, niat berita itu dan sebagainya.

Tapi kan? There are times when you feel like you have to explain things as if you are explaining to a 6 year old.

Rabu lalu (20/01/10) aku baca Harian Metro. Beritanya bertajuk begini: "Tak setuju gimik Azwan." (Akan aku kasi linknya di bawah nanti).

The man! :)

Let me "do this" by selecting some paragraphs okay. (Sebelum itu, harus aku jelaskan bahawa artikel berkenaan ditulis sebagai menjawab "grief" penerbit rancangan Terjah iaitu Nas Ahmad)

Look below:

"Saya mendapat SMS dari Azwan memberitahu dia akan mengadakan majlis merisik. Bukan saya seorang, tetapi penerbit dan rakan wartawan lain pun turut menerima mesej sama. Dari situ, saya tahu ada sesuatu tidak kena dengan majlis itu dan saya yakin ia bukanlah majlis merisik atau perkahwinan seperti digembar-gemburkan. Kalau dikatakan Terjah turut bersekongkol, sudah tentu kami tidak tanya soalan yang menghentamnya dan anda boleh tonton kembali program itu sebagaimana kami menjejaki Azwan untuk mengetahui kebenarannya." - Nas Ahmad.
KOMEN AKU: Kita sedar di sini bahawasanya Nas mempertahankan tindakan Terjah membuat liputan terhadap gimik Azwan Ali kerana ada (tidak tahu siapa) yang mendakwa bahawa Terjah dan Azwan bersekongkol untuk "mempromosikan" gimik berkenaan. Masalahnya terhadap jawapan Nas ini ialah "bertanyakan soalan yang menghentam dan bersekongkol" adalah dua perkara berbeza. Seseorang itu masih boleh "bersekongkol" walaupun dia bertanyakan soalan yang "menghentam". And by explaining that, adakah itu pendekatan Terjah iaitu bertanyakan "soalan menghentam"? And apakah maksud "soalan menghentam?" Adakah tugas wartawan untuk bertanyakan "soalan menghentam?" Aku pun lama gak jadi wartawan dan aku tak pernah seumur hidup diajar oleh sesiapa untuk bertanyakan "soalan menghentam".

"Jujur, tiada siapa pun antara kami mengetahui propaganda Azwan dan mengapa kami sanggup turun ke sana (Johor) kerana ingin mencari berita. Bagi saya, kalau betul dia kahwin itu sudah menjadi satu berita dan kalau sekadar 'propa', itu pun berita." - Nas Ahmad.
KOMEN AKU: What the fuck is propa? And to use "propaganda" for Azwan's arse gimmick is too much. Do you really have to understand this as if i am explaining to a fucking idiot? Propaganda adalah "penerangan" atau "penyiaran" yang diasosiasikan dengan ideologi atau fahaman. Sekadar gimik bodoh Azwan, tak payahlah sesatkan orang dengan penggunaan perkataan "propaganda". Bukankah tanggungjawab media juga untuk mendidik rakyat?

"Wartawan diajar mengenai prinsip 'anjing gigit orang, bukan berita tetapi kalau orang gigit anjing, itu barulah berita'. Tetapi, prinsip itu tidak, buat saya. Prinsip Nas Ahmad yang dipegang sejak dulu lagi ialah kedua-duanya dilihat sebagai berita penting yang perlu dihebahkan kepada masyarakat." - Nas Ahmad.
KOMEN AKU: Wow! For years and years we have been taught the theory of man bites dog in journalism (Media Studies) apabila kita berbicara tentang nilai berita and fyi, scholars in the Media Studies masih menggunakan teori yang sama tetapi Nas ini tidak. *Barangkali, penguasaan berita tentang selebriti dan sosial, sempadan di antara berita asli dan program realiti (atau Terjah) serta budaya-budaya popular lain yang semakin kabur, menunjukkan dunia berita dan nilainya semakin berkembang dan berubah. Kini proses tradisional berita hanya mempunyai signifikasi yang kecil.

"Sebagai wartawan hiburan, kita perlu kreatif dalam penyampaian berita agar nampak lebih sensasi. Namun apa-apa pun, mesti berpegang pada fakta. Kalau ada mengatakan Azwan memperbodohkan media dengan gimiknya, saya melihat perkara itu dari dua sudut perspektif berbeza. Kalau dilihat dari sudut budaya negara kita, saya tahu ramai tidak dapat menerimanya. Tetapi, gimik dilakukan Azwan sudah menjadi fenomena biasa di negara barat mahupun negara jiran kita, Indonesia."- Nas Ahmad
KOMEN AKU:
Bukan setahun dua pengalaman aku menjadi hiburan sama ada di Harian Metro, Metro Ahad ataupun menjadi Editor majalah hiburan tetapi aku tidak pernah seumur hidup "kreatif" untuk mensensasikan sesuatu. We write or broadcast the news as it is and we DO NOT manipulate to "sensasikan" ia. Adakah statement Nas ini mewakili semua wartawan hiburan yang ada di Malaysia sama ada di media elektronik ataupun cetak? Tidak cukup dengan mengakui terpaksa kreatif untuk mensensasikan, Nas terus lagi mengatakan bahawa "kreatif" untuk "mensensasikan" sesuatu berita hiburan dengan "berpegang kepada fakta". Tidak kah itu memberikan maksud memanipulasikan fakta untuk mensensasikannya? What the fuck is that? Soal pandangan sudut budaya pula, Nas mengakui bahawa "negara kita tidak dapat menerimanya" tetapi ia adalah fenomena biasa di Barat dan Indonesia. So, why the fuck he does the same fucking thing for a program that is broadcast only in Malaysia for Malaysian ?

"Bagi saya, kontroversi penting bagi seseorang penyanyi dan pelakon untuk dikenali dan terus diingati. Lagipun, ia (kontroversi) akan memeriahkan lagi persada industri hiburan. Contohnya strategi Azwan mengumumkannya terpilih sebagai duta produk, dia pandai bermain dengan kontroversi." - Nas Ahmad.
KOMEN AKU:
Apakah benar apa yang Nas katakan ini bahawasanya "kontroversi bagi artis adalah penting untuk dikenali dan terus diingati?" Aku rasa statement ini sangat-sangat menjatuhkan maruah artis sebenarnya. And for the fucking record, pendekatan Azwan melancarkan produk serai (or whatever fuck it was) itu bukan lah sebab dia "pandai bermain dengan kontroversi". Nas harus lebih bijak menggunakan pemikirannya sebab itu bukan "pendekatan kontroversi", sebaliknya Azwan menggunakan "gimik". The product launch menggunakan gimik kononnya Azwan nak kahwin. Please....oh my GOD, please refer to the dictionary before you use words that leads to stupidity.

"Di sebabkan itulah, saya katakan kontroversi amat penting dalam karier seni seseorang artis. Lihat saja artis popular seperti Datuk Siti Nurhaliza dan Mawi. Karier seni mereka pernah tercalit kontroversi hebat dan kerana itulah mereka masih terus diingati hingga saat ini." - Nas Ahmad.
KOMEN AKU: Please (all you Siti and Mawi punya fans)...is this true? Adakah Siti dan Mawi masih terus diingati sebab kontroversi mereka? I will not argue that it is a contributing factor, but the main factor would still be that Mawi is the most sucessfull AF star manakala Siti pulak adalah penyanyi tempatan yang paling sukses.

**How journalists perceive their own roles is important, because they have traditionally relied on ingrained work roles and habits, and resisted changes to these routines. Daniels and Hollifield found that newsroom professionals react to change with resistance and negativity. ***Giles argued that journalists resist change because it threatens traditions and news routines.

Aku terlalu kisahkan apa yang akan berlaku di masa depan dalam dunia kewartawanan hiburan sebenarnya kalau kita ambik satu persatu statement Nas Ahmad ini and I am also wondering adakah apa yang Nas katakan ini persetujui oleh kebanyakan wartawan hiburan yang sedia ada bertugas dalam industri kewartawanan sekarang?

Is this the future of entertainment news sama ada dunia penyiaran atau atau dunia percetakan?

Is it a creative lisence to manipulate facts and make it sensational?

Jika ini adalah masa depan dunia kewartawanan hiburan, well....FUCK ME!

KEEP IT COOL!

Aku jadi takut + bimbang apabila membaca statement dia.

* (Harcup & O'Neill) Nilai Berita
**
G. L. Daniels, & C. Ann Hollifield, “Times of Turmoil: Short-and Long-Term Effect of Organizational Change on Newsroom Employees,” Journalism & Mass Communication Quarterly 79:3 (2002): 661-680.
***
Robert Giles, Newsroom Management: A Guide to Theory and Practice (Detroit: Media Management Books, 1995).
Note: Klik sini untuk membaca berita yang dimaksudkan sepenuhnya.

13 comments:

Obefiend Weiland said...

question

salah ke azwan buat gimik macam tu. its called a gimmick for a reason. something different meh..

i personaly think azwan owns the medi athis time. he knew people hated him. print stuffs that pretty much paints him as a fool. now he PUNK'D them back Ashton Kutcher style

what? media tak boleh kena punk'd? tapi nak kenakan orang bole?

bullshit la

lol

i dont like azwan but what he did was pure GEEEEEEEEEENIUS. exposed the entertainment media as dogs looking for a bone. bagi la tulang jari kelingking pun depa sanggup berbunuh. sekali bila dah penat hunting tulang takde. emo gila

hahahaha.. azwan.. u just gained +78 internets from me la. seriously nice move there

i.am.belle said...

aku rasa Nas ni botak tu pasal dia asyik pakai topi...


Haih, Nas pun nak glamer mcm artis. belasah je kan. kdg2 aku mmg tak faham apa yg cuba dia sampaikan. bikin muntah darah.

lepas ni ada la orag nak buat filem 'Terjah' xD haha

BAS AHMAD said...

aku pernah terserempak dgn nas ni kat OU.

then aku tunjuk FUCK kat die.
hahaha.
padan muke.

aku mmg tak suke die.
walaupun aku benci azwan ali, tapi nas ahmad lagi aku benci tahap hanjeng. hahaha.

nh said...

wartawan yang hanya melihat kebodohan artis sebagai berita untuk disensasikan banyak mencerminkan pemikiran dan teras diri wartawan itu sendiri.

nas ni nak diingati sebagai apa? perlu diingat, rating yg tinggi bukan bermaksud rating orang menonton rancangan kerana kualiti, tetapi kerana mentertawakan rancangan dan hos itu sendiri dalam mempertontonkan kebodohan diri dan industri yang serba parah ni.

saya marah kerana orang luar melihat dunia artis kita sebagai tingkap kepada budaya kita.

kita mempergunakan sifat jaga tepi kain dalam konteks memperbodohkan dan dari sudut itu, kita mengajar masyarakat kita menerima perkara bodoh sebagai satu cabang utama sensasi artis.

terjah ni budaya siapa? kaum mana yang suka terjah menerjah tanpa salam dan bahasa?

pakkordi said...

Azwan Ali memang tak leh blah.

fadz said...

benda yg paling lawak ialah, nas tetap defend azwan walaupun azwan secara tulus memperbodohkan media... this is seriously good stuff.. thx for the entry.. and i second wat Obefiend said.

edzlin007 said...

kalau macam ini, senangnya jadi wartawan hiburan

awangsulungmerahmenyala said...

macam haram jadah jer semua kan?tahap tak ke mana, dok kat situ gak kan?

ayau said...

what to do...different school of thought tu je...you know what i mean....bro

Anonymous said...

Memang spesis bodoh bin bangang bin bahalol Nas Ahmad ni. Sama cam cipan gak!

Anonymous said...

Teringat kisah member yg salah faham kisah anjing.Petua kalau takut anjing kejar, cepat pegang pusat. Tiba2 ada satu member ckp, anjing tu kan najis, camner nak pegang pusat dia ? And where the hell is actually pusat anjing. Pusat tu sbnarnya refers kpd pusat manusia which by common sense kita org tau. Cuma pelik + kelakar bila kawan ni boleh pk pusat anjing. Agaknya Abe Nas tu spesies mcm tu kot?

hunny_bunny said...

bila azwan kata wait 13th Jan his big day, we all kat office automatik kata entah2 gimik.... sekali keluar berita memang betul gimikkk...caya lah u all kat office, ada sixth sense

nad said...

that is why i don't read those kind of newspapers.

malaysian entertainment journalism is already saturated with such media pollution (but people still come back for more, don't they?)

if you feel this way when reading 1 article like this, won't you feel the same way for almost every single day when reading?

because seriously, these articles are (sort of)a common occurrence by now.

articles such as this are just not worth the time.

saya pun tak pasti perlu belajar journalism atau tidak untuk jadi entertainment journalist di malaysia.