Nov 1, 2009

Hari ini Ahad dan The Sunday Paper kan wajib untuk aku. Aku pun suka teropong apa yang orang suka teropong tu. Tak salah kan? Kan? Suka hati aku lah!


Tadi aku memandu ke KL sambil dengar program Carta Hot FM 30 yang dikendalikan teman lama aku, Faizal Ismail. Bersama dia sebagai tetamu tadi ialah the hottie, Marsha Milan Londoh, yang aku pernah sembang-sembang dulu dalam dua tiga minit masa company lama aku buat preview filem Saus Kacang.

What should have been a good interview, was wasted with ridiculous laughter and unnecessary question by FBI to Marsha.

How the heck did the station got number 1 pun aku tak tahulah, tetapi selepas menukar mendengar ke station lain pada ketika itu, aku mulai faham. Sebabnya ialah station lain pun lebih kurang sama atau lebih teruk.

The art of asking question di kalangan kebanyakan juruhebah radio ini harus dipertajamkan kerana kalau selalu sangat interview artis sambil ketawa dengan joke yang diorang sendiri faham, maka ia adalah satu kerugian terutama apabila kita ni sebagai pendengar tak tahu haram apa yang dijenakakan oleh mereka.

Dan seperti biasa juga, bila balik rumah, aku mula lah layan The Sunday Papers.

Apa yang aku temui pulak, lebih jijik. Marsha kali ini kena teropong pulak.

Dan seperti yang aku buat sebelum ini, apa kata, aku ulas KES ini menerusi setiap perenggan

Ini dia. (Lihat bawah ini)

HEADLINE: Sudah-sudahlah Marsha

KOMEN AKU: Di atas ini adalah Headline untuk cerita ini. Jelas sekali, menerusi headline ini, kita akan menjangkakan bahawa berita ini sepenuhnya akan menceritakan tentang Marsha dan kita tahu berdasarkan konotasinya, ia adalah sebuah cerita negatif.

SUB-HEAD: Bintang AF3 dikatakan 'terdesak' mencari cinta, mengaitkan dirinya dengan Yusry KRU

KOMEN AKU: Ini adalah “sub-head”. Jelas sekali bahawa sub-head ini memberikan konotasi negatif sepertimana aku sebut tadi. Penulis menggunakan perkataan “terdesak” untuk menggambarkan situasi Marsha. Tapi untuk anda yang tak tahu, kuasa menulis “headline” atau “sub-head” tidak terletak di atas tangan penulis selalunya, sebaliknya mereka yang bertanggungjawab menciptanya ialah sub-editors (ada kalanya juga, penulis atau editor boleh mencadangkan “headline” atau “sub-head”). Aku sendiri di kala menjadi editor, sentiasa akan memberikan cadangan sendiri untuk “headline” atau “sub-head”.

MEMANG teruja apabila ***** mendapat undangan peribadi daripada diva tersohor Indonesia, Krisdayanti atau KD untuk menyaksikan showcase beliau sempena mengutip derma Tabung Gempa Bumi Padang, Indonesia pada malam 23 Oktober lalu. Jika ikutkan hati, ***** sebenarnya malas nak pergi tambahan pula terpaksa berasak-asak bersama peminatnya. ***** pun dah lama tak clubbing, jadinya memang malas tahap dewa!

KOMEN AKU: Penulis yang menulis dia mendapat “undangan peribadi” terhadap sebuah persembahan yang pastinya mempunyai ramai wartawan hiburan, memberikan tanda seorang penulis yang arrogant! Tapi kalau anda baca seterusnya, penulis ternyata “terkena” dengan sifat angkuhnya itu. Lagi satu, frasa: “malas tahap dewa” ini apa maksudnya? Dewa (yang mempunyai sifat keTuhanan) dikaitkan dengan malas. Aku faham maksud frasa ini iaitu penulis berasa malas yang amat sangat tetapi ternyata penggunaan bahasanya salah sekali. Bahasanya pasar sangat weh!

Tapi, disebabkan KD, ***** gagahkan juga meredah kesesakan lalu lintas selepas hujan menuju ke Borneo Baruk Club (BBC) di Jalan Kia Peng, Kuala Lumpur, lokasi berlangsungnya persembahan KD. Sekalipun seumur hidup ***** tak pernah jejaskan kaki di BBC, tapi kerana ingin memenuhi undangan KD, ***** tebalkan muka, rela bertanya kepada kawan-kawan di manakah lokasi kelab berkenaan.

KOMEN AKU: An entertainment writer doesn’t know a location of a popular club in KL? Have you fucking heard of Google Map? Penulis perlu “tebalkan muka” untuk bertanya? A journalist perlu “tebalkan muka”. Tell me again please…what is wrong with asking, that one needs to “tebalkan muka”? Atau adakah perenggan ini masih mahu memberikan penekanan kepada keangkuhan penulisnya sebab dia masih menulis: “…kerana ingin memenuhi undangan KD…”. Fuck off!

Setibanya di BBC, ***** disambut wakil daripada Tropic Jaya Entertainment, lalu di bawa ke tingkat atas yang dikhaskan hanya kepada wakil media massa dan artis jemputan saja. Namun, agak memeranjatkan, begitu ramai ‘manusia’ yang tidak dikenali berada pada aras berkenaan. Justeru, sebaik persembahan bermula kira-kira jam 9.30 malam, memang ***** tidak berpeluang melihat KD yang membuat persembahan di tingkat bawah.

KOMEN AKU: Wow. Penulis menulis perkataan manusia dengan meletakkan inverted commas seperti ini – ‘MANUSIA’. Tanda bacaan itu diletakkan sebenarnya untuk membezakan sesuatu. ‘MANUSIA’ yang dimaksudkan penulis itu adalah di kalangan mereka yang bukan wartawan agaknya tetapi masih ditempatkan di kawasan duduk di kalangan wartawan. Bedasarkan pengalaman aku, memang ada beberapa kali penganjur suka meletakkan ramai tetamu di tempat duduk yang dikhaskan untuk wartawan. Tetapi bagi aku, seseorang wartawan sama ada wartawan hiburan atau tidak, tidak perlu terlalu bergantung di tempat duduk khas kerana tugas seorang wartawan ialah untuk “melaporkan”. Duduk lah di mana pun, sesebuah laporan itu tidak sepatutnya menjadi bias hanya kerana kita tidak dapat duduk di tempat yang selesa. Who the fuck do you think you are dude?

***** mencari-cari juga ruang sempit untuk mengintai ke pentas, namun yang kelihatan hanyalah kepala dan pinggul ‘manusia’ yang tidak dikenali itu. ***** hanya berpeluang menikmati kemerduan nyanyiannya saja, mendengar vokal KD ibarat sedang menikmati persembahannya menerusi cakera padat (CD)!

KOMEN AKU: I doubt the phrase “….vokal KD ibarat sedang menikmati persembahannya menerusi cakera padat.” Really? Seseorang yang mempunyai pendengaran yang betul pasti akan menyangkal pendapat ini. Namun, aku tak boleh nak ulas banyak tentang ini sebab aku tidak ada di sana untuk menyaksikan persembahan berkenaan.

Bosan dengan lokasi pihak wartawan yang tidak diendahkan itu, sebaik saja KD selesai mengalunkan lagu ketiganya, ***** terus angkat kaki, bosan apabila pihak media massa tidak mendapat layanan yang sewajarnya daripada pihak penganjur. Hello, ***** berada di Malaysia, di tanah air sendiri untuk melihat artis seberang membuat persembahan, tapi inikah layanan terbaik yang mampu diberikan penganjur!

KOMEN AKU: How could you write a fucking review after only listening to 3 songs? Apakah maksud penulis yang mahukan “layanan yang sewajarnya”? You need somebody to give you head to be there while watching the damn show man? Apa keistimewaan penulis ini sehingga dia rasa dia berhak mendapat “layanan sewajarnya” itu? Kata tadi dapat undangan peribadi KD. So, what the fuck happened man? Nobody fucking recognize you? This is a fucking crime nampaknya!

Berbeza ketika ***** diundang ke Jakarta, Indonesia pertengahan tahun ini menyaksikan penghibur terkenal negara itu, Agnes Monica mengadakan persembahan sempena promosi album barunya, Sacredly Agnezious di sebuah stesen TV. Rombongan wartawan Malaysia diberi peluang berada betul-betul di depan pentas, begitu juga ketika berlangsungnya Anugerah Planet Muzik (APM) di Jakarta, baru-baru ini, wartawan Malaysia diberikan tempat duduk VIP!

KOMEN AKU: Oooo….lu nak duduk di depan pentas rupanya! Lu nak tempat duduk VIP rupanya. Kalau tak dapat tempat VIP, habis lah lu “pukul” persembahan itu ye. Such a fucking crime!

Justeru, apa yang berlaku ketika menyaksikan showcase KD di BBC baru-baru ini ibarat kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan! Kalaulah ***** tahu tempat duduk wartawan tempatan dipandang sepi oleh pihak yang bertanggung jawab, tak ingin ***** datang, lebih baik duduk rumah dengar CD album kompilasi terbaru KD, Aku Wanita Biasa, lagi puas hati!

Persembahan amal KD itu adalah anjuran Tropic Jaya Entertainment dengan kerjasama Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) , Garuda Indonesia dan BBC sebagai penaja lokasi.

KOMEN AKU: Peribahasa “kera di hutan disusukan” memberikan makna bahawa penganjur memberikan layanan istimewa kepada orang asing manakala mengabaikan orang tempatan namun tidak jelas di sini, siapa yang diberikan perhatian oleh penganjur sehingga mencetuskan amarah sang penulis.

Pun begitu, apa yang diperlakukan kepada wakil media massa tempatan di BBC itu, masih boleh ***** maafkan lagi sebaik saja memikirkan undangan berkenaan hadir secara terus daripada mulut KD, sebaliknya apabila membaca kenyataan bintang Akademi Fantasia 3 (AF3), Marsha Milan Londoh, 24, di sebuah majalah hiburan, mengakui dia amat meminati Yusry KRU, tiba-tiba saja membuatkan ***** rasa geli!

KOMEN AKU: Selepas 7 perenggan tentang KD, barulah penulis membuka cerita tentang Marsha. Walaupun dari headline tadi kita fikir ini adalah tentang Marsha, maka kita silap kerana hanya 5 daripada 12 perenggan cerita ini menceritakan tentang Marsha dan ia bermula di perenggan ke-7. Tapi sebelum itu, penulis masih lagi arrogant dengan menyebut: “…memikirkan undangan berkenaan hadir secara terus daripada mulut KD.” Brader, kalau KD sendiri jemput lu, kenapa lak lu kena layan macam hanjing bro? Dan tiba-tiba di perenggan ini pulak, penulis menyatakan bahawa dia “geli”apabila membaca tentang Marsha yang minat Yusry KRU. Aku tak faham kenapa dia geli.

“Kali pertama saya jumpa Yusry, saya mengakulah yang saya tergamam melihat dia di depan mata. Masa tu, saya tak boleh nak bersuara. Tak tahulah kenapa, tapi saya rasa sebab saya ni memang peminat setia KRU. Setakat itu sajalah. Tak ada apa-apa perasaan di antara kami. Kawan dalam bekerja, tak ada yang lebih-lebih,” begitulah lebih kurang pengakuan Marsha kepada majalah hiburan popular itu.

KOMEN AKU: Di sini penulis quoted Marsha yang dikatakanya mengeluarkan kenyataan demikain dalam sebuah majalah hiburan yang tidak disebutnya pulak.

Dah dia syok kat Yusry, biaq pi aje lah kan? Hahahaha.

Mengenali Marsha yang jelita ini, memang tak dinafikan dia sering kali dikaitkan dengan ramai lelaki kacak dan berpengaruh. Namun, selepas putus cinta dengan Keifli AF3, barulah pecah tembelang, mengaku antara mereka sebelum ini memang wujud perasaan cinta. Kalau benar dia meminati KRU, kenapa dia tidak tergamam melihat Norman atau Edry, hanya terhadap Yusry saja yang berstatus duda ‘terhangat di pasaran itu’?

KOMEN AKU: Aku tak faham dengan barisan ayat: “…Kalau benar dia meminati KRU, kenapa dia tidak tergamam melihat Norman atau Edry, hanya terhadap Yusry saja yang berstatus duda ‘terhangat di pasaran itu’?” Aku fikir Marsha “tergamam” dengan Yusry sebab dia bukan lagi suami orang lah bodoh. Norman dan Edry kan laki orang? Aku tak tahu macam mana nak kata tentang betapa bodohnya perenggan ini. Memanglah Marsha akan kata dia minat KRU walaupun dia sebenarnya minat Yusry seorang saja. Perempuan kan pemalu. Lu apa lak masalah kalau dia minat Yusry brader?

***** tidak pernah bermasalah dengan Marsha sebelum ini, tapi apabila membaca kenyataan begitu, ia memperlihatkan Marsha seolah-olah terdesak mencari pengganti cinta baru. Namun, disebabkan nak cover line, mengaku sajalah, Marsha peminat KRU, kata kau!

KOMEN: Ooooo….lu tak ada masalah dengan Marsha tapi lu ada sikit cemburu sebab dia minat Yusry ke ni? Marsha jadi terdesak sebab dia suka Yusry KRU? Masrha jadi terdesak sebab dia nak kan cinta baru? What is wrong even if Marsha minat Yusry ke tidak? What is the value of this piece of shit (I mean this piece of article)?


KOMEN AKU KESELURUHAN:

  1. Apa nilai berita ini? Di manakah nilainya?
  2. Aku rasa perlu ada definisi yang jelas tentang “layanan yang sewajarnya” untuk wartawan hiburan seperti ini.
  3. Penulisan seperti ini sedikit sebanyak memberikan gambaran kepada taraf penulisan berita di kalangan wartawan hiburan. Biarpun sebenarnya ramai yang di kalangan mereka yang sebenarnya bagus dan professional, laporan seperti ini sedikit sebanyak memberikan gambaran yang negatif terhadap mereka.

Why the fuck do I care? Sebab aku rasa penulisan hiburan perlu dihormati dan untuk mencapai itu kita perlu menghormati penulisnya tetapi bagaimana kita nak wujud perasaan hormat when their writing is like this?

Akhir kata,this is clearly….a piece of crap!

Ops…sorry…akhir kata yang sebenar…..

KEEP IT COOL!


32 comments:

cucu mak nyaii said...

bro,
aku igt la. zubir ni nk kena simbah lg dgn cat merah la..hehe

Anonymous said...

entahlah boey,,,,
tahu tak macam mana orang gilak talak
aku ingat kau dlm kategori ini asyik cari salah orang biarlah tu paper dia orang - janji paper laku
masa kau jadi editor apa sudah jadi sampai terpaksa ditutup
lepas kena 88888 pulak dng pengurusan
jadi agaknya kau dah gila nak jadi edotor kot

myQza said...

entah2 dia jels kot.. dia nak kat masrsha.. marsha tak mahu bah..

la la la

Obefiend Weiland said...

DON

lu macam tak kenal je tapir bermuka manusia si zubir ni. jenis entitled perasan dia kononya wartawan gosip no 1 dunia macam Perez Hilton. Just like Mr Hilton dia akan bantai any events or celebrities yang tak layan dia macam dia seorang raja. damn fat fag...... hahaha

btw

keluarkan statement suka yusry pun kena bedal. kalau camtu aku juga "tersedak" dengan Lisa Surihani , Julia Stiles dan Alisha Cuthbert. aku ngaku

last but not least

rage!! nice one la don. lama engkau tak rage!! macam ni selalu kan best.

Hellioz said...

hahaha
klaka3...
menyimpang ke laot btol....

zan said...

Siapa anon ni?

Sejak bila Berita Harian tu ada syer Zubir Ali?

Safuan Hakim said...

hoho. entertaining. i mean, ur article. haha.

ainishamsi said...

haha, when i read this article this morning, i was like.. apekah..

and seriously, macam mane hala tah mende ni boleh published?

n i was hoping n know that somehow u'll be commenting on this.

hahaha

but still, we're still reading it kan? haih~

Hazrey said...

Serious fuck!

It's so nice to be entertainment journo kan. And it is even better, having own column to bitch like a whore.

Imagine me having my own column as such.

"Kami dipaksa tunggu bersebelahan rumah mayat untuk tunggu keputusan bedah siasat si mati. Ada ke patut mereka membiarkan kami duduk di tepi parit sambil menghidu bau mayat sedang di'geledah' isi perutnya."

Atau aku patut letakkan macam mana siksanya wartawan terpaksa duduk berhimpit di dalam mahkamah atas kerusi kayu sambil menghidu bau Bangla sebelah aku?

Fuck, but what does a concert and an entertainment journo do to build this country?

Seriously entertainment journo semakin besar kepala. Cuba suruh dia pergi cover story kat rumah mayat.

Dun be surprise Don, kalau esok lusa, media student lebih suka duduk kat ent, sebab boleh besar kepala.

This is, seriously, FUCKING TOO MUCH.

lavidalabelle said...

'DIA' tu nak jadi selebriti mengalahkan KD. tulisan pun nak buat style blogging mcm celaka.

cara dia menulis tu mmg dia nak tunjuk dia tu WARTAWAN TERHANGAT ler smpai si Diva KD pun invite dia. tapi dia tak ulas showcase tu dgn baik sebab asyik fikir yg kenapa dia tak dapat layanan VIP.

aku rasa dia tak sebulu dgn marsha sebab tu saje bikin panas. jeles tu.

lavidalabelle said...

oh broDonC,
aku rasa si 'teropong' tuh baca blog you ler dan memakai nama samaran xD

Ayyman Rahim said...

I'm totally agree with you. I don't know why, tapi why ah some of the wartawan/penulis dekat Malaysia suka nak buat standard dia tinggi. Kiranya, kalau artis tu buat masalah sikit, terus kena ban semua.


Contoh terdekat, yang pasal Yuna tak senyum dekat wartawan ke apa entah. Like, kau sape Yuna nak senyum dkt kau? Dah la ckp, artis2 lain biasanya jumpa tanya khabar semua. Kenapa perlu artis tanya khabar dia? Oh so, sekarang dia nak jadi kawan baik artis pulak lah?


Rasanya artis Malaysia kena ikut jugak macam Hollywood di mana wartawan yang kejar artis, tapi di Malaysia artis yang kejar wartawan untuk tulis cerita pasal dia.


And i think i know why artis terpaksa kejar wartawan. Sebab wartawan akan tulis cerita kalau artis tu nak kahwin, ada skandal, kena tangkap basah and so on.


Tolong la, naikkanlah sikit martabat artis Malaysia supaya tak jadi "sebusuk" sekarang.


:)

Ida said...

Mamat tu memang perangai camtu ler..

Aku ingat lagi dulu-dulu, selama 4 Sundays or more, dia asyik la cerita pasal royalty kamceng dengan dia, siap tulis pasal dia beraya kat istana, siap letak gambar dia satu family dengan royalty tu, macam-macam lagi la.. macam dia pulak jadi artis!

Banyak lagi la episod mengipas dia..

Tapi aku rasa the best part bila baca cerita mengarut dia ni, bila dia yang sangat rapat dengan sorang pelakon ni, tapi tak tau langsung pelakon ni dah kawin!! Berminggu-minggu dia attack pelakon ni!!

Unknown said...

siapa marsha?? siapa marsha?? wakakaka :D

Anonymous said...

Don,

Si teropong tu BUKAN WARTAWAN, dia tu ACCOUNT CLERK tau tak? ACCOUNT CLERK...sebab tulah dia tu berperangai macam tu, memalukan suku sakat journalist. Antar je dia balik jadi ACCOUNT CLERK kat FINANCE DEPT tuh...

Anonymous said...

agak mongok betul artikel dia ni...
aku ni beriya la nak baca sangat cite pasal marsha dengan yusry tu..dah takde modal la tu, saje letak head gempak2 kasi orang baca citer die...


stuju giler ngan hazrey!

lia said...

ulusan yg sangat baik.asib baik ada org realize.thx bro.

to DIA yg kononnya very good tu, pi lah cari kerja lain ur gaya penulisan sungguh menyedihkan.

Marliza Radzi said...

good one!

Azis said...

bagus. ada juga yang wat ulasan tentang penulisan macam ni.

Anonymous said...

HO YANG ENGKAU ORANG NAK KUTUK SI ZUBIR TU APA SAL
AKU RASA ORANG YG KOMEN PASAL TULISAN DIA TU LEBIH TERUK
EDITOR KE
SESIAPA JADI WARTAWAN ATAU EDITOR ENT MEMANG MACAM TU
SI BOEY MASA JADI ENT REPORTER PUN MACAM TU
MASA JADI EDITOR LAGI TERUK - TULISAN MERAPU BAIK2 MANJA LAKU TERUS BUNGKUS
JADI SUKAS HATILAH APA ZUBIR NAK TULIS SBB TU YG ENGKAU ORG SUKA BACA
HIDUP ZUBIR

Batemans Bay Accommodation said...

Updates and announcements are good!!!

DonCorleone said...

Cucu Mak Nyai - Simbah lah apa pun tapi kalau dah hati tak mahu belajar untuk improve, tak akan ke mana pun.

sI tEDI - Jeles kat Marsha? Hahahaha...ada kemungkinan jugak tu.

Obefiend Weiland - Damn fat fag? Ahaks! That is funny man! I seriously do not know apa yang tick mamat ni sangat tak tentu fasal bro. i wish i knew so that i can actually help him. Hahaha. Rage yang valid...dont u think so?

DandelinoiD & hellioz - menyimpang dan piece of crap. Terima kasih kerana bersetuju!

Zan - As you know, komen Anon yang membahasakan dirinya sebagai Boey ialah barangkali orang yang mengenali aku tetapi tidak ada keberanian untuk mengakui siapa dirinya. Banyak kalangan manusia sebegini dalam dunia ini. Mereka berani di belakang tetapi tidak mungkin sama sekali mereka akan menjelmakan diri untuk berdebat dengan kita sebab hakikatnya mereka dibesarkan atau dididik untuk terus menerus jadi penakut. Dan daripada melihat atau bejalar daripada kesilapan atau kekurangan, mereka akan menyerang tentang perkara lain pula.

Safuan - Glad I had entertained you although my mission is to at least educated. :)

DonCorleone said...

ainishamsi - Yes, we keep reading because we believe, truly believe that somehow, the scenario will change someday.Aku fikir, kita adalah orang yang sentiasa menaruh harapan tinggi supaya gaya penulisan hiburan akan berubah satu hari nanti, insya-Allah.

Hazrey - Kau sendiri tahu bahawa di zaman kita, jarang sangat ada journalist yang terus diletakkan di meja hiburan sebaik sahaja join media. Mereka pasti akan dilatih untuk buat general desk, crime desk, court..etc etc, tapi sekarang sangat berbeza sebab ada yang join terus masuk entertainment. Sebabnya ialah entertainment reporting memerlukan orang dan mereka tak ada masa untuk menunggu orang berlatih di meja lain. Tapi itulah risikonya apabila di penghujung hari kita akan berhadapan dengan artikel seperti ini kan?

Belle - Barangkali ada kemungkinan bahawasanya penulis itu tidak sebulu dengan Marsha and hasilnya begitu kan? Dan sama ada dia membaca blog ini atau tidak, aku dah tak peduli dah sebab mission aku ialah supaya orang ramai tahu tentang penulisan hiburan dan bagaimana ia boleh diperbaiki tetapi masih tidak diperbaiki oleh mereka yang mampu memperbaikinya.

Ayyman - Cerita seperti Yuna tak tegur wartawan and wartawan marah pada aku adalah cerita biasa. Sebenarnya pada aku, baik si wartawan atau si artis masing-masing kena ada adat lah kot. Tak salah tegur wartawan sebenarnya. Tak yah sombong sangat tetapi bagi sang wartawan pulak, kalau tak ditegur tu, sepatutnya tak jadi hal kerana apa kaitan teguran seseorang artis dengan karya seseorang artis?

Ida - Kita doakanlah supaya dia dapat pangkat Datok, Datok Seri, Datok Seri Jaya, Datok JKR, AMN, PPJ, AIM and semua yang seangkatan dengannya sebab aku tahu sangat betapa bangsa ini yang suka sangat dengan pangkat-pangkat gitu kan? Hahahahah

Cik Epal - Sampai hati tak kenal Marsha...kekasih lama saya tu. Kah kah kah. Jangan mare ye.

Norfa 08 - Saya pun selalu sangat setuju dengan Hazrey. Kalau saya tak setuju nanti dia tak kasi saya tumpang rumah dia kat JB bila saya ke sana. Hahahahaha. Yes, Marsha punya cerita itu hanya gempak pada headlinenya.

DonCorleone said...

lia - Terima kasih kerana menganggap ulasan yang tak seberapa ini baik. Siapalah saya berbanding kehebatan penulis berkenaan kan?

Marliza Radzi & Azis - Tks.

Kepada Anon2 - Teruskan membaca. I know you care and that is why you are here! :)

Alan said...

hahaha dunia hiburan macam dunia politik. banyak merapu.

biasalah headline bagi gempak sebab nak jual cerita. kalau headline tak best, takut orang tak nak baca.

penulisan wartawan hiburan malaysia tak sampai ke tahap yang memuaskan. cerita banyak yang kabur, gaya bahasa tak sesuai. elok mereka pergi bengkel bahasa malaysia dan penulisan. belajar balik tatabahasa, prosa kata dan gaya penulisan.

mereka kena ingat, tulisan mereka dibaca oleh ribuan orang. bukannya buat karangan sekoleh menengah.

haleem.arbi said...

apa2pun, bahasa jiwa bangsa.
***** nampaknya tidak memartabatkan bangsa menerusi bahasanya.
bile la bangsa kta nak maju ye dak?

DonCorleone said...

Alan - Untuk pengetahuan kita semua, tulisan mereka misalnya (BH and UM) bukan sahaja dibaca oleh ribuan orang, malah ratusan ribuan orang sebab pengedaran mereka tinggi. Headline and sub head gempak adalah stail yang amat tradisional sekarang ni jika kandungannya macam gampang sebab orang sekarang dah ada tempat untuk "mengadu" kan?

Abdul Haleem Arbi - Bangsa kita memang tidak akan maju sampai bila2 kalau kita terus menyokong penulisan seperti itu. That is for sure.

Edzlin said...

brader, saya sangat setuju! masa mula2 baca aritu punyala bengang, bukan sebab apa pun, cuma tulisan nya ntah apa2. huhu sedih la baca paper hiburan camni

Liza Barhan said...

yup..sgt2 setuju!

Obefiend Weiland said...

DON

jubei dah menjawab dalam kolum dia arini

AHHAHAHA

Anonymous said...

" Pelayar internet terus menghamburkan kata-kata kesat terhadap Zubir gara-gara artikel berkenaan. Sudah-sudahlah. Ada Zubir kisah ke cakap-cakap orang di luar sana! "----

---> mcmni la jadinya bila org x berpendidikan menulis dengan gaya tulisan takbur..Aku harap sgt si zubir ni insaf dan kembali ke pangkal jalan...Besama-sama kita berdoa..

m.addyhadzari said...

ni lah die kalo cipan ade cita2 nak jadi reporter....

Nov 1, 2009

Hari ini Ahad dan The Sunday Paper kan wajib untuk aku. Aku pun suka teropong apa yang orang suka teropong tu. Tak salah kan? Kan? Suka hati aku lah!


Tadi aku memandu ke KL sambil dengar program Carta Hot FM 30 yang dikendalikan teman lama aku, Faizal Ismail. Bersama dia sebagai tetamu tadi ialah the hottie, Marsha Milan Londoh, yang aku pernah sembang-sembang dulu dalam dua tiga minit masa company lama aku buat preview filem Saus Kacang.

What should have been a good interview, was wasted with ridiculous laughter and unnecessary question by FBI to Marsha.

How the heck did the station got number 1 pun aku tak tahulah, tetapi selepas menukar mendengar ke station lain pada ketika itu, aku mulai faham. Sebabnya ialah station lain pun lebih kurang sama atau lebih teruk.

The art of asking question di kalangan kebanyakan juruhebah radio ini harus dipertajamkan kerana kalau selalu sangat interview artis sambil ketawa dengan joke yang diorang sendiri faham, maka ia adalah satu kerugian terutama apabila kita ni sebagai pendengar tak tahu haram apa yang dijenakakan oleh mereka.

Dan seperti biasa juga, bila balik rumah, aku mula lah layan The Sunday Papers.

Apa yang aku temui pulak, lebih jijik. Marsha kali ini kena teropong pulak.

Dan seperti yang aku buat sebelum ini, apa kata, aku ulas KES ini menerusi setiap perenggan

Ini dia. (Lihat bawah ini)

HEADLINE: Sudah-sudahlah Marsha

KOMEN AKU: Di atas ini adalah Headline untuk cerita ini. Jelas sekali, menerusi headline ini, kita akan menjangkakan bahawa berita ini sepenuhnya akan menceritakan tentang Marsha dan kita tahu berdasarkan konotasinya, ia adalah sebuah cerita negatif.

SUB-HEAD: Bintang AF3 dikatakan 'terdesak' mencari cinta, mengaitkan dirinya dengan Yusry KRU

KOMEN AKU: Ini adalah “sub-head”. Jelas sekali bahawa sub-head ini memberikan konotasi negatif sepertimana aku sebut tadi. Penulis menggunakan perkataan “terdesak” untuk menggambarkan situasi Marsha. Tapi untuk anda yang tak tahu, kuasa menulis “headline” atau “sub-head” tidak terletak di atas tangan penulis selalunya, sebaliknya mereka yang bertanggungjawab menciptanya ialah sub-editors (ada kalanya juga, penulis atau editor boleh mencadangkan “headline” atau “sub-head”). Aku sendiri di kala menjadi editor, sentiasa akan memberikan cadangan sendiri untuk “headline” atau “sub-head”.

MEMANG teruja apabila ***** mendapat undangan peribadi daripada diva tersohor Indonesia, Krisdayanti atau KD untuk menyaksikan showcase beliau sempena mengutip derma Tabung Gempa Bumi Padang, Indonesia pada malam 23 Oktober lalu. Jika ikutkan hati, ***** sebenarnya malas nak pergi tambahan pula terpaksa berasak-asak bersama peminatnya. ***** pun dah lama tak clubbing, jadinya memang malas tahap dewa!

KOMEN AKU: Penulis yang menulis dia mendapat “undangan peribadi” terhadap sebuah persembahan yang pastinya mempunyai ramai wartawan hiburan, memberikan tanda seorang penulis yang arrogant! Tapi kalau anda baca seterusnya, penulis ternyata “terkena” dengan sifat angkuhnya itu. Lagi satu, frasa: “malas tahap dewa” ini apa maksudnya? Dewa (yang mempunyai sifat keTuhanan) dikaitkan dengan malas. Aku faham maksud frasa ini iaitu penulis berasa malas yang amat sangat tetapi ternyata penggunaan bahasanya salah sekali. Bahasanya pasar sangat weh!

Tapi, disebabkan KD, ***** gagahkan juga meredah kesesakan lalu lintas selepas hujan menuju ke Borneo Baruk Club (BBC) di Jalan Kia Peng, Kuala Lumpur, lokasi berlangsungnya persembahan KD. Sekalipun seumur hidup ***** tak pernah jejaskan kaki di BBC, tapi kerana ingin memenuhi undangan KD, ***** tebalkan muka, rela bertanya kepada kawan-kawan di manakah lokasi kelab berkenaan.

KOMEN AKU: An entertainment writer doesn’t know a location of a popular club in KL? Have you fucking heard of Google Map? Penulis perlu “tebalkan muka” untuk bertanya? A journalist perlu “tebalkan muka”. Tell me again please…what is wrong with asking, that one needs to “tebalkan muka”? Atau adakah perenggan ini masih mahu memberikan penekanan kepada keangkuhan penulisnya sebab dia masih menulis: “…kerana ingin memenuhi undangan KD…”. Fuck off!

Setibanya di BBC, ***** disambut wakil daripada Tropic Jaya Entertainment, lalu di bawa ke tingkat atas yang dikhaskan hanya kepada wakil media massa dan artis jemputan saja. Namun, agak memeranjatkan, begitu ramai ‘manusia’ yang tidak dikenali berada pada aras berkenaan. Justeru, sebaik persembahan bermula kira-kira jam 9.30 malam, memang ***** tidak berpeluang melihat KD yang membuat persembahan di tingkat bawah.

KOMEN AKU: Wow. Penulis menulis perkataan manusia dengan meletakkan inverted commas seperti ini – ‘MANUSIA’. Tanda bacaan itu diletakkan sebenarnya untuk membezakan sesuatu. ‘MANUSIA’ yang dimaksudkan penulis itu adalah di kalangan mereka yang bukan wartawan agaknya tetapi masih ditempatkan di kawasan duduk di kalangan wartawan. Bedasarkan pengalaman aku, memang ada beberapa kali penganjur suka meletakkan ramai tetamu di tempat duduk yang dikhaskan untuk wartawan. Tetapi bagi aku, seseorang wartawan sama ada wartawan hiburan atau tidak, tidak perlu terlalu bergantung di tempat duduk khas kerana tugas seorang wartawan ialah untuk “melaporkan”. Duduk lah di mana pun, sesebuah laporan itu tidak sepatutnya menjadi bias hanya kerana kita tidak dapat duduk di tempat yang selesa. Who the fuck do you think you are dude?

***** mencari-cari juga ruang sempit untuk mengintai ke pentas, namun yang kelihatan hanyalah kepala dan pinggul ‘manusia’ yang tidak dikenali itu. ***** hanya berpeluang menikmati kemerduan nyanyiannya saja, mendengar vokal KD ibarat sedang menikmati persembahannya menerusi cakera padat (CD)!

KOMEN AKU: I doubt the phrase “….vokal KD ibarat sedang menikmati persembahannya menerusi cakera padat.” Really? Seseorang yang mempunyai pendengaran yang betul pasti akan menyangkal pendapat ini. Namun, aku tak boleh nak ulas banyak tentang ini sebab aku tidak ada di sana untuk menyaksikan persembahan berkenaan.

Bosan dengan lokasi pihak wartawan yang tidak diendahkan itu, sebaik saja KD selesai mengalunkan lagu ketiganya, ***** terus angkat kaki, bosan apabila pihak media massa tidak mendapat layanan yang sewajarnya daripada pihak penganjur. Hello, ***** berada di Malaysia, di tanah air sendiri untuk melihat artis seberang membuat persembahan, tapi inikah layanan terbaik yang mampu diberikan penganjur!

KOMEN AKU: How could you write a fucking review after only listening to 3 songs? Apakah maksud penulis yang mahukan “layanan yang sewajarnya”? You need somebody to give you head to be there while watching the damn show man? Apa keistimewaan penulis ini sehingga dia rasa dia berhak mendapat “layanan sewajarnya” itu? Kata tadi dapat undangan peribadi KD. So, what the fuck happened man? Nobody fucking recognize you? This is a fucking crime nampaknya!

Berbeza ketika ***** diundang ke Jakarta, Indonesia pertengahan tahun ini menyaksikan penghibur terkenal negara itu, Agnes Monica mengadakan persembahan sempena promosi album barunya, Sacredly Agnezious di sebuah stesen TV. Rombongan wartawan Malaysia diberi peluang berada betul-betul di depan pentas, begitu juga ketika berlangsungnya Anugerah Planet Muzik (APM) di Jakarta, baru-baru ini, wartawan Malaysia diberikan tempat duduk VIP!

KOMEN AKU: Oooo….lu nak duduk di depan pentas rupanya! Lu nak tempat duduk VIP rupanya. Kalau tak dapat tempat VIP, habis lah lu “pukul” persembahan itu ye. Such a fucking crime!

Justeru, apa yang berlaku ketika menyaksikan showcase KD di BBC baru-baru ini ibarat kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan! Kalaulah ***** tahu tempat duduk wartawan tempatan dipandang sepi oleh pihak yang bertanggung jawab, tak ingin ***** datang, lebih baik duduk rumah dengar CD album kompilasi terbaru KD, Aku Wanita Biasa, lagi puas hati!

Persembahan amal KD itu adalah anjuran Tropic Jaya Entertainment dengan kerjasama Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) , Garuda Indonesia dan BBC sebagai penaja lokasi.

KOMEN AKU: Peribahasa “kera di hutan disusukan” memberikan makna bahawa penganjur memberikan layanan istimewa kepada orang asing manakala mengabaikan orang tempatan namun tidak jelas di sini, siapa yang diberikan perhatian oleh penganjur sehingga mencetuskan amarah sang penulis.

Pun begitu, apa yang diperlakukan kepada wakil media massa tempatan di BBC itu, masih boleh ***** maafkan lagi sebaik saja memikirkan undangan berkenaan hadir secara terus daripada mulut KD, sebaliknya apabila membaca kenyataan bintang Akademi Fantasia 3 (AF3), Marsha Milan Londoh, 24, di sebuah majalah hiburan, mengakui dia amat meminati Yusry KRU, tiba-tiba saja membuatkan ***** rasa geli!

KOMEN AKU: Selepas 7 perenggan tentang KD, barulah penulis membuka cerita tentang Marsha. Walaupun dari headline tadi kita fikir ini adalah tentang Marsha, maka kita silap kerana hanya 5 daripada 12 perenggan cerita ini menceritakan tentang Marsha dan ia bermula di perenggan ke-7. Tapi sebelum itu, penulis masih lagi arrogant dengan menyebut: “…memikirkan undangan berkenaan hadir secara terus daripada mulut KD.” Brader, kalau KD sendiri jemput lu, kenapa lak lu kena layan macam hanjing bro? Dan tiba-tiba di perenggan ini pulak, penulis menyatakan bahawa dia “geli”apabila membaca tentang Marsha yang minat Yusry KRU. Aku tak faham kenapa dia geli.

“Kali pertama saya jumpa Yusry, saya mengakulah yang saya tergamam melihat dia di depan mata. Masa tu, saya tak boleh nak bersuara. Tak tahulah kenapa, tapi saya rasa sebab saya ni memang peminat setia KRU. Setakat itu sajalah. Tak ada apa-apa perasaan di antara kami. Kawan dalam bekerja, tak ada yang lebih-lebih,” begitulah lebih kurang pengakuan Marsha kepada majalah hiburan popular itu.

KOMEN AKU: Di sini penulis quoted Marsha yang dikatakanya mengeluarkan kenyataan demikain dalam sebuah majalah hiburan yang tidak disebutnya pulak.

Dah dia syok kat Yusry, biaq pi aje lah kan? Hahahaha.

Mengenali Marsha yang jelita ini, memang tak dinafikan dia sering kali dikaitkan dengan ramai lelaki kacak dan berpengaruh. Namun, selepas putus cinta dengan Keifli AF3, barulah pecah tembelang, mengaku antara mereka sebelum ini memang wujud perasaan cinta. Kalau benar dia meminati KRU, kenapa dia tidak tergamam melihat Norman atau Edry, hanya terhadap Yusry saja yang berstatus duda ‘terhangat di pasaran itu’?

KOMEN AKU: Aku tak faham dengan barisan ayat: “…Kalau benar dia meminati KRU, kenapa dia tidak tergamam melihat Norman atau Edry, hanya terhadap Yusry saja yang berstatus duda ‘terhangat di pasaran itu’?” Aku fikir Marsha “tergamam” dengan Yusry sebab dia bukan lagi suami orang lah bodoh. Norman dan Edry kan laki orang? Aku tak tahu macam mana nak kata tentang betapa bodohnya perenggan ini. Memanglah Marsha akan kata dia minat KRU walaupun dia sebenarnya minat Yusry seorang saja. Perempuan kan pemalu. Lu apa lak masalah kalau dia minat Yusry brader?

***** tidak pernah bermasalah dengan Marsha sebelum ini, tapi apabila membaca kenyataan begitu, ia memperlihatkan Marsha seolah-olah terdesak mencari pengganti cinta baru. Namun, disebabkan nak cover line, mengaku sajalah, Marsha peminat KRU, kata kau!

KOMEN: Ooooo….lu tak ada masalah dengan Marsha tapi lu ada sikit cemburu sebab dia minat Yusry ke ni? Marsha jadi terdesak sebab dia suka Yusry KRU? Masrha jadi terdesak sebab dia nak kan cinta baru? What is wrong even if Marsha minat Yusry ke tidak? What is the value of this piece of shit (I mean this piece of article)?


KOMEN AKU KESELURUHAN:

  1. Apa nilai berita ini? Di manakah nilainya?
  2. Aku rasa perlu ada definisi yang jelas tentang “layanan yang sewajarnya” untuk wartawan hiburan seperti ini.
  3. Penulisan seperti ini sedikit sebanyak memberikan gambaran kepada taraf penulisan berita di kalangan wartawan hiburan. Biarpun sebenarnya ramai yang di kalangan mereka yang sebenarnya bagus dan professional, laporan seperti ini sedikit sebanyak memberikan gambaran yang negatif terhadap mereka.

Why the fuck do I care? Sebab aku rasa penulisan hiburan perlu dihormati dan untuk mencapai itu kita perlu menghormati penulisnya tetapi bagaimana kita nak wujud perasaan hormat when their writing is like this?

Akhir kata,this is clearly….a piece of crap!

Ops…sorry…akhir kata yang sebenar…..

KEEP IT COOL!


32 comments:

cucu mak nyaii said...

bro,
aku igt la. zubir ni nk kena simbah lg dgn cat merah la..hehe

Anonymous said...

entahlah boey,,,,
tahu tak macam mana orang gilak talak
aku ingat kau dlm kategori ini asyik cari salah orang biarlah tu paper dia orang - janji paper laku
masa kau jadi editor apa sudah jadi sampai terpaksa ditutup
lepas kena 88888 pulak dng pengurusan
jadi agaknya kau dah gila nak jadi edotor kot

myQza said...

entah2 dia jels kot.. dia nak kat masrsha.. marsha tak mahu bah..

la la la

Obefiend Weiland said...

DON

lu macam tak kenal je tapir bermuka manusia si zubir ni. jenis entitled perasan dia kononya wartawan gosip no 1 dunia macam Perez Hilton. Just like Mr Hilton dia akan bantai any events or celebrities yang tak layan dia macam dia seorang raja. damn fat fag...... hahaha

btw

keluarkan statement suka yusry pun kena bedal. kalau camtu aku juga "tersedak" dengan Lisa Surihani , Julia Stiles dan Alisha Cuthbert. aku ngaku

last but not least

rage!! nice one la don. lama engkau tak rage!! macam ni selalu kan best.

Hellioz said...

hahaha
klaka3...
menyimpang ke laot btol....

zan said...

Siapa anon ni?

Sejak bila Berita Harian tu ada syer Zubir Ali?

Safuan Hakim said...

hoho. entertaining. i mean, ur article. haha.

ainishamsi said...

haha, when i read this article this morning, i was like.. apekah..

and seriously, macam mane hala tah mende ni boleh published?

n i was hoping n know that somehow u'll be commenting on this.

hahaha

but still, we're still reading it kan? haih~

Hazrey said...

Serious fuck!

It's so nice to be entertainment journo kan. And it is even better, having own column to bitch like a whore.

Imagine me having my own column as such.

"Kami dipaksa tunggu bersebelahan rumah mayat untuk tunggu keputusan bedah siasat si mati. Ada ke patut mereka membiarkan kami duduk di tepi parit sambil menghidu bau mayat sedang di'geledah' isi perutnya."

Atau aku patut letakkan macam mana siksanya wartawan terpaksa duduk berhimpit di dalam mahkamah atas kerusi kayu sambil menghidu bau Bangla sebelah aku?

Fuck, but what does a concert and an entertainment journo do to build this country?

Seriously entertainment journo semakin besar kepala. Cuba suruh dia pergi cover story kat rumah mayat.

Dun be surprise Don, kalau esok lusa, media student lebih suka duduk kat ent, sebab boleh besar kepala.

This is, seriously, FUCKING TOO MUCH.

lavidalabelle said...

'DIA' tu nak jadi selebriti mengalahkan KD. tulisan pun nak buat style blogging mcm celaka.

cara dia menulis tu mmg dia nak tunjuk dia tu WARTAWAN TERHANGAT ler smpai si Diva KD pun invite dia. tapi dia tak ulas showcase tu dgn baik sebab asyik fikir yg kenapa dia tak dapat layanan VIP.

aku rasa dia tak sebulu dgn marsha sebab tu saje bikin panas. jeles tu.

lavidalabelle said...

oh broDonC,
aku rasa si 'teropong' tuh baca blog you ler dan memakai nama samaran xD

Ayyman Rahim said...

I'm totally agree with you. I don't know why, tapi why ah some of the wartawan/penulis dekat Malaysia suka nak buat standard dia tinggi. Kiranya, kalau artis tu buat masalah sikit, terus kena ban semua.


Contoh terdekat, yang pasal Yuna tak senyum dekat wartawan ke apa entah. Like, kau sape Yuna nak senyum dkt kau? Dah la ckp, artis2 lain biasanya jumpa tanya khabar semua. Kenapa perlu artis tanya khabar dia? Oh so, sekarang dia nak jadi kawan baik artis pulak lah?


Rasanya artis Malaysia kena ikut jugak macam Hollywood di mana wartawan yang kejar artis, tapi di Malaysia artis yang kejar wartawan untuk tulis cerita pasal dia.


And i think i know why artis terpaksa kejar wartawan. Sebab wartawan akan tulis cerita kalau artis tu nak kahwin, ada skandal, kena tangkap basah and so on.


Tolong la, naikkanlah sikit martabat artis Malaysia supaya tak jadi "sebusuk" sekarang.


:)

Ida said...

Mamat tu memang perangai camtu ler..

Aku ingat lagi dulu-dulu, selama 4 Sundays or more, dia asyik la cerita pasal royalty kamceng dengan dia, siap tulis pasal dia beraya kat istana, siap letak gambar dia satu family dengan royalty tu, macam-macam lagi la.. macam dia pulak jadi artis!

Banyak lagi la episod mengipas dia..

Tapi aku rasa the best part bila baca cerita mengarut dia ni, bila dia yang sangat rapat dengan sorang pelakon ni, tapi tak tau langsung pelakon ni dah kawin!! Berminggu-minggu dia attack pelakon ni!!

Unknown said...

siapa marsha?? siapa marsha?? wakakaka :D

Anonymous said...

Don,

Si teropong tu BUKAN WARTAWAN, dia tu ACCOUNT CLERK tau tak? ACCOUNT CLERK...sebab tulah dia tu berperangai macam tu, memalukan suku sakat journalist. Antar je dia balik jadi ACCOUNT CLERK kat FINANCE DEPT tuh...

Anonymous said...

agak mongok betul artikel dia ni...
aku ni beriya la nak baca sangat cite pasal marsha dengan yusry tu..dah takde modal la tu, saje letak head gempak2 kasi orang baca citer die...


stuju giler ngan hazrey!

lia said...

ulusan yg sangat baik.asib baik ada org realize.thx bro.

to DIA yg kononnya very good tu, pi lah cari kerja lain ur gaya penulisan sungguh menyedihkan.

Marliza Radzi said...

good one!

Azis said...

bagus. ada juga yang wat ulasan tentang penulisan macam ni.

Anonymous said...

HO YANG ENGKAU ORANG NAK KUTUK SI ZUBIR TU APA SAL
AKU RASA ORANG YG KOMEN PASAL TULISAN DIA TU LEBIH TERUK
EDITOR KE
SESIAPA JADI WARTAWAN ATAU EDITOR ENT MEMANG MACAM TU
SI BOEY MASA JADI ENT REPORTER PUN MACAM TU
MASA JADI EDITOR LAGI TERUK - TULISAN MERAPU BAIK2 MANJA LAKU TERUS BUNGKUS
JADI SUKAS HATILAH APA ZUBIR NAK TULIS SBB TU YG ENGKAU ORG SUKA BACA
HIDUP ZUBIR

Batemans Bay Accommodation said...

Updates and announcements are good!!!

DonCorleone said...

Cucu Mak Nyai - Simbah lah apa pun tapi kalau dah hati tak mahu belajar untuk improve, tak akan ke mana pun.

sI tEDI - Jeles kat Marsha? Hahahaha...ada kemungkinan jugak tu.

Obefiend Weiland - Damn fat fag? Ahaks! That is funny man! I seriously do not know apa yang tick mamat ni sangat tak tentu fasal bro. i wish i knew so that i can actually help him. Hahaha. Rage yang valid...dont u think so?

DandelinoiD & hellioz - menyimpang dan piece of crap. Terima kasih kerana bersetuju!

Zan - As you know, komen Anon yang membahasakan dirinya sebagai Boey ialah barangkali orang yang mengenali aku tetapi tidak ada keberanian untuk mengakui siapa dirinya. Banyak kalangan manusia sebegini dalam dunia ini. Mereka berani di belakang tetapi tidak mungkin sama sekali mereka akan menjelmakan diri untuk berdebat dengan kita sebab hakikatnya mereka dibesarkan atau dididik untuk terus menerus jadi penakut. Dan daripada melihat atau bejalar daripada kesilapan atau kekurangan, mereka akan menyerang tentang perkara lain pula.

Safuan - Glad I had entertained you although my mission is to at least educated. :)

DonCorleone said...

ainishamsi - Yes, we keep reading because we believe, truly believe that somehow, the scenario will change someday.Aku fikir, kita adalah orang yang sentiasa menaruh harapan tinggi supaya gaya penulisan hiburan akan berubah satu hari nanti, insya-Allah.

Hazrey - Kau sendiri tahu bahawa di zaman kita, jarang sangat ada journalist yang terus diletakkan di meja hiburan sebaik sahaja join media. Mereka pasti akan dilatih untuk buat general desk, crime desk, court..etc etc, tapi sekarang sangat berbeza sebab ada yang join terus masuk entertainment. Sebabnya ialah entertainment reporting memerlukan orang dan mereka tak ada masa untuk menunggu orang berlatih di meja lain. Tapi itulah risikonya apabila di penghujung hari kita akan berhadapan dengan artikel seperti ini kan?

Belle - Barangkali ada kemungkinan bahawasanya penulis itu tidak sebulu dengan Marsha and hasilnya begitu kan? Dan sama ada dia membaca blog ini atau tidak, aku dah tak peduli dah sebab mission aku ialah supaya orang ramai tahu tentang penulisan hiburan dan bagaimana ia boleh diperbaiki tetapi masih tidak diperbaiki oleh mereka yang mampu memperbaikinya.

Ayyman - Cerita seperti Yuna tak tegur wartawan and wartawan marah pada aku adalah cerita biasa. Sebenarnya pada aku, baik si wartawan atau si artis masing-masing kena ada adat lah kot. Tak salah tegur wartawan sebenarnya. Tak yah sombong sangat tetapi bagi sang wartawan pulak, kalau tak ditegur tu, sepatutnya tak jadi hal kerana apa kaitan teguran seseorang artis dengan karya seseorang artis?

Ida - Kita doakanlah supaya dia dapat pangkat Datok, Datok Seri, Datok Seri Jaya, Datok JKR, AMN, PPJ, AIM and semua yang seangkatan dengannya sebab aku tahu sangat betapa bangsa ini yang suka sangat dengan pangkat-pangkat gitu kan? Hahahahah

Cik Epal - Sampai hati tak kenal Marsha...kekasih lama saya tu. Kah kah kah. Jangan mare ye.

Norfa 08 - Saya pun selalu sangat setuju dengan Hazrey. Kalau saya tak setuju nanti dia tak kasi saya tumpang rumah dia kat JB bila saya ke sana. Hahahahaha. Yes, Marsha punya cerita itu hanya gempak pada headlinenya.

DonCorleone said...

lia - Terima kasih kerana menganggap ulasan yang tak seberapa ini baik. Siapalah saya berbanding kehebatan penulis berkenaan kan?

Marliza Radzi & Azis - Tks.

Kepada Anon2 - Teruskan membaca. I know you care and that is why you are here! :)

Alan said...

hahaha dunia hiburan macam dunia politik. banyak merapu.

biasalah headline bagi gempak sebab nak jual cerita. kalau headline tak best, takut orang tak nak baca.

penulisan wartawan hiburan malaysia tak sampai ke tahap yang memuaskan. cerita banyak yang kabur, gaya bahasa tak sesuai. elok mereka pergi bengkel bahasa malaysia dan penulisan. belajar balik tatabahasa, prosa kata dan gaya penulisan.

mereka kena ingat, tulisan mereka dibaca oleh ribuan orang. bukannya buat karangan sekoleh menengah.

haleem.arbi said...

apa2pun, bahasa jiwa bangsa.
***** nampaknya tidak memartabatkan bangsa menerusi bahasanya.
bile la bangsa kta nak maju ye dak?

DonCorleone said...

Alan - Untuk pengetahuan kita semua, tulisan mereka misalnya (BH and UM) bukan sahaja dibaca oleh ribuan orang, malah ratusan ribuan orang sebab pengedaran mereka tinggi. Headline and sub head gempak adalah stail yang amat tradisional sekarang ni jika kandungannya macam gampang sebab orang sekarang dah ada tempat untuk "mengadu" kan?

Abdul Haleem Arbi - Bangsa kita memang tidak akan maju sampai bila2 kalau kita terus menyokong penulisan seperti itu. That is for sure.

Edzlin said...

brader, saya sangat setuju! masa mula2 baca aritu punyala bengang, bukan sebab apa pun, cuma tulisan nya ntah apa2. huhu sedih la baca paper hiburan camni

Liza Barhan said...

yup..sgt2 setuju!

Obefiend Weiland said...

DON

jubei dah menjawab dalam kolum dia arini

AHHAHAHA

Anonymous said...

" Pelayar internet terus menghamburkan kata-kata kesat terhadap Zubir gara-gara artikel berkenaan. Sudah-sudahlah. Ada Zubir kisah ke cakap-cakap orang di luar sana! "----

---> mcmni la jadinya bila org x berpendidikan menulis dengan gaya tulisan takbur..Aku harap sgt si zubir ni insaf dan kembali ke pangkal jalan...Besama-sama kita berdoa..

m.addyhadzari said...

ni lah die kalo cipan ade cita2 nak jadi reporter....